Kysymys: ADHD

Mielenterveyden teemaviikko/lomakekysymys:

Mä luulen, että mulla on ADHD. Oon tosi levoton koko aika ja aina ollut. Miten pääsisin tutkimuksiin ja miten adhd:ta voi hoitaa, jos se todetaan? Mikä auttaisi tasoittamaan levotonta oloa? Kiitos…

ADHD-oireet ovat yksilöllisiä. Kolme tunnusomaista oiretta ovat: tarkkaavaisuuden puute (vaikeutta keskittyä), yliaktiivisuus (levottomuus, touhuilu) ja impulsiivisuus (puhuminen ja toimiminen ennakolta ajattelematta).

Asiaa voit lähteä selvittelemään esimerkiksi julkisen terveydenhuollon kautta (esim. omalääkäri, koululääkäri, työterveyslääkäri). Lääkäriltä voi tarvittaessa saada lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Myös yksityiset lääkärit voivat tehdä selvittelyitä.

Hoito ja kuntoutus suunnitellaan yksilöllisesti. Se voi sisältää esimerkiksi: neuvontaa, terapiaa, lääkehoitoa, sopeutumisvalmennusta, vertaistukea, valmennusta tai ohjausta jäsentämään päivittäisiä toimintoja.

Levottomuuteen voisi auttaa se että, noudatat säännöllisiä rutiineita ja pyrit tekemään elämästäsi mahdollisimman rauhallisen. Hyötyä voi olla myös joogasta tai muista meditaation ja rentoutumisen harjoitteista.

Hell’s circle is a helluva life.

• ring I’m fire