Lähimuistin häiriöt

Olen käyttänyt enenevässä määrin keskiolutta 17 vuotta. Nyt heinäkuussa yhtäkkiä lopetin. Olin juonut iltaisin vähemmän ja enemmän viikonloppuisin. Jo vuosia sitten työkaveri huomautti, että kertoilen samoja juttuja. Tilanne ei ollut silloin kovin paha ja työteho oli kunnossa. Nyt syksymmällä eräs toinen työkaveri huomautti, että toistin saman lauseen ihan peräkkäin, eikä minulla ollut siitä aikaisemmasta lauseesta mitään muistikuvaa. Otin sitten parin luotettavan työkaverin kanssa asian puheeksi. He sanoivat, että kertoilen toisinaan samoja juttuja, mutta eivät ole sitä kokeneet niin kummoiseksi. Kävi myös niin, että äidiltäni kysyin puhelimessa samaa asiaa uudelleen jonkin ajan kuluttua. Samoin tuttavaltani heti muutaman minuutin kuluttua kysyin samaa asiaa. Näitä on nyt tapahtunut sen jälkeen, kun sain lääkekoktailiini lisäksi rauhoittavan lääkkeen. Laskin aikaisemmin iltojen muistikatkokset kotona humalan piikkiin. Mutta nyt kun olen raitistunut, ovat ne lisääntyneet. Olen kyllä käynyt lääkärillä: labrat ja muistitestikin olivat ok. Sain kuitenkin lähetteen neurologille. Tuskaa on odotella sille pääsyä.

Lisäksi minulla on bipolaarihäiriö, johon jo 10 vuotta sitten olen saanut lääkkeen, jota ei pitäisi yhdistää myöhemmin saamani kanssa. Jo tuo ensimmäinen aiheuttaa muistihäiriöitä. Nyt näiden lisäksi syyskuussa tuli se rauhoittava. Vuodessa olen laihtunut 13 kg ilman mitään syytä. Oletan, että ensimmäiset 11 kg johtuivat rintasyövästä, josta stressasin. No se on hoidettu. Jo vuosien ajan minulla on ollut lämmönvaihtelua: vaatteita pois niin paljon kuin töissä kehtaa, sitten taas takaisin ja tätä rataa pitkin päivää ja välillä, kun ei saa muuten oloaan viilennettyä, niin sisäkengät jalasta ja jalkoja viilentämään kylmähkölle lattialla. Vaihdevuodet alkoivat kymmenisen vuotta sitten. Olen myös huolestunut keskittymisvaikeuksista töissä ja tunnen, etten ole niin aikaansaapa kuin ennen. Tässä vuodenkierrossakin on muutenkin ollut kokonaisuudessa pelkkää turbulenssia. Kolme leikkausta ja sädehoito. Mitä veikkaisitte?

Olisiko silläkin asian kanssa vaikutusta, että juomishistoriani aikana en juurikaan ottanut noita lääkkeitä, mikä mahdollisti kaljoittelun iltaisin, jolloin muistihäiriöt eivät olleet näin pahoja lääkkeiden sivuvaikutusten kanssa. Heinäkuusta lähtien olen syönyt säännöllisesti noita kahta ensimmäistä lääkettä, minkä jälkeen häiriöt ovat lisääntyneet. Ihmettelen tässä, että miksi muisti heikkenee nyt, kun olen lopettanut juomisen. Weird!

tuo lienee ohimenevää muistin häviäminen lopettamisen jälkeen…tai uskoisin noin kuulleeni, omaa
kokemusta en muista niin hyvin, mutta muistaakseni kokemus on tuontapainen joskus ollut…
selitys: sitä käyttää ihan eri tavalla muistikapasiteettiä tai ainakin yrittää kuin viinaturrutuksen aikana.
ja kun yrittää kaikkea niin pirusti niin on kaikki aika sekavaa pitkäänkin ja ajatukset leviää moneen suuntaan
ja jotain tuollaista luulisin…siis uskon ja luulen, että pitemmän ajan kuluttua muisti alkaa paremmin toimia…

tässä on muuten kuva

hortensiasta…onko näköinen ja tuttu…