Lähtökuopissa...taas vaihteeks

Kiitos sinulle ER, kun tulit jakamaan kuulumisesi…

kahleeton

Juu elikkäs päivitys kuulumisiin pitkästä aikaa, eli mites tässä kohti ALKURAITTIUTTA menee…

Raittius on kestänyt nyt vuoden ja neljä kuukautta, ja miksei se jatkuisi, kun muistaa millasesta paskasta on tälle tielle lähteny. Sinne en haluu mistään hinnasta takasin, ja siitä syystä ei oo koko tällä raittiudella ollu minkäänlaisia päihdemielitekoja. En oikeen keksi että miks haluisin tonnin paskaa niskaan vastineeks tyhjästä, eli esim. siitä yhestä viinaryypystä tai jostain rupisesta pilleristä. Ei kiinnosta.

Mutta itteäsä on turha alkaa kehumaan, omilla ansioilla kun ei oo mitään tekemistä tämän elämänlaadun radikaalin muutoksen kanssa. Kiitos kuuluu… Tydy-dydy-dydyy, 12 askeleen “toipumiskerhoille” (joista tuo NA on muodostunut nykyään läheisemmäksi), sekä kaikille niille kanssatoipujille, joiden kanssa on saanu hengailla ja jauhaa paskaa niin perkeleesti myös ryhmien ulkopuolella. Ja oon alkanu ajatella, että jollain KV:llakin on ollu näppisä pelissä myös. Ihan ku miettii vaan tätä elossa olemista, niin siihen suuntaan kallistuu…

Elämässä on toki ongelmasa edelleen, välillä vituttaa niin saatanasti ja kaikki tuntuu paskalta, ja vittumaisia asioita tapahtuu, mutta niistä kaikista oon saanu selvitä raittiina ja iman päihdehimoja, mikä on melko maaginen juttu. Ja tosi hieno juttu. Elämäni on hyvin sillon, kun saan selvitä vaikeuksista raittiina ja osaan myös arvostaa niitä hyviä asioita, mitä oon elämääni saanu. Ja niitähän riittää.

Life´s still goooooood.

Onnittelut elämänmuutoksesta ja kiitoksia, että jaat terveisiä meille muillekin. :smiley:

Onnittelut Eerikki! Olet selättänyt almanakan, eli ollut vuoden ja ylikin raittiina. :smiley:
Kirjoituksestasi huokuu ajattelutavan muutos ja juuri se on A ja O jos aikoo raitistua. Näkisin että ohjelma on avautunut sinulle toisin kuin eräille palstan viisastelijoille ja kaikkitietäville. :mrgreen: Olet ohittanut jo pahimman ja voittanut sen kaikkein kovimman vastustajan - itsesi.

Tällaisia ketjuja on mahtavaa lukea. Äijä kirjoittaa tänne muutaman kuukauden välein ja toteaa positiivisesti kaiken menevän hyvin. Tästä saa omaankin toipumiseen lisää potkua. Ja viimeinen putki oli kuukauden mittainen…huh huh. Parhaat onnittelut :slight_smile:

On, on! Kummallista kuinka voi tuntea riemua tuntemattoman ihmisen selviytymistarinasta…
Onnea ja menestystä tiellesi!

Mjaa no kirjottelempa tänne tovin päätteeksi, kun kärsin öisestä tekemisen puutteesta…

Nykyään tulee usein valvottua öitä… Mutta ei siitä syystä kuten ennen. Ennen tää öisin valvominen oli sitä kauhuleffa-tyylin kitkuilua ja vääntelehtimistä. Nykyään tää on sitä, että valvon, koska olen sossun kuukausittaista raha-avustusta ja vertairyhmien tukea lukuunottamatta absoluuttisen riippumaton mies, siis tällä hetkellä. Ja tykkään valvoa öisin, paitsi silloin kun haluan herätä aikaisin katsomaan Lauri Karhuvaaraa ja Huomenta Suomea. Sekin voi olla mielenkiintoista.

Tästä päästäänkin siihen juttuun, että kyllä, elämäni raittiina on melko mielenkiintoista. Ulkopuolisen mielestä se voi vaikuttaa perin tylsältä, mutta… Tässä on nyt käynyt niin, että minusta itsestäni on ehkä tullut tylsä, mutta koen maailman hyvin mielenkiintoisena. Käyttöaikana laiffi oli hyvin jännittävää, siis aivan liian jännittävää. Kun piti pelätä kaikenlaista olevaa ja olematonta. Noina kurjuuden aikoina päivät etenivät seuraavanlaisella kaavalla: herättyä piti jänskättää sitä elämän ja kuoleman asiaa, että saako tänään päänsä sekaisin (optimaalinen tilanne: täysin tiedoton tila/taju pois). Ja kun sen päänsä sai sekaisin, niin alkoi jännitys, että joskohan sitä vielä huomenna herää vai ei (otpimaalinen tilanne: heräämättömyys takaisin muanpiälliseen helevettiin)

Joo. Hienoo olla raittiina tänä yönä. Ei oo ikävä mitään myrkkyjä.

AA/NA -ryhmien ja ohjelman avulla voi saavuttaa leppoisan raittiuden, eli sellaisen Neljännen Ulottuvuuden, jollaisen olemasaolosta kärsivä alkoholisti/addikti ei edes tiedä. Joten sitä voi olla vaikea tavoitella… Mutta siellä se on kun sen vaan antaa kohdalle napsahtaa, ite oon ajatellu pitää tästä ainakin tänään kiinni perse hiessä…

Toiveita antavaa kun itsellä kaikki on alussa.

Optimaalinen känni/humala oli sellainen, että velat muuttui saataviksi, minä vahvemmaksi, suuremmaksi, viisaammaksi, fiksummaksi, seurallisemmaksi ja se humala voisi jatkua lopun elämääni. Yritinhän minä sitäkin, kun join päiviä ja viikkoja yhteen menoon. Miten mahtoi käydä velkojen? Entä noiden muiden joita halusin. No, ainut mikä tuntui jatkuvan lopun elämääni oli pelko kohdata itseni ja elämäni sen valheellisen maailman takaa.
Raittius on todellakin lahja jota kannattaa vaalia, kun tietää mikä on se toinen puoli.

Luulitte varmaan, että olen jo ratkennut, kun edellisestä kirjoituksesta on tovi vierähtänyt, mutta paskanmarjat. Kuudes selvä vuosi menossa. Raittiita päiviä ei tule enää kalenteriin raksittua, ehkä joskus käy vielä niin onnellisesti, että sekoan vuosissakin.

Nähtävästi jokin alitajunta tai sielun osa pelkää yhä retkahtamista, kun kuluneella viikolla näin hyvän tauon jälkeen dokaus-painajaista. Ei siinä mitään, kyllähän se pulloon tarttuminen olisi edelleen semmonen worst case scenario, pahinta mitä voisi tapahtua meikäläisen elämässä ja siinä mielessä onhan sitä syytä pelätäkin. Kuitenkin aika vahva usko on siihen, että hereillä ollessa en ole enää kyseiseen paskatunkioon (juovan alkoholistin elämäntapaan) hyppäämässä.

Vertaistukiryhmät ovat jääneet aika vähiin. Aktiivisten NA-vuosien jälkeen vaihdoin viime vuonna AA:han (kaipasin enempi old school -menoa) ja tänä vuonna vain yksi ryhmäkäynti plakkarissa. Käyn rymissä tarpeen mukaan, en enää tavan takia kahvinjuonnissa, sillä elämään on tullut muutakin sisältöä. Elän silti mielestäni ohjelmanmukaista elämää, hyvinkin pitkälle, se toimii tavallaan automaationa, jota ei edes tajua ennen kuin alkaa tarkastelemaan perusteellisemmin. Olen edelleen ohjelman fani kyllä.

Jotenkin olen onnistunut tekemään suhteestani päihteisiin äärimmäisen yksinkertaisen: päihteet ovat paskaa => ne tekevät elämästäni sietämätöntä paskaa, inhoan tuota päihdepaskaa ja en halua sitä enää elämää => eipä juuri tee mieli päihteitä => en käytä päihteitä.

Oho kuusi vuotta selvinpäin… Se on hieno uutinen - onneksi olkoon! Itse kopsasin noi AA:n askeleet tonne omalle koneelle ja ensimmäisen askeleen alle isken ihmisten keinoja alkoholin irtipääsemiseen. Tuo viimeinen kappaleesi on tosi hyvä ja antoi itselleni voimia.

Hieno uutinen sinulla Eric Ramone! Onnea! :slight_smile:

Mahtavaa!

Respect.