Moi,
Tosi hyviä vastauksia tulikin jo, mutta vastaan nyt itsekin, kun on henk.koht niin tuttu tilanne.
Olen ollut ujo ja jännittänyt sosiaalisia tilanteita kauan, ainakin yläasteelta lähtien. Ensimmäiset korkeakouluopintoni keskeytyivät lähinnä jännityksen takia.
Olen nyt aloittanut opinnot uudessa paikassa, jännitän kyllä edelleen, mutta tulen asian kanssa paremmin toimeen. Bim mainitsi suhtautumisen omaan itseensä. Jos hyväksyy itsensä sellaisena, kuin on, ei muillakaan pitäisi olla nokan koputtamista. Tiedän, ettei homma hoidu niin yksinkertaisesti, mutta asiaa kannattaa ehdottomasti pohtia sitä kautta.
Mitä ainejärjestöjen tapahtumiin tulee, kannattaa koittaa käydä edes yhdessä tai kahdessa katsomassa meininkiä. Ne on tilaisuuksia tutustua muihin. Tosin jos on aivan helvetin ujo, tykkää helpottaa oloaan viinalla, mutta ei osaa kohtuukäyttöä, loppujen lopuksi alkuillan hikoilee, kunnes on helvetinmoisessa humalassa eikä sitten aamulla muista edes että minkänimisten tai -näköisten heppujen kanssa jutteli.
Eli ehdottomasti varovasti, jos aikoo käyttää alkoholia lieventämään ahdistusta. Voi sitä käyttää ja moni käyttää sosiaalisena liukasteena, mutta kunhan homma pysyy hanskassa.
Eikä kannata ahdistua siitä, jos on jättänyt bileisiin menemättä. Niitä kyllä tulee, jos niissä jatkossa joskus haluaa käydä ja niissä ei ole mikään pakko käydä, jos ei halua. Monet ei käy. Itse en ole uusien opintojeni alettua käynyt ja tuskin ainakaan kovin monessa tulen käymään.
Helpompia tapahtumia (ainakin itselleni) tutustua muihin ihmisiin tai viettää aikaa muiden kanssa on tilanteet, joissa on jotain selvää tekemistä. Eli esimerkiksi juuri lauta- tai korttipelit. Jokin opiskelijoiden kerho tai vastaava saattaa jo löytyäkin.
Opiskelupaikkasi lähes satavarmasti järjestää myös joitain jännittäjien kursseja, koska voin taata, ettet ole yksin ongelmasi kanssa. Sellaisesta kurssista voi olla hyötyä jo sen takia, että nimenomaan hoksaa, ettei ole yksin. Siellä voi myös mennä oman mukavuusalueensa ulkopuolelle ilman, että täytyy pelätä kuolemaa, paniikkikohtausta tai punastelua. Enempää en osaa sisällöstä sanoa, koska itselläni vastaava kurssi jäi aikoinaan kesken jännityksen takia…