Lääkeriippuvuus

Olen kärsinyt unettomuudesta jo vuosia. Koska en ole uskaltanut hakea apua TK lääkäristä. Menin yksityislääkärille joka määräsi Opamox 15 mg ja Somnor 10 mg. Näitä olen käyttänyt nyt jo pari vuotta. Enkä pysty enää nukkumaan ilman. Koetan puolittaa annoksia mutta sitten herään aamuyöllä. Ja olen silmät ammollaan seuraavan päivän. Kun ne jotenkin saa mut valvomistilaan kun vaikutus loppuu. Muutenkin herään jo klo 4-5 aamuyöstä. Pärjään kyllä normaalisti, käyn kaupassa ym. Mutta kun tulee aika mennä nukkumaan ei onnistu. Kuin lamppu olisi jäänyt päähän palamaan. Ei kuin lääkkeen avulla. Haluaisin pois tästä kierteestä. Mutta miten?

Niin siis asun yksin, lapset ovat jo muuttaneet omilleen. Ja huoli on omista vanhemmista, toinen tekee kuolemaa ja toinenkin huonossa kunnossa.

Hei.
Somnorista mulla ei ole mitään kokemusta, mutta olen myös itse miedossa opamox koukussa. Annos siis juuri tuo 15mg “tarvittaessa” eli käytännössä enemmän tai vähemmän päivittäin jo pari vuotta. Jossain vaiheessa kesälomalla tosin onnistuin olemaan jopa pari kolme viikkoa ilman sitä. Käytän siis lamaavaan ahdistuneisuuteen ja paniikkikohtauksiin, en uskalla ulos ilman sitä, en edes pyykkitupaan tai roskia viemään.
Eikait tuossa auta kuin kärsiä ja vieroittautua, tai sit pyytää jotain muuta tilalle. Ihmettelen kuinka sulle ei tule päiväahdistusta, jos iltaisin otat.
Itsellä, luojan kiitos,imovane käytössä (toistaiseksi, pelkään koko ajan koska reseptiä lakataan uusimmasta).
On myös unettavia antihistamiineja ja mielialalääkkeitä, oletko kokeillut mitään?
Ainakin ketipinoria, ataraxia ja sitä perkeleen melatoniinia tyrkytetään ensimmäisinä.
Itse söisin ketipinoria, mutta oma ahdistuneisuuteni vain pahenee siitä.
Mitä muita metodeja/lääkkeitä olet kokeillut?
Kerrot, että heräät 4-5 aikaan jo, moneltako käyt nukkumaan?
Itsellä myös ongelmana tuo liian aikaisin herääminen. Pitää vaan koittaa olla stressaamatta siitä ja usein nousenkin jo silloin touhuamaan jotain.