Kiitos toivotuksista Nortti95. “Ei tee mieli juoda” on lause, jonka haluan minäkin oppia sanomaan hyvillä mielin. Niin että pienin aslelin ja saavutettavin tavoittein. Huomenna aattelin mennä jo ulos ovesta. Jos vaikka kävelylle. Veisi samalla roskat pois, jos joku muu ej ole jo vienyt. Kroppa ei tunnu sietävän oikein mitään rasitusta. Sali kuulostaa mahdottomalta. Tänään sentään sain kotijuttuja vähän tehdyksi. Suunnitelmiakin jopa.
Saikulla olen, palkatta, mutta muutakaan ei ole voinut. Pomo ei puutu, koska olen “hyvä jätkä meidän tiimissä, joka aina hoitaa hommat”. Tuttua niin monelle, kai, ja niin pieleen.
Rehelliset kirjoitukset täällä on parasta mitä just nyt tiedän. “Eihän sulla mitään ongelmaa ole” on surkein lause, jonka olen tällä viikolla kuullut.
No tännehän olikin lisääntynyt porukka! tervetuloa mukaan! Puhutellaanko Norttia edelleen Nortiksi kun tuo Zimbantzee on aika pitkä kirjotettavaksi Ja Gundula hauska tutustua!
Rehelliset kirjoitukset täällä on parasta mitä just nyt tiedän. ja se kun tämä paikka on just se, että on pakko olla itselleen rehellinen ja tunnustaa ne tosiasiat. Ja vaikkei kaikesta voikaan puhua täällä niin mulle ainakin tämä on se paikka missä istun miettimään elämääni. Mä kun kirjotan tänne yleensä vain kotikoneella niin kuin nytkin. Aamukahvit samalla ja istun tuijottelemassa välillä ikkunasta ulos.
Nämä kaksi asiaa ovat mun aseryhmä numero uno viinanhimoa vastaan ja tämä, että jokaisen pitää löytää ne omat tukijuttunsa viinaa vastaan. Mulla toimii ennakointi. Kun se mun ongelma on vapailla juominen nii vapaille pitää olla järjestettynä jotain menoja ettei voi viinipulloa avata edellisenä iltana. Mutta nyt kun oon vähennellyt pari vuotta niin sitäkin olen muuttanut pikkuhiljaa, että pitää osata siitä vapaapäivästä nauttia ilman menoja.
“just tähän hetkeen sopiva muhkea tumma”, ei huomenna duuniporukan muka “yksillä käyntiä”, ei torstaista ystävän tapaamista kuoharien äärellä “pitkästä aikaa, eiköhän oteta pullo…”, ei perjantiseen duunivitutukseen juotua “on muuten niin hyvää” punaviiniä, jonka äärellä “asiat voi hyvää ruokaa nauttien nollata”, ei lauantaina valkoviiniä sen “ihanan kuhan kanssa, joka suorastaan huutaa tätä rislingiä” ja “maistuu se hyvältä näinkin”, ei pitkin viikkoa puolison kanssa nautittuja yömyssyjä “sitä ihanaa konjakkia, joka…” Meinas kahvit purskahtaa näytölle kun räjähdin tän kohdalla Mulla oli vuosia tapana vapaana lauantaina klo 15 harrastaa wine-o-clockia kun tein jotain isotöisempää vapaapäivän ruokaa. Se hemmetin punkkulasi kuului siihen hetkeen kun kapustaa heiluttelin keittiössä tuota varmaan harrastan joskus vielä, mutta osaan mä sen ruuan nykyään tehdä ilman punkkuakin.
Jotkin tilanteet muka vaan vaatii tietyn juoman
Ei muuta kuin isoja tsemppejä kaikille ja tulkaa tänne narisemaan sitten kun siltä tuntuu <3
Tulinpa nyt tanne kuittaamaan etta liemettomalla linjalla ollaan menty sitten viime keskiviikon. Toivottavasti en tasta nyt mitenkaan turhaan ylpisty ettei tule mitaan retkahduksia. Toissa on ollut aivan mieleton kiire, joten toiden jalkeen hyva kun on jaksanut illallisen tehda ja sitten hiukan lukemista ennenkuin simahtanut. Onneksi nyt hiukan kiire helpottanut; siksi taalla plinkissa roikun
Tsemppia muille liemettomalla kaudella oleville!
Ihan samat fiilikset kuin SW10:llä! Mulla tosin se kiire ei ole vielä helpottanut, helpottaa vasta vk 43 jälkeen.
Ollu sellaset kiireet tosiaan nyt, että hyvä kun ehtii kotona hetken istahtaa.
Eilen simahdin ihan totaalisesti ja vieläpä selvinpäin joskus iltakympin jälkeen. Tarkoitus oli lukea vähän kirjaa, mutta paskanmarjat! Alko silmät luppasee niim pali, että pakko oli vetää peitto päälle ja sulkee silmät kokonaan.
Ja juu, kutsukaa vaa Nortiks. Hyvä kuitenkin, että tiedätte toisenkin nimimerkkini, jos täällä joskus kännykällä pyörin.
Nortti, sun toisella nimimerkillä ja SW:llä on aika kivat lukemat teidän juomalaskureissa.
Tänään ei mielitekoja pahemmin, oon pitänyt ajatukset kiireisinä. Siis ei mulla muuten kiirettä oo ollut, mutta mietin kaikenlaista. Lähinnä juomattomuuteen liittyvää. Oon koonnut täältä plinkistä ja jostain muualta netistä paljon lauseita ja semmosia toteamuksia, mitä ihmiset on sanoneet raittiudesta ja alkoholin haitoista ym. Niitä sitten lueskelen motivaatioksi.
Oon jo nyt sekaisin päivissä, huomenna on tosiaan perjantai. Ei jotenkin tunnu es siltä. Mut se on hyvä vaan. Gundula tossa hyvin kiteytti missä kaikissa tilanteissa sitä alkoholia “tarviikaan”. Mulla perjantai on ollu aina juomapäivä. Mikähän siinäkin on, magic friday. Ihan kuin muina päivinä ei ois koskaan juonu… Mulla noihin kaikkiin tilanteisiin kuuluu olut, kun ei muuta alkoholia oikeen tuu juotua. Mutta yhtä huono juoma se on, kuin vaikka konjakki. :mrgreen:
Mulla kun nykysessä työssäni ongelmana on ollut se vapailla juonti niin jälleen yks semmonen kompastuskivi selätetty ja yövuoroon meno edessä tänään. Tosiaan kun menin sairaalaan töhin kymmenen vuotta sitten niin ihan siinä alkumetreillä olin lauantaina aamuvuorossa ja olin juonut edellisenä iltana koska PERJANTAI ja voi järkytys sentään kuinka pelkäsin, että joku huomaa asian ja sen jälkeen en ole koskaan ollut krapulassa töissä. Mutta luonnollisesti niitä semmosia monen vapaapäivän jälkeisiä olotiloja kyllä on ollut vaikken edellisenä iltana ole juonutkaan. Jokunen vuosi sitten yövuoroa edeltävänä iltana alkoi se viinipullo narahteleen auki ja se kostautui sitten väsymyksenä siellä yövuorossa. Mutta senkin nyt onnekseni olen saanut kitkettyä pois.
Mä tosiaan mietin tätä 17-vuotiaana aloittamaani juomistani. Monenlaista siihen on sattunut välille vaikkei nyt mitään dramaattisempaa. Ei ole mennyt työt eikä ihmisssuhteet jne. Mutta kyllä siihen 30-40-ikävuosien välille on sitä viinaa mahtunut kuvioihin mukaan. Sitten uuden työn kautta se on vähentynyt paljonkin vaikka edelleen se vahvasti on värittänyt vapaa-aikaa. Koko ajan onneksi vähenemään päin!
Jostain syystä mun piti nyt pitemmältä ajalta tätä asiaa pyöritellä mielessäni
No mutta siis on PERJANTAI ja jos ne nyt liemettömiä lokakuisia meinaa janottaa niin ostakaa sitä holitonta ja buukatkaa viikonlopulle mielusia tekemisiä! ja jos sinne baariin haluaa mennä niin sielläkin voi juoda muuta kuin viinaa!! nyt en jaksa toivotella herttasia tsemppiä tavoitteisiinne <3 vaan nyt pysytte tavoitteissanne!! tähän sitten joku semmonen justiinan kuva joka puhisee kaulimen kanssa
Sunnuntaita jokaiselle ja mitenkäs täällä liemettömillä on viikonloppu sujunut?
Mulla on ollut myös tapana yövuoron jälkeisenä päivänä väsyneenä muka ansaitusti jotakin alkoholia lipitellä sohvalla. Siitä tavasta olen tässä parin vuoden aikana myös opetellut pois, aina nyt en ole siinä onnistunut ja se muutamakin lasillinen nakkaa nukkumiset ihan sekaisin. Eilen onnistuin ja nukuinkin yöllä sitten yli yhdeksän tunnin unet. Kyllä se viinilasillinen kävi mielessä, mutta ei kovinkaan vahvasti.
Tein ruokaa, saunoin ja istuin sohvalla katsomassa telkkaria. Ihan ihanan normaali lauantai ilta ja tänään aamulla tavallinen olotila.
Olen tyytyväinen
Huomenta Vilmasto ja muut! On se vaan kiva herätä ilman krapulaa näin sunnuntai aamuna. Mäkin nukuin pitkään ja nyt lipitän aamukahvia. Hyvin meni selvänä viikonloppu. Perjantaina oli iltavuoro joten ei tarvinnu hirveesti kamppailla itteni kans ja jotenkin tää kun on päättänyt olla juomatta, niin se onnistuu kun ei tarvi miettiä muuta kuin että pitää päätöksestä kiinni. Ihmeen helppoa mukamas nyt. En itekkään tiiä mistä aina välillä kaivan tätä motivaatiota. Tää ketju varmasti auttaa tosi paljon, koska jos tätä ei ois niin ehkä raapustaisin tonne omaan päiväkirjaani nyt jotain krapulaoloja. Kiitos siis tästä ketjusta! Ja hyvä me, tsemppiä!
Mullakin mennyt aika hyvin tämä tipaton. Yhtä poikkeusta lukuunottamatta…
Sunnuntaina teki vähän tiukkaa, mutta siitäkin selvittiin syömisellä ja karkin mässytyksellä.
Olin ajanut noin 400 km lähes syömättä. Ajon jälkeen jouduin ajamaan suoraa tehtäviä tekemään koululle.
Kävi kyllä aika lähellä, että olisin juonut siihen vitutukseen.
Juu. Tuntuu, että tää on vähän liiankin helppoa, toisinaan ajatuksiin tulee vielä niitä pohdintoja juomisen hallitsemisesta. Tuntuu, etten jonain hetkenä haluaisi kuitenkaan menettää sitä “iltojen ystävää”, vaikka haluankin sairauteni pois
Tähänkin löytyi yhdestä alkoholismista kertovasta kirjasta hyvä neuvo: Muista Edellinen Ryyppäyksesi.
Hyvä hyvä venkku ja Nortti! ja kiitos Sylvialle vieralailusta
Sepä se kun minustakin tuntuu etten ihan kokonaan eroon niistä lasillisistani haluaisi, mutta tällä hetkellä koen nekin riippakiviksi. Joku toinen päivä en taas koe. Tällä hetkellä tipattomuus on se hyvä vaihtoehto minullekin.
Nautitaan siitä kun välillä tämä on helppoa ja kun se heikko hetki tulee niin sitten sitä ärhäkkyyttä mukaan.
Tiistaita jokaiselle ja pysytään niissä tavoitteissamme <3
Niinpä, täytyy nyt nauttia kun kerranki menee hyvin. Ja tuo syöminen ja karkin mässytys on kans hyvä asia, onhan se kuitenkin terveellisempää kuin juominen. Säännöllinen syöminen tosiaan kyllä auttaa kans, ettei niin pahasti tuu mielitekoja. Mä muistan mun tipattoman tammikuun, kun tuli ainakin ensimmäiset kaks viikkoa mässäiltyä ihan hirveesti. Siis kaikkia herkkuja ja muuta. Nyt ei oo ollut ollenkaan sitä ongelmaa! En oo syöny mitään herkkuja, jos ei nyt muutamaa satunnaista suklaapatukkaa lasketa. Ja light limua. Niin se ois taas perjantai, selvänä mennään tänäänkin ja jos tiukkaa tekee niin tuun äkkiä tänne kirjottamaan. Tsemppiä!
Nortti, repsahdukset kuuluu tähän riippuvuuteen, se on ihan normaalia. Ja sullakin vasta noin alussa tuo lopettaminen. Älä oo liian ankara itelles. Mun mielestä tuo kaksi olutta on kyllä tosi vähän muutenkin. Eli hyvin sulla menee kokonaisvaltaisesti. Ja laskuria mäkin oon nollaillut monta kertaa, pidän sitä tossa vaan itelleni motivaatioksi ja muistutukseksi. Oikeastihan ne 0-päivät on ne jotka merkkaa, ei se kauanko on ollut juomatta yhtäkestoisesti.
Kompurointi on osa tätä matkaa. Pitää nousta ylös eikä jäädä siihen makaamaan. Jatkaa siitä mihin ennen kompastumista jäi.
Löytää siitä epäonnistumisesta sitä voimaa. Niin kuin sinä Nortti teetkin kaksi olutta on vähemmän kuin ennen. Tärkeintähän on ettei jatka nyt sitä juomista tuolla verukkeella. Sillä on kuitenkin iso merkitys kun ajattelee kuinka monta pulloa on jäänyt juomatta siitä kun on tähän koko vähentämiseen lähtenyt mukaan ja kuinka monta nolla-päivää onkaan kertynyt plakkariin.
Laskurin olen minäkin monta kertaa nollannut kyllä nyt en enää edes ole sitä muistanut laittaa raksuttamaan. Tällä hetkellä tuntuu ettei sillä ole mulle merkitystä jostain syystä. Joku toinen päivä sillä varmaan taas on merkitys.
Niin se on tosiaan viikonloppu ja mullakin vapaa sellanen. Nyt tuli tyräkkimäinen olo ja totean, että eilen töitten jälkeen treenit ja citymarket
Ei oikeestaan mitään haluja juoda edes sitä yhtä lasillista vaikka mielessä se vilahti kyllä. Mutta halu nukkua kunnolla on suurempi kuin halu viiniin. Ens viikolla mies lähtee työreissulle ja mullekin siihen sattuu vapaapäiviä ja se on se paha paikka mulle vaikka mä niin rakastan tuota mun peruskalliotani niin olen aina nauttinut niistä yksin oloistakin. Ja joo just sen takia kun oon saanu chillailla punkkuni kanssa ja syödä mitä lystää jne. Onhan niitä reissuja ollut tässä vähentelyuran saatossa useampikin ja olen ne oppinut selättämään nollalinjalla ja niin mä teen nytkin. En ole varannut noita tulevia vapaita täyteen menoja eikä aamumenoja sen takia, että pitää auton rattiin kyetä. Jotakin nyt vaan on tässäkin asiassa muuttunut. Sen huomasin kun tässä ulos tuijottelen ja tuumailen asioita. Olis varmaan pitänyt kirjoittaa näitä tuonne omaan ketjuun eikä tähän vaan väliäkö sillä mihin ne kirjoitan?
Pikkutarkaksi tyypiksi mä olen kyllä aika leväperänen tyyppi välillä nykyään on siis ollut jotain hyötyä niistä kaikista tunneista kun olen tänne mietteitäni naputellut!
Kaikille oikein mukavaa lauantaita ja pysytään niissä tavoitteissamme eikö vaan?! tsemppiä jokaiselle <3
Huomenta. Mä en ole pysynyt tavoitteessani. Eli eilen tehtiin miehen kanssa superillallinen ja join 3 lasia viiniä. Ensi viikonloppuna on taas menoa johon liitän viinin ja sitten sitä seuraavana viikonloppuna on juhlat - itse asiassa meillä. Eli lokakuulle tulee 4 alkoholinkäyttökertaa. Ei nämä tulevat ole mitään överijuttuja, joten sillä en ole mitenkään järkyttynyt asiasta, mutta sanotaanko, että nollaviikkoja ei tule Marraskuu onkin taas työmatkoja täynnä joten sinne ehkä tuleekin. No, ehkä tää tästä.
Meinas vähän äsken tehdä tiukkaa tavoitteeni kanssa no on se vapaa lauantai ja aloin valmisteleen pitkätoisempaa ruokaa illaksi ja sehän oli wine-o-clock ku katsoin kelloa (mun maailmassa se on vapaan viikonlopun lauantaina klo 15). Siinä pottuja kuoriessani tosissani ajattelin jo, että haen ja korkkaan punkkupullon kun tilanne sitä vaati ajattelin, että eihän sitä kukaan tiedä jos sen avaan. Niin…ei kukaan muu kuin MINÄ.
Potut kiehuu kattilassa muusia varten, kaalisalaatti tekeytymässä ja liha muhii uunissa. Punkkupullo edelleen aukasematta ja niin jääkin. Koska just se yks tyyppi jolle olisin selityksen velkaa olen minä.
Ja takasin keittiöön kun nyt olen tämän tänne raportoinut
Lukaisin nuo 3 viimeistä kirjoitusta vilmasto-pecorino-vilmasto - ja ihan tuli oma elämäni mieleen. Varsinkin toi ruuanlaittoviini, jota jotenkin myös itse olen tarvinnut. Sekä listatut tapahtumat to drink - tyyliin.
Tänään mies siis laittoi paistettua kampelaa, lohkoperunoita, höyrytettyä parsakaalia sekä salaattia. Remouladekastikettakin oli. Ja jääkaappikylmää ihanaa saksalaista valkkaria. Kysyi haluaisinko lasillisen? Hetken melkein olin unohtanut, että olen lopettanut viinin juomisen , mutta sitten ymmärsin kieltäytyä. Ja nyt ei kaduta. Mutta tietyllä kellonajalla on kyllä merkitystä. Jos saa hilattua pitemmälle iltaan, niin sitten ei enää tee mieli.
Eilinen wine-o-clock oli kyllä aika kummallinen juttu kun olenhan minä sen jo aika hyvin päihittänyt pois kaavasta. Mutta näköjään se voi yllättää tuosta vaan. Mutta siinäkin oli jotain uutta sen halun torppaamisessa. Mä en ollut niin vihainen asiasta kuin joskus aikaisemmin olen ollut, se on nykyään erilaista.
Edelleen harrastan joskus tuota ruoanlaittoviinijuttua vaikken ole edelleenkään siitä varma onko järkeä välillä harrastaa ja välillä ei.
Nyt en jaksa jauhaa ollenkaan siitä kuinka oon edistynyt ja siitä läyhästä hirrestä jne.
Olen vain tyytyväinen kun istun aamukahvillani tuijottelemassa ulos ilman krapulaa. Tai sitä, että tuli se sivistynyt lasillinen otettua. Siitä yhdestä ei krapulaa tule, mutta sekin on toisinaan henkisesti liikaa ja toisinaan olen vain iloinen, että se yksi riitti.
Kamalan katkonainen yö oli kuitenkin ja väsymys painaa jäsenissä, mutta en malttanut jäädä sänkyyn lojumaan. En ollut voittanut lotossakaan niin huomenna siis töihin. Lupailee kohtalaisen mukavaa säätä tälle päivää niin sehän tarkoittaa ulkoilua, eilen kun satoi koko päivän niin ei huvittanut ulos mennä.
Olen vain tyytyväinen kun istun aamukahvillani tuijottelemassa ulos ilman krapulaa. Tai sitä, että tuli se sivistynyt lasillinen otettua.
Tämä on juuri se mistä minä tunnen iloa. Kun mun projektin tarkoitus on ollut päästä siihen ns. normaaliin alkoholinkulutukseen. Kyllä mä selvästi kykenen edelleenkin yllättämään itseni övereillä, mutta onneksi todella paljon harvemmin kuin aiemmin.