Liikaa lääkkeitä apteekista

En tiedä oikein mistä tästä asiasta kysyisin ja tämä palsta tuli mieleen…

Minulle annettiin apteekissa liikaa lääkkeitä. Kantaan asia on merkattu oikein eli että reseptillä on noudettu paljon yli sen määrän mikä siinä on alunperin ollut. Ihme että järjestelmä antoi edes tehdä noin. Mitä tälläisissä tilanteissa tapahtuu? Jos tai kun asia huomataan niin vaaditaanko minua palauttamaan puuttuva määrä? En haluaisi itse ilmoittaa asiasta apteekille jos nyt se jäisi kokonaan huomaamatta. Mutta pelkään myös että kun lääkkeitä on paljon niin minulla ei ole välttämättä joskus kuukauden kuluttua tallessa sitä määrää joka pitäisi olla vielä tallessa jos käyttäisin sitä täsmälleen reseptin mukaisesti :frowning:

Onko minulla joku velvollisuus palauttaa ylimääräiset? Lääkäri todennäköisesti näkee asian mutta en usko että se on mikään ongelma sillä hänhän voi seuraavan kerran huomioida että sain nuo ylimääräiset (ja säästän yhden yksityislääkärin käyntimaksun). Kävin itse vaan hakemassa reseptille jäljelle jääneen satsin ja virhe oli täysin farmaseutin. Pelkään siis apteekkia - en niinkään lääkäriä. Mitä minun kannattaisi tehdä jos soittavat? Entä jos sanon vaan olevani ulkomailla kuukausia ja että siksi en voi palautella mitään? Onko kellään tietoa/kokemusta tälläisestä?

Ei kannata niitä palauttaa. Eikä edes ehkä kannata mainita siitä mihinkään suuntaan.

Itse taistelen jatkuvasti apteekkien kanssa näistä hauista, vaikka reseptissä on että saa ottaa esim. 4x kerralla samaa lääkettä parinkymmenen päivän välein, niin silti mussutetaan että lääkettä pitäisi olla jäljellä. Välillä saa kelakorvauksen ja välillä ei. Systeemi muuttui vuoden vaihteessa. Joskus kela on kysellyt lääkkeiden hauista.

Ei kannata ottaa stressiä, vaikka ärsyttää usein miten se on niin täysin siitä apteekkarista kiinni saako lääkkeet ulos, vaikka reseptissä kaikki onkin kunnossa.

.

En mä olekaan niitä palauttamassa.

Mutta kiinnostaa(/ahdistaa) että voidaanko minua vaatia palauttamaan ne ylimääräiset. Onko tästä jotain “lakia” ja joudunko ongelmiin jos siinä vaiheessa kun asia huomataan mulla ei enää ole niitä jotka ylimääräisiä? Laittavatko poliisit perään? Mitä jos sanon että olen ulkomailla tai olen hävittänyt lääkkeet? Vienyt roskapussin ja vahingossa heittänyt lääkepurkin sinne? tms.

Ylimääräiset on jo maksettu eli apteekki kirjasi oikein sen myytävän määrän ja oikean hinnan. Se meni väärin ettei reseptillä ollut enää jäljellä sitä määrää jonka myivät.

Ei lääkkeitä voida vaatia takaisin. Kun apteekki on kerran lääkkeet sulle tai kenelle tahansa asiakkaalle luovuttanut ja sä olet ne maksanut, niin lain mukaan kun lääkkeet ovat olleet potilaalla, ei niitä voi enää myydä toiselle ihmiselle. Sanot vaan, ettet ole asiaa huomannut, jos siitä jotain tulee. Voivat ilmoittaa lääkärille virheestään, jos sen huomaavat. Sanot kuitenkin vaan, että et ole virhettä huomannut. Tuli mitä tuli. Ei todellakaan tule mitään poliisille ilmoituksia, ethän sä niitä varastanut ole. Apteekki on vaan ne väärin toimittanut sulle.

Kiitos, tuntuu helpottavalta.

Tarkkaan ottaen mä en niitä maksanut vaan maksusitoumuksen piikkiin ne meni. Mutta en tiedä muuttaako se olennaisesti asiaa. Noudin viisi lääkettä joista neljä oli julkisen terveydenhuollon määräämiä. Tuo yksi oli yksityislääkärin määräämä eikä farmis taikka minä kumpikaan tulleet ajatelleeksi että mun olisi pitänyt maksaa se itse eikä maksusitoumuksen. Siksi en myöskään huomannut lääkkeen korkeampaa hintaa koska sain apteekilta vaan sen “nolla euroa maksettavaa” lapun jolla pääsee kassan ohi.

Mutta maksoi sen kuka tahansa niin menee kimurantiksi jos se on maksusitoumuksesta jo velotettu. Jos vaatisivat takaisin niillä pitäisi olla joku keino palauttaa se summa sosiaalitoimelle…

Joo, mutta se on apteekin huoli. Varmasti sossu vaatiikin omansa takaisin, kuten kelakin, mutta apteekki sen virheen teki ja joutuu täten sossulle ja kelalle sen korvaamaan. Mikäli joku sulta yrittää vaatia rahaa, niin sanot ettei se ole sinun virheesi eikä täten sinun maksettavasi. Näin se on asia. Hyvä että helpotti huoli. :slight_smile:

Yksi kaveri oli kerran saanut jotain apteekista lylytvaikutteisia Ketipinoreita pitkävaikutteisten sijasta (joille respti oli kirjoitettu) ja hälle oli soitettu perään että tuu hakemaan omasi ja vaihtamaan. Mutta se soitto oli tullut puolen tunnin kuluttua ostosta. Enkä tiedä oisko hän voinut kieltäytyä. Mutta tuossa annettu lääke oli väärä ja oli mokattu siinä. Kun taas mä sain oikeaa lääkettä mutta väärän määrän…

Apteekin olisi kuulunut joo tossa vaihtaa lääke oikeaan ja ottaa “väärä” pois, mutta tossa huomattiin virhe noin nopeasti. Jos sulle soitellaan, niin sano että se on heidän virheensä, etkä tule palauttamaan lääkkeitä. Olet kuitenkin saanut ihan oikeaa lääkettä, hoitakoon se apteekki virheensä seuraukset sossun ja kelan kanssa.

Mä komppaan kans Chas:iä ja kyllä se apteekissa tehty moka on heille kuuluva, eikä siinä ole sen ihmeempää.
Toki sit jos heti lääkkeet haettua huomais asian, ja jos vielä soittaisivat apteekista ja kysyisivät et onkohan tullu vahingossa liikaa, niin kyllä mä ainaki omalla kohdallani veisin ne ylimmääräset pois…
Ihan siks et viikottain asioin heidän kans, ja homma on toiminu aina ihan viimesen päälle hyvin, niin en kehtais kusettaa ihan tarkoituksella, ja saada samalla sitä “kusettajan” leimaa otsaani…

Mut joo, ei niitä vahingossa tulleita ylimmääräsiä nappeja ole pakko takas viedä.
Apteekin moka niin se on apteekin moka… Ellei itte halua asiaa korjata.

Edittinä. Mulla siis on ns. apteekki-sopimus kotilääke-jaon takia, eli asioin aina samassa apteekissa, niin he ovat siellä niin tuttuja jo, ja tosi mukavia ja asiallisia, etten missään nimessä haluais pilata tahallaan sitä.!!

Tällaisessa tapauksessa apteekki on tietenkin velvollinen ilmoittamaan mokastaan ensitilassa sen huomattuaan ja tarjoamaan vaihtoa, koska väärät lääkkeet saattavat pahimmillaan aiheuttaa potilaalle akuutin hengenvaaran. Ja siis apteekki on velvollinen, kaverisi olisi voinut pitää ne väärät lääkkeet, eikä hänelle siitä olisi tullut mitään seuraamuksia, mutta apteekki on pahasti kusessa, jos potilasturvallisuus vaarantuu, koska eivät yritäkään korjata kämmiään. Sun tapauksessasi ei taas ole kyse lääketurvallisuusjutuista, koska joka tapauksessa tuota kyseistä lääkettä käytät, ja tuollainen moka on korjattavissa ihan sillä, että se huomioidaan seuraavaa respaa kirjoittaessa. Toki tuo maksusitoumusjuttu tekee asiasta kimurantimman, mutta, kuten sanottu, apteekki on mokannut, joten se on heidän asiansa selvittää tuo sossun kanssa. Mitään poliiseja nyt ei taatusti perääsi soiteta, etkä sä ole tehnyt mitään väärää tai ole velvollinen palauttamaan lääkkeitä. Sinänsä lääkkeiden palauttamisesta ei kenellekään mitään hyötyä olisi, koska hävikkiin nuo kertaalleen ulos myydyt lääkkeet menisivät joka tapauksessa. Jos joku saa maksusitoumuksella liikaa maitoa kaupasta, niin eipä kauppa sillä maidolla enää mitään tee, vaikka se palautettaisiinkin, vaan rahaliikenteen avulla nuo mokat pitää korjata.

Tietty jos lääkkeesi on huumausainereseptillä ja sen vuoksi sen luovutusmäärissä on rajoituksia, voi apteekille tulla mussutusta asiasta Kelan/Valviran/kuka näitä nyt valvookaan taholta, mutta silloinkin on edelleen kyse apteekin mokasta ja heidän velvollisuudestaan selvittää asia.

Heips ! Kuten moneen kertaan on jo todettu, virhe oli apteekin ja koska olet kuitenkin saanut oikeaa LÄÄKETTÄ, ei apteekki voi niitä enää takaisin karhuta. Väärän annoksen toimittaminen on kokonaan apteekin juttu, itselleni on käynyt kahdesti niin, että olen sadan Panacodin sijasta saanut vain 50kpl, mutta palasin molemmilla kerroilla apteekkiin huomattuani virheen ja asia korjattiin heti. Sensijaan sain kerran pitkävaikutteista Ketipinoria nopean sijaan ja seur.kerralla myös farmaseutti huomasi, että mulle on toimitettu väärää lääkettä. Kysäisi vain, huomasinko virheen itse ja oliko vaikutuksessa jotakin eroa? Sain hyvityksenä 100kpl C-vitamiinia ja farmaseutti lupasi raportoida asiasta eteenpäin. (siis apteekin sisäisesti). Olin itsekin huomannut virheen, mutta koska sain kuitenkin tavallaan oikeaa lääkettä, mutta depot muodossa, en viitsinyt lähteä vaihtamaan.
Tuli vähän kuivaa tekstiä, mutta pointti on se, että APTEEKKI vastaa itse omista virheistään, ei koskaan asiakas. Hyvää kevään odotusta Sinulle :slight_smile:

^^ Tulipa mulla muuten pelkkää muiden tekstien toistoa tuohon ylempääni :unamused: .

Mäkin sain joskus apteekista ihan liikaa(Liikaa ja liikaa, varsin mieluisia lääkkeitä olivat ja käytetyiksi tulivat :mrgreen: , mutta respan mukaan liikaa) lääkkeitä, mutta tämä oli wanhaan kunnon paperirespojen aikaan, joten eipä tuota välttämättä kukaan huomannut missään vaiheessa, kun taisi olla vähän tulkitsemista niistä lekurin harakanvarpaissakin. Minä kyllä huomasin asian jo siinä apteekin tiskillä, mutta en TIETENKÄÄN sanonut mitään, vaan poistuin niine hyvineni ja tyytyväisenä :mrgreen: . Mulle ei ainakaan kukaan sanonut koskaan jälkeenpäin mitään, vaikka monesti samassa apteekissa olen asioinut, joten olletikin eivät tajunneet tai sitten keskustelivat asian ihan keskenään.

Eipä mulla ole muuta lisättävää edellisiin, kun näinhän se on, ettei niitä voi vaatia palautettavaksi. Mut sekin siinä on, että hygieniasyistäKÄÄN niitä ei saa myydä seuraavalle. Vaikka eihän se paketti mitenkään saastu, jos sitä ei ole avatukaan, mutta näin se on. Ja jos olisikin, niin varsinkaan niitä ei voi alkaa kaivelemaan ja purkittamaan uudelleen tai laittelemaan uusiin folioihin. :mrgreen: Ensinnäkin kun se on tuotantopuolen, eikä apteekin hommaa. Eli joo, eipä mitään huolta, että tosta mitään sanktiota sulle tulisi. Apteekin moka.

^ Vaikka paketti olisi avaamaton, niin suurella osalla lääkkeistä on se tietty oikeinsäilytyslämpötila(15-25, alle 30 astetta… Nuo kai ne yleisimmät) ja eiväthän ne voi apteekissa tietää, onko lääkkeen palauttaja heittänyt sen lääkepakkauksen vuorokaudeksi-pariksi pakastimeen tai kuumaan saunaan. En tiedä, kuinka paljon tuo lämpötila minkäkin lääkkeen kohdalla oikeasti käytännössä sen tehoon/säilyvyyteen vaikuttaa, mutta apteekista eivät voi tietenkään myydä ulos tuotetta, jonka oikeinsäilytysketju on mahdollisesti jossakin vaiheessa katkennut.

Mul kävi kerran melko mystisesti sähkösen reseptin kaa. Olin takuuvarmasti ostanu tyhjäks -eiku joo ups multa unohtu hakee toi tarvittava bentso juupajoopajoo sitte kun kuu o juustoa ja lehemät lentellöö :unamused: . Sinne ilmaantui sit ehkä n.puolen vuoden päästä “tieto”, että yksi paketti oli -muka- hakemati. Kone jotai koetti yskiä vastaan, mut onnas se osto. Kun kerta laillinen resepti siinä oli, mikäpä siinä sitten… Ja mä olen satavarma, että olin ostanut reseptin tyhjäksi. Täs tapaukses en kyl pelännyt yhtään “kiinnijäämistä”, koskapa reseptil oli saatavil, vaikkei oikeesti pitänyt olla…eikä siis aiemmin ollut, vaan aemmin näytti, että resepti oli tyhjä… :open_mouth: .

Ehkäpä joku teki mul palveluksen… :wink: .

Joskus epäilyttää, kun keskellä päivää on Kelan “päivityksiä”. Lisäksi pelottaa, jos pitäis saada bentsot ostettua. Ei kai net ny Kelal päiväl niitä tehe??? Siis minähän olen huono tietokoneis ja tekniikas, mut luulis sähkösen olevan melko kiinnostava kohde jollekki hakkeril??? Noh, pankis näitä on ollut jonkin verran, ettei rahuskaa tulekaan, vaik o rahapäivä. Erityisesti eräässä pankissa :imp: . Päivityksistä kyl yleensä ilmotetaan etukäteen, ja ne tehdään yöl, vai kui? Oletan, että kyse on hyökkäyksistä.

Vaan mitäpä mää tijän :unamused:

^ Onhan Kanta ollut kumollaan useampaan otteeseenkin. En sitten tiedä, mistä syystä/syistä ja onko siinä kadonnut paljonkin respoja bittiavaruuteen. Mä olen miettinyt monesti tuota sähköisen reseptin hakkeroimista vähän toisesta vinkkelistä. Aina sanotaan, että sitä ei voi väärentää. Miten niin ei voi? En tiedä mäkään näistä jutuista paljoa, mutta ei luulisi olevan kovinkaan kummoinen homma jollekulle pikkuhakkerille käydä kirjoittamassa sinne itse omat respansa tai lisäilemässä alkuperäiseen kaikkea mukavaa. Onhan sitä nyt menty ryminällä läpi paljon suuremmista ja suojatummistakin systeemeistä. Tosin, mistäpä mä tiedän, kuinka paljon tuota mahdollisesti tehdäänkään :mrgreen: :confused: .

En nyt itse suunnittele respojen väärentelyä, enkä ole tässä kyselemässä ohjeita moiseen hommaan :mrgreen: , mutta onhan tuota nyt väkisinkin tullut mietittyä moneen kertaan.