Lääkityksestä

Olen vanha palstailija, mutta unohdin tunnukset… No, liekö tuolla isompaa merkitystä.

Lääkityksestäni oisin vähän kysellyt. Taustaa: olen käyttänyt useampia lekureita saadakseni bentsoja ja aika kiitettävä määrä niitä on vieläkin, vaikka viihteilyn olen lopettanut. Mulla on siis paha paniikki- ja ahdistushäiriö. Peruslääkitys on venlaflaksiini ja rivatril. Xanor on vielä kuvioissa, mutta niistä siirrytään pikkuhiljaa Rivoihin. Nykyinen vakkarilääkäri määrää mulle Valdoxania, Rivoja ja nyt uutena buspironia. Mutta valdoxania en oo käyttäny, vaan toisen lekurin määräämää venlaflaksiinia. Onko yhdistelmä venlaflaxiini+rivatril+xantut+buspironi ok? Mites toi buspironi, olen lukenu paljon haittavaikutuksista, onko siitä kuitenkin jollekkin saunalaiselle ollut hyötyä?

Ja vielä toi alkoholi, bentsojen kanssa olen aikoinaan juonut reippaastikin, mutta mites buspironi ja parit siiderit? Onko erityisen haitallista?

Muuten ihan sama setti kuin mullakin on joskus ollut, tosin Efexor (eikä muutkaan mielipidelääkket ajanut kuin minua alas, 2vuotta käytin efeä). Xanori oli myös minulla jossain vaiheessa 2mg:nä pitämään päätä kasassa kun lopetin nuo efexorit seinään (suositeltiin 8kk:n tiputusjaksoa, annos 225mg/aamu) koska aloitin tramalin. ennen xanoreita oli itellä kans diapamit, risolidit, tenoxit, opamoxit, halcionit jne jne. 2 ja puol vuotta sitten? vaihdoin xanorin omasta tahdosta 2mg rivatrileihin (pääsin samalla eroon sirdaludista, riva lievittää vähän spasmeja samalla). Buspironia en ole koskaan käyttänyt ja sitä ei olekkaan ehdoitettu edes, ei edes tuota valdoxania.

Mitä buspironista lukee niin, ihmettelen miksi tuota sinulle on määrättu vaikka sinulla on jo venlafaxii ja rivatrilit, eli masennukseen ja ahdistukseen. tuo saattaapi buustailla muita kipulääkkeitä ja bentsoja. ainakin käsketään olevan varovainen diatsepaamin kanssa ja muiden masennuslääkkeiden takia. Kärsitkö alkoholismista tjsp, myös näytetään käytettävän siihen myös. Sanotaan, että vältettävä alkoholin kanssa tai olisi suositeltavaa (näköjäs tässäkin lääkkeessä greippimehu saattaa buustata lääkettä, eli lonkeron kanssa voi tulla enemmän ongelmia, tietty myöskin kun on monia muita lääkkeitä samaan aikaan)

Ja juu, kyllä tuosta kombosta kannattaa jättää tuo valdoxin jo kyllä pois pelistä. Jos maistelet alkoa, niin ota ainakin ensimmäisillä kerroilla rauhallisesti ja tunnustele mitä tapahtuu, mieluusti joku selvänä vielä valvovan yöllä mahd. hengityskatkojen takia tai sen perus oksennustukehtumisen riskistä jos sammuu selälleen jne.

Eikait tässä ollut mitään sen suurempaa infoa, tai apua ollut, kun en tuota buspironia ole käyttänyt, ei ainakaan kovin yleisesti käytetty lääke tunnu olevan?

Kiitos vastauksesta, oli apua.

Varmaan lääkärillä oli ajatuksena pikkuhiljaa vähentää Rivatrilia, mutta muuta syytä en keksi. Rivat kuitenkin määräsi entisellä annostuksella. Valdoxania en ole syönyt ollenkaan, vaan venlaflaksiinia noin peruslääkkeenä.

Tosin tuo lääkäri määrää tosi herkästi melkein kaikkea, mitä ehdotan. En tiedä miksi, en halua kuulostaa inhottavalta, mutta on venäläinen, liekö siellä totuttu enemmän lääkehoitoon. Mutta vaikka on yksityisellä sektorilla, ei ota respan uusimisista mitään, mikä tietysti on hyvä juttu. Buspironia en sitten kyllä aloita, ainakaan ennen kuin käyn ihan vastaanotolla, enkä pelkästään puhelimitse saa kauheata reseptinivaskaa :laughing: .

Ihan TK:ssa itellekin on määrätty aina mitä olen ehdottanut, tramalit, kaik bentsot, buustaavat, panacodit, buprenorfiinin, oksikodonin jne. Yksityiseltä puolelta ei ole tehty kuin pari kertaa piikitys selkärankaan, eikä reseptejä, tosin yksityisellä en käykkään. respojen uusimisesta en ole myöskään koskaan joutunut mitään maksamaan. Ja “saikkuakin” eli kuntoutus/eläke paperit kirjoitti pari kk sitten vuodeksi eteenpäin, niin ei tarvitse uusia 2-4kk:n välein. Eikä enään tarvitse sehlata kelan kanssa kun suurimman osan maksaa nykyään Eläkefennia. niin ja ikää täällä 25 vuotta, 3 vuotta sitten meni selkä.

Buspironi on yleensä aika huono lääke, ts. ei tee juuri mitään. Vaikuttaa joidenkin kuukausien sisällä alotuksesta jos vaikuttaa. Joillekin harvoille siitä on kuitenkin hyötyä, mutta oma psykiatri ei kovin innokkaasti sitä ehdottanut vaikka mainitsi kyllä, mutta todennäköisesti tehoton kuitenkin.

Voiko muuten tuon venlaflaxiinin vaihtaa suoraan Optipariin, vai pitääkö siinä olla taukoa? Kumpi toimii paremmin ahdistus- ja paniikkihäiriöön? Myöskään mitään pahoja sivuvaikutuksia en halua, painonnousu ehkä se suurin pelko. Vaikka tässä tilanteessa vois ajatella, että mitäs lisäkiloista, kunhan olo paranee, mutta mulle se on aika iso peikko. :blush: