Lääkärin koekaniinina

“hoitona” Antipsykootteja, bentsoja, sähköä, terapiaa, masennuslääkkeitä, unilääkkeitä…ekat lääkkeet määrättiin n. 13 vuotiaana (muistaakseni) luen listaa eri lääkkeistä ja kaikki kokeiltu… Yli 10 vuotta söin klotsapiinia ynnä muita (dosetti kirjaimellisesti täynnä ja nyt olen 30) nyt lopetettu keväällä tehon laskun vuoksi. Lukemattomia haittavaikutuksia ja herkkyys lääkkeisiin saa lääkärit raapimaan päätä. Nyt abilify injektio, Ketipinor (tavallinen) debot, temestaa, propral, imovanea… Eikä toimi ja lisää ongelmia tullut… OCD, ahdistusta ja ylirasitusta, impulsseja, pelkoa. Ovatko nämä oikeasti vahingoittaneet aivojani? (kuten kerrotaan)

kellään siis ei oo mitään ajatuksia tähän ongelmaan? päivitys tähän: jouduin noin vko sit pakkohoitoon poliisin kyydillä. olin myös eristyksessä. nyt ens vkolla lääkäri…

1 tykkäys

Kuulostaa todella rankalta. Jättäähän nuo lääkkeet jälkensä, mutta jostainhan tuo on alkunsa saanut? Itse olen aikoinani ollut Temesta koukussa ja jo yksistään siitä oli aivan helvettiä päästä irti.

Tämän suurempia en osaa sanoa, valitettavasti.

1 tykkäys

Kiitos vastauksesta, kai se on vaan pakko nyörtyä syömään näitä lääkkeitä vaikkei haluaisikaan.

Mikäs pakko se on? Jos et ole tahdonvastaisessa psykiatrisessa hoidossa, ts. pakkohoidossa sairaalassa, ei ole mikään pakko. Ihmisen ei ole mikään pakko syödä verenpainelääkkeitäkään tai antibiootteja, vaikka lääkäri olisi niitä määrännyt. Ihan sama koskee psyykenlääkkeitä. Joillain ihmisillä on kumma luulo, että lääkäriin mennessään menettää tyystin itsemääräämisoikeutensa. Ei menetä. Toki lääkäriin on turha mennä ainoastaan periaatteen vuoksi mesoamaan itsemääräämisoikeudestaan, mutta jos siis jotkin yksittäiset toimenpiteet, lääkitykset ymv. eivät tunnu lainkaan hyvältä ajatukselta, niistä saa aivan vapaasti kieltäytyä.

HUOM!: Jos olet käyttänyt jotakin lääkettä/lääkeryhmää pidempään, en missään nimessä suosittele lopettamaan niitä seinään. Voi olla hurjat seuraukset silläkin. Ja jos on jokin ihan oikea vaiva, johon kevyemmät konstit eivät tepsi(Ilmeisesti on. Tai enhän minä tiedä, mutta ajattelin vain, että esim. klotsapiinia ei määrättäisi kovin kevein perustein), niin hyvähän siihen olisi löytää lääkitys. Tämä lääkettä lääkkeen päälle toisten lääkkeiden sivuvaikutusten kumoamiseksi ja arvalla heitetään seuraava troppi -homma vain ei useinkaan johda kovin hyvään lopputulokseen. Pitäisi vähän tutkia ennen kun hutkitaan, mutta valitettavasti se resurssipulassa katsotaan helpoimmaksi tieksi kirjoitella vain nappeja ja herran haltuun.

Tuppaahan noilla lääkkeillä, varsinkin neurolepteillä, olla pahojakin sivuvaikutuksia, vaikka menisivät ihan oikeaan vaivaan ja toimisivatkin siihen hyvin. Siinä pitää sitten punnita hyöty-haitta -suhdetta. Mitä tässä nyt on kokemusta niin omista, kuin tuttujenkin asioista, niin usein vaikeisiinkin psykiatrisiin häiriöihin toimii parhaiten max. kahden lääkkeen kombo ja kaikki siihen päälle ladotut lääkkeet kertovat vain siitä, että lääkitys ei ole onnistunut alunperinkään. Tietysti siinä voi kestää, että se sopiva lääkitys löytyy.

sitä minä valitettavasti olen…siis pakkohoidossa. ovat jo pistäneet injektiolla väkisin.
tuumin vaan että olisikohan solian nimisestä lääkkestä apua kun sitä ei ainakaan ole kokeiltu? tiedätkö ketään joka sitä syö ja suostuuko lääkäri sitä kovin helposti määräämään?

Onko siis kokeiltu joidenkin lääkkeiden palauttamista ja alasajoa hallitusti pienentämällä annosta pitkällä aikavälillä?

Jotenkin ei nyt kuulosta järkevältä kokeilla jos joku vanha masennuslääke auttaisi asiaan.

^^ En tiedä Solianista muuta, kuin että on nk. uuden polven neurolepti. Tuskin siis kovin paljoa eroaa muista vastaavista. Käytännössä samanlaiset vaikutusmekanismit kaikilla saman lääkeryhmän lääkkeillä on. Lähinnä se on lääkefirmojen kikkailua hienosäätää noita. Saadaan uusin lääke markkinoille, kun edellisestä paloi lisenssi.

Voi se silti sinulla toimia. Hirveän yksilöllisistähän se on näiden troppien kanssa. Kokeilemallahan se selviää. Riippuu ihan lääkäristä määrääkö tuota.

No kun leponex lopetettiin se tehtiin viiden päivän aikana ja abilify laitettiin tilalle sain kahden kuukauden vierotusoireet. Joten ei varmasti ole tehty kovinkaan “hallitusti” tätä muutosta

Itse olen kokenut noi alasajot hitaasti ja hallitusti Bentsoilla, joita käytin lähemmäs 30 vuotta päivittäin ja suurilla annoksilla, 3-5x30mg Opamox. Ei onnistunut, sitten tuli pakkolopetus kun en niitä oikein enää saanut lääkäriltä. Muutama viikko oli vähän paskempaa oloa, mutta kummasti alkoi helpottamaan muutamien viikkojen jälkeen. Ajattelin että voi …vetti sentään että niiden kanssa piti stressata niin monta vuotta. En siis niitä oikeasti tarvinnut, vaan pidin niillä erossa laskuja, jotka voi olla kovatkin tuon lääkkeen kanssa, mutta itse pääsin mielestäni melko helpolla noin pitkän käyttöajan jälkeen tai sitten oli vaan sen verran kova selkäranka.

Toki rinnallani kulki vuoden verran SSRI lääkitys, joka varmasti auttoi melko paljon alussa. Toi SSRI alkoi sitten vaikuttamaan noin kahdessa viikossa ja siitä muutamien viikkojen aikana helpotti jo ihan kunnolla.