Käsittääkseni ainakin Espoon A-klinikalla on käytössä seuraava seula: marker-test.de/fi/ Tässä seulassa tutkitaan KAIKKI päihteet ja se on pirun herkkä. Tiedättekö onko kyseinen seula käytössä muualla kuin Espoossa? Aika hyvä juttu kun seulan voi antaa kotona ilman kyttäämistä. Ongelma on se, että se kattaa niin pahuksen monta eri hyvää huumetta…
Mä laitoin jo tuohon liikenne-ketjuun vastauksen tuohon, mut meilläpäin ei ainakaan käsite laaja huumeseula käsitä tuota vaan lääkeaineet eroteltuna ja pitoisuuksineen sekä tavallinen testi (THC, amfe, bentsot, bubre ja opparit jossa Tramal ei näy). Meillä ei edes koksua tutkita perus-seulassa, jos aihetta on epäillä se varmaan lisätään laajaan seulaan… Iteasiassa nuo pitoisuudetkin otetaan vain jos näyte on positiivinen, että näkee ettei käyttöä ole ainakaan lisätty. Mikäli lääke määrätty hlölle ni sitä ainetta eikä pitoisuuksia testata.
Mä en tosiaan usko et tuota käytettäis kaikille, pirun kallista ja turhaa. Onhan se tietty hyvä peloite niille ketkä testiä pelkäävät . Mut tuollaiset seulat mitkä näyttävät “kaiken” mahdollisen (mikä siis on mahdotonta koska kaikki aineet eivät näy aivoissa kuin aivan hetken, kuten LSD), näyttävät myös helposti väärän positiivisen koska testi on liian herkkä. Tuolla periaatteella korvaukseen pääsisi kun joisi ennen testiä 15ml yskänlääkettä parin vuoden ajan koska opparit olis aina positiiviset … Aikoinani kun olin sairaalassa lakan övereistä ni eipä sitäkään testeistä löytynyt, en tiedä onko parempaa testiä kehitetty, mut mun entisistä tutuista ketkä oli tuosta syystä sairaalassa ni keneltäkään ei lakka näkynyt ja henkilökunnan puheista käsitin ettei se testeissä näy. Mut mä vastasin tuohon toiseen ketjuun jo asiasta…