Päihdelinkin toimitus välittää kysymyksen:
Hei
Olisin kysynyt sellaista, onko jotain tiettyjä kriteereitä, kuka voi hakea velkajärjestelyyn? Voiko esim. tällainen kakkoskansalainen, joka on ollut peliriippuvainen ja on nyt ollut 3kk pelaamati, hoitanut asiansa siihen malliin, että sai ulosoton kanssa sovittua maksusopimuksen, maksaa vielä itse pankille joustoluoton ja aktiivirahakortin ja sit ei kyllä juuri rahaa jää mihinkään. Täytyy vain rukoilla joka päivä ettei auto, millä kulkee töihin hajoa eikä sairastu, ettei vaan menisi yhtään rahaa johonkin vähän yllättävään, sitä meinaan ei ole.
Jos velkajärjestelyllä tarkoitat esim. Takuusäätiön takausta pankista otettavaan järjestelylainaan, niin siinä pelaamattomuudesta tulisi olla näyttöä kuuden viimeisen kuukauden ajalta. Toki muitakin ehtoja on. Maksuvaraa tulee kertyä riittävästi koko velan takaisinmaksun ajan niin että velan lyhentämisen lisäksi selviää normaalisti kaikista välttämättömistä elinkustannuksista. Yleensä tämä tarkoittaa säännöllisiä työtuloja tai riittävän suuruista eläkettä. Tarkemmin takauksen saamisen ehdoista on kerrottu täällä: takuusaatio.fi/palvelumme/t … ksen-ehdot
Kuntien sosiaaliset luotot ovat takauksen kaltaisia järjestelylainoja ja ehdoiltaan samankaltaisia.
Jos taas tarkoitat yksityishenkilön velkajärjestelyä, niin sekin toki voi olla mahdollinen vaikka velat olisivatkin aiheutuneet peliongelmasta. Tosin peliongelma tulee ensin saada kuntoon niin kuin toki noissa muissakin järjestelyissä. Lähtökohtaisesti velkajärjestelyn saaminen vie pidemmän aikaa kuin takauksen tai sosiaalisen luoton saaminen ja toimii käytännössä ratkaisuna silloin, kun velan hoitamiseksi ei ole muita keinoja tai järjestelyjä mahdollista saada pitkälläkään aikavälillä. Velkajärjestelyn saamisen edellytyksistä ja mahdollisista esteistä voi lukea tarkemmin täältä: kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ma … ja-esteet/
Tuo sosiaalinen luotto ei sitten joka paikkakunnalla mene noin. Minulle ainakin ilmoitettiin että minkäänlaisen päihde- tai peliongelman kanssa on turha hakea tätä luottoa. Tulot vaikuttavat myös eli jos on työ, mistä saa normaalin tavallisen palkan ei täyty pienituloisuuden määritelmä. Käsittelyaika on myös keskimäärin 8kk. Tässä vastaus jonka minä sain…