Olen neljääkymmentä ikävuotta lähestyvä mies. Yli puolet elämästäni alkoholi on ollut roolissa enemmän ja vähemmän.
Alkoholistiksi en itseäni ihan perinteisessä merkityksessä lue, vaikka suhteeni viinaan on ollut aina ongelmallinen. En osaa juoda oikein. Juon aina liikaa, kun alan ottamaan. Riippuvuutta ei ole. Itsekontrollin puutetta on sitten senkin edestä. Jos en ole tähänkään ikään mennessä oppinut kohtuukäyttäjäksi niin en opi sitä jatkossakaan. Me lopettajat on minulle oikea paikka.
Tapaturmia, häpeää, sosiaalisia ongelmia, välirikkoja, tuhoutuneita ihmissuhteita, masennusta yleistä pahoinvointia jne. jne. aiheutuu juomisestani.
Pystyn olemaan juomatta viikkoja eikä välttämättä edes tee mieli. Yllättävän pian saattaa iskeä tunne, että olisi taas kivaa olla kännissä ja siitä se taas lähtee.
AA:ta olen pariin otteeseen kokeillut. Ohjelman toimivuutta en ala kummemmin kyseenalaistamaan, mutta joudun sanomaan, että en niissä tapaamisissa tullut juuri hullua hurskaammaksi. AA:ta en ole lopullisesti poissulkenut, mutta joku siinä vain ei kohdallani oikein natsannut.
Vakavia raitistumisyrityksiä on takana varmaankin lähes 20. Yrityksiksi ovat jääneet. Kaava niissä on aina ollut sama. Useampi viikko raittiutta. Elämä alkaa tuntua hyvältä. Tulee tehtyä asioita, joita ei juoma-aikoina tullut tehtyä. Alkoholista aiheutunut masennus ja demonit alkavat olla poissa. Ulkonäkö kohenee ja tuntuu, että virtaa on riittämiin. Tuo tunne, kun pahimmasta pääsee irti on varsin petollinen. SItä unohtaa ongelmansa kokonaan. Tulee vahva tunne, ettei alkujaankaan ole viinan kanssa ollut ongelmaa. Sitä alkaa ottamaan ja on varma, että tällä kertaa menee kaikki hyvin. Hyvin meno onkin taas todella kaukana, kun seuraavan päivän puolella alkaa höyryistä selviämään ja löytää itsensä ikävyyksistä krapulapäissään. Tarkkoihin yksityiskohtiin en mene, mutta todella ikäviä asioita tapahtuu aina kun juon.
Tällä kertaa (siis tälläkin) aion yrittää tosissaan ja siksi myös rekisteröidyin tälle palstalle.