Kysymys: Psyykenlääkkeet ja uni

Mielenterveyden teemaviikko/lomakekysymys:

Moikka! Olen syönyt psyykenlääkkeitä muutaman vuoden ja huomannut, että ne vaikuttavat mulla uneen ja unenlaatuun ihan huomattavasti. Nukun huonosti ja sekin vaikuttaa mielialaan. Onko teillä tietoa tästä tai muilla kokemuksia eri psyykenlääkkeiden vaikutuksista uneen ja miten sitä vois helpottaa? Tarviin kuitenkin lääkkeeni.

Kiitos yhteydenotostasi.
Univaikeudesta ja unenlaadusta kannattaa ottaa puheeksi hoitavan lääkärin kanssa, joka on lääkkeet määrännyt. Uni on tärkeä osa hyvinvointiamme ja vaikuttaa moneen osa-alueeseen niinkuin totesit.
Uneen ja unenlaatuun vaikuttavat monet tekijät. Puhutaan ns.unihygienia-asiasta, mitä itse voi tehdä parantaakseen unta ja unen laatua, eli nukkumahuoneen raikkaudesta, lämpötilasta, valaistuksesta, hiljaisuudesta, hyvästä sängystä, vuodevaatteista .Raskasta urheilua tulisi välttää myöhään illalla mutta kevyttä liikuntaa lisätä alkuillasta. Duodecim käypä hoito suosituksessa on paljon tietoa unettomuudesta ja sen hoidosta. Suomen Unihoitajat ry:n nettisisvustot ovat myös ,mistä saa käytännän vinkkiä mitä itse voisi tehdä asian hyväksi.

unihoitajat.fi/wordpress/wp-cont … vinkit.pdf