Jälkikirjoitus heti alkuun. Tämä on mun sisäistä tarinaa, jota mielellään saa kommentoida. Nyt lisäsin uuden otsikkomuodon ”Ongelma x”, numerointi alkaa ykkösestä. Yksityiskohtaista muminaa olostani ja ajatuksistani.
En muista milloin olisin ollut kymmenen päivää täysin ilman alkoholia. Kevyitä vaiheita on ollut, mutta koronan myötä siirryin raskaampaa vaiheeseen. Viikossa meni jopa viisi litran pulloa vodkaa. Olen kuusikymppinen nainen.
Runsas viikko sitten päätin että nyt on aika ryhdistäytyä. Alku on minulla ns helppo, koska minulla ei koskaan ole krapulaa. Ratkaiseva sysäys päätökseeni oli kun sain kutsun HUS erikoislääkärin vastaanotolle elokuulle puolen vuoden odotuksen jälkeen. Minulla on krooninen kipu olkapäässä, sitä on kauan sitten leikattukin ja nyt toivon että kirurgia taas tulisi apuun. Se ei mitenkään ole varmaa, mutta toivoa voi. Ja ainakin saanen tehokasta piikkihoitoa olkapäähän tuon käynnin jälkeen.
Toinen päätöstä auttanut seikka on, että minulle määrättiin Lyricaa. Ed. erikoislääkäri eikä TK ei ole uskaltaneet sitä minulle määrätä, koska olen rehellisesti kertonut alkoholin suurkulutuksestani. Käsikirurgi sitten uskalsi.
Aluksi lääke keräsi 5 kg nestettä kahden viikon aikana, en saanut kenkiä jalkaan. Kauhistuin ja lopetin lääkkeen. Viikon ravasin vessassa päivin ja öin. Sitten kokeiltiin toista hermokipulääkettä, sillä nukahtelin bussiin ja kirjastoon.
Palasin Lyricaan. Nyt käytän Fat Secret-nettilaskuria. Mittaan ja punnitsen kaikki ruuat ja pyrin 1500 kaloriin. Liikun jonkinverran pyörällä, ja olen aloittanut pienet kävelylenkit.
Nestettä ei ole kertynyt kahteen viikkoon ja 80 % kivuista on poissa. Ja alkoholiton 10 vrk.
En tiedä lopetanko vai yritätkö mukamas kohtuukäyttöä. Päätös on kuitenkin että olen alkoton kirurgin/ortopedin vastaanotolle saakka. Pyrin saamaan sokeriarvon alemmas, se on kumma kyllä ihan OK, kolesterolista en tiedä, mutta en syö punaista lihaa, voita käytän. Menen labroihin just ennen tuota lääkäriaikaa, ajattelen että jos tiedoissa näkyy että veriarvot on kunnossa, saan helpommin hoitoa. Painoakin pyrin tiputtamaan muutaman kilon, lievän ylipainon puolelle.
Tällainen tarina.