Lääke riippuvuus

Kuka myöntää olevansa enemmän tai vähemmän koukussa lääkärien määräämiin lääkkeisiin, tai sitten puistokemistien tarjontaan?

Joutuuko annostelemaan usein sen normi määrän yli?

Lääkäri kontakteja ei uskalla katkaista, koska pelkää ettei tulevaisuudessa saa enää mitään jos tarve tuleekin.

Itse myönnän kyllä olevani koukussa lääkkeisiin. Lekurin määräämiin ja jos ne loppuu niin joutuu ehkä alkaa kyselemään muualta. Tämä on ollut kausittaista, mutta aina näihin jotenkin palaa.

Nykyään ei tee mieli amfetamiinia, tai pv-analogeja joihin aikoinaan olin psyykkisesti aika kiinni. Jotenkin bentsot ja lääkärien määräämät kipu lääkkeet ym. koukuttaa nykyään eniten. Onneksi en ole bubreen koukussa, enkä sitä ota koska se koukuttaa ja se on todella turha riippuvuus. Korvaushoitoa en juuri diggaile. Jotain ehkä auttaa mutta tuntuu et puolet napeista vähintäänkin diilataan klinikoiden edessä suht julkisesti. Näin se vaan menee.

Minä taas olen helvetin paljon mieluummin koukussa bupreen kuin johonkin vahvaan lyhytvaikutteiseen täysagonistiin (siinä vaiheessa olisi pakko hakeutua k-hoitoon, lähtisi touhu ihan hanskasta). Plussana on, että tarvitsee annostella vain kerran päivässä (vaikkakin valitettavasti vielä nasaalisesti) ja lopun aikaa voikin sitten tehdä sitä mitä muutkin normaalit ihmiset tekevät.

Vaikka k-hoidosta päätyisikin osa lääkkeistä “kadulle” (silti valtava enemmistö Suomen kadulla liikkuvasta Subusta on ulkomailta salakuljetettua), käyttävät sitä pääosin k-hoidon ulkopuolella olevat subunistit (ts. jo valmiiksi aineesta riippuvaiset), koska hoito ja siihen pääseminen on tehty niin ylivoimaisen vaikeaksi (työssäkäyvälle lähes mahdottomaksi).

No joo ehkäpä joutuu vAihtaa Bubreen joskus, jos pakko tulee…

Työssäkäyvielle tosiaan lähes mahdoton ravata seuloissa.

Jos opparikoukussa on oltava, niin onhan se bupre nyt ainut perusteltavissa oleva vaihtoehto. Täysagonisteihin saa Suomessa menemään melko nopeaankin tahtiin vaikka keskiverto omakotitalon hinnan.

Mulle Oksikodoni valmisteet ovat onneksi täysin ilmaisia, mutta ei siitä sen enempää.

Joudun käyttämään niitä todella voimakkaisiin kiputiloihin, joten toistaiseksi sitä en voi lopettaa.

Ei mulla k-hoitoa mitään vastaan ole, mutta turhan helposti nuoret nistin alutkin siihen pääsevät ja nappikauppa on todella laajaa näiden suhteen. 5 minuuttia kama vaihtuu eikä kytät siihen jaksa edes puuttua. K-hoitoa käytetään niin paljon hyväksi, että kyllä se lisää aika paljon aineiden käyttöä yleisesti ottaen.

Nostan hattua niille jotka eivät kuseta klinikoilta niitä nappeja vaan, käyttävät sitä k-hoitoa asiallisesti.

^Se hoitoon hakeutuminen ja pääseminen on kuukausia kestävä prosessi, ja pääsemisenkin jälkeen kestää vuodenpäivät, ennen kuin niitä nappejaan pääsee häsläämään klinikan edessä :laughing: En sanoisi että siihen pääsee turhan helposti, enkä myöskään jaksa uskoa, että napeista/litkuista saatava myyntivoitto olisi kovinkaan monen motiivi hoitoon hakeutuessa.

Mutta sinällään olen samaa mieltä. Onhan se varsin käsittämätöntä, että yhteiskunta tarjoaa pääasiassa tulonsiirroilla eläville nisteille mahdollisuuden ansaita monissa tapauksissa satoja euroja viikossa verotonta tuloa. Ihan normaalia suomalaista touhuahan tuo toki on. Heikoimmalle ja huonoiten asiansa hoitavalle kansanosalle tarjotaan etuisuuksia, ja asiansa hoitavalle kunnon väelle on varattu ainoastaan maksajan ja sivusta seuraajan rooli.

^En tiedä onko vielä sama meininki munkkisaaren huumeklinikan edessä tapahtuvan avoimen toiminnan suhteen. Napin liotuksessakin on keinot että se saadaan pidettyä myynti tai vaihtokelpoisena. Olen ollut katkolla/kuntoutuksessa stimulanttien takia pääosin, mutta se mitä olin sanomassa niin kyllä siellä on todella niitä jotka vain haluavat k-hoitoon helpottaakseen muidenkin aineiden saantia. Jengi käyttää katkollakin kamaa, niin se kyllä kertoo jostain. En tiedä mistä päin olet, mutta munkan klinikan edessä on karu todellisuus nähtävissä.

Tottakai joukossa on oikean tarkoituksen mukaisia asiakkaitakin.

Tämä minkä kerroin ei ole mikään salaisuus. Näin olen asian nähnyt.

^En ole stadilainen, mutta epäilemättä tuollaista avointa toimintaa jossain mittakaavassa on kaikkien klinikkojen läheisyydessä. Täällä meillä päin k-klinikan läheisyydessä pidettävät joka päiväiset “narkkimarkkinat” ovat ihan yleistä tietoa. Talon asukkaat ovat valittaneet kovasti, kirjoitelleet paikallislehteen jne. Eipä silti tunnu ketään kiinnostavan.

Voi tietenkin olla, että hoitoon hakeudutaan myös kyseenalaisin motiivein. Sisään pääseminen on kuitenkin tehty siinä määrin vaikeaksi, että se varmasti karsii suurimman osan perseilijöistä ja väärinkäyttäjistä.

Minähän on olen täällä paljonkin kritisoinut kh:n toteutusta, enkä muutenkaan erityisemmin pidä ylitsevuotavasta hyysäämisestä. Näen kuitenkin korvaushoidon jo yhteiskuntarauhankin kannalta hyödyllisenä palveluna.

^Joo moni tippuu niistä jonoista sinne kun on oheiskäyttöä reippaasti.

^Siitähän ollaan sen kannattavuus potentiaalista montaa mieltä, mutta olen samaa mieltä aikalailla sen pitämistä kuitenkin hyödyllisenä palveluna.

Voisko se kertoa vaikka siitä, että siellä vitun katkolla on pakko lusia vähintään 12-14 päivää ennen kuin k-hoitoon voi edes hakea, vaikka olisi vuosia käyttöä takana eikä aikomustakaan lopettaa opioidien käyttöä koko loppuelämänsä aikana?

Ei liene suuri yllätys, että narkit narkkaavat myös katkolla, mutta onko Petri todella sitä mieltä, että 12-14vrk “vitun katkolla” on jotenkin kova hinta mahdollisesti koko loppuelämän ilmaisista lääkkeistä? Aika erikoinen mentaliteetti mielestäni.

Jos ei ole suunnitelmissa lopettaminen koskaan, niin kyllähän siellä vitun katkolla on ihan sama vetääkö vai ei. Se hieman varmaan häiritsee niitä jotka oikeasti ovat lopettamassa. Pari viikkoa ei ole pitkä aika, mutta kyllä kunnon nistillä voi olla tukalat paikat.

Tämän vitun katko-miehen jutuista paistaa komeasti läpi suomalaisen passausyhteiskunnan heikkous. Kaikki pitäisi saada valmiina, ilman minkäänlaista vastuuta tai velvoitteita, ja luonnollisesti vieläpä ilmaiseksi. Tällaisia ihmisiä kasvaa, kun hyvinvointi on hieman liian yltäkylläistä. Muutama putkayö ja kunnon selkäsauna olisivat luultavasti paras mahdollinen kasvattava kokemus.

“Koko loppuelämän ilmaisista lääkkeistä”, vitut ne mitään ilmaisia ole, vastapainona joudut täydellisesti luopumaan omasta vapaudestasi ja hyppimään hoitajien mielenoikkujen perässä, kusemaan purkkiin ja olemaan tavoitettavissa mihin tahansa vuorokauden aikaan. Kun laillista vaihtoehtoa kerran ei ole edes maksukykyisille ja haluisille, niin on edelleen ihan turha itkeä siitä, että hoito on ilmaista.

Ja maksoin itse oman katkoni, joka tuli kalliimmaksi kuin ne huumeet, jotka olisin 4 kertaa pidemmässä ajassa käyttänyt (enkä myöskään narkannut katkon aikana). Ja olen myös ollut putkassa. Tämä vaan oli sekä minun aikani ja rahani että katkohenkilökunnan ajan ja resurssien tuhlausta, kun katkolle on mentävä lusimaan, jos k-hoitoon jossain vaiheessa haluaa, vaikka ei olisi mitään tarkoitusta lopettaa. Sinun jutuistasi taas paistaa läpi se, että pidät itseäsi muita parempana ihmisenä, koska maksat veroja.

Sen takia sinne ei pitäisikään ihmisiä pakottaa, jos aikomuksena ei ole opioidien käytön lopettaminen. En tosin myöskään tiedä, mitä vitun apua stimulanttiongelmaan jostain vitun katkosta on, kun stimulanttien “vieroitusoireet” menevät ohi nukkumalla ja syömällä eikä mikään pari viikkoa riitä tekemään mitään muutosta psykologiselle addiktiolle. Voit muuten kokeilla nostaa sen oksikodoniannoksesi useampaan sataan milligramaan päivässä ja mennä sen jälkeen katkolle lopettamaan, saattaa tulla aika tukalat paikat kun avuksi tarjotaan joku 100mg Opamoxia ja saman verran Ketipinoria.

pv-analogit ovat erittäin koukuttavia ja niitä käyttää vaikka tietää ettei enää pitäisi ja kierre on käsittämättömän vaikea katkaista. Petrin on ihan turha alkaa vähättelemään stimujen voimaa.

En älä väittelemään henkilön kanssa jonka asenne paska

Tiedän kyllä miltä polle reflat tuntuvat ja Oksikodoni.

^^Kyllä on sentään dramaattista ja vaikeaa :laughing: Kerran päivässä lääkkeen hakeminen ja satunnainen purkkiin kuseminen ei kyllä millään mittareilla ole täydellistä vapaudesta luopumista. Ehdotonta vankeusrangaistusta voisi esimerkiksi kuvailla noin. Toisekseen, en usko hetkeäkään, että potilasta tavoiteltaisiin klinikalta virka-ajan ulkopuolella. Vaihtoehtoja on aina, vain typerys jää nettiin itkemään. Itse lähtisin vaikkapa Englantiin, jos kokisin kotimaan meiningin noin ylitsepääsemättömänä. Edelleen, en ole itkenyt hoidon kustannuksista, vaikka se totuuden nimissä varsin hintavaa puhaa onkin erityisesti ensimmäisenä vuotena. Sinähän se tässä itket täysin nimellisistä velvoitteista. Ehkä se kertoo siitä, että et ole lainkaan tuollaisen hoidon tarpeessa. Tuntemani kh:ssa menestyneet henkilöt ovat olleet varsin kiitollisia saamastaan hoidosta, eivät ole turhista vikisseet, ja ovat myös aikanaan lopettaneet hoitonsa sekä nyt elävät täysin normaalia elämää.

Ihmisiä nyt vaan on tapana arvostella tekojensa mukaan. Jotkut ovat minua parempia, jotkut huonompia. Sen verran olen kuitenkin normaaleja käytöstapoja omaksunut, että tuollainen äärimmäinen kiittämättömyys särähtää korvaan.

“Stimulanttien voimaa” Ihan kuin kyse olisi jostain mystisistä aineista, jotka riistävät käyttäjän vapaan tahdon. Tiedän, että stimulantit voivat olla hyvinkin koukuttavia, tiedän myös, että niiden fyysiset vieroitusoireet lähtevät syömällä ja nukkumalla, joten oloa ei todellakaan voi verrata minkää vahvan opioidin vieroitusoireisiin.

Minun mielestäni paska asenne on käyttää itse omia lääkkeitään väärin ja sitten syyttää muita siitä, että he tekevät samoin.

No ehkä sinä et koe purkkiin kusemista jonkun muun tuijottaessa vieressä vähintään kerran viikossa nöyryyttävänä, mutta ei varmasti tule yllätyksenä, että joku voi sen sellaisena kokea. Minä taas satun tietämään tapauksen, jossa henkilöä, jolla oli kotilääkkeet, vaadittiin iltaseitsemältä saapumaan seuraavana aamuna kusemaan purkkiin. Tämän tapainen hyppyyttäminen ei missään nimessä ole mikään “nimellinen velvoite”. Enkä olekaan tällä hetkellä hoidon tarpeessa, koska saan tarvitsemani lääkkeen hankittua helpommin ja vapaammin muualta, jos taas tähän tulisi muutos, olisin välittömän hoidon tarpeessa työpaikan menettämisen uhalla. Se taas ei ole sen enempää minun kuin yhteiskunnankaan intressien mukaista. Aivan samoin on turhaa itkeä netissä, että “kiittämättömät nistit minun verorahoilla vetelevät huumeita”, siihen voisi samalla tavalla tarjota ratkaisuksi muuttoa vaikkapa jenkkeihin tai johonkin vastaavaan yhteiskuntaan.

En kyllä todellakaan koe, että minun tulisi olla mistään päin helvettiä järjestetystä korvaushoidosta yhtään sen kiitollisempi kuin muistakaan terveydenhuollon palveluista, päin vastoin, niistä sentään voi rahalla valita mieleisensä hoidon.

^Toki purkkiin kuseminen jonkun tuijottaessa on nöyryyttävää, mutta sinä puhuitkin totaalisesta vapauden menetyksestä. Älä siirtele maalitolppia. Ikävää tuttusi kannalta, mutta varmasti tuollainen ei ole asianmukainen käytäntö, elä siis esitä asiaa niin. Nyt kolmannen kerran, en ole itkenyt yhtään mitään. Systeemihän on varsin tarpeellinen, joskin ilmeisen jäykkä. Mikä kyllä tavallaan on ymmärrettävää, ehkä esim. massiivinen heroiiniepidemia muuttaisi sitä. Enkä kyllä lainkaan ymmärrä tuota valitusta hyppyyttämisestä. Onko sinusta jotenkin kummallista, että terveydenhuolto tuntee epäluuloa narkomaaneja kohtaan? Lisäksi tiukka kontrolli palvelee vain ja ainoastaan hoidon vakavissaan ottavien potilaiden asiaa. Mihinkään oheiskäyttäviin hörhöihin pidä tuhlata euroakaan.

Verovarojen holtittoman käytön kritisoiminen on hieman eri asia, kuin jonkun opiaattikorvaushoidon pieniin epäkohtiin takertuminen. Narkkien huumehoidot kun eivät toistaiseksi kuulu kansallisvaltion primääritehtäviin.

En nyt sanoisi “Voimaa” sanan liittyvän mystisyyteen. Anyway toisinaan törmää siihen hitaat vs nopeet väittelyyn että kumpi on kampi. Ehkä fyysiset viekkarit ovat toki opioidien/opiaateilla pahemmat, mutta kaikki on tietenkin yksilöllistä ja tällä tarkoitan että stimujen psyykkiset jälki tilat ovat varmasti monille vaikeammat kuin oppareiden, kuten minulle.

Sanoinko käyttäväni väärin omia lääkkeitäni ja syyttäväni muita? Vai mihin viittaat? Itse olen kyllä riippuvainen lääkkeistäni, mutta se ei tarkoita, että väärin niitä käyttäisin.

No kertoopa passausyhteiskunnasta sekin että nettikirjoitteluiden vuoksi pidetään 50 päivää suljetulla osastolla koska yhteiskuntaa pelottaa, mutta joukkkoraiskaajia ei päivääkään… Kiven sisästä pääsyn jälkeenkin uhkaillaan vakavilla seuraamuksilla mikäli aivojasulattavat mömmöt jätetään edes päiväksikään pois. Niin se vaan on: Lääkeriippuvuus on keino jolla elitti pitää toisinajattelijat hiljaisina ja tottelevaisina. There’s no business like lääkebusiness! :wink:

[Poistettu asiattomuuksia -Päihdelinkin moderaattori]