Lopettaja esittäytyy

Tervehdys kaikille. Täällä olisi taas yksi juoppo lisää.

Kerron näin aluksi millaista alkonkäyttöni on. Muiden kirjoituksia lukeneena, omani on hieman erillaista.
Voin olla hyvinkin pitkään juomatta yhtään. Esim kuukauden. Mutta sitten kun otan. Otan ne kuuluisat perskännit ja kyllä ne yhdet kännit kuukaudessakin voivat aiheuttaa todella suuria ongelmia.
Olen nimittäin todella paha suustani silloin. Ja en tarkoita mitään pientä nälvimistä, vaan todella pahaa tekstiä. Kärsijänä näissä purkauksissa on yleensä vaimo. Väkivaltainen en onneksi ole.

Nyt elämämme on tullut siihen pisteeseen, että alkon käytön osaltani pitää kertakaikkiaan jäädä kokonaan. Haluan myös itse kovasti jättää juomisen, mutta ei tule varmasti olemaan mikään helppo rasti.

Joten nyt kaikki apu olisi tarpeen. Eli mitä mieltä olisitte vaikka antabus tai jostain muusta lääkkeestä? Itse luulisin antabuksesta olevan apua, koska en suunnittele ryyppäämistä päiviä etukäteen. Yleensä ihan hetken mielijohteesta esim. kaupassa. Joten kunhan joka aamu tabun ottaisi, ei tuota mielijohde ryyppäämistä voisi aloittaa.

Kiitos jo etukäteen.

Terve,
Vaikuttais näillä jutuilla vielä kevyeltä sairauden tilalta, vaan itse sen parhaiten tietää. Musta tuo vaikuttais stressin purkamiselle ja kohteena saa olla vielä vaimo. - Tosin on mullakin ollut pitkiä kausia kun olen ottanut harvakseltaan ja silloinkin hetken mielijohteesta, lopputulos on kuitenkin ollut aina alkoholikeskeinen elämä kaikessa ihanuudessaan. Kannattais pohtia miksi täytyy vetää perseet olalle ja haukkua vaimo? - Kantsiiko tossa tapauksessa antabusta alkaa syömään kun se saattaa aiheuttaa vaikka mitä sivuoireita.

Mulla toimii antabus tosi hyvin, erityisesti hetken mielijohteita ei tarvitse enää jännittää. Antabuksen kanssa seuraava ryyppy kun pitää etukäteen suunnitella noin viikko etukäteen, jolloin jättää aamunapin harkitusta ottamatta sen seitsemän kertaa.

itse en pitäisi kuitenkaan kevyenä sairaudan tilana, koska se vaikuttaa niin paljon muihinkin ja olen itsekkin viettänyt paljon alkoholikeskeisempää elämää, kuin nyt. Joten se peikko on myös olkapäillä, että mitä jos tämä ny repeää ihan käsistä.

Osaatko kertoa pikkasen enemmän noista antabuksen sivuoiresta? Onhan täällä myös juttua niistä, mutta on iso homma ruveta käymään kaikki viestit läpi.

Tämä on todella hienoa kuulla. Koska sulla on omakohtaista kokemusta antabuksesta, niin oliko mitään suurempia sivuoireita?

Mä en oo antabusta käyttänyt. Olen vaan kuullut näistä maksa-arvoista, päänsäryistä ja sydänjutuista.

Olen käyttänyt antabusta ja se toimi hyvin niin pitkään kuin aloin ryypätä antabuksen kanssa.

Mutta sain ekan pitkän raittiuspätkäni nimenomaan Antabuksen avulla.

Maksa-arvoja tulee seurata hoidon aikana juuri sen takia, että joillain nousee arvot. Käsittääkseni suurimmalla osalla maksa-arvot pysyvät ihan raja-arvoissa Antabuksen kanssa - toki gt tipahtanee, etenkin jos on enemmälti pämpännyt. Itselleni Bussi ei sopinut - lähti alat-arvo ottamaan lukemia. Ja mitä tulee noihin sivuvaikutuksiin, saattaa jotakin esiintyä hoidon alussa, mutta sitten tasaantuu. Ja monen kohdalla, jolle tulee päänsärkyä, epäilen, ettei lääkkeellä ole vaikutusta siihen vaan sillä, ettei juo tarpeeksi nestettä. Eli kun ennen on kipannut alkoholia, alkoholin jäädessä pois, ei juo mitään korvaavaa (vaikkakin nestetasapainon ylläpitoon alkoholi ei ole hyvä vaihtoehto).

Taloudelliselta kannalta Antabus on korvattavuutensa ansiosta niin edullinen, etten näe mitään syytä, miksi sitä ei kokeilisi, mikäli haluaa viinasta eroon. 100 tabletin purkki kustantaa sen verran, että sillä melkein ostaisi parin päivän kaljat.

Sivuvaikutukset… mites ne alkoholin sivuvaikutukset?

Nyloppu kirjoitti

Väkivaltaa on karkeasti jaoteltuna fyysistä ja henkistä.

Suomessa on tuhansia raittiita alkoholisteja, jotka ovat saaneet raittiutensa AA:sta. Niin minäkin, jo ensimmäisestä palaveri-illasta alkaen. Jännittäen ja pelokkaana avasin silloin kokouspaikan oven ja sanoin siellä oleville ihmisille olevani alkoholisti. Niin sanoivat hekin, liityin joukkoon ja siitä se alkoi päivä kerrallaan.

Sinulla on täysin sama mahdollisuus kuin meillä, jotka jo olemme tehneet ratkaisumme myöntämällä voimattomuutemme alkoholin suhteen.

Ryhmissä jaamme kokemuksemme, voimamme ja toivomme

Ei mitään oireita aloittaessa taikka lopettaessa. Siksi olenkin tykännyt.

Jos tuntuu siltä, että Antabus voisi toimia, niin käy hakemassa resepti. Kuurin aikana maksa-arvoja seurataan, joten sieltä ei ainakaan pääse mitään yllätystä tulemaan. Jos muita oireita ilmaantuu, niin oletpahan ainakin kokeillut. Jos Antabus ei käy ja tunnet, että tarvitset jonkin lääkkeen tueksi, niin toinen vaihtoehto voisi olla Selincro. Se on uusi lääke ja sen tarkoitus on ehkäistä juomisen jatkuminen.

“Olen nimittäin todella paha suustani silloin. Ja en tarkoita mitään pientä nälvimistä, vaan todella pahaa tekstiä.”

Kirjailija-tuurijuoppo Christer Kihlman ei koskaan ostanut alkoa kotiinsa → perhe-elämä säilyi. Jos sinulla on kesämökki niin siellä voisi sen kokovartalopuudutuksen ottaa tai sitten sovitte, että kerran kuussa majoitut matkustajakotiin ja otat sen perskännin. Sitähän on tehty, että leikkimökissä/rantasaunassa on nukuttu jos on omari. Tai sitten jos asut Varsinais-Suomessa/uudellamaalla niin voisit kerran kuussa ostaa halvimman hytin risteilylle ja juoda siellä. Ja mikä estää kesäaikana leirintäalueen mökkiä vuokraamasta tai menemästä telttailemaan?

Antabus ei minulle aiheuttanut mitään haittaa - ei sitä huomaa jos ei juo alkoholia.