…
Voi miten tutulta tuo kuulostaa…!
Ihan vastaavalla tavalla tilanne eteni minunkin pojallani. Hän on nyt jo 19v, joten olen jo aivan kädetön… Ennen 18v rajaa kannattaa tosiaankin yrittää sitkeästi vaatia apua.
Onpa erikoista toimintaa lastensuojelulta, kyllähän tuossa nyt vähintään kiireellisen sijoituksen perusteet on aikas vahvat. Alaikäiseltä ei nimenomaan voi evätä apua motivaation puutteen vuoksi, sitten kun on täysi-ikäinen niin asiat muuttuu, vaikka olisi motivaatiotakin niin sekään ei aina tahdo riittää hoitoon pääsyyn.
Totuus noiden “ei ole perusteita huostaanottoon koska avohuollon tukitoimet ovat niin hyvät”- löpinöiden takana on varmaan raadollisesti raha. Jos poika on täyttämässä 18, niin laskevat ettei kannata enää laittaa kalliiseen laitoshoitoon rahaa, koska aika tulee vastaan. Näin oli meilläkin, pojalle tarjottiin intensiivistä perhetyötä vaihtoehtona huostaanotolle. Sain kuitenkin taisteltua huostaanoton läpi, aikaa täysi-ikäistymiseen oli 9 kuukautta. Hän sai vielä ns. EHO- jaksonkin, mutta eihän siitä pidemmäksi aikaa apua ollut.
Kuten Ailakin tuossa sanoi, et voi tehdä enää mitään kun poikasi tulee täysi-ikäiseksi joten nyt on viimeiset hetket vaatia ja saada pojalle ammattiapua. Poikahan on selkeästi itsetuhoinen päihteiden käytön suhteen. Jatka järeämpien keinojen vaatimista, nekään ei välttämättä poikaasi raitista, mutta eipähän tarvitsisi sitten jälkikäteen jossitella.
Muistathan myös huolehtia omasta jaksamisestasi? Taikatemppuihin me äiditkään emme pysty, täytyy tehdä mitä voi mutta täytyy myös hyväksyä että nämä palleromme tekevät itse omat ratkaisunsa, myös sen raitistumisensa suhteen.
Moi Tate!
Komppaan edellisiä - jatka oikeuksien ja hoidon penäämistä. Hyvinkin voi olla, että Annette on oikeassa ja laskureiden avulla on mietitty, kantsiiko melkein täysikäiselle tarjota hoitoa. Koitapa perustella itsekin asiaa rahalla - kuinka paljon halvemmaksi ja helpommaksi kaikille osapuolille tulisi, jos poikasi saisi nyt kaiken mahdollisen avun.
Onko lapsellasi muita mielenterveysongelmia tai sosiaalisia ongelmia? Onko esimerkiksi koulukiusaamista, tarkkaavaisuushäiriöitä, masennusta? Onko hän saanut niihin apua, jos niitä on? Hän on ollut kiinnostunut ja käyttäynyt päihteitä jo melko pitkään, ei ole ihme etteikö lyhyt stoppari-jakso riittänyt pidemmän päälle.
Mutta jos yhteiskunta ei tarjoa parempaa hoitoa, se ei sitä tarjoa. On hirveää olla näin tärkeässä asiassa toisten ihmisten tekemien päätösten armoilla. Onko sinulla mahdollista itse varmistaa, että poikasi menee avohuollon tukitoimiin, vaikkapa kädestä pitäen viedä hänet niihin, tai järjestää esimerkiksi yksityistä terapiaa?
Entäpä sinä itse? Onko sinulla tukiverkkoa? Tukeeko puolisosi sinua tässä asiassa?
Ohjaaja Saara
Niin, jos on muutakin hoidettavaa kuin päihteet niin sitä painavammat syyt on tarttua toimeen. Tuli vielä mieleen että voisit soittaa koululle, kuraattorille tai terkalle ja pyytää heiltä tukea sossuun päin ikäänkuin virkateitse.
Jos paikkakunnallanne toimii esim. Kris tai muu vertaistuki, niin koeta saada poikasi käymään siellä, alkuun vaikka viet itse. Mun kokemuksen mukaan nuoren on sieltä helpompi ottaa tukea vastaan, ja ne tyypit tietää omasta kokemuksesta mitä pojan päässä liikkuu. Vaikka se ei välitöntä tulosta tuottaisikaan, niin sinne on huomattavasti matalampi kynnys ottaa yhteyttä kuin esim. sossuun sitten kun toivottavasti sellainen hetki tulee että alkaa ihan omastakin mielestä päihteily riittää.
Olen vähän samassa tilanteessa poikani 14 kanssa, kokeillut ilmeisesti ekat kerrat pilveä nyt kesällä. Nyt jäänyt kiinnin ja ollut kuulusteluissa poliisilla ja tehty ilmoitus lastensuojelulle. Tänään eka huumeseula ja sitten odotellaan että joku olisi yhteydessä, juuri tuota pelkään kun asenne on aika huono ja siksi yritän nyt kaikkeni että saisimme apua.
Voimia sinulle ja kerro mielellään miten etenee!
…
…
…
Kyse on tämän kasvin siemenistä–> fi.wikipedia.org/wiki/Oopiumiunikko
“Erityisesti oopiumiunikon maitiaisnesteessä on yhdisteitä, joita käytetään päihteinä.[3] Kasvin sato korjataan noin viikko terälehtien putoamisen jälkeen. Kodan kylkeen tehdään varovaisia viiltoja, joka saa valkean maitiaisnesteen valumaan kodan pintaan. Kuivunut maiti sisältää lajikkeesta riippuen 20–35 % ainakin kahtakymmentäviittä eri alkaloidia, joista 4–21 % on morfiinia, 4–8 % noskapiinia, 0,8–2,5 % kodeiinia, 0,5–2,5 % papaveriinia ja 0,5–2 % tebaiinia”
Näihin siemenien pintaan jää joskus tätä maitiaisnestettä (koska niitä ei ole puhdistettu kunnolla), ne voidaan keittää ja täten nesteeseen liukenevat vaikuttavat alkaloidit. Toinen mahdollinen skenaario on, että läheisesi yrittää kasvattaa kyseistä kasvia tai sitten siemenet on vaan ilman käyttötarkoitusta (joka on epätodennäköistä tässä tapauksessa)
Harvoin sitä törmää nuoreen sekakäyttäjään jolla olisi etanoli, hatsi ja stimulantit käytössä mutta ei käytettäisi opioideja tai bentsoja. Olisin itse näin isänä kohtuullisen huolissani jos lapsellani olisi sama tilanne… Tsemppiä!
Ps. Opiaattien käyttöä on tietämättömän välillä kohtuullisen vaikea havaita (sama juttu bentsoissa) koska ihminen saattaa tällöin yleisestiottaen vaikuttaa täysin normaalilta (jos annostus ei ole liian iso). Jos muuten niitä siemeniä on tyyliin 200-500 grammaa niin kyseessä on todennäköisesti tuo teen valmistus ja jos vähemmän niin sitten kasvatus.
Kasvin kasvatus tai siementen hallussapito ei ole laitonta. Laittomuus tulee vasta siinä vaiheessa jos menee tekemään unikoiden kotiin viiltoja tai kuivaa niitä käytettäväksi teessä.