Kysymys: Kannabis masentaa?

Mielenterveyden teemaviikko/lomakekysymys:

Oon käyttänyt kannabista ja musta tuntuu, että oon masentunut. Vaikuttaako se kannabis masennusfiilikseen?

Hei,
Jos sinusta itsestäsi tuntuu, että se lisää masentuneisuutta niin luota omaan tuntemukseesi ja hae tukea lopettaaksesi aineen käytön. Sillä joissakin tutkimuksissa kannabiksen on todettu aiheuttavan masennusta.

Amerikkalaistutkimusten mukaan kannabiksen käyttäjillä on muihin nähden nelinkertainen riski sairastua masennukseen. He hautovat neljä kertaa useammin myös itsemurhaa ja heillä on neljä kertaa enemmän kyvyttömyyttä tuntea mielihyvää. Tätä on tutkittu 15 vuotta kestäneellä tutkimuksella.
Aikaisemmissa tutkimuksissa on uskottu, että kannabiksen käyttäjät itse lääkitsevät aineella masennustaan ja tuskaisuuttaan.
Toiset pitkittäistutkimukset taas ovat osoittaneet, että kannabiksen käyttö on masennuksen aiheuttaja. Tutkijat seurasivat 15 vuoden ajan vajaata 2 000 amerikkalaista, joista osa käytti tutkimuksen alussa kannabista ja osa ei, osa oli masentuneita ja osa ei.
Kannabiksen käytöstä on siis hyvinkin ristiriitaisia tutkimustuloksia.
Kannabiksen tiedetään olevan tehokas apu lääkekäytössä hoidettaessa mm. kroonista kipua, MS-tautia ja kemoterapian aikaansaamaa pahoinvointia. Sillä saattaa myös olla jossain määrin stressiä lieventävä vaikutus. (vrt. nousuhumala).

Mikäli tuntuu, että jokin päihde vaikuttaa negatiivisesti mielialaasi, kannattaa lopettaa!

Omalla kohdallani kannabis teki kaiken pitkällä juoksulla aika merkityksettömäksi. Sitä vaikutusta kai siitä ehkä alunperin hainkin, mutta… Saman hälläväliä-tunteen olen kyllä saavuttanut viinallakin tai muuten vaan.

Anyways, jos olet polttanut kannabista ja mielialasi on normaalia matalampi, jättäisin ehdottomasti kannabiksen nauttimatta ensi kerralla. Kannabis on mielestäni omiaan johtamaan ainakin tietynlaiseen “hälläväliä”-asenteeseen.

Ei kannata ottaa turhaan stressiä mistään pysyvästä vaivasta, mutta älä ihmeessä polttele enempää, jos siitä tulee huonoja fiiliksiä.