Moikka pitkästä aikaa
! Minulla tuli mitta täyteen käyttävistä kavereista siinä vaiheessa, kun se rottailu ja selkäänpuukottaminen alkoi olla jo suoranaista vittuilua… Ehkä vaikeasti selitetty, mutta toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan. Ja en itsekään tosiaan jaksa kuunnella samoja juttuja viikosta ja kuukaudesta, jopa vuodesta toiseen, aivan niinkuin malibu kirjoitti.
En oikein osaa antaa konkreettisia neuvoja, itse kypsyttelin ajatusta irtaantumisesta pitkään, ja sitten, kun päätöksen tein ja se tuntui oikealta, loppu oli aika helppoa, en vastannut puhelimeen, vaihdoin numeron, en avannut ovea, en ollut millään tavalla yhteydessä kehenkään. Oli se alkuun vaikeaa ja yksinäistä puuhaa, mutta koska oikeasti halusin lopettaa käytön ja päästä eroon, niin se tahtotila motivoi jatkamaan “eristäytymistä” ja aluksi mulla oli ns nollatoleranssi noiden ihmisten suhteen, eli ei ollenkaan minkäänlaista yhteydenpitoa ensimmäisiin kuukausiin, koska mieli oli silloin aika heikoilla ja retkahtamisen vaara oli suuri. Vasta, kun oli kulunut yli 3kk, aloin moikata tuttuja ohikulkiessa ja ehkä vaihtaa pari sanaa ja selittää, miksi en ole vastannut puhelimeen/avannut ovea/muuten ollut yhteydessä. Vasta kuukausien päästä olin tarpeeksi “vahva” puolustamaan kantaani ja raittiuttani, koska aineenhimo oli jo vähän laantunut ja käyttäjäpiirit alkoivat tuntua vastenmielisiltä ja vierailta, ts oma raitis elämä ja omat rutiinit ym olivat jo iskostuneet takaraivoon; retkahtaminen olisi sotkenut arkirytmin totaalisesti ja siitä olisi ollut seurauksia niin hoidollisesti, kuin henkilökohtaisesti.
Sanoisin, että ihan aluksi tuo täydellinen eristäytyminen käyttävistä ihmisistä on aivan ensimmäinen pakollinen tehtävä. Se on vaikeaa, yksinäistä ja haastavaa, saa veetuilua osakseen, saa ihmetteleviä mulkaisuja, saa ehkä jopa suoranaisia haukkumaviestejä tai vihaisia ovenkoputuksia… MUTTA. Se kannattaa, ihmiset ymmärtävät lopulta, ehkä, syyn kaveripiirin karsimiselle. Ja jos eivät, se ei ole minun, eikä sinun, ongelma, vaan heidän! Ymmärrän myös senkin, että monelle se yksinäisyys on vaikeinta kestää, varsinkin, jos ei seurustele tai ole perheen kanssa tekemisissä/väleissä tai ei ole käyttämättömiä ystäviä (harvalla on, ei ole itsellänikään enää, he eivät halunneet pitää narkkariin mitään yhteyttä). Yksinäisyys ja itsen kanssa oleminen selvänä on haasteellista, monet asiat, mitä ei halunnut tai halua käsitellä, popsahtelevat mieleen ja kummittelevat, ei välttämättä kaikilla, mutta monilla kuitenkin. Se ajatusrumba selvänä ja yksin on aika ahdistavaa, silloin ei ehkä halua pysyä päätöksessään, mutta sanon vain, että jokainen päivä ja yö, jonka viettää yksinänsä, on vuorokausi lisää onnistumista, se onnistumisen tunne on hyvin palkitseva!
Ja hei, eihän me olla kuitenkaan täysin yksin, onhan meillä tämä plinkki