Avaan tämän ketjun, koska usein alkon lopettaminen aiheuttaa alussa masennusta ja/tai ahdistusta. Tästä ketjusta saa toivottavasti vastalääkettä noihin masennuksen ja ahdistuksen hetkiin.
Hyvät raitistelijat, jaetaan näitä “masennuslääkkeitä” tässä ketjussa.
Jokaisen lennon jälkeen koneen kapteeni kirjoittaa virheraportin,
jos lentokoneessa on ollut jotain vikaa. Virheraportti annetaan
mekaanikoille,jotka huoltavat koneen kuntoon. Kun vika on korjattu,
mekaanikot kirjoittavat raportin kääntöpuolelle, mitä he ovat tehneet, ja
lentäjät lukevat merkinnät ennen seuraavaa lentoa.
O = Ongelma lentäjän ilmoittamana.
V = Vastaus mekaanikolta.
O : Vasen sisäpyörä pitäisi melkeinpä vaihtaa.
V: Vasen sisäpyörä melkeinpä vaihdettu.
O : Koelento sujui muuten hyvin, mutta automaattinen laskeutuminen oli
melko raju.
V: Tähän koneeseen ei ole asennettu automaattista laskeutumisjärjestelmää.
O : Potkurin numero 2 voitelujärjestelmä on epäkunnossa.
V: Potkurin numero 2 voitelu toimii. Potkurien 1, 3 ja 4 sen sijaan ei.
O : Jokin ohjaamossa on irti.
V: Jokin ohjaamossa kiinnitetty paikalleen.
O : Tuulilasissa on kuolleita hyönteisiä.
V: Elävät hyönteiset olivat päässeet loppumaan.
O : Automaattiohjaus laskee lentokorkeutta 200 jalkaa, kun korkeuden
pitäisi lukittua.
V: Minkäs minä sille täältä maasta käsin voin.
O : Vuodon merkkejä oikeassa laskeutumistelineessä.
V: Merkit poistettu.
O : Radiolaitteistossa uskomattoman kova ääni.
V: Ääni laskettu uskottavalle tasolle.
O : Kitkalukko lukitsee kaasukahvan paikalleen.
V: Ehkäpä lukko on olemassa juuri siksi…
O : Arvelen, että tuulilasissa on särö.
V: Arvelen, että saatat olla oikeassa.
O : Moottori numero 3 puuttuu.
V: Moottori löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen…