Pääsiäistä. Hyvää Pääsisäistä. Mustaa huumoria, sarkasmia, ironiaa… Tuossa on kaikkea.
Kirjoitan. Istun ja pysähdyn, Mietin jo yksistään otsikkoa epämääräisen ajan… Tuota kaikkea ja paljon muuta on tarjonnut elämä. Minulle. Päihteettömälle, mutta silti addiktoituneelle. Tiedän periaatetasolla mistä puhutaan. Periaatteet vaan ovat syntyneet muokkautuakseen…
Henkinen umpikuja. Rakkaus. Teet niin tai näin, aina teet väärinpäin. Et tee väärin, mutta et tee oikeinkaan. Autat, mutta toisaalta vaan mahdollistat. Et puutu, hylkäät… Puutut, “sekaannut”. Mikään ei oikeasataan tunnu hyvältä, mutta käsien pystyyn nostaminen tuntuu pahemmalta jo ajatuksena.
Ja tulee hetkiä, joissa näet kaman alta sen oikean ihmisen. Tulee päiviä, tulee hetkiä… tulee ohikiitäviä “momentumia”, joissa tajuat että kaikki on sittenkin loppujen lopuksi vaivan arvoista… mahdollisesti. Toivottavasti.
Pieneen mieleenkään ei tule antaa periksi. Tasitellaan… “yhdessä” vaikka tiedät hyvin, että yksin olet paljosta vastuussa, jotta arki ja elämä toimii edes jollain tavalla. Ja se toinen? Romahtaa, itkee, huutaa, luovuttaa… vetää pään sekaisin. Vetää päiviä… Tulee takaisin, itkee, romahtaa… Haluaa, lupaa, uskoo, toivoo ja saa sutkin uskomaan… joka kerta.
Toisena päivänä koet olevasi vain osa ongelmaa, toisena päivänä tiedät olevasi ratkaisu ongelmaan… Toisena päivänä sut nähdään jollain muotoa “henkisenä rasitteena”, toisena päivänä sut nähdään sankarina… Kultaisena ritarina, ei edes valkoisena. Toisena päivänä sä olet kaikki kaikessa ja koko maailma… seuraavana päivänä sulle ei puhuta.
Sä kerrot, sä puhut… Sä korosta sitä miten kaunis ihminen siellä kaiken alla on. Sä saat aikaiseksi hyvän olon… joskus jopa taivaallisen… mutta! Sä et taida koskaan riittää… Mikään ei koskaan taida olla sitä pilleriä euforisempi juttu.
Toisaalta päivästä toiseen on läsnä… masennus, toivottomuus, paha olo… ahdistus… seinien ja maailman niskaan kaatuminen… Mutta jokaiseen päivään mahtuu myös toiveikasta ilmaa… lupaavaa ajatusmaailmaa… hyviä hetkiä… jopa kauniita hetkiä, jotka ovat sitä huumetta parempaa… mutta vain sen hetken. Ja ne hetket jää elämään sinne muistiin, tapahtumat, tunteet… Ja niin kaunista kuin se onkin… ne muodostuvat sekä kauniiksi tunteiksi ja muistoiksi että sen ahdistuksen lähteeksi… JOS… ME… sittenkin saatais kaikki kuntoon, takaisin…
Ja mehän saatais! Mutta… Sen toisen pitäis haluta sitä vähintään yhtä paljon kun mun… ehkä enemmänkin… ja vaikka mä kuinka haluaisin ja tekisin mitä tahansa… se ei koskaan muuta yhtään mitään niin kauan kuin toisen mielessä pyörii… huuma, euforinen tunnetila, pelko, ahdistus…
Ja sä kuuntelet kun sulle kuvaillaan: Pakenen huumeseen. Euforinen olo. Niin hyvä olo… turrutan tunteeni ja ajatukseni… Kaikki selitykset ja kuvailut ovat yhtä ristiriitaisia kuin kaikki muukin. Sä et enää tiedä haetaanko hyvää oloa vai kaiken alleen sulkevaa tukahduttavaa pöllyä… “Kaikki unohtuu”…
Minä olen päihteetön. Rakastunut, elänyt, odottanut narkomaanin kanssa. Ymmärsin ajat sitten, että “nisti”… ei ole ihminen. Se on se miksi aineet muuttavat ihmisen. Olen “tajunnut” erinäisiä asioita matkan varrella… Nähnyt miten maailman ihanimmasta ihmisestä tulee tunteeton haahuilija ja eksynyt ja sieluton… Hetkeksi täysin poissaoleva ja taas hetkeksi täysin läsnä ja lähellä pysyvä ihmisraunio…
Käsittämätöntä. En ole koskaan ymmärtänyt sitä mikä omaan silmään on muodostunut suurimmaksi mysteeriksi: Miksi? Miksi se ei voi riittää, että aidosti tietää olevansa onnellinen. Että tuntemattomatkin näkevät sen, että olet oikeasti… onnellinen.
Aina on jotain “parempaa” mikä aiheuttaa vain itsetuhoisen ja ammottavan pahan olon… Mutta se on silti… “parempaa”. Se on helpompaa. Se valitaan… sitä valintaa kadutaan samalla sekunnilla ja näin jatketaan… oravanpyörässä, josta ei päästä ulos vaikka ainoa ajatus on siitä pois hyppääminen… aamusta iltaan, läpi yön… Haluat pois, mutta ahdistus pitää otteessaan.
En tiedä. Kerroin. Mun silmin. Mun kirkkain silmin. Mun rakkaudella jopa. Mun toivottomuudella. Mun uskolla “meihin”. Mun kokemuksella. Mun kokemuksella siitä, että se tosiaan ON mahdollista selättää nämä asiat. Olen siis straight. En tiedä miltä tuntuu edes olla pilvessä, mutta silti haksahdin narkomaaniin, joka on parasta mitä tiedän… maailmassa. Ja ei ole mikään viikkojen tarina, jokainen voi varmasti lukea rivien välistä, että tässä on takana pitkä historia.
En tiedä. En tiedä mitä kysyn. Kerron teille käyttäjät… miltä se näyttää ja tuntuu toiselle puolelle. En tosiaan syytä. En tuomitse. Tiedän paremmin ollakseni niin mustavalkoinen. Mutta herran pieksut… tehkää joku samoin… kertokaa tunteella… kertokaa suoraan sydämestä… Miltä kaikki näyttää ja tuntuu sieltä tilanteen toiselta puolelta.
Ei ole kysymystä. On epätoivo. On toivo. On valehtelua ja on herkkää avoimuutta. On kaikkea ja on mielettömät määrät ahdistusta ja paskaa… Kaikilla. Pähkinänkuoressa.
Voi olla, että kukaan ei saa tästä tekstin pätkästä irti mitään, mutta ainakin kirjoitin. “Sanoin” ääneen… Onko mulla parempi olo? No eipä juuri… Se tässä mättääkin, mikään ei auta. Odotan. Sitä päivää, että pohja on taas vastassa… sitten katotaan kun noustaan uudestaan. Mitä muutakaan voin? En mitään. Olen oppinut. Krhm. Voin kertoa, on niitä oppitunteja, joita ilmankin pärjäisi.