Lasi viiniä per ilta on ok, 2 lasia liikaa...

Ajattelin laittaa tämän tuonne lopettajien puolelle, mutta aihe sopii ehkä paremmin tänne. En itse enää juo, mutta kohtuus, ihan terveyden kannalta, kiinnostaa kovasti. Mitä mieltä olette? Mikä on kohtuullinen määrä alkoholia viikossa/kuukaudessa? Eikös juomista pitäisi ajatella nimenomaan terveyden kannalta? Kukaan ei varmaan halua sitä tieten tahtoen pilata.

Itse näkisin asian, kuten olen tuohon otsikkoon laittanut. 7 annosta, viikon ajalle jaettuna on ihan sopiva määrä. Viiniä mielummin, sillä siiderit ovat täynnä esansseja ja muuta paskaa. Jos haksahtaa ottamaan kaksi lasia illassa, viikottainen annos onkin jo suurkulutuksen rajoilla ja ottaminen vaikuttaa terveyteen. Naisen maksa ei tykkää, silmäpussit tulevat aika äkkiä ja ihokin saattaa punoittaa ja unen laatu heikkenee. Väsyttää…

Jos tuon viikottaisen annoksen (ja pari siihen päälle) juo joka perjantai kerralla, se aiheuttaa tunnetusti mm. masennusta ja sisäelimet eivät tosiaankaan tykkää. Toipumisessa menee parikin päivää, ainakin jos ikää on yli 30. Känni kerran viikossa on siis liikaa. Jos haluaa kuitenkin juoda humaltuakseen, känni kuukaudessa on mielestäni ok. Silloin elimistö ei joudu tasapainoilemaan jatkuvasti juomisen ja toipumisen välillä.

Noin varmaan toimisin, jos osaisin itse säädellä ottamista ja olisi jotain paloa ottaa. Känni kerran kuukaudessa. Tissuttelija en ole ollut koskaan, joten lasi viiniä illassa ei antaisi mulle yhtään mitään.

Itse en enempää pohdi nykyään mikä on kohtuukäyttöä ja mikä ei, omalla kohdallani, mutta toista vuotta raittiina, alkaa entistä enemmän kiinnittää huomiota muiden juomiseen :laughing:

Yllättävän monesti ihmiset eivät ymmärrä sitä, että ikää on tullut ja alkoholin vaikutukset kehossa on ihan eri luokkaa kuin kaksikymppisenä.

Sorruin tuohon samaan itse juodessani, en tajunnut että en voi ottaa samalla tavalla kuin parikymppisenä. Tai toki voin ottaa, eihän siinä mitään, mutta kun kroppa ei toimi enää samalla tavalla ja toipumiseen menee tuplasti se aika kuin “nuorena”, kun tuo 30:in rajapyykki on ohitettu.

Ehkä siihen vaikuttaa myös käyttömäärä? Jos en olisi ennen kolmea kymppiä juonut lasillistakaan ja vetäisin kännit, palautuisiko yhtä nopeaa tahtia kuin kaksikymppiset? Mene ja tiedä.

Mutta yleisesti olen sitä mieltä, että suurin osa ihmisistä ei ymmärrä/hyväksy sitä että nuoruus on jo mennyttä elämää ja kannattaisi myös kohdella itseään sen mukaisesti, tunnistaa rajansa ja voimavaransa :smiley:

Tuolla Tietopankki-osiossa on tämmöinen aiheesta - mun mielestä 24/16 annosta viikossa kuulostaa aika paljolta, mutta niinhän se onkin tuolla “0-24 ja 0-16” ja “Nämä riskirajat ovat keskimääräisiä arvioita…”…

Tuolla Kotikavalla on tätä sivuava aihe, johon kirjoittelin tällaista:

-tsr- “…vaimoni on alkoholisti”

Kyllähän sitä kiinnittää, sillä valtaosa ympärillä olevista ihmisistä kuitenkin juo. Kai sitä senkin vuoksi miettii mm.ystävien kanssa iltaa istuessa, että onko tuo juominen normaalia vai ngelmaista. Valtaosa omista ystävistä juo ehkä max. neljä lasia kerrallaan muutaman kerran kuukaudessa. miesystävät taas vetävät kännit kerran kuukaudessa. Juomista, joka vaikuttaa mielestäni siis normaalilta. Viina ei vie vaan toimii joskus piristeenä.

Tottakai toisten juomisen kyttääminen vie huomiota omista toimista. Syömishäiriöisenä (sekin vielä!) kiinnitän AINA huomiota siihen, että muut syövät enemmän kaloreita kuin minä. Sama juomisen kanssa: tuo joi enemmän kuin minä eli MINULLA ei ole ongelmaa. :unamused: No tietäähän sen sitten.