Liemetön lokakuu

Joo, tää on pitkä prosessi. Välillä kun tuntuu että on jo selättänyt jonkun tavan, niin yhtäkkiä se palaakin jostain puskista ja hirveellä temmolla. Aaltoilevaa liikettä koko vähentely. Mutta kyllä mä huomaan pienen pientä edistymistä siitä kun vuoden alussa tän projektin aloitin. Ja ens vuonna yritän vielä kovempaa, tavoitteena mullakin päästä nk.normaaliin alkoholinkulutukseen tai todella vähäiseen. Ei mua haittaa vaikka en joisi enää ollenkaan, mutta tuo on vasta kaukainen ajatus, ehkä semmonen joku 5v päästä-suunnitelma. :smiley:

Eilen kaveri kyseli mukaan baariin, sanoin etten jaksa. :laughing: Pitääkö tässä alkaa ihan valehtelemaan että pystyy pitäytyä omassa projektissa. Lopettajien puolella ois tästä varmaan kokemuksia ihmisten raittiuden alkutaipaleelta. Tai kertokaa toki jos teillä. En tykkäis keksiä tekosyitä. :unamused:

On tää kyllä jännä, miten tällänen parin viikon selvänä olokin muuttaa ajatusmaailmaa. Ainakin hetkellisesti. Siis ajatukset on paljon kirkkaampia ja saa vähän perspektiiviä tähän hommaan. Sitä huomaa kuinka sairasta ja pakonsanelemaa se juominenkin on. Niin kuin Vilmaston wine o´clock ja muut mitä ihmeellisimmät tavat, mitä sitä voi keksiä että saa juoda. On näissä kyllä itse kullakin miettimistä varmasti. No, päivä ja hetki kerrallaan eteenpäin. :slight_smile: Tsemppiä!

Mitäs tänne kuuluu?
Meilla monella taitaa huoli painaa Sylvian puolesta :cry: monta kertaa päivässä tulee kurkattua jos hän olisi jotain kirjoittanut.
Erikoinen fiilis kun ihminen jota ei ole koskaan tavannut niin kuinka voikaan kaivata häntä. Että tämmöisiä yhteyksiä voikin netissä syntyä.

On ollut aikaa ajatella kun olen vapaalla ja mieskin työreissulla. Olen antanut ajatusten tulla ja mennä. Etten sen kummemin ole mitään analysoinut. Tänään tuhlasin itseeni ja kävin hierojalla ja kasvohoidossa. Ja sittenhän en ole voinut mitään kummempaa tehdä kun on pitänyt vaan toipua aamun aktiviteeteistä :sunglasses: nuo oli vähän extempore-juttuja kun yhtäkkiä vain tuli fiilis, että tarvin semmosia.
Alkoholia ei tee mieli vaikka olis erittäin hyvä tilaisuus tissutella. Töissä näin taas mitä viina voi saada aikaiseksi niin sekin on käynyt vähän verkkokalvoilla välillä.

Venkku minä sanon nykyään totuuden mukaisesti etten nyt ota mitään, että haluan vähentää alkoholin kulutusta. Aluksi kyllä keksin tekosyitä vaan en enää viitsi. Olen lähimmille ihan puhunutkin, että tietosesti olen vähentänyt juomista. Vaikka en mä nyt ole kaikkea kertonut…siis ahdistuksia ja määriä mitä olen kitannut yksinäni. Enkä plinkistä ole puhunut mitään.
Tuo on jotenkin palkitsevaa huomata, että sitä edistystä tapahtuu Venkku! ettei turhaan tee tätä. Mun yks ketju oli nimeltään Vähentäminen jatkuu ja joskus joku irvailikin kun tällä puolella vähennetään vuodesta toiseen, mutta eikö siinä kuitenkin ole just se juttu?! että se vähentäminen jatkuu eikä palata takaisin vanhaan malliin?
Joskus kyllä mietin, että kuinkahan kauan minäkin jaksan täällä plinkissä roikkua :open_mouth:

Moi Vilmasto ja muut
En ihan liemettomalla ole ollut. Viime la oli hyvat bileet missa join. Sellaiseen hiprakkaan, mutta ei kanniin. Sunnuntaina illalla join viela 4 olutta kun en jaksanut telkkua katsoa. Sen jlk ei mitaan. Lokakuu on kuitenkin mennyt siis liemettomammin kuin edelliset kuukaudet. Yhden kerran viela lokakuussa otan ja se on ensi viikon torstaina Halloweenina (iso juhla Taallapain).
Ensi kuun lopun lomamatka pyorii mielessa kun toissavuonna ja sita edellisena niista lahti sohvajuopotteluputki. Jalkiolotiloja muistelen vielakin kauhulla, joten ne pidettava aktiivisesti mielessa.
Mutta kaikille tsemppia tavoitteissa! :smiley:

Eilen oli sortuminen lähellä. Kävin kaupassa ihailemassa oluthyllyillä hetken mieli(teosta)johteesta, ja olin vähällä ostaa “ihan pari vaan”. Mut onneks selätin himon, piti vaan miettiä että: ei, et tarvi olutta, ei se tuo sulle yhtään parempaa oloa, älä es päästä tätä ajatusta pidemmälle, haluat vähentää ja siihen kuuluu selviä taukoja, ei et saa juoda es muutamaa tänään,ens kuussa vasta,ei et vaikka telkkarista tulis hyviä ohjelmia joita katsoessa tekisi mieli kitata olutta, nyt kävele pois täältä jne…Täytyy myöntää että oon ylpeä itestäni! Noissa tilanteissa on vaan pakko vetäytyä, ennen kuin mieliteko kasvaa liian suureksi. Menin sitten karkkihyllylle ja nappasin suklaapatukan mukaan. Miljoona kertaa parempi vaihtoehto.

Vilmasto, joskus mäkin sanon suoraan kavereille että nyt ei maistu tai yritän hetken olla ilman alkoholia, mut noita tilanteita on kuitenkin aika vähän verrattuna siihen mikä mun ongelma on, eli yksin kotona juominen. Kavereiden kanssa kun sitä osaa juoda vähän maltillisemmin tai en tiedä mutta erilaista se kuitenkin on kun on muiden kanssa eikä yksin. Ehkä se seura. En mä baarissakaan mitään överejä enää vetele ja ehdotan yleensä muutenkin et käytäis vaan parilla kun ei es houkuta juoda itteensä pöydän alle. Mutta yllättävän vaikeaa se on silti jos haluaa pitää taukoa niinkuin just nyt, että miten sitä selitän etten juo ollenkaan. Ja tiiän että jos lähtisin baariin tmv niin en mä siellä vettä jois. Tipaton tammikuu oli kaikista helpoin selittää muille, kun se on niin yleinen juttu, muta tipaton lokakuu hieman oudompi. No, ehkä tässäkin kehittyy. :smiley:

Hyvin tsempattu Venkku! ja totta tuo, että kavereitten kanssa sitä osaa juopotella hillitymmin…kyllä mun ongelma on ollut se kotona tissuttelu eikä baareissa ryyppääminen. Ja kavereitten kanssa just se pari eikä enempää. Minä ainakin olen ollut hyvin tarkka siitä etten enempää juo kuin muut viakka mieli tekis.

Niin se on perjantai ja työt alkas illalla. Selvisin näistä parista houkuttimesta ja ei se edes yllätä koska nyt on fiilis, että näinhän sen taas pitikin mennä. Eikä edes tehnyt tiukkaa. Tää oli just sitä tavallista arkea mihin olen pyrkinytkin. Tänään kyllä väsyttää koska viime yö oli kumman katkonainen. Kahden aikaan heräsin enkä meinannut saada unen päästä kiinni en sitten millään. Olin kyllä onnekis nukahtanut uudelleen kun menin sohvalle makoilemaan ja kattoon tuijottelemaan.

Tuossa aiemmin sattu yksi asiakas mulle jonka ulkoinen olemus kertoi jo kaukaa, että minkälaista elämää tämä herra on viettänyt jo pitemmän aikaa. Siinä jutellessamme asioista (ja viinasta totta kai) tämä tokaisi mulle ettet sinä tyttö kuule tiiä viinasta yhtikäs mittään!. Nooooo asiakashan on aina oikeassa eikö vaan ja vastasin etten tiedäkään. Mutta jälkikäteen mua on naurattanut tuo juttu. En todellakaan tiedä samaa kuin hän ja tunsin itseni aloittelijaksi tämän gentlemanin rinnalla, mutta se kun täällä plinkissä luen lähes kaikki jutut mitä tänne alkoholista kirjoitetaan (paitsi lopettajista jotkut ketjut jätän suosiolla avaamatta) niin sen avulla kyllä tiedän vaikken ole kaikkea kokenut. Mutta se on hyvä se jos niitten juttujen avulla saa itselleen voimaa muuttaa omaa käytöstään kun se on vielä mahdollista tässä vaiheessa.

Musta tuntuu just nyt, että taidan aloittaa perjantaini uimahallikäynnillä ja samalla käyn ruokakaupassa.

Viikonloppuja jokaiselle ja pysytään tavoitteissamme <3

ps. SW10 kerrohan enemmän tuosta brittiläisten tavasta juhlistaa halloweenia? on niin erilaista kuin meillä! ainakin luulen niin…juhlistaako ihmiset täällä Suomessa miten tätä? kaupoissa kyllä sitä krääsää löytyy, mutta muuten?

Paljon on dress parties, joihin siis pukeudutaan Halloween teeman mukaisesti. Itsekin menen sellaiseen lahistolla olevaan pubiin. Asun olen hankkinut, tekoverta naamaan ja voila! Useissa pubeissa on jo Halloween teeman mukainen sisustus, on luurankoa ja muuta mukavaa. Perjantaina on tietysti tyopaiva, jotenkin tarkoitus hiukan kilistella, mutta kotiin tulen ehdottomasti ennen yhdeksaa. Ja ei mitaan yomyssyja :laughing:
Sitten on tietysti lasten trick or treat. Tod nak la-su tulevat ovien taakse makeisia kerjaamaan. Ensi viikolla on joillakin alueilla syysloma, joten varmaan torstainakin pikku peikkoja nakyy.
Onko Suomessa nykyaan Halloweenia?

Onhan meillä, muttei samanlaisella mittakaavalla. Itsekin olin vuosi sitten halloween-bileissä (joissa tosin tuli juotua aika paljon). Oli asut ja kaikki .

Jouduin taas nollaa laskurin kun tuli perjantaina ja eilen juotua. Syysloma oli tosi stressaava mulle ja matka takaisin vielä enemmän.
400 km ajoa,näkyvyys lähes nolla. Perjantaina join yhden ison nelosen ja eilen ensin kotona yhden oluen ja sitten menin baariin
(miksi? :unamused: ) ja join siellä neljä.

En haluaisi käyttää alkoholia, koska en saa siitä juuri mitään. Kovin suuria mielitekojakaan ei ole ollut.

Silti välillä juon. En ymmärrä itseäni. :confused:

Nortti, juomistavat on kyllä sitkeessä. Ja se kun siihen ei tarvi kun jonkun pienen ajatuksenpoikasen ja siitä se voi lähteä. Vaikkei edes yhtään tekisi mieli juoda. On tää kyllä aikamoista. Mä skippasin eiliset halloween-bileet kun aattelin etten siellä osais olla juomatta. Selitin taas jotain töistä ym etten jaksa sen jälkeen…Asiaa kyllä helpotti se, että bileet oli yhen puolitutun luona joten ei olla muutenkaan hirveästi tekemisissä. Ja pukukin puuttui. Tuskin mitään missasin, paitsi alkoholinhuuruisen illan. :unamused:

SW:Kauanko sä oot asunu siellä Englannissa? Täällä tosiaan järkätään noita halloween-bileitä ja varmaan joissain baareissa on kans sisustettu sen mukaisesti. Mutta tosiaan juhlitaan paljon pienemmässä mittakaavassa kuin siellä.

Moi. Olen asunut taalla hiukan yli 20 vuotta joten suurimman osan aikuiselamastani. Suomessa kayn kerran kahdessa vuodessa keskimaarin. Toki seuraan uutisia, mm Helsingin Sanomien nettiversiota.
Pieni lipsahdus tuli viikonloppuna. Kaveri kutsui keskustaan baareilemaan ja sanoin etta mennaan vaan kun en jaksa aina lenkillekaan menna. No, mehan mentiin lauantaina. Oli lammin ilma, mutta sateinen ja muutamat baarit kierreltiin ja hauskaa oli. Kotiin tulin jo klo 21 aikoihin, joten sunnuntaina oli ihan ok olo (varsinkin kun sain tunnin lisa-aikaa). Sitten meninkin viela lenkille illansuussa enka juonut mitaan oluita vaikka se kavi mielessani montakin kertaa. Nyt sitten pirteana toissa ja torstain juhlia odotellessa :slight_smile:

Haluttaisko jotakuta muutakin kuin mua viettää "maljaton marraskuu " ?

Voin sellasesta laittaa ketjun pystyyn, varmaan tälle puolelle.
Jospa se onnistuisi vielä paremmin kuin tämä kuu.

Itellä ihan jees päivä, vähän väsyttänyt. En käynyt koulussa tänään. Ryhmässä jo kävin ja kohta menen orkesteriharjoituksiin.
Hiphurraa, lokakuu on kohta ohi. Meille tuli ensilumikin eilen.

edit: Sylviaa on vähän ikävä…

Ei tullut ilmottauduttua Liemettömälle lokakuulle vaikka huomenna tuleekin täyteen 2 viikkoa tipatonta ilman retkahduksia. Koska tipaton vielä tulee jatkumaan, niin voisin olla ainakin osan marraskuuta mukana.

t. Juhani

Paljonkos Englannissa maksaa tuoppi? Oon ymmärtänyt että siellä on aika halpaa, verrattuna Suomeen ainakin? :mrgreen: Täällä kyllä osataan kiskoa alkoholista isoja summia, kalliiksi tulee baarireissut.

Mulle riittää toistaseksi tämä lokakuun tipaton, perjantaina 1.11. oon sopinut illanistujaiset jo kauan sitten, joten sillon tulee juotua. Työpaikan pikkujoulut ajoittuu varmaan kans johki väliin. Toki viikot yritän olla selvänä marraskuussakin, kattoo sitten miten homma etenee.

Se alkaa tääkin lokakuu oleen aika loppusuoralla. Ei muuta kuin jokainen taputtaa itseään olalle jos pysyi tavoitteissaan. Olipa ne sitten minkälaisia vaan :slight_smile:
Lähden luonnollisesti mukaan tuohon marraskuuhunkin vaikka se ei tule olemaan ihan maljaton. Tee vaan Nortti ketju siitä!
Minusta on kiva kun on joku ketju mihin käydä naputteleen omia fiiliksiään. Joo onhan siis mullakin tuo oma, mutta kuitenkin.
Aina jos joku saa siitä kipinän tavoitella sitä useamman viikon tipattomuutta niin sehän on vaan plussaa. Minulla nämä kuukausiketjut on toiminut ainakin. Lopettajien puolella viime vuonna roikuin kans mukana niissä vaikken ääneen sitä ilmoittanutkaan :laughing: yks kuukausi venyi melkein kahdeksi.

Venkku tuossa kyseli tuoppien hintoja Englannissa. Mua vaan nauratti mielessä, että vaikka Lontoossa kävin viime keväänä niin ei aavistustakaan :open_mouth: turistina ei vaan kiinnostanut ne hinnat kun pää pyöri ympyrää kun piti kaikkea ihmetellä. Ei kerennyt edes kunnolla juomaan niitä tuoppeja :open_mouth: Mun pitäs varmaan vaan reissata koko ajan niin ei tulis juotua…

Mutta ensi viikonloppuna taidan kaivella viinipullot kaapista esille kun tulee vieraita ja on muitakin suunnitelmia. Vaan ensin pitää tehdä vielä töitäkin.

Tsemppiä tavoitteisiin jokaiselle <3