Näin lyhyesti, monesti kodeiini aliarvioidaan opiaattina. Kyllä sekin on jo sen tason aine että sillä itsensä ongelmiin saa.
Itse otin kerran kerralla 40 Panacodia kodeiinin takia ja sairaalareissu siitä seurasi kun tuo parasetamoli on maksatoksinen aine. Tuli hirvittävät kivut jonnekin vatsan alueelle ja siitä sairaalaan tiputukseen. Nyt olen läksyni oppinut enkä enää kyllä tarvitsekaan kodeiinia kun olen metadoni-hoidossa.
^ No huh! 20 grammaa parasetamolia kerralla . Tuosta olisi todellakin saattanut henki lähteä äärimmäisen tuskallisesti tai ainakin tulla pysyvä maksavaurio, mutta joskus on onni matkassa. Eipä sillä, olen mäkin hölmöillyt vaikka mitä.
Noin muuten, ne pahat vatsakivut Panacodin kanssa saattaa kyllä aiheuttaa ihan se kodeiini. Se kun käy sappirakon päälle, joillakin jo ihan pienillä annoksilla niin, että eivät sen vuoksi pysty kodeiinipitoisia lääkkeitä käyttämään lainkaan. Kun sappirakko alkaa kiukutella, niin se tekee kuulemma myös äärettömän kipeää ja monilla kodeiinin pitkäaikaisella väärinkäyttäjällä sappirakko sanookin itsensä irti jossain vaiheessa, siis niilläkin, jotka ovat aina kiltisti sen parasetamolin erotelleet pois.
Piru, kun tekisi mieleni kodeiinia taas, mutta nyt olen lakossa kaikista oppareista toistaiseksi, kun ei edes kipuja ole. Koetan sinnitellä. Mielitekoja ne vain ovat. Ei siis minkäänlaisia refloja. Ei tietenkään, kun en ole pitkään aikaan ottanut.
Hui hui, 20mg paracetamolia on todellinen kuoleman annos, mutta onni oli sulla matkassa, Maago!
Onneksi eilen ei tullut minkäänlaisia oloja yhdestä Codista, nimittäin mulla on välillä hävinnyt se tole yllättävänkin nopeasti eli jos oon hiukan kyennyt taukoilemaan tai vähentään, niin sitten on taas saanut lämmöt ja olot. Mut eilen ei ja siitä olen iloinen. Tänään en ole ottanut yhtään opiaatteja, ainoastaan Lyricat. Olisi ihanaa, jos joku ilta ei tarttis ottaa Opamoxiakaan, jos ei ahdistaisi.
Mitenköhän toi Opamox käyttäytyy, tuleeko siitäkin reflat? Oon nyt oottanut n. pari vkoa 15mg-30mg kerran päivässä. Kertokaa te, viisaammaat. En ole bentsikoukussa ollu ikinä.
Winston, sappihässäköistä en teinnytkään, kiitos infosta
Pistetäämpäs tämä ketju taasen etusivulle, ompi helpompi seurailla kuulumisia
Mulla menee nykyään… ihan hyvin oikeastaan. Vihdoinkin sain särkyihin selityksen. Neurologi ( onko se loki vai logi?? ) totesi että sentraalinen säätelyhäiriö. Lääkkeiksi on nyt laitettu lyrica 150mg x 3 päivään. 100mg triptyl ja siihen kylkeen klotriptyl. Aamulla pramipexole x3. Ja kyllä on alkanu helpottamaan, ainakin vähän. Kipulääkkeeksi laittoivat TAAS panacodin koska syön myös cipralexia suurella annoksella ( 20mg).
Toisin sanoen hyvin menee mutta oon taas alotus pisteessä. Tosin nykyään se 8tablettia panacodia vuorokauteen on mulla se ehdoton raja. Tarkoituksena on lopettaa panacodit heti kun särky alkaa olla siedettävää. Rivatrilliäkin se lääkäri mulle yritti vaan en huolinu… Eiköhän mulla oo noita pillereitä jo tarpeeksi…??
Hyvä juttu, ettet ottanut sitä Rivatrilia, jos kerran tunnet muutenkin pärjääväsi. Benzokoukku on nimittäin pirullisin kaikista koukuista IMO. Mitä varten se lääkäri sulle Rivoja olisi määrännyt? Hyvä juttu myös, jos kivut ovat helpottaneet, vaikket siitä Panacodista eroon sitten päässytkään. Eipä kai siinäkään mitään, jos onnistut kohtuudessa pysymään, mutta toki tuokin määrä päivittäin jo maksaa rasittaa, varsinkin kun sulla noita muitakin lääkkeitä menee noinkin paljon.
Pitäisi ittekin päästä neurologille. Mun fysiatrini on vaan sitä mieltä, että ei voi olla neurologista, koska mitään ei näy hermoratatutkimuksessa, hohhoijaa! Siinähän nyt näkyy vain pysyvä hermovaurio, esim. pinne. Muutakin neurologista kipua on olemassa ja mulla on sellaista. On kyllä åerin vittumainen vaiva. Sentraalinen säätelyhäiriö? Never höörd, mutta mahtavaa, että sun vaivalle löytyi nimi. Miten se todettiin?
Mulla ihan neurologi sanoi, että ei voi olla mitään sinnepäin viittaavaakaan, koska ei näy hermoratamittauksissa ja tunto- ja lämpötilamittaukset oli normaalit.
Tosi hienoa nähdä, et joku on saanut apua. Varmasti tuo pelkkä diagnoosikin jo helpottaa oloa…
On totta että pelkkä diagnoosikin jo helpottaa oloa todella paljon. Jotenkin sitä pystyy käsittelemään kipua eritavalla kun sille on nimi. Selityksen kivuille tiesi neurologi sanoa heti. Totesi myös että tuo säätelyhäiriö on todella yleistä ja ihmetteli miksi es: tk:lääkärit eivät oo muka tienneet siitä. No ehdottihan mulle fysiatrikin vaan heikkoja selkälihaksia ja paljon liikuntaa. ← mitä ei kuulemma tarvitse noudattaa. Liikuntaa saa kuulemma harrastaa kivun sallimissa rajoissa mutta jos sattuu niin ehdottomasti vain lepoa. Uskon kyllä mieluummin neurologia.
Rivoja meinasi lääkäri noihin särkyihin. Viikko sitten oli soittoaika ja olin kyllä ollut melkein kuukauden tosi heikossa kunnossa. Hyvä että sängystä ylös pääsin Itse kyselin jotain muuta ja pisti sitten sen klotriptylin ja sanoi että seuraavaksi rivoja jos ei auta. Perusteli sen sillä että kun jalkoja on särkenyt ja sattunut niin kauan niin ne on jännittyneet koko ajan ja ne pitää saada rennoiksi notta särky saadaan pois… Mutta toistaseks en niitä halua syödä. Tuon lääkearsenaalin kanssa on jo sellanen “huipulla tuulee” olo muutenkin koko päivän.
dafyg: niin oli hermoratamittauksissa mullakin kaikki ok. Ei mitään löytyny myöskään magneetissa, röntgenissä ja ja ja… Kannattaa ite vaan olla sitkee vaatia kunnon hoitoa
Kahvikisu: elä ny tuhlaa aikaa siellä fysiatrilla… Ne mistään mitään tiedä. Mäkin kävin pirkanmaan parhaaksi haukutun ja maineikkaan fysiatrin luona ja se sano että mulla on huonot selkälihakset Käski vaan alkaa jumppaamaan…
Eihän niitä kaikkia lääkkeitä oo pakko syödä vaikka kaapista löytyiskin
Joo mä oon onneks niinkin hyvä tilanne, että pääsen tosi hyvin käymään yksityisellä ja siellä ei mitään ongelmaa ookaan. Se on tuo pirun julkinen puoli ja huono tuuri lääkärin kanssa, että eiköhän tää tästä.
Itse ainakin olisin ottanut sen rivatrilin siihen kylkiäisiksi, nyt mennyt itsellä 2 ja puoli vuotta rivatril, osaksi päänhoitoon, mutta suurimmaksi osaksi rentouttamaan selkälihaksia, mitkä olleet jo pian 3 ja puoli vuotta jumissa 4:n viturallaan olevan fasetin takia. Tietty 4mg sirdaludit tai 6mg hitaat sirkat olisi vielä parempi, eikä välttämättä niin paljoa sekoittava? jos sinusta siltä tuntuu, että niistä enemmän olisin “kujalla”. tosin ainakin itsellä rivat vain piristää mitä enemmän ottaa, aikonaan söin xanoria + sirdaludeja, ja vaihdoin rivatriliin kun ajaa melkein saman asian ja sain tiputettua yhden lääkkeen samalla. tosin jumissahan tuo selkä on ja kipeä kuin helvetti vaikka noita rivoja söisi kuin hullu puuroa, bentsotolettomana ottaisin lihasrelaksantiksi kuitenkin EHDOTTOMASTI sirdaludit saatika rivatrilit vaikka rivat spastisuutta? spasmistisuutta? no kuitenkin lihaksia hieman samalla relaxoi, huonommin kuitenkin kuin sirdalud IMHO.
Selasin tuossa nettiä ja ajattelin sitten kysyä ihmisiltä jotka tietää jotain lääkkeistä…
Mitenkäköhän tuon triptylin pystyis lopettaa ilman kamalaa oloa??? Syön sitä pelkästään nukahtamisen edistämisen vuoksi ja ajattelin lopettaa sen kokonaan kun en koe siitä olevan hyötyä. Annos on nyt 100mg triptyl ja 1xklotriptyl. Kun sais sen etes siihen 25mg ja 1klo niin olisin tyytyväinen.
APUVA!!!
Nii ja lyrica… sama kysymys vaikka vielä ei ookkaan ajankohtaista
Triptylistä jne ei kokemusta, mut lyricasta on, ja mielipidelääkkeistä. itte lopettanut ainakin seinään, tosin tukena vahvat rauhottavat… mutta eikös se lääkäri sulle meinannut kirjoittaa rivatrilia, 2mg aamuin illoin niin eiköhän se sillä, tai sitten jos sen pelkän lihasrelaxantin ottaisit (sirdaludin) niin se auttaa ainakin monella myös nukahtamaan, eli väsyttää joillakin melkolailla. Vaimo ainakin joskus siitä aika nopeasti iltasin kupsahti kun söi lihasten relaksoimiseen, itsellä ei taasen väsyttänyt, mutta lihaksia kyllä relaksoi… tai sitten sirdaludit ja rivatrilit, tosin saattaa se koukku niihinkin tulla, varsinkin rivatriliin, 2mg rivatril vastaa noin 30-40mg diapamia + se lievä relaksoiva vaikutus siihen päälle.
kiitos neuvosta addie Musta tuntuu että mä lähden kokeilemaan tuon triptylin pudottamista pikkuhiljaa… Ja pyydän ne rivat sitte jos tuntuu että muuten en pärjää… Ajatuksena on kuitenkin vielä se lääkkeetön elämä. Ehkä se sitten joskus onnistuu? kunhan vaan on kärsivällinen…
Ja onhan se mainittava että tuo panacodin käyttö on taas ilmeisesti karkaamassa käsistä Oon huomannu että TAAS pikkuhiljaa annokset suurenee ja välit pienenee. Ja sitten iltaisin sitä pelkää että mitä tapahtuu kun tuli otettua niin monta pilleriä päivän aikana… Itsehillintä, itsekuri… hmmm … ne kadonnu jonnekin…
Ja nyt koira pihalle kun se tuolla oven edessä vartoo…
Kauan noita pitää vetää, että tulee reflat? Itellä joskus meni 200 tabua kuureina putkeen ja välillä (joka saatanan Sunnuntai) parantelin niillä darraa himassa (6 tabua + pari bissee). Pari päivää, max. viikon teki kuurien jälkeen henkisesti mieli. Mutta oikeastaan mitään fyysisiä refloja ei tullut.
^ Siis mistähän lääkkeistä sä nyt oikein puhut? Panacodeista? Vai Triptylistä, Lyricasta, Rivatrilista vai mistä? Tässä ketjussa on aika monet lääkkeet käyty läpi. No, oletan, että puhut Panacodeista. Tuo on yksilöllistä, koska ne reflat tulevat ja kuinka rankat ne ovat kenenkin kohdalla. Onhan sulla saattanut olla vähän vatsa sekaisin ja flunssainen olo, mutta olet saattanut pistää sen vain jonkin ihan tavallisen taudin piikkiin sen enempiä ajattelematta. Kodeiini tai yleensäkään opiaatit eivät ole kaikkien juttu ja näin ollen, jos aineeseen ei kovin ihastunut ole, vain ottanut sitä ihan kipuun, niin eivät ne fyysiset reflatkaan(jotka eivät kodeiinista yleensä kovin pitkään kestä tai ole välttämättä mitenkään hirveän rajut, ainakaan moneen muuhun aineeseen verrattuna) sitten niin hirveiltä tunnu. Mitäs siitä, jos viikon ajan joutuu hieman useammin paskalla käymään ja vähän paleltaa ja nenä vuotaa. Kyllähän sitä pieniä flunssia ihmisillä on tämän tästä, eivätkä ne maailmaa kaada.
Winston oletan että tuo teksti oli doomantialle…
En tiiä oonko niin herkkähipiäinen tai jotain mutta mua jotenkin ärsyttää nuo tuollaiset kommentit joita es doomantia jakelee. Itse olen kuitenkin ajatellut että tämä ketju ja aihe pysyy asiallisena ja asiassa, eli lääkekoukuissa. Oon huomannu että täällä on käyny kommentoimassa useitakin ihmisiä joilla on samantyylinen ongelma kuin mulla. Ja on mukava ajatus että tästä ketjusta olisi oikeasti hyötyä muillekin ihmisille kuin mulle. Oon itse ainakin saanut täältä todella paljon apua ongelmiini. Kiitos Winstonin, addien ym ym…
^ Juu, Doomantialle oli kommenttini tarkoitettu. En tiedä käsitinkö taas jotakin väärin, kuten yleensä :mrgreen: , mutta mun pointtini on ollut koko ajan se, että en väheksy millään tavalla kodeiiniriippuvuutta. Miten voisinkaan, kun nuo munkin Panacodini tuolla mua houkuttavat, mutta olkoot nyt toistaiseksi kaapissa. Mulla se pahempi riippuvuus ovat benzot, mutta lääkeriippuvuus, mikä lääkeriippuvuus. Paska juttu joka tapauksessa. Jos jollekin ei tule kodeiiniin psyykkistä koukkua, vaikka kuinka paljon sitä vetelisi ja fyysistä refloistakin selviää parilla ripulin töräytyksellä, niin hyvä homma heille, mutta kaikilla se ei mene niin.
Älä suotta vaivaudu loukkaantumaan joidenkin asiattomista kommenteista. No joo, helpommin sanottu kuin tehty, tiedän itsekin, kun vetelen herneitä nenääni milloin mistäkin. Kaikki eivät vain oikeasti tajua, mitä näppikseltään päästelevät ja jotkut typerykset ilkeilevät tarkoituksella, kun se on netissä anonyymina niin helppoa. Kyllä täällä riittää niitä(meitä), jotka sun riippuvuutesi ymmärtävät ja sua haluavat tukea. Pää pystyyn .
Moi! Mä yritin lopettaa panacodin, olen vuosia syöny x6/pv selän ongelmiin. Kipulääkäri kesällä sano et sit nut syyskuus vaihat 20+5mikrog Norspania eli bubrea. Laitoin laastarit tänään ja eipä auta kunnolla kipuun ja aiheutti kamalan ahdistuksen. Otin pamia 30mg mut ei apua. Oon päivän kirvistellu kun tulin lukee keskuteluita ni tajusin vasta et oon koukussa panacodiin en henkisesti vaan fyysisesti… tän lisäks mul menee burana 600mg 2-3tarv. Ja iltasin tarvii. Revin äsken vittuun ne laastarit ja otin 5mg pamii ja 1 panacodin kun en uskalla tänään ottaa enempää kun ollut noi laastarit… ja oon yh. Mut lääkäri sano pe et vaihat vain laastareihin ei mitään ajatusta viekkareista… no tiedämpä tämänkin. Mä oon päihdeongelmainen, kuivilla ollu 18v lukunottamatta bentsoja ja panacodia… mut en mä kestä mitään viekkareita ku muuutenki ahistaa…
Terve kaikille!
Olen ollut vuosikausia panacodiin on-off -suhteessa. Välillä olen kuukausiakin käyttämättä (panacodia kyllä saan aina järkättyä), mutta sitten tulee se kunnon krapula ja ajattelen ottaa helpotuksen siihen. Darra kun häipyy sen siliän tien, kun aamulla ottaa ennen aamupalaa tyhjään vatsaan ne helpottavat pillerit. Ja edellisen illan juhlimisesta huolimatta elämä hymyilee, ihan kun edellisenä iltana ei olisi missään ollutkaan kupittamassa. Ja oikeastaan koskaan se ei jää siihen, vaan sen saman olon haluaa sitten taas seuraavana aamuna ja taas seuraavana jne. Päivisin en koskaan ota, vaan aina aamuisin.
Nyt oli taas kolmen kuukauden putki panacodia, sitä menee aluksi ehkä viisi aamuisin, mutta lopulta ollaan taas siinä kymmenessä. Joskus jaksan erotella - yleensä en. Nyt on sitten ensimmäinen viikko takana ilman kodeiinia. Mulla on aina pahimmat oireet heti alusta lähtien sen neljä päivää. Nyt kuitenkin olin fiksumpi kuin ennen ja hain apteekista imodium plussaa, jonka aloitin heti ensimmäisenä päivänä kaksi heti aamulla ja kaksi lisää vielä päivän aikana. Kaksi kertaa kävin ripulilla, mutta muuten vatsa oli kunnossa. Suosittelen kyllä lämpimästi kaikille lopettajille, että ottakaa kunnolla sitä imodiumia ja heti alussa! Se jatkuva ripuloiminen saa muutenkin vittumaisen olon tuplaantumaan. Vatsa kun toimii, niin se helpottaa muitakin vieroitusoireita.
Miksi kirjoitan tästä? Varmaan siksi, että kun olen lukenut näitä juttuja en ole vielä törmännyt samanlaiseen käyttöön kun itselläni on. Kun lopetan, niin mulle ei ole vaikeaa olla ilman pannareita, kun vaan päätän niin. Ja mun käyttö on (aluksi) vaan aamudarran helpottamista, tietysti väärinkäyttöähän se on. Siinä suhteessa olen sitten samanlainen kuin kaikki, että sitä vaan sitten jatkaa seuraavanakin aamuna ja soppa on taas valmis. Onko täällä muita, joille panacod on kaapissa aamudarroja helpottaakseen, josta se sitten aina lipsahtaa pidemmäksi käytöksi, mutta josta kyllä pääsee aina helpostikin eroon, kun alkaa tarpeeksi vituttaa päivittäinen käyttö?
^ Paskat darralääkkeet sulla. Kerrot, että et yleensä “jaksa”(Sehän onkin niin vaivalloinen ja aikaavievä homma ) erotella Pannareitasi ja parasetamoli on tunnetusti aikamoinen maksamyrkky, jota ei pitäisi vetää dokaamisen päälle, varsinkaan tuollaisilla annoksilla. Ilman dokaamistakaan sitä ei saisi ottaa, kuin max. 6 tablettia päivässä, eikä tuotakaan annostusta pitäisi käyttää pitkinä kuureina, ellei maksa-arvoja kontrolloida säännöllisesti. 10 kpl kerralla erottelematta saattaa koitua maksan kohtaloksi jo kertalaakista, jos oikein paska säkä käy. Suosittelisin ehdottomasti käymään maksakokeissa, koska maksa ei pahemmin varoittele vaurioistaan ennen kuin on jo piru merrassa ja ainakaan heti ryyppäämisen päälle ei pitäisi erottelemattomilla Panacodeilla kuosata, koska silloin maksa on kovilla jo muutenkin, vaikkei edes mikään HC-alkkis olisi.