Lääkärin oikeudet katsoa E-reseptiä?

Hei minulla ei ole apteekkisopimusta ja saisin apteekista ulos 30.pv välein vielä opamoxeja 15mg. Yhden purkin hain tossa 3. viikkoo sitten ja mitään ei ole kuulunut Klinikalta.

Kysymykseni siis on: Tarkasteleeko/Voiko lääkäri katsoa tietojani ja huomata että jotain vanhaa reseptiä nostetaan apteekista? :confused: :cry:

^Jos Klinikka ei ole Kanta.fi-tsydeemis, en tiä, miten siel ostoja nähtäis. Tai näkeekö lääkäri Kannasta muuta kummiskaan, kuin määrätyt reseptit. Ihmettelen jos näkee ostot. Mul uusittiin terveyskeskuksesta aikoinaan lääkkeet aivan varmasti katsomatta osteluita. Luulen, en tiedä, että ostopäivämäärät on Kannassa näkyvis, vain kun itte kirjautuu.

Tosin en tiä, mitä Reseptikeskuksesta näkyy. Määrätyt reseptit ainaskin, jos net mennään katsomaan. Näinhän se Ylempi taho on ohjeistanut tohtoreita tekemään

Tässä kaupungissa Kinikka ei ainakaan n.3 vuotta sitten ollut Kanta.fi- systeemissä, en tiedä nykytilannetta.

Ainiin, mahdoitko tarkoittaa Klinikan, vai jonkin muun paikan lääkäriä :confused: .

Kun mut siivottin ulos teekoosta ja passitettiin Klinikalle, laitettiin vielä ennen hoidon alkamista pari kertaa reseptiuusinnat terveyskeskuksesta. Koska hoidon alku siirtyi, vika uusinta oli 2xX kpl X-bentsoja, ilman iterointia.
Kun lopulta pääsin eka kertaa Klinikan lääkärin vastaanotolle, kerroin kyl, että tämmöiset uusinnat oli tehty terveyskeskuksesta, ja lekuri tajusi saman tien, että niitä mitään ollut jäljellä… :unamused: .

^^/^ Vaikkei joku lääkäri/instanssi vielä Kantaa käyttäisikään, niin kyllä reseptikeskuksen tietoihin pääsee luonnollisestikin jokainen lääkäri, jolla on tässä maassa oikeudet kirjoittaa reseptejä, koska eipä niitä respoja enää mitään muutakaan kautta voi kirjoittaa. En tiedä varmaksi, mutta luulen, että A- ja K-klinikatkin nykyään jo käyttävät Kantaa. Lähinnä kai jotkin yksityiset puljut ja pikkupraktiikat ovat enää sen ulkopuolella. No, niin tai näin, eipä tuolla tässä asiassa merkitystä ole, koska respat näkyvät lekureille joka tapauksessa ja heillä on myös oikeus niitä katsoa. Sitä en arvaa sanoa, näkyvätkö ostopäivät reseptikeskuksessa, mutta arvelisin, että kyllä näkyvät nekin. Ainakin sen luulisi näkyvän, onko resepti voimassa ja/tai kuinka paljon sillä on lääkkeitä noutamatta. Eihän tuossa hommassa muuten mitään järkeä olisi, jos siellä näkyisivät kaikki koskaan kirjoitetut respat ilman mitään muita tietoja, ts. mistä sitä silloin lekurit voisivat tietää, kirjoittavatko päällekäisiä vai uusivatko reseptin X ihan asianmukaisella tavalla.

Jos eivät ole klinikalla sanoneet mitään noista Opamoxeista, niin ehkä eivät vain ole katsoneet reseptitietojasi, ScareCroW(Eihän niitä mikään pakko ole katsoa, jos ei nyt vain satu kiinnostamaan) tai sitten ovat kaikessa hiljaisuudessa sitä mieltä, että nuo Opamoxit ovat ihan okei :confused: . En tiedä tässäkään hommassa, miten tuo reseptikeskus tarkalleen toimii, mutta luulisin taas, että siinä vaiheessa, jos lääkäri on kirjoittamassa reseptiä lääkkeeseen X ja sitä samaista lääkettä on kirjoitettu jo toisaalla, niin silloin reseptikeskus herjaisi asiasta automaattisesti, vaikkei lekuria itseään kiinnostaisi tippaakaan :confused: .

Kerron vähän tarkemmin vielä ja kiitän jo vastauksistanne! :slight_smile:

Olen isossa kaupungissa Korvaushoidossa ja minulla on nyt kuukausi sitten vaihdettu 30mg opamoxit, 2mg rivatrilleihin.
Itse näen Omakannasta paljonko lääkettä on saamatta, onko se interoitu ja määräämispäivä. Ostopäiviä ei itselläni ainakaan näy missään, vain esim “lääkettä saamatta 5x30kpl ja määräyspäivä”

Oma toivoni ja luuloni on ettei lääkäri huomaisi jotain vanhaa reseptiä kannasta, jonka yläpuolella kymmeniä reseptejä.
Ainakaan tätä yhden purkin hakua ei olla huomioitu ja minulla ei tosiaan apteekkisopimusta (se vain jotenkin unohtui eikä klinikka ole niitä kysellyt… ja nyt kun vuoden ollut niin pelottaa itse ottaa asia esillekään…) :unamused:

Pitäisi aivan kohta käydä apteekissa hakemassa paska SSRI:t (jotka haluan lopettaa mutta en viitsi lääkärille siitä kyllä tällä hetkellä ilmoittaa obviously…) Samalla iskisivät tiskiin 30x30mg opamox purkin… pitäisikö mun vaan sanoa sille että “Ei, en ota noita” vaikka ne siinä ilmaiseksi olisivat… En edes toivonut tämmöistä dilemmaa, mutta cmoon… ollaan Plinkissä ja ongelmia on… 5. purkkia opamoxeja kyseessä anyway ahdistuneelle ihmiselle. :neutral_face:

Mää sain ostopäivän näkyviin näpäyttämällä sitä kohtaa Kannassa, missä on reseptin määräyspäivä vasemmalla alleviivattuna. Sieltä tulee näkyviin ostot ainakin itselle, kun on omiin tietoihin kirjautuneena.

Sitä taas, mitä lääkäri tarkastaa vanhoista reseptitiedoista voi vain arvailla… :confused: .

Mun tiedoissa Kannassa tapahtui pimeitä juttuja: aivan varmasti tyhjäksi ostettu resepti (monenmoista saatoin unohtaa, mutta en i k i n ä hakupäiviä enkä reseptejä, joissa oli jotain :unamused: ) yhtäkkiä näkyi niissä resepteissä, joissa oli saamatta lääkettä.
Kokeilin. Tietokone apteekissa koetti yskiä vastaan, mut lopulta onnistui. Jäi oikeasti aivan mysteeriksi minulle. Ajattelin, että jos apteekissa myydään, ei se minun mokani ole.
Vastaavasti, eikse ole lääkärin virhe, jos ei jotain tarkista… :confused: .
Varmaa tietoa ei ole, ja seurauksia ei pysty sanomaan :confused: .
Yhteisvaikutuksista tiedät itse…
Kuinka usein/harvoin seuloja mahtaa olla ja mitä niissä mitataan? Mitataanko määriä?
Muistaakseni oksatsepaami ois kaikkien bentsojen metaboliitti… :confused:
Jos se resepti kummiskin siellä on, niin eiksen sit voi, jos jääpi kii, kummiskin todistaa, että ainakin laillisia ovat ja itse et tarkistanut ja apteekissa myytiin.
Siis miksi ihminen ei saisi ostaa voimassaolevalla omalla reseptillä lääkkeitä :confused:.

Männä vuosina minä puhuin lekuril totta siitä, että olin ostanut ylimääräisiä.
Mua oli kohdeltu hyvin, ja silloin oli tosi pätevä ja muutenkin fiksu lääkäri, että en vaan sitten halunnut huijata enää ketään.
Hän mietti koko elämäntilannettani, ja määräsi toisen bentson… :astonished: .

Sähköinen resepti juu… siinä on kaikemmoista.
Toisinaan yllätyksiä, jotka on tuntuneet ihan sopivilta senhetkisessä elämäntilantees… :wink: .

Lekureilla pitäisi aina olla asiakkaan suostumus E-respojen katsomiseen. Valitettavasti näin ei tapahdu käytännössä. Esimerkiksi jos menet yksityiselle tai paikalliselle terveysasemalle, vastaanottava lääkäri on usein katsonut sinun potilashistorian ja lääkityksen jo ennen varsinaista tapaamista. Uudet ja vanhat respat.

Työn päätyttyä lekurit usein kertovat arkaluontoista materiaalia potilaista esimerkiksi vaimolle vaikka heitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Näin sana leviää kuin kulovalkea.

Muista: lääkäreiden vaimot ovat pahimman luokan juorusakkia, ja monet niistä terveydenhoitaja tai perushoitajia. Se teoria että lääkärit jotenkin ymmärtävät sinua ja haluavat sinun parasta on täyttä valetta ainakin mielenterveyspuolella.

Vaikeaa insomniaa pitäisi hoitaa asianmukaisilla lääkkeillä. Itse sain varmasti monelle tuttua Ketipinor psykoosilääkettä. Se ei edes nukuttanut vaan teki nälkäisen ja zombi olotilan. Seuraavan päivänä sama lekuri määräsi Levozinia lasipurkissa. Ei toiminut. Akatisia iski ja silloin ei ole helppoa nukkua. Lopuksi kävin yksityisellä lääkärillä joka määräsi tenoxia joka toimi hyvin ja nukuin hyvät yöunet.

Pointti on se että etenkin julkisen sektorin lääkärit ovat valmiinaa määrämään mitä tahansa, paitsi bentsoja. Levozin taisi olla kielettyjen lääkeiden listoilla jossain vaiheessa. :open_mouth:

Ostopäivät tosiaan näkee tuosta, mistä Pölö jo sanoikin. Siitä aukeaa se resepti kokonaisuudessaan. Kyllä mä luulen, että lääkärikin ne ostopäivät näkee, jos vain vaivautuu katsomaan. Pitäähän niiden ainakin apteekissa ne nähdä. Mistä ne muuten tietäisivät, koska seuraavan satsin lääkettä saa myydä asiakkaalle, ihan jo Kela-korvaustenkin tähden.

ScareCroW: Sinuna en ihan loputtomiin luottaisi siihen, ettei lekuri keksi joskus respojasi tarkistaa. Kyllä se voimassa oleva Opamox-respa siellä näkyy, vaikka hännänhuippuna olisikin. Mitään laitontahan siinä ei ole, jos itselleen määrätyt lääkkeet apteekista ulos hakee, mutta korvaushoidon puolelta voi toki tulla sanomista. Tosin tuossa ovat kyllä ihan itse mokanneet, jos ovat vain unohtaneet apteekkisopimuksen teon, eikä moinen ole muistunut mieleen vielä vuodessakaan. Tuo kun on ihan lakisääteinen juttu korvaushoidossa ja hoitoinstanssin tulisi olla siitä varsin tietoinen ja huolehtia asiasta. Voit siis kiinnijäädessäsi heittäytyä tyhmäksi ja sanoa, ettet tiennyt apteekkisopimuksista sun muista. Luulisi korvaushoidossa syynättävän suht tarkasti nuo reseptitiedot siinä sivussa kun apteekkisopimuskin tehdään, joten jos siellä sun klinikallasi noin vähän sinnepäin -meininki on, niin ei äkkiä luulisi, että vaativat potilaalta, että tämän tulisi ihan ominpäin nuo asiat hoitaa. En mä tokikaan takuuseen mene, että auliisti virheensä myöntäisivät ja jättäisivät sut ilman seuraamuksia.

Nyt voin näpytellä ihan puppua, mutta käsittääkseni klonatsepaami ei metaboloidu oksatsepaamiksi, vaan sillä on ihan omat metaboliittinsa. Tuon vuoksi se ei vanhanaikaisessa perusseulassa benzona näykään, vaan vaatii oman testinsä. Kaiketi myös tuon vuoksi sitä mieluiten määrätään korvaushoitolaisille, koska on suht helppoa varmistaa, että vain omat lääkkeet on syöty+se, ettei klonatsepaamin katsota omaavan samanlaista väärinkäyttöpotentiaalia, kuin muiden benzojen. Tuon kyllä ihan henk.koht. allekirjoitan, vaikka toki sitäKIN väärinkäytetään ja paljon ja onhan sitä itsekin tullut monesti paremmin puutteessa ja muuten vain pöhköyttään vedeltyä isolla kädellä :unamused: .

ScareCroW: Voi olla, että ymmärsin ihan väärin, mutta ovatko nuo Opamoxitkin siis aikoinaan määrätty samaiselta K-klinikalta? Sellaisen käsityksen tuosta tekstistäsi vain sai, kun sanoit, että lääkitys vaihdettiin vastikään Rivatriliin ja kuitenkin olet jo vuoden ollut KH:ssa ja edelleen se Opamox-respa on voimassa. Jos noin on, niin silloin moka on tosiaan ihan klinikan, jos eivät yhtään katso/tiedä, mitä respoja ovat aiemmin kirjoitelleet. Luulisi, että Opamox-respa olisi tuossa vaihdon yhteydessä sitten mitätöity.

Kiitos kaikille vastanneille, varsinkin Winstonille tästä, oot äkännyt mun tilanteen 110% pointtiinsa. Ja omat ajatukset samoja… annan toistaseksi vielä varmaan olla siellä, saanhan kumminkin jokapäivä arvokkaan Rivarini 2mg. Niin miksi alkaa kikkailla? Jos pahatilanne tai jotain paskaa niin sielhän se purkki(t) aina on :confused: :blush: :laughing: