Nyt ollaan hätää kärsimässä, ellei jopa totaalisen kusessa . sain viestin että sain lääkäriajan omalääkärille (tk-lääkäri) jo huomisaamuksi, ja nyt pitäisi miettiä kerronko totuuden vai mitä ihmettä siitä, miksi lyricat ovat aivan lopussa.
Lyrica lääkitys alkoi 01/2014 leikkauksen jälkeiseen neuropaattiseen kipuun (hermovaurio), ja auttoi hyvin. N. vuosi myöhemmin huomasin viihdeköyttöpotentiaalin mutta onneksi järki vei voiton (koska oikeasti tarvitsen lääkettä!) ja sitä ei ole juurikaan ollut aikoihin. Vaikka selväähän on, että fyysinen riippuvus etenkin on paha.
No mutta asiaan. Psykiatri teki minulle loppukeväästä veemäisen tempun ja tiputti Diapam 5 mg yht. 25 mg/vrk → 10 mg/vrk. Ei kysynyt minulta ollenkaan miltä kuulostaa (uusi lääkäri), ja vieroitusoireet olivat kamalat. Bentsohistoriani on siis pitkä ja paha vuodesta 2006 saakka mutta se onkin eri juttu se… Hoitovirhehän tossa taisi tapahtua, mutta ei ole ollut voimia (vielä) tehdä virallista valitusta. Epävirallisia olen tehnyt sitäkin enemmän. Tuona ajanjaksoja Lyrican käyttö (käytössä 150 mg kapselit) lähti nousemaan ja lopulta käsistä, kun en vain kestänyt noin rajua pamipudotusta (ainiin ja samalla otti yötenoxin 2 × 20 mg kertalaakista pois). Ja nyt lyricoita 11 kpl jäljellä. Pitäisi olla n.pari boksia (en ole uskaltanut edes laskea).
Yleensä olen kannattanut rehellisyyttä, mutta tämä tk-lekuri ei ole mikään leppoisa setä ja muutenkin annokseni ovat olleet jo ihan yli SIC! -luokkaakin niin tässä tapauksessa ei taida olla hyvä idea. Jos kyseessä olisi edes 1 laatikko, sen “häviäminen” voisi tulla kyseeseen mutta väh.2, ei ei ei näin…
Mitä teen?? Väärinkäyttö- tai H-merkintää papereissa ei ole, ikää 35 -v. mikäli näillä asioissa on mitään merkitystä. Enkä olisi ylittänyt Lyrica annostani ilman sitä “ihanaa” psykiatria joka vastoin Käypähoito-ohjeita teki vähän liian rajut pudotukset
Reflat ovat tapanitseniihannytjust -luokkaa, joten ilmankaan on vaikea olla… ja se kipu. Koska tartten tuota lääkettä oikeastikin (ja pääsääntöisesti sitä oikein käytänkin), ei huvittaisi saada nyt ekaa merkintää tällaisen takia. Ideoita, apuja…?! Pelottaa jo nyt huominen vietävästi
Suosittelen isoja Yksityisiä lääkäriasemia ja jättämään julkisenpuolen sadistiset touhut taakseen ihan vallan. Eipähän tarvi tressata pahemmin varsinkin jos osaa syödä ne tarvittavat troppinsa kuten ne on määrättykkin.
Olis pitänyt mennä… ehkäpä en jatkossa päästä tilannetta niin pahaksi miten viimeksi meni. Tosin, olen kironnut sitä liian nopeaa bentsopudotusta tehnyttä lääkäriä “muutamaan” otteseen jumalauta!!! koska siitä tää koki tilanne sai alkunsa. eihän noin saa tehdä!! Tai näköjään saa, mutta siis… Ja tämä miten “kerran laskettua annosta ei enää nosteta, ikinä, koskaan, ollenkaan”. Vaikka siis olis tehty päin helvettiä, ja vastoin (aaaargh vihaan koko sanaa!!) käypä-hoitoa?? Silti? “Kyllä, juuri näin”.
No se siitä angstista. Tk-lääkäritapaaminen meni just niin huonosti kun arvelinkin. Laskeskeli että liikakäyttöä ollut ja jäi jumittamaan siihen niin, että vastaanottoaikakin venyi (vaikka olin etuajassa paikalla ja otettiin huoneeseen) ja sanoi tästäKIN syyttävään sävyyn. Vaikka siis itse piti siellä huoneessa kuunteluttamassa saarnaa/kuulustelussa. Lyricat saisin huomenna ulos apteekista, en tiedä millä laskulogiikalla tuonkin teki, mutta siis refloissa mennyt nämä päivät… ei oo ollut herkkua. Jahka aivot alkaa pelittämään paremmin ajattelin kirjoittaa jonkinlaisen “pikaselviytymisoppaan” vaikka ranskalaisilla viivoilla vastaavanlaisten tilanteiden varalle, ja laittaa samalla vaikka plinkkiinkiin josko siitä jotain iloa/apua jollekin joskus tulisi… pää ja kroppa kun ei kumpikaan toimi reflaisena.
moro.olen kiinnostunut kuinka lyricaa voi viihdekäyttää eli onko siinä oikeasti mahd viihde potentiaalia?kuulostaa toi lyrica aivan erityyppiseltä aineelta.mulla on pitkä ja kivulias tausta ja kaikki kokeiltu ja käyty läpi.isän pikkuveli jolla katkerat ahtaumakivut selässä saa jotain apua tosin lyricasta.menee kuulemma aivan max annoksella.pasilla ei toimi enää mikään alakerrassa eli vaipat käytössä!!itsellä menee durogesic 75 kipuihin ihan pysyvänä ja virallisena hoitona ja ollut jo 15 vuotta ilman ongelmia saatavuudessa ja tehossa.aikoinaan rajua ylikäyttöä tyyliin 10 2mg xanoria ja 12-16 ardinexia illalla et edes oli jotenkin siedettävä olo?!päivässä meni siis 3 kertaa toi 12-16 ardinexia ja illalla imovanea 4-10 kpl.isoimmat reseptit ardinexia oli 800 kpl kerralla tai 600 ardinexia ja 600 50 mg tramalia samalla ressulla leikkauksen jälkeen ja diapamit päälle 200 kpl 10 mg.aikaa lujaa meni?
Joo, melkosen setin oot lääkäriltä onnistunut saamaan Lyrica (pregabaliini) on HERMOkipulääke, eli saatko siitä apua vai et riippuu paljolti kivun syystä. Isän pikkuveljesi ahtaumakivut selässä kuulostaa juurikin siltä, että selkärangassa kulkevat hermot ovat puristuksissa. Jos sulle määrätään noin paljon ja voimakkaitakin opiaatteja (fentanyyli, tramadoli, kodeiini) ja siihen vielä bentsot ja nukahtamislääkkeet päälle, niin ei luulis olevan ongelma jos menisit lääkäriin ja sanoisit, että haluat kokeilla Lyricaa kipuihin – varsinkin kun lääkkeen virallisiin käyttötarkoituksiin kuuluu myös nimenomaan unettomuuden ja ahdistuksen, joita molempia tällä hetkellä lääkitset bentsoilla ja Imovanella (?) Sanot vaan, että haluat kokeilla saisitko Lyrican avulla vähennettyä opiaattikipulääkkeiden, rauhottavien ja nukahtamislääkkeiden tarvetta yhdellä täsmälääkkeellä, joka auttaa kaikkeen kolmeen samalla kertaa? Ei luulis olevan ongelma, sillä Lyrica on kuitenkin sekä väärinkäyttö- että riippuvuuspotentiaaliltaan kiltimpi vaihtoehto kuin (voimakkaat) opiaatit, eikä myöskään aiheuta hengityslamaa, joka riskinä varsinkin opiaateissa, joita sitten vielä yhdistelet muiden keskushermostoa lamaavien aineiden (Xanor, Diapam) kanssa… Että HUHHEIJAA! Ja minä kun luulin olevani pillerin popsija… Miten ihmeessä edes saat lääkäriltä noin paljon nappeja?! Eikö lopu kesken, jos vedät noin suuria määriä? Vai täydennätkö varastoja katukaupasta…?
Tokihan Lyricalla on viihdekäyttöpotentiaalia, sen takia lääkärit sitä niin nihkeästi määräävät, vaikka oikeasti on hyvä lääke ahdistukseen ja unettomuuteen (ainakin omasta kokemuksesta), ja pitkäaikaisessa käytössä (lääkärinkin mukaan) parempi vaihtoehto kuin bentsot. Jos ei ole toleranssia niin pilleri tai parikin riittää “sekoittamaan” pään, mutta moni tottuneempi vaatii kourallisen (useita satoja milligrammoja). Lyricalla on merkittäviä yhteisvaikutuksia myös muiden aineiden kanssa, alkoholiin yhdistettynä vaikutukset saattaa helposti jopa yllättää. Itse olen monta kertaa kiskonut Lyricoita alkoholin kanssa ja kuvitellut vaikuttavani ihan skarpilta, mutta ulkopuoliset ovat sanoneet että olin sekaisin ku seinäkello (hirvee puheripuli) ja silmistäkin näki kilometrin päähän, että nyt on otettu jotain muutakin kuin alkoa – ja lopputuloksena nukahdan kylpyammeeseen.
Ja oot oikeassa, Lyrica on täysin epätyypillinen lääke eli ei kuulu oikeen mihinkään “luokkaan” (kuten bentsot, opiaatit, tulehduskipulääkkeet jne). Gababentiini ainut käytössä oleva Lyrican sukulainen ja sitä lääkärit määrää kaiketi (?) pienemmän väärinkäyttöpotentiaalinsa vuoksi herkemmin kuin Lyricaa, oletko kokeillut/kysynyt sitä?