Nyt eläkeiässä minulle on tullut säännölinen unirytmi, jossa nukun ilman herätyskelloa aika tarkkaan 7 tuntia, jos ei ole mitään häiriöitä ja se tuntuu riittävältä. Jos juon normiannokseni keskiolutta, herään joskus aamuyöstä yleensä kerran, mutta onnistun nukahtamaan uudestaan aika nopeasti. Jos olen juonut yli normiannokseni, saatan nukkua kymmenenkin tuntia heräilemällä joitakin kertoja. Jos päällä on joku akuutti ahdistus, voi yöllinen herääminen jatkua pitempään ja saatan nousta ylös aamuneljältä, kukkua hetken ja palata nukkumaan tunnin päästä. Nukun yksin hyvässä kaksoisvuoteessa, joka on minulle sopivan kokoinen pyöriä vapaasti. Työiässä nukuin 9-10 tuntia yössä vaihtelevalla menestyksellä. Minulla on vain pitkäaikainen Peratsin-lääkitys.
Uni alkoholin jälkeen ei ole yhtä rentouttavaa ja levollista, kuin ilman, unet ovat outoja, joskus vaikka jonkun taulukon täyttämistä tai netin selaamista, yleensä unissa ongelmat jäävät ratkaisematta. Kun en ole juonut, unissa on enemmän ihmisiä. Joskus mietin ovatko oudot unet merkki alkavasta dementiasta … Painajaiseni perustuvat huonoon itsetuntooni, näen joskus inhottavia unia, joissa minua häpäistään ja nolataan ja herään ahdistuneena ja surullisena - onneksi ne eivät kuitenkaan ole jokaöisiä. Työiässä olen joskus käyttänyt vain nukahtamislääkkeitä, mutta ne pyörittivät hermostuttavasti juuri nukahtamisvaiheessa ja lopetin nekin lyhyeen. Melatoniinia olen kokeillut, mutten juuri kokenut niistä hyötyä, viime aikoina en ole kaivannut mitään rohtoa, uni on tullut ilmankin.
Unihalvausta en ole koskaan kokenut.
Jatketaan kysymys seuraavalle:
Kuinka monta tuntia unta vuorokaudessa on sinulle riittävästi? Nukutko yleensä hyvin? Entä kärsitkö muista, kuin unettomuuteen/nukahtamisvaikeuksiin liittyvistä unihäiriöistä, esim. unihalvauksista?