Tässäpä pieni muistilista kaikille jotka tunnustavat mopon keulivan loman aikana vähän turhan vauhdikkaasti:
ÄLÄ AJA autoa tahi mitään muutakaan kävelyvauhtia nopeampaa laitetta viikkoon! Olet todennäköisesti 2 promillen kännissä jos olo tuntuu heti aamusta olevan ihan okei. Älä tapa itseäsi tai ketään muutakaan. Tätä sääntöä ei voi ohittaa. Mieti, hengitä, lepää.
JUO OLUTTA, yksi per tunti, koska se pitää sinut turvallisesti elossa. Koita puolittaa annokset per päivä. Tänään 24, huomenna 12 ja sitten 6. Olotila on paska viikon ajan, jep.
OSTA OLUTTA ennakkoon, nyt kun vielä pystyt. Kun promillet laskevat alle ykkösen, pelko ja tutina lamauttavat juopon. Märkä rätti yksin avuttomana pimeässä ei ole niitä ihan hauskimpia muistoja. Yksi olut per tunti pitää hirviöt loitolla.
ANNA AVAIMET luottohenkilölle. Pyydä käymään luonasi kerran päivässä, tai ainakin soittamaan.
KÄY JUTTELEMASSA esim A-klinikan terapeutin kanssa että eräs harrastus vähän huolettaa.
Näillä eväillä pärjätään, eikös vain? Lisävinkit ovat tottakai tervetulleita!
Arkkitehdin lomat on sitten lusittu? Koetahan pärjäillä .
Lisäisin listaan, että kannattaa varata asunnolleen runsaasti myös alkoholittomia juomia(Suhtaudun edelleen erittäin suurella varauksella loiventelun turvallisuuteen alkoholista vieroittautuessa, mutta ei keskitytä nyt siihen). Eritoten vissy saattaa olla poikaa pelkän hanaveden ohella . Myös hedelmämehut ovat hyväksi ja limukin käy hätätapauksessa, mikäli se on ainoa alkoholiton, mikä maistuu, vaikkei se järin terveellistä olekaan.
Syötävää tulee myös olla, sillä ryyppyputken jälkeen on hyvä tankata jotakin kiinteääkin, ettei mene aivan hirveän heikkoon kuntoon krapulassa vapistessaan. Mahdollisimman terveelliset eväät olisivat tietenkin paras vaihtoehto, mutta pääasia on, että saa jotakin menemään kurkustaan alas, joten kannattaa varata sitten esim. litroittain jäätelöä, jos se on se juttu mikä maistuu. Ruoan tulee olla myös helposti valmistettavaa tai jopa ihan suoraan syötävää, sillä kummoisempi kokkailu ei välttämättä pahimmissa tutinoissa onnistu :mrgreen: . Niin, ja toki ruoan tulee olla myös edes jonkin aikaa säilyvää, ellei sinne kauppaan todellakaan pääse. Toki se luottohenkilö voi myös täydentää näitä (alkoholittomia) juoma- ja ruokavarastoja, jos siltä oikein kauniisti pyytää .
Tupakkaa ja/tai kahvia kannattaa kuitenkin varata normaalia vähemmän, mikäli kuuluu niihin onnettomiin, jotka ovat kyseisiin substansseihin addiktoituneet. Nuo eivät ole krapulassa lainkaan hyväksi, joten on parempi, ettei niiden kiskomisesta pääse innostumaan liikaa, vaan saa ainoastaan pahimmat vieroitusoireet pysymään loitolla. Allekirjoittanut ainakin onnistuu usein krapulassa vähentämään huomattavasti noiden kulutusta, vaikka muulloin niitä menee aivan liiankin kanssa.
Kannattaa pitää huoli myös siitä, että puhelin on kaiken aikaa käden ulottuvilla ja siinä riittää akkua, sillä sitä saattaa tarvita hyvinkin akuutisti esim. häkeen soittamisen merkeissä :mrgreen: .
Jeps, puhelimen latausaste on aina syytä pitää satasessa. Ja puhelimen tulisi aina olla taskussa kun astuu ovesta ulos. Koskaan ei tiedä mitä sattuu ja tapahtuu. Hyvällä tuurilla voi pelastaa monta henkeä josko onpi juuri siellä missä tapahtuu ja jotakuta on sattunut.
Tänään onkin sitten lauantai, tuo kaikista päivistä ikävin, poliisin näkövinkkelistä.
Toivottavasti elämä sujuu allekirjoittaneen lisäksi, jokaisella erittäin okei…
Älä yllytä! Lähden pian kylille härnäämään poliisia . Saisin vain ensin perseeni ylös tästä tuolista :mrgreen: . Sori offista, mulla onkin tuolla kori Koffista .
Vahingosta suuresti viisastuneena, paras keino lopettaa loma saattaa sittenkin olla se kun viettää puoli viikkoa katkolla kuolevien ihmisraunioiden kanssa jutellessa, ja kotiutumisen jälkeen ryhtyä vetämään kaksin käsin antabusta. Kohtalotovereiden kanssa asian järkevyyttä (A)A:ssa pohtiessa, ja ammattilaisten kanssa kerran viikossa tilannetta kartoittaessa.
Yst.Terv.Nimimerkki "vitun hyvä paikka, aivan mahtavat hoitajat, sapuska täydellistä, tahtoisin oikeastaan takaisin, mutta kun maailman velvollisuudet kutsuvat ja viinapirun kanssa vääntö jätetään tänään tähän!!!
Miltäs on Antabus litkut maistuneet? Eikö vain olekkin aika vinkeä maku? :mrgreen:
Oletko miettinyt mitä aijot tehdä siinä vaiheessa jos Arkkitehti itse pystyykin löytämään sen harvinaisen hyvän ja pätevän syyn miksi hänen ei juuri tarvitse Antabusta käyttää, ainakaan jatkuvasti?
Jostain syystä Antabus maistuu hyvältä ainakin tablettimuotoisena pureskeltuna ja raakana mutusteltuna ja osastolla tarjottu mansikkakiisseli vieläkin paremmalta. Noita jos saisi marketista parin euron hintaan, niin olisisin pahasti pulassa. Mulla on kai vähän turhan “miehen suu” joten ei hyvältä näytä!
Arkkiksen nyt täytyy löytää elämäänsä vaan uutta suuntaa, ja ylöspäin huolimatta vaikka viinapiru kaksin käsin lapioi multaa silmille!
Arkkiksen katkoilu alkaa jo käydä ihan ammattimaisin ottein. Montako kertaa ajattelit vielä vierailla katkolla, kun nyt olet sen mukavaksi paikaksi havainnut? No, ei vaines, toivotaan, että pelästyit tällä kertaa riittävästi ja saat nyt tehtyä jotakin alkoholiongelmallesi. Eipä se tosin ihme olisi, jos alkaisit taas pian suunnitella viinapirun haudanavajaisia, se on sellaista se alkoholismi, että aika tuppaa kultaamaan muistot . Juu juu, allekirjoittanut kohelsi itsekin itsensä TAAS sairaalaan, hieman eri substanssin avustuksella, mutta kuitenkin :mrgreen: .
Mua kiinnostaisi kuulla miten Arkkitehdin antabus-kuuri on alkanut? Otatko yhden tabletin joka aamu veteensekoitettuna vai ihan pelkiltään ja nestettä päälle?
Itse aikoinaan söin n. 2vuotta antabusta aamuisin ilman liottamista kunnes pilleri vieroituksessa tullessani retkahdin PKV-pillereihin kerran överisti (ja samalla olin myös tiedostamattani retkahtanut alkoholiin) huomasin, että kuulun siihen pienehköön ihmisryhmään n.10% joilla disulfiraami ei reagoi mitenkään alkoholin juomiseen. Eli voin huitasta kourallisen antabusnappeja ja juoda kossupullon, no proplem.
Tuntuuko Arkkitehdistä siltä, että tämä jippo voisi toimia pidempääkin juomisen kontrolloijana? Voihan antabusta syödä vaikka koko elämänsä jos uskoo (ja käy säännöliisesti tutkituttamassa) maksansa kestävän tämän kemikaalin rasitusta.
Hmm… Musta on henk.koht. hyvin vaikeaa uskoa, että pelkkä Antabus, ts. pakko saisi ketään pysymään lopunikäänsä kuivilla ja vaikka saisikin, niin aikamoista hampaat irvessä kuivattelua se olisi . Jos suu todella alkaa napsamaan, niin ainahan Antabuksensa voi jättää ottamatta ja odotella sen pari viikkoa, että ko. lääkeaine on kokonaan poistunut elimistöstä. Kyllä juoppo aina aikansa jaksaa “hyvää” odottaa :mrgreen: .
Sitä en sitten todellakaan suosittele testaamaan käytännössä, sattuisiko kuulumaan siihen vähemmistöön, jolla Antabus ei reagoi viinan kanssa lainkaan tai reagoi niin heikosti, ettei se estä ryyppäämistä, mikäli jano on tarpeeksi kova. Olen itse testannut joskus aikoinani ryyppäämistä Antabus-kuurilla ollessani ja kiireellinen sairaalareissu ja melkein hengenlähtö siitäKIN seurasi .
Antabus on monelle hyvä kainalosauva, jonka avulla saa etäisyyttä pulloon ja mikäs siinä, vaikka napostelisi Antabusta loppuelämänsä, jos vain maksa kestää, eivätkä muutkaan sivarit häiritse liikaa, mutta varsinaiseen raitistumiseen tarvitaan kyllä muuta lisäksi IMO. Mitä se muu sitten kenelläkin on, riippuu tietenkin tyystin ihmisestä; jollain se on AA, jollain A-klinikan terapia, jonkinlainen muu psykoterapia, itsensä terapointi ihan itse hyviksi havaitsemillaan konsteilla tai sitten vain se jokin naksahdus, että raitis elämä onkin mukavampaa, eikä siinä sen kummempia tarvita.
Tästä olen aivan samaa mieltä. En usko, että juoppo voi raitistua vain Antabuksen avulla. Kuten winstonin tekstistäkin näkee ydintermi raitistumisessa on jonkinlainen itsensä “terapionti” tavalla tai toisella. Se disulfiraami ei kuitenkaan muuta tippaakaan sitä juopon psyykettä/ajatusmalleja/perspektiiviä elämään vaikka se hetkellisesti juomisen estääkin.
Toisaalta minun mielestäni juoppo voi kyllä lopettaa juomisensa pysyvästi pelkän antabuksen avulla, jos vaihtaa päihteensä johonkin muuhun vaihtoehtoon :mrgreen: Minä esim. henkilökohtaisesti varmaan söisin vielä Antabusta jos en olisi huomannut sen olevan omalla kohdallani täysin toimimaton aine. Tai ainakin söisin sitä silloin kun jos omat kukkaset sattuisivat loppumaan purkista jotka nyt toimivat antabuksen korvikkeena. En voi juoda koska en kykene pilvessä kusettamaan itseäni Pitää olla ns. tarpeeksi pitkään vesiselvänä (ilman lääkettä), että itsekusetus taas luonnistuu.
Toistaiseksi toimii aika kivasti. Korjaa heti sen paansisaisen debaatin etta jospa nyt vaan se eka. Myrkyn kanssa ei tartte neuvotella paansa sisalla ja se helppii meikalaista aikatavalla. Veriarvot kattellaan tassa tasaisin valiajoin.