Hei,
Pari vuotta sitten iski shokki, selvisi että puolisoni oli ottanut nimissäni n 25000€ lainan, josta minulla ei ollut mitään tietoa. Syyksi paljastui peliriippuvuus. Lainoja oli yhteensä pitkälti yli 100 000€, suurin osa hänen omissa nimissään, osa minun. Käsittämätön summa. Siitä selvittiin kun hän sai ison pankkilainan, jolla ensisijaisesti maksettiin minun lainani pois. Sovittiin että tästä lähtien on aina rehellinen jne. No nyt vähän aikaa sitten tuli perintätoimistolta kirje, milloin meinaan maksaa lainani 50000€. Eli nyt selvisi että puolisoni on jatkanut lainanottoa nimissäni kuitenkin. Nyt mietin mitä tehdä, onko täällä kukaan joka olisi vastaavassa tilanteessa tehnyt rikosilmoituksen? Mitä siitä seurasi?
Moikka! Olen itse peliriippuvaisena ottanut 4000e lainaa mieheni nimissä (kaksi eri kulutusluottoa) ja voin sanoa, että tuntui aivan kamalalta ensin häpeissään salata asia ja sitten kun se paljastui niin yrittää selittää. Halusin kuitenkin tottakai kantaa vastuuni lainoista, siirtää ne omiin nimiini ja puhdistaa mieheni tästä sotkusta. En tekisi enää mitään vastaavaa IKINÄ, sen verran opetti tuo yksi kerta. Arvostan miestäni joka antoi tämän asian minulle anteeksi ja suostui vielä jatkamaan kanssani. Se jaksaa kantaa minua olemaan vastuullisempi nykyisin.
Jotta nuo mieheni nimissä otetut velat saatiin minun nimilleni, oli mieheni tehtävä asiasta rikosilmoitus. Sain 60 päiväsakkoa petoksesta ja jos niitä en olisi saanut maksettua (niin kuin meinasi käydä) niin olisi sitten häkki heilahtanut 20 päiväksi. Asia ahdisti minua ja miestänikin kovasti, mutta tosiaan vastuuni halusin kantaa ja onneksi sain tuon sakon maksettua eikä tarvinnut istua sitä.
Harmi ettei miehesi ole ottanut ekasta kerrasta opikseen. Ehkä rikosilmoitus olisi nyt paras keino hänenkin tajuta että teoilla on aina seuraukset. Jos olisin itsekin päässyt liian helpolla, olisi ehkä jäänyt tuo kova opetus saamatta. Lisäksi saat velan pois omalta nimeltäsi. Pahaltahan se varmasti tuntuu, mutta miehesi kiittää vielä sinua siitä.
Onko miehesi hakenut apua riippuvuuteensa? Se olisi nyt ensiarvoisen tärkeää ennenkö tilanne menee tuosta vieläkin pahemmaksi. Olen itse käynyt vuoden verran terapiassa ja se on auttanut! Alkaa saada asioita järjestykseen kun ajatuksetkin kulkevat. Paljon tsemppiä sinulle ja miehellesi!
Apua, en tiedä mistä repäisin tuon miehen kun puhuit puolisosta.
Aloittaja kertoo, rikosilmoituksen tein silloin n vuosi sitten, nimissäni olevia lainoja löytyi sitten useita lisääkin ja luottotietoni olivat tietämättäni menneet. Puoliso oli poistanut postilaatikosta minulle osoitetut laskukirjeet, käräjäoikeuden haasteet jne ja velka-asioissa “hoidellut” asioita nimissäni tekaisemastaam sähköpostista. Ihan uskomaton soppa ja uskomattoman suunnitelmallista ja häikäilemätöntä toimintaa. On nyt entinen puoliso.
Se minkä tahdon teille samanlaisten asioiden äärellä tahkoaville sanoa on se, että tähän sairauteen kuuluu valehtelu, se minkä te kumppaninne asioista tiedätte on todennäköisesti vain jäävuoren huippu ja kyllä näiden asioiden tullessa ilmi kannattaa mieluummin poistua pelurin elämästä takavasemmalle mieluummin ennen kuin jälkeen, niin ehkä säästyy monelta murheelta. Minulta ja lapsiltani olisi mennyt ihan kaikki taloudelliset edellytykset normaaliin arkeen ja toimentuloon tuon ihmisen takia eikä tietenkään vieläkään ole varmaa miten tässä nyt käy.
Onko kellään mitään neuvoa rankkaan velkataakkaan. Aikuinen lapsi on ottanut pelivelkaa vanhempansa nimiin useita kymmeniä tuhansia euroja, jollain tunnusten anastamisella saanut sen onnistumaan. Nyt eläkkeellä olevat vanhemmat ovat neuvottomia ja ahdistuksessa mitä voisi myydä ja kotikin on jo uhattuna. Rikosilmoituksen tekeminen veisi lapsen vankilaan.
Rikosilmoitusta vaan tekemään ei tuohon muu auta. Tuskin siitä nyt vankilaan joutuu ehdonalaista ehkä? Pankille kannattaa myös ilmottaa tunnareitten väärinkäytöstä.
Hei kaikki!
Tässä on tärkeää keskustelua peliriippuvuuteen valitettavan usein liittyvästä asiasta eli petoksista.
Oikeastaan muuta keinoa kuin rikosilmoitus ei ole. Ymmärrän, että on aivan kamala ajatus tehdä rikosilmoitus omasta läheisestä, mutta loppujen lopuksi se on peliriippuvaisen parhaaksi.
Jos riippuvainen pääsee tekemästään rikoksesta ilman seurauksia, hän suuremmalla todennäköisyydellä jatkaa pelaamista ja voi myös kavaltaa uudelleen.
Riippuvainen ei kykene aloittamaan toipumista ennen kuin on ollut riittävän pohjalla.
Turhauttavaa on se, että kukaan ei tiedä (jos pelaaja itsekään), milloin se hänen pohjansa on tullut vastaan.
Puhutaan niin sanotusta motivoivasta kriisistä.
-Eveliina
Suosittelen vahvasti tekemään rikosilmoituksen tässä kohtaa, kyseessä kuitenkin törkeä petos josta maksimi rangaistus on 4 vuotta vankeutta. Ensikertalaisena tulee menemään ehdollisella tuomiolla, eli jos hän tekee saman rikoksen uudestaan otetaan tästä ehdollisesta tuomiosta jäännös joka lisätään seuraavaan tuomioon lisäksi. Rahojasi et tule samaan takaisin rikosilmoituksella mutta saat siirrettyä velan itseltäsi hänelle, toivottavasti asia ratkeaa pian.
Oletteko saaneet asian jo ratkaistua?
Moikka Make,
Olipa hyvä kommentti sinulta ja olen itse samaa mieltä kanssasi.
Tärkeintä on se, että läheinen ei joudu kantamaan vastuuta velasta, jota ei ole oikeasti itselleen ottanut. Pahimmillaan tuollainen velka johtaa läheisenkin isoihin taloudellisin vaikeuksiin, mikä on todella väärin.
Jos oikein tulkitsin, niin aloittaja kirjoitti ketjuun aiemmin, että oli tehnyt rikosilmoituksen ja silloinen puoliso on nykyään entinen puoliso. Lainoja oli monia muita lisääkin ja myös läheisen luottotiedot oli pelaaja sotkenut samalla .
-Eveliina
Kiitos tiedosta