Lasoliin siirtyminen - tie raitistumiseen?

Kuten LL Ismo Hämäläinen totesi: “on aivan sama, vetääkö etanolit konjakista vai Lasolista” ja LL Riitta Kokkoranta “Lasolissa ei ole mitään muuta myrkyllistä ainetta kuin etanoli”. Soitin vielä Bernerille, jossa totesivat, että Lasol on niin kuin pirtua ja denaturointiaine Bitrexiä on vain miljoonasosia.

Lasolissa on pieni määrä puhdistusaineita, joten se vaahtoaa jos laittaa lasiin ensin Lasolin - ensn siis lantrinki lasiin. Puhdistusaineet vähenevät huomattavasti jos Lasolia keittää kattilassa muovikelmu kattilan päällä; puhdistusaineet jäävät muovikelmuun. Tämän jälkeen Lasolin voi laittaa jääkaappiin yön yli. Bitrexin makua taittaa hieman maito.

Bitrexin tarkoitus on aiheuttaa oksennusrekatio (Bitrexiä on esim. muovailuvahoissa), mutta pohjien ottaminen ja Lasol -ryypyn jälkeen suun huuhteleminen keskioluella (kitkerä maku tässäkin) vähentää tätä reaktiota ja keitetty & viilennetty Lasol - kylmä maito seos pysyy sisällä.

Kenelläkään alkoholistilla ei ole “viinan himoa” - on vain reseptorien tottumus etanolipommitukseen. Jos siirtyy Lasoliin niin mikään itsepetos tyyliin “after workit”, “viinipullo ja juustoja iltaisin”, “rentoutuslonkerot” ei ole mahdollinen. Lasolin avulla pohjakosketus löytyy nopeasti - se ei ole “hienoa”. Lasolista sen puhtauden vuoksi (ei tanniinia, alhainen sikunapitoisuus) tulee pienempi krapula kuin “hienoista” viskeistä, konjakeista, punaviineistä tai oluista - olettaen että Lasol pysyy sisällä.

Jos siirtyy Lasoliin niin sen pahan maun vuoksi juomista tulee harkittua - onko reseptorien etanolipommitus pahan maun väärti? = Juomiskertojen määrä vähentyy.

Jos siirtyy Lasoliin niin sen pahan maun vuoksi nopea alkoholistinen juominen tyyliin iso viskipullo vartissa tai Kosander muutamalla ryypyllä ei ole mahdollista = kaatokännit vaihtuvat tissutteluun.

Jos siirtyy Lasoliin niin juominen vie valmisteluineen aikaa eli keittäminen, jäähdyttäminen, sekoittaminen maitoon ja keskioluen hankkiminen suun kurlaamiseen = alkoholistinen juominen käy hitaaksi ja hankalaksi.

Itse pystyin lopettamaan päivittäisen tissuttelun Lasolin avulla (olin työelämässä palkalla noin 900 €/kk ei riistettynä ja join Lasolia em. tavalla pari kertaa viikossa). Keskiolut taas jäi kokonaan pois kun kerran viikossa join IV B - olutta (myös aidosti pahan makuista).

Melko erikoinen päihdepoliittinen kannanotto :stuck_out_tongue:

Oikeastaan ei kovin erikoinen. Monet ovat lopettaneet savukkeiden polton pikkusikareiden avulla; kalliimpia ja maku kitkerä. Tässä vastaava logiikka: paha maku ja ainoa tavoite saada myrkkyannos.

Toki voisi tehdä kiljua (en ole koskaan tehnyt), mutta se on johtanut alkoholiongelman pahenemiseen niillä, jotka ovat sitä tehneet. Jopa rollaattoriin.

Mielenkiintoinen lähestymistapa myös henkisellä puolella. Kaiken glorian riisuminen viinan juonnista kerralla. Ei sosiaalista käyttöä, ei viinin maistelua tai rapujuhlia vaan suoraan asian ytimeen.

Jos oikein lähtisi tätä viemään ajatuksena eteenpäin, tähän hoitomuotoon voisi lisätä aktiivista oman pohjan etsimistä. Esim. Pyrkiä aina paskantamaan housuunsa, kun on juonut Lasol-annoksensa. Itsensä sotkemiseen ulosteilla vaippakauden jälkeen liittyy aika voimakkaita häpeän tunteita.

Eikö sitä ole ennenkin hehkutettu että on viisasta etsiä sitä pohjakosketusta ja hurjimmat viisastelijat kai selittivät ettei raitistuminen olisi eds mahdollista ellei ensin ole itseään pohjalle juonut.

Puhdasoppinen ajatelma siinä mielessä, tuo lasolin mainos.

Mutta, kun tähän asti täällä on yksinoikeus tuotemerkkien mainosrtamiseen ollut amerikkalaisella AA:lla, on nyt kysyttävä saako myös Lasolin kohdalla harrastaa tekstimainontaa?

Ja laajeneeko mainonnan vapaus sitten jo muihinkin asioihin?

Ehkä se ei välttämättä ole paha, jos nuo kuitenkin aiheeseen liittyvät, mutta hyvään journalismiin on aina kuulunut se, että mainokset ovat erillään artikkeleista, eikä sijoitettuna niiden tekstin joukkoon.

Mainoksetonta tekstiä lukee hiukan avoimemmin kuin tyrkkytarjouksia ja ohjailevaa… ja ainakin olisi mukavampaa jos mainokset, niin AA:n kuin tenutuotemerkkienkin, olisivat vaikka jossain ihan omassa kategoriassaan, mielipidekeskustelut asioista ilman mainontaa taas erikseen, olisi vähemmän yhteentörmäyksiä keskustelun ja ohjailun välillä.

Alkoi hyvin kovasti tuo otsikko naurattaa! :laughing:

Monille “putkijuopoille” ja tissuttelusta kärsiville voisi toimia. Kesäloman lopun kynnyksellä viinit ja oluet vaihdetaan Lasolliin niin ollaan taas työkunnossa kun saadaan putki katki. :wink: A-klinikallakin kesän jälkeen lyhyemmät jonot.

Oot tietysti oikeassa, että jos on alkoholisoitunut ja ainut syy juomiselle on päästä humalaan, niin samahan se on mitä sitä juo. Etanolistahan siinä on kyse.

Ei kannata tyytyä vain Etanoliin, sillä Metanoli,Isopropanoli,Glykoli ja Butanoli ovat myös kokeilemisen arvoisia… Moni sitä maistelee erilaisia alkoholijuomia…tosimies taas eri ALKOHOLEJA! IPA on kuulemma lusikallisen otettuna myrkytöntä…mutta ei se päihdytäkään

Täytyy heti alkuun sanoa, että suhtaudun hieman sekavin tuntein tähän ketjuun, mutta OK.
Siirtyminen aineeseen johon ei todellakaan liity mitään “hienompiin” alkoholijuomiin yhdistettävää (hifistelyt jne.) voi todella pistää jonkun miettimään, mihin viinaa ylipäätänsä loppujen lopuksi tarvitsee. Ongelma on vain sekin, että alkoholisti joka on pahasti koukussa, ei mieti ihanaa humalatilaa tai syvempiä syitä vaan juo päästäkseen ylipäätänsä jaloilleen. Humalatila on kaukana horisontissa tyypeillä joilla päivän vakioannos on vaikkapa 3 litraa punaviiniä + pari desiä kirkkaita. Kuten minulla.
Pääasia on saavuttaa raittiin normaalitilaan verrattavissa oleva olotila. Paremman puutteessa vaikkapa partavedellä jos muuta ei asunnosta löydy. Mullakin oli 6-7 vuotta sitten tällainenkin pullo huulilla. Helvetti sentään! :open_mouth:

Kyllä se voi hyvinkin pitää paikkansa että kun pääsee vielä juoman lisäksi myös piireihin… Eli hortoilee vaikkapa Hki Rautatieasemalla klo 5:30 Maanantaiaamuna etsien paikkaa mistä saada huikkaa joltain jolla sitä viinaa (tai Lasol) on. Tiedämmehän kaikki että Hki alueella varmaankin on ehkä kymmeniä,jopa satoja ihmisiä jotka kodittomina harhailevat ensisuojilla,siltojen alla vailla päämäärää, tietoa edes siitä mikä päivä tai edes vuosi on menossa… Sekä jo jalkaan kiinni kasvaneet kengät…samat vaatteet päällä jo ties monettako vuotta… Alkoholismissa on monta asemaa ennen Mellunmäkeä, kun aloitetaan kulkemaan tuopta maagisen katuspurgun osaan johtavaa vietä…mutta siellä se määräasema lopulta häämöttää jokaisella jos jatkaa viinan lappamista entiseen malliin…

Mitä Metanolista ja Glykolista tulee mieleen niin henki lähtee pienistäkin määristä… Isopropanolia nautittua pitää hakeutua lääkärin hoitoon… Sama tuon Butanolin kanssa.

TOSI AMMATTILAINEN LUKEE KÄYTTÖTURVALLISUUSTIEDOTTEEN KUN ALOITTAA TUNTEMATTOMAN AINEEN KOKEILUN KERTOI MULLE ERÄS AMMATTILAINEN.

Googleen: Metanoli tms. käyttöturvallisuustiedote niin saa tiedot onko aine turvallinen… Mitään noista ei saa juoda. Jos hengestään haluaa päästä niin nuo on siihen tarkoitukseen sopivia kaikki.

Joku tietty menny kokeilemaan… :frowning:

No mulla ollu parfyymipullo huulilla, myös käsidesipullo, lasol-pullo… Yleensä pakon edessä oon ottanut kun viinat on loppuneet kesken… Eikä oo kauaa aikaa kun oon katellu silmät kiiluen lääkärin vessassa tota käsidesiä kun rahat ja kortit oli puolisolla… Yhtenä kertana oli siivoojan kärryssä ihan hollilla - teki mieli napata… :open_mouth:

Onneksi oot päässyt eroon viinasta siitä voit olla iloinen. Itse oon sinusta ylpeä ja iloinen puolestasi. :slight_smile:

Pääsisi itse kanssa… Oon taas itse tuurijuopon ja juoppohullun risteytys. Oon saanut yleensä putket katki ja “puoliputket” eli nämä kuukausien kestävät ajoittaiset retkahtelut myös katki. Huonompi juttu olisi jos ei puolisoa olisi, niin silloin ei tarvitsisi kenellekään aiheuttaa mielipahaa ja muille läheisille sanoa, että hyvin menee. Putket ollut päiviä/viikkoja/ muutamia kuukausia(max. 3kk) - no joo en haluais tuohon koskaan palata… Juominen ollut tisuttelua/ryyppäämistä tai niiden sekoituksia eripäivinä… Juominen katki ja sitten selvänä päiviä/viikkoja/muutamia kuukausia(max.3kk). Samaa kaavaa kuivistelun kanssa myös… Juoppuhullu silleen, että muutun sellaiseksi humalassa - hulluksi.

Nyt tosiaan onnistuin viime kesän alusta asti olemaan sen reilun puolivuotta selvänä. Kun oon yrittänyt tässä parivuotta raitistua niin on ollut noita retkahduksia ja sitten em. “puoli-putkia”/pieniä parin-kolmen päivän putkia… Ennen parisuhdetta oli sitten pitempiä putkia ja sekoiluja kanssa. Nyt kun pyristelen eroon niin nuo “puoliputket” ja niihin liittyvä armoton sekoilu lyö kovasti maahan minut… :frowning: Mennytkin taas puolivuotta tuossa “puoliputken” kanssa ja juoppohulluuden takia kortti kytille ja rikosrekisteri tuli hankittua. :frowning:

Kiitos Punatulkku lämpimistä sanoistasi. :smiley: Itse tunnen oloni paitsi iloseksi niin myös äärettömän kiitolliseksi. Ylpeyttä en sensijaan tunne tippaakaan. Koen parantumiseni nimenomaan parantumisena kuolemanvakavasta sairaudesta josta en takuulla olisi selvinnyt ilman ammattiapua. Mulla oli ensikosketus Caritaksen (katolilainen organisaatio) päihdeneuvontaan jo paljon ennen oikean raitistumisyritykseni aloittamista n. vuonna 2007. Sitä ennen mullakin oli juuri noita puoli- ja neljännesputkia. Saattoi mennä kuukausiakin ilman tipan tippaa. Kuitenkin taustalla oli aina toive kohtuukäytöstä. Ja aina samoin seurauksin. Olin myös hyvää vauhtia luisumassa mainitsemiisi “piireihin”. Mulla oli tekemistä tyyppien kanssa joihin päin en normaalioloissa ennen edes vilkaissutkaan. Yhteinen harrastus, nääs! Tällaisia kannattaa varoa.
Auttaisko sinua (ja muitakin) jos rytmittäisit viikkosi sillälailla, että palkitsisit itsesi ja ehkä myös siippasi menemällä vaikka sunnuntaisin yhdessä syömään selatetyn viikon kunniaksi. Tai jotain muuta kivaa? Palkinto on tärkeä osa raitistumisprosessissa. Joku pienimuotoinen konkreettinen juttu joka korvaa alkoholiboostin.
Mulla oli visuaalisena apukeinona valkoinen karkkihiiri jonka liimasin sunnuntaisin olohuoneeni mustan kaapin oveen. Niitä on tasan 108 kappaletta näkyvillä vieläkin. Lopetin liimailut 2 vuoden jälkeen.Tärkeää tässä yhteydessä on, että en olisi poistanut yhtäkään jos olisin retkahtanut. Raitista aikaa eikä sen mukanaan tuomia saavutuksia kukaan ei voi ottaa meiltä pois. Ei sinulta eikä minulta - riipumatta siitä retkahdetaanko tai ei! :smiley:

Itse alkoholismia ei kaiketi voida parantaa mitenkään… Siihen sairauteen uskotaan niin vakaati sen olevan Voittamaton… Mutta uskon, että nykytieteen avulla voidaan helposti kehittää aine, jota voi ihan vapaasti nauttia vaikka 16 tynnyriä päivässä…mutta se ei vahingoita ihmisruumista millään tavalla! KRAPULA on alkoholismissa se kaiken A ja O! Ilman sitä ei kukaan tarvitsisi alkaa oloa korjaamaan… Ja vaikka joku haluaisi olla ja olisikin sen aineen vaikutuksen alaisena 24/7/365 se ei vahingoittaisi meitä mitenkään… Onhan kehossamme useita eri aineita kaiken aikaa vaikuttamassa. tunnetuin lienee VESI.

Kiitos itsellesi myös hyvästä vinkistä. :smiley: Palkinto-idea on kyllä hyvä. Pitää laittaa korvan taakse. Joku näppärä koodari voisi semmosen appsin älyluureihin kehittää… Nokialaisessa on vaan day-counter, mikä mittaa kuluvia päiviä… Sais olla semmonen appsi, jossa olisi joku palkinto-juttu mitä pidempää tekee jotain juttua päivissä, niin saa mitalin tms… Mutta toi tarranliimaaminen on hyvä tai joku muu palkinto-juttu muutenkin… Pitää miettiä mikä omalla kohdalla toimisi… :smiley:

No siitä vaan bittinikkaroimaan ja rikastumaan! :smiley: Palkintoidea ei muuten ole mikään Andanten omista sormista imetty juttu vaan ihan ammattilaisten suosittelema. Kuten aika moni muukin juttu joita olen silloin tällöin suositellut. Mullahan on vieläkin kiinteä yhteys päihdeneuvontaan ihan ehkäisevässä mielessä vaikkei mitään akuuttia tarvetta olekkaan. Näennäisvarmuus on vaarallinen juttu - koettu on. Pöh!