Kyllä apteekki toimii

Olin juuri hakemassa 3kk lääkkeet ja pyysin melatoniiniä vai mitä se on respavapaata kumminki niin eivät myyneet ku on niin paljon kolmiolääkkeitä, voi olla kuulemma vaarallista. Vaimolla vaikeuksia nukahtaa niin kurvasin toiseen apteekkiin ja tietty sain, voiko se olla vaarallista. Eikö ihminen itse eritä sitä kun panee silmät kiinni eli kehon omaa tuotetta, pitääkö mun ny nukkua valot päällä ja silmät auki etten saa mitään oireita. Niin tai oliko se serotiiniä mutta kumminki univaikeuksiin ilman respaa ne miedot, kahta isoa Burana pakettiakaan ei myynyt miehelle joka osti 5 pakettia pameja ja neljä pakettia teemuja, nekin unijutut vaimolle. Tuleekohan poliisit pian tämmöstä väärinkäyttäjää katsomaan, niin ostin samalla Valeriaana tabuja kun ne kuulemma toimii paremmin toisilla, kokeilkoon nyt.

Joo noita käsikauppa tulehduskipulääkkeitä ja parasetamooleja ei näköjään saa ostaa kerralla montaa. Huomasin kans itse, että on meininki muuttunut, kun yritin ostaa lihasinjektioneuloja, ei myyty missään missä kävin ja kuulusteltiin mitä niillä aioin tehdä. Jouduin sitten hakemaan vinkistä, ja siellä ihmeteltiin, enkö halua kuin paksuimpia lusikoita, mutta sentään hyvä palvelu. Keittosuolaliuosta sentään myytiin, kun viimeksi kävin.

Soittivat perään et tiistaina saan loput teemut ja syymbaltan, ostan sit Buranaa taas ku itekkin oon ottanut ja jumalauta se toimii lihas säsäkyyn. Mulla kaksi illalla niin neljään nukun ja emännän niska/hiirikäsi tokenee, fysikaalisessa ollaan kumpikin. Ite tilaan ajan hetikun saan nyrkkeilysäkin liikkumaan, ei viitti 60 ekua maksaa jos ei lapa liiku. Soitin jo siskolle tosta nukkumislääkkeestä ja huomenna on respa voimakkiinpi, ei kuulemma mitään ongelmaa mun lääkkeiden kanssa ja emännäälä jo vaihdevuosi hormooneja ja verenpaine lääkitys niin saadaan syödä kummatkin jos tarvetta. On kuulemma ihan vaaraton, no näette et vajaa kuusi täälä istutaan ja eläkeläinen vois nukkua pitempään, no en ennen kolmea nukkunut et vähiin jäi. Opamoksilla kyllä putoisin mut jos menis koiran kanssa ulos ja unohtais tämän yön.

Eiväthän ne Buranat ja Panadolit suinkaan mitään vaarattomia lääkkeitä ole, vaikka niitä saakin ilman respaa. Niiden yliannostuksella saa jopa tapettua itsensä, mutta se on sitten sen verran tuskallista, pitkällistä ja rumannäköistä touhua, että kannattaa kyllä harkita jotakin muuta tapaa, jos nyt tuollaiseen ikävään ratkaisuun päätyy :frowning: . Periaatteessa siis ymmärrän nuo rajoitukset esim. Buranan myynnissä, mutta käytännössä niissä ei ole mitään järkeä. Jos nyt tahtoisin vetää Burana-överit tahi jostakin muusta syystä hamstrata ko. lääkettä kaappini täyteen, niin voisin juosta kaikki lähiseudun apteekit lävitse ja ostaa jokaisesta Buranaa sen sallitun maksimimäärän, eivätkä ne voisi asialle mitään, sillä eiväthän ne voi mitenkään tietää, että henkilö X on jo samana päivänä käynyt ostamassa siitä viereisestä apteekista jotakin reseptivapaata lääkettä. Ja ainahan voi lähettää kaverin asialle :mrgreen: :wink: .

Muutenkin apteekkihenkilökunnan tulisi valistaa ihmisiä myös reseptivapaiden lääkkeiden käytöstä ja mahdollisista haittavaikutuksista, mutten ainakaan muista omalla kohdallani, että mua olisi apteekissa koskaan mitenkään ohjeistettu mitään reseptivapaata lääkettä ostaessani, ellen sitten itse ole kysynyt siitä jotakin. Monet onnettomat valitettavasti kuvittelevat, että kun jokin lääke on reseptivapaa, se on täysin turvallinen ja sitä voi syödä, kuin karkkia, jos se normaaliannostus ei riitäkään esim. kipuun :frowning: . Pakkausselosteita ei myöskään vaivauduta lukemaan, vaan ne lentävät heti ensimmäisenä roskiin. Joillakin käsikauppalääkkeillä saattaa olla jopa vaarallisempia sivuvaikutuksia, kuin reseptilääkkeillä :unamused: .

Mitä tulee tuohon neulojen myymiseen, niin se on ihan työvuorossa olevan farmaseutin(tai muun apteekkityöntekijän) vittupäisyydestä kiinni, myydäänkö niitä jollekin oletetulle narkille vai ei IMO :angry: . Toki eri apteekeilla saattaa olla erilaiset ns. johtoportaasta tulleet ohjeistukset tuossa asiassa, mutta itse olen huomannut, että kyllä se on melko pitkälti arpapeliä, saako niitä värkkejä apteekista ulos vai ei, tai millainen selonteko niitä ostaessa vaaditaan. En tosin voi ymmärtää, miksi niitä ei myytäisi vapaasti, jos asiakas käyttäytyy asiallisesti ja maksaa ostoksensa ihan kiltisti :confused: . Se nyt ei ainakaan hyödytä ketään, että joku I.V.-nisti tökkii itseään käytetyillä värkeillä puhtaiden puutteessa :unamused: .

“On päässyt loppumaan.” :laughing:

Mä en kyl taas tajunnut yhtään tätä neurokivun paasausta! Musta on ihan järkevää, ettei saa ostaa hirveää määrää tulehduskipulääkkeitä, kun niillä tosiaan saa itsensä tapettua. Monilla on sellainen käsitys, että jos kyseessä on käsikauppalääke, se on täysin vaaraton.

Selvästi näistä neurokivun viesteistä huomaa, että mopo on karannut käsistä jo aikaa sitten. Alussa niissä oli edes sanat kirjoitettu oikein, mut nykyään lauseissa ei usein ole mitään järkeä ja koko viesti voi olla täysin aiheen vierestä. Herätys neurokipu!! Oliskohan syytä palata sinne a-klinikalle?

Joo en mäkään oikeen usko, et noi säännöt ois olemassa vaan siks et farmaseutit saa oikein luvan kanssa olla asiakkaille vittumaisia. Et kyllä ne ihan sun parasta vaan ajattelee Neuro, uskot tai et.

Neulojen myymisestä, ni kyllä täällä pääkaupungissa ainakin tuntuu olevan hyvin tarkat ohjeet - taikka siis kiellot niiden myymiselle. Kymmenestä apteekista, joista niitä kysyin, ei yhdessäkään myyty. Katsottiin vaan helvetin pitkään ja suu ammollaan, kuin olisin kysynyt ydinpommia. Ite mietin ihan samaa, et ketä se sit oikein palvelee, ettei pistämistä suunnittelevalle ole tarjolla puhtaita värkkejä kuin Vinkkien aukioloaikoina.

Mäkään en TAASKAAN täysin tajunnut tätä sun viestiäsi, Neuro, mutta eihän se, että jokin aine on ihmisen luontainen hormoni, tarkoita sitä, etteikö siitäkin voisi saada jopa hengenvaarallista yliannostusta. En tosin tiedä, voiko melatoniinista vetää övereitä, mutta noin muuten, onhan joillain ihmisillä esim. kilpirauhasen liikatoiminta, jossa elimistö erittää liikaa sitä täysin luontaista kilpirauhashormonia, ja käsittääkseni tuohon tautiin voi jopa kuolla, jos sitä ei hoida. Serotoniini, dopamiini ym. ovat myös ihmisen omia, luontaisia hormoneja, mutta silti niistä voi vetää vaaralliset överit juuri joidenkin lääke-/huumausaineiden muodossa. Kuvittelisin, siis ihan mistään mitään tietämättömänä, että sama voisi koskea yhtä lailla melatoniiniakin :confused: . Toki melatoniini on unettomuuteen 100 kertaa parempi vaihtoehto, kuin vahvemmat ja herkästi koukuttavat lääkkeet, jos se vain suinkin tepsii, mutta ehkä ihmiset ovat nykyisin innostuneet vähän liikaa senkin napsimisesta, eli sitä otetaan ikään kuin varan vuoksi, jos joskus on ollut 1 tai 2 unetonta yötä takana, ja sitä pidetään tyystin harmittomana luonnontuotteena. Ja vaikkeivat varsinaiset melatoniiniöverit olisikaan mitenkään kovin vaaralliset, niin kaiketi ne tabut sisältävät ties mitä sidosaineitakin, joista saattaa olla ihmiselle haittaa :confused: .

Edit: Luontaistuotekauppojenkin tuotteita pidetään yleisesti yksinomaan terveystuotteina, eikä niiden käyttöä katsota mitenkään haitalliseksi vs. lääkefirmojen tuotteet. Totta onkin, että ne ovat ainakin vähemmän koukuttavia, kuin monet apteekin pillerit, mutta eivätpä nekään kaikille sovi, varsinkin joidenkin lääkkeiden kanssa niillä saattaa olla hyvinkin haitallisia yhteisvaikutuksia.

Väsyneenä kirjoitin ehkä sekavasti mutta nuo nukkumista auttavat lääkkee olisi tulleet vaimolle jolla ei ole mitään kolmiolääkkeitä, ainoastaan nyt verenpaine lääkkeet ja hän ei ikinä ylitä annoksia. Itse olen ottanut buranan ny aamuisin tohon kylkiluu juttuun kun teemut ei auta yhtään, pääsen ylös sängysta ja pahoinvointi lakkaa otan omat myrkkyni. Alkon olen lopettanut mutta olutta kyllä juon, no juuri join lasin punkkua (yök) ja yhden kuivan siiderin. Nekin vain että rentoutuisin, diabeetikko syö ja pistää ja oksentaa. Pakko syödä oksennuksen päälle uudestaan ja uudestaan koska sokerit laskee ja herätään teholla sokeritipassa, Buranaa ostin viimeksi 2*30 ja itse apteekkari nyökkäsi että saa myydä. Jos päiväni päätän niin Buranalla en uskalla kokeilla, en edes millään lääkkeillä paitsi insuliinillä. Idea oli se että mies ostaa täyden muovikassin kolmio lääkkeitä ja sitten ei myydä mielestäni suht vaarattomia lääkkeitä, tietenki on vaarallista syödä 60 Buranaa mutta miksi ihmeessä. Nyt vaimo sanoi että ihanaa ku on saanut nukkua kunnolla.

^ Kannattaisikohan sun vaihtaa se Burana Panadoliin? Ajattelin vain tuota sun oksenteluasi :confused: . Burana ei nimittäin tee hyvää herkälle vatsalle. Tietty se sun oksentelusi johtuu varmasti paljon muustakin, kuin Buranasta, mutta ibuprofeeni todennäköisesti ärsyttää vielä lisää herkkää vatsaa, etenkin, jos sitä usein syö. Mulla on itselläni pirun herkkä vatsa ja sen vuoksi en kovin mielelläni tulehduskipulääkkeitä otakaan, koska olen huomannut niiden käytön ja vatsani ärtymyksen pahenemisen välillä selkeän yhteyden. Panadol sopii mulle paljon paremmin, mutta siinä on se huono puoli, että se on maksatoksista ja mun maksa-arvoni ovat muutenkin olleet enemmän tai vähemmän koholla. Lisäksi Panadol ei, ainakaan mulla, auta kipuun yhtä hyvin, kuin Burana.

Ai että bisse, siideri ja punkku ei oo alkoholijuomia? Eipä niistä yhtä sekaisin toki mene kuin vaikkapa viskistä vaikka huolella tinttaisi kun pitää juoda enemmän nesteitä, mutta hei haloo nyt. Ja loppupeleissä se on ihan yhtä haitallista riippumatta juomasta jos annosmäärät pysyy samoina vaikkei kirkkaita vetäisikään… :unamused:

En mä kyl usko, et niil mitään kieltoja on. Luulen, et se on apteekkikohtainen juttu, jonka ne saa päättää. Ja farmaseutit saa luultavasti viel joustaa niistä, jos pomo on rento. Tää on mun veikkaus.

Ja iina, kai sä ny tiät, et kyl stadissa on apteekkeja, joissa myydään värkkejä??

Hei Essi,

Jos haluat haastattelupyynnön sivustolle, otathan yhteyttä päihdelinkin toimitukseen paihdelinkki@a-klinikka.fi
Kiitos!

-Päihdelinkin moderaattori

Katsopa Essi Saunan säännöt, ei natsaa täällä tuollaiset pyynnöt.

Tossa apteekin jonossa seistessäni pisti silmään ettei aloituspakkauksia enään myydä vaan niitä saa osoitteesta XXXXXX.

Oli vielä jäljellä pameja ja kipulaastareita eli muita otan sen 3kk annoksen, hups kun oli uudet respat niin tilanne nollautuu eli kaikkia sai täydet määrät, laiskana otin. Neljä apteekin muovipussillista kamaa ja 280€ maksoi, tiistaina olis neurotol loppunut ja respa uusinnassa 2 vko, sain pussiin purkista ja nyt on kaikkea vuodeksi ja ennen kesää mun ei tarvi apteekkiin mennä ku ostin Rennietä kaksi isointa lootaa. Joskus jopa hyvin.