Kuoleeko tämä foorumi?

Lyhyt perjantain kysymys kävijöille:

Onko tästä palstasta ollut teille hyötyä alkoholiongelmassanne?
Onko palsta teille: ‘tosi hyvä’, ‘ihan sama’ , vai mahdollisesti haitannut raitistumistanne/alkoholinkäytön vähentämistänne?

Minua ihmetyttää tämä hiljaisuus, joka lisääntyy ja lisääntyy. Vanhat tähdet sammuvat yksi kerrallaan.
Tuskin tämä hiljeneminen koronasta ja ihmisten ihmeraitistumisestakaan johtuu :unamused:

Olisiko niin, että nettiä käyttävä juopotteleva kansa on kokenut, ettei tämä foorumi anna enää sitä, mitä ehkä on aloittaessaan antanut?
Apua ja vertaistukea ainakin joillekin ja ajatustenvaihtoa saman ongelman kanssa kamppailevien välillä.

Oman käsityksen mukaan palstan ylläpidosta vastaavien kannattaisi tehdä jotakin päivittämistä täällä. Tuntuu, että pasta on jätetty hiljalleen kuolemaan.
Ovatko A-Klinikkasäätiö ja päihdelinkki.fi päättäneet, että tämä foorumi saakin vanhanaikaisuutensa vuoksi kuihtua hiljalleen pois?
Jos näin on, kannattaisi se reilusti kertoa. Satunnainen ongelmainen surffailija kun saattaa törmätä tänne ja hetken luulla, että täällä oikeasti saa asiallista tukea. Ja sitähän ei ole aikoihin saanut.

Kehittämisehdotus:

Voisiko tuon ylempänä mainitsemani hiljaisuuden korjaamiseksi olla tehtävissä vaikkapa sellaista, että joku ylläpidon puolesta moderoinnin ohessa toimisi palstalla emäntänä/isäntänä olemalla paikalla. Toivottaen vaikka hyvät huomenet päivittäin.
Ja osallistuen mahdollisiin keskusteluihin muutenkin.

En tiedä, mutta itsestä tuntuu että jotakin tarvitsisi tehdä, tai sitten panna ovet kiinni, valot pois ja sammuttaa serverit.

Moikka!

Olen ollut tällä foorumilla jo useamman vuoden ja olin aikoinani ahkera keskustelua. Nyt kun kohtuukäyttö / pitkät tipattomalla sujuu mukavasti, kirjoittelen enää harvakseltaan. Mielestäni täällä on kyllä eloa. Tsemppiä kaikille tavoitteissaan!

t. Juhani

Vähentäjät palsta on aika mielenkiintoinen. Täällä on sallittu humalassa kirjoitetut töräykset ja toisinaan kun itse kärvistelee raittiuden kanssa, tätä palstaa ei ole kovin kiva lukea. Tulee levoton olo, koska täällä jaetaan juomiskokemuksia, annosmääriä ja suunnitellaan juomista. Silti kirjoittelen täällä, koska olen alkanut joka ikinen kerta juomaan, vaikka olen tavoitellut täysraittiutta eli palstan vika se ei ole. Kaava on toistunut 20 vuotta. Vähentäjät-palsta on lempeämpi alusta henkilölle, joka on kärsinyt 20 vuotta omasta päihteiden satunnaisesta suurkulutuksesta. Palstalla olen ollut vaan parisen vuotta ja suhde käyttööni on muuttunut ymmärtävämmäksi tämän myötä, koska olen käsitellyt asiaa paljon. Osaan jo vähän varoa palstan kompastuskiviä, en esimerkiksi lue muiden tekstejä, jos oloni on juomisen suhteen vaakalaudalla. Palstan seuraaminen on vähentynyt keväällä ja kommentoin vaan satunnaisesti. Tällä hetkellä viikko selvinpäin ja ajattelin jatkaa päivä kerrallaan linjaa ja tulla silloin tällöin päivittelemään, miten sujuu. On edes joku paikka, jossa asiaa voi pohtia.

Palstalle vois keksiä jotain säpinää! Vaikka asiantuntijoiden nettitapaamisia. Ehkä se olisi suureksi avuksi meille, jotka emme halua käsitellä riippuvuuttamme terveydenhuollossa.

Hei!

Kirjoittelin vastauksen tähän samaan aloitukseen juuri Lopettajien puolella, mutta kopiodaan se vielä tänne Vähentäjiinkin:

[i]"Hei lillemor ja muut!

Kiitos tästä tärkeästä avauksesta. Mekin täällä ylläpidossa olemme surullisina seuranneet foorumin hiljentymistä. Emme missään nimessä halua, että foorumi kuolee. Täällä on ainutlaatuista, upeaa keskustelua ja tiedämme, että nämä keskustelut ovat monelle tärkeä tuen muoto. Kaikissa palautekyselyissämme vertaistuki ja foorumi mainitaan tärkeimmäksi asiaksi Päihdelinkissä. Päihdelinkki on toiminut päihdeaiheisen vertaiskeskustelun keskeisenä foorumina jo yli 20 vuotta. Vertaistuki on aina ollut Päihdelinkin “sydän”.

Emme varsinaisesti tiedä, miksi keskustelu hiljenee; ehkä se on ajan trendi (halutaan nopeampaa vuorovaikutusta, kuten somessa), keskustelualueen tekninen vaikeus tai vanhentunut alusta… Maailma muuttuu. Meillä on käynnissä kävijäkysely, johon toivomme, että jokainen jättäisi kehitysehdotuksensa. Näin pääsemme haasteiden alkujuurille, ja pystymme näin omalta osaltamme vaikuttamaan foorumin (ja koko Päihdelinkin) aktiivisuuteen niillä resursseilla mitä meillä on käytettävissä.

Idea foorumi-isännästä/emännästä on tosi hyvä. Olemme tätä ajatusta jo kokeilleetkin mm. Kotikanavalla, Vilpolassa ja Hertassa. Nähdäksemme tässä roolissa olisi hyvä olla kokemusasiantuntija tai vertainen. Mitä muut olisitte mieltä tästä? Lisää palautetta ja ideoita foorumin virkistämiseen voi laittaa myös tähän ketjuun. Ja meillä tosiaan on myös Fb-ryhmä, johon voi liittyä, jos anonymiteetti ei ole se juttu. FB-ryhmä löytyy täältä: facebook.com/groups/uusialku

Aurinkoista kevättä kaikille ja jatketaan ideointia!

Terkuin,
Tiia/Plinkin tiimi"[/i]

Onhan meitä vanhoja montakin vielä mukana :laughing: lasken itsenikin niihin vanhoihin kun jokunen vuosi on tullut täällä roikuttua.
Ja mukana olen edelleen, mutta minulla ainakin on tässä ajan kanssa muuttunut tämä homma mun päänsisäiseksi plnkkikeskusteluksi.
En vaan saa samaa otetta siihen kirjoittamiseen kuin aluksi. Ja uusia tulijoita väheksymättä en vaan jaksa tutustua uusiin nimimerkkeihin aktiivisesti. Ja kun se on fakta, että tulijoita on, mutta ne sitten hiljenee kun ei tämä ole nykyajan nopea somepaikka missä saa vastauksen heti. Eikä minun mielestä tarvitsekaan olla, mutta jotain kehittämistä tänne kyllä vaaditaan!
Mutta mitä se kehittäminen on niin sitä en tiedä ja toivottavasti sen joku keksii :slight_smile:

Käyn täällä harvakseltaan, koska en ole onnistunut tavoitteessani eli vöhentämisessä. Kun juomattomuuskausi oli, kävin useinkin raportoimassa. Romahduksen jälkeen motivaatio kai vähän meni.

Minä olen alusta alkaen kummastellut tämän foorumin tapaa että jokainen aloittaa oman ketjun. Missä ovat vanhan kunnon keskusteluketjut? Eli avaukset erilaisista aiheista. Uskon, että tämä tyyli “perustanpa oman ketjun itselleni ja jupisen siellä itsekseni” ei ole omiaan lisäämään foorumin virkeyttä.

Ylläpidolla kysymykseen kokemusasiantuntijoista. Itse ainakin kaipaisin aivan alan ammattilaisia, päihdelääkäri esimerkiksi, kertomaan näkemyksiä uusimmista jutuista ja keskustelemaan. Meitä vertaisiahan ja kokemusasiantuntijoita täällä jo on ja siksi täällä kirjoittelemme. Kuten jo aiemmin taisin mainita, matalan kynnyksen keskustelua heille/meille, joille julkisen terveydenhuollon kynnys on liian korkea, mielellään päihdelääkärin kanssa matalalla kynnyksellä.

Lempeä Kettu mainitsi syyn miksi itse olen tänne, lähinnä lopettajiin kirjoitellut, eli matala kynnys myöntää alkoholiongelma. En ole koskaan asiasta puhunut terveydenhuollon kanssa. Näiltä palstoilta olen ammentanut kokemusperäistä tietoa ja sitä peilannut omaan tilanteeseeni. Toki alan kirjallisuutta olen lukenut myös. Pyrkimykseni raitistua on saanut täältä tukea ja voimaa selvitä pahojen päivien yli. Ensin sain voimaa pullo viikossa-päätökseen. Nyt pyrin kerta kuukaudessa-määrään. Eka kuukausi tätä on nyt lähellä täyttyä. Eli vähentäminen alkaa toimia. Kirjoitellaan siis jatkossakin, silloin palstat pysyvät hengissä ja me raittiina. Monilta olen saanut tukea vähentämisen tiellä.
Kiitos niistä hyvistä lauseista kirjoittaa Syyskauno

Olen saanut apua täältä paljonkin. Liityin palstalle vasta viime vuoden lopulla, jolloin aloitin tipattoman. Minua hyödytti paljon kirjoitella tänne tuntemuksistani alkuun vissiin peräti päivittäin. Palstan tarjoama vertaistuki oli minulle todella tärkeää, varsinkin kun nimenomaan anonyymiys on itselleni se juttu. En ole puhunut ongelmastani edelleenkään kenellekään muulle.

Pidän myös siitä, että jokaisella on oma keskustelunsa, jossa pystyy palaamaan taaksepäin seuraamaan jonkun (ehkä joskus myös omaa) matkaa, mutta toisaalta ymmärrän täysin myös kaipuun ihan aihekohtaisiin keskusteluihin. Joku niitä välillä laittaakin, mutta ne jostain syystä jäävät kovin hiljaisiksi. Vähentäjät on tosiaan lopettajia lempeämpi palsta ainakin minunlaiselleni kovasta itsekritiikistä ja epäonnistumisen pelosta kärsivälle. Toisaalta mietityttää, edesauttaako omaa tai jonkun ratkeamista, kun täältä näkee jonkun muunkin juovan. Tärkeintä lienee itse säännöstellä lukemistaan tarvittaessa, kuten muutkin ovat tässä todenneet. Itse jatkan vierailujani.

Olen Lempeän ketun kanssa samaa mieltä, että mieluummin päihdehuollon asiantuntija kuin kokemusasiantuntija. Ja jos olisi kokemusasiantuntija, niin ei mikään raitistunut AA-tyyppi. Vaan ihminen joka juo edelleen, mutta on onnistunut saavuttamaan omat tavoitteensa. Ja sellainen, johon voi samaistua. Eli just samanlainen kuin minä. Mistä semmoinen meille kaikille löytyy?

Kävin täällä muutama vuosi sitten ja keskustelu oli vilkasta. Nythän tämä on vain kuollut tietopankki.

Harmi.

Hiljaista on tosiaan. Minusta tuntuu, että tämä alkoi hiljenemään syystä tai toisesta covid aikoihin?
Muutama vahva vaikuttaja ja kirjoittaja on vetäytynyt ja lähtenyt elämään ilman Päihdelinkkiä, mikä on ymmärrettävää. Kukapa sitä haluaisi loppuelämäänsä käyttää siihen, että palaisi muistelemaan juomistaan, jos on päässyt alkosta eroon oikeasti.

En kyllä kaipaakaan sitä vilkkautta, mitä oli takavuosina joissakin ketjuissa. Oli kinaamista aiheista, jotka eivät ehkä kuuluneet millään tavalla päihteidenkäyttöön. Itselle ainakin tuli hieman ikävä olo niitä lukiessa. Ja kyllä se ikävä olo usein aiheutti, tai antoi syyn juomiseen, vaikka ei itse osallistunutkaan keskusteluihin. Mikä mainio tekosyy!
Vertaistuki ilman ylhäältä alaspäin annettuja ohjeita voisi olla kivaa… Ehkä täällä sitä on ollutkin, nyt on kyllä harmillisen hiljaista.

Toivottavasti palstaa ei kuitenkaan kokonaan suljeta. Onhan täällä valtavasti opettavaisia tarinoita, jotka ovat hyödyllistä luettavaa.

Moikka, kommentoin “Valttilaisena”, eli tuolta rahapelipuolelta, mikä on hiljentynyt vielä rajummin.

Riippuvuudet ovat aiheena sellainen, että tietyssä vaiheessa keskustelulle on paljonkin tilausta. Erityisesti alussa, kun riippuvuus/ongelma on viimein itselle tunnustettu. Kun homma on saatu jokseenkin haltuun, keskustelu foorumilla ei ole suurimmalle osalle enää mielekästä. Lopputuloksena kun ongelma on täysin voitettu, niin ei jää tarvetta palata tänne anonyymien foorumille.

Ainakin rahapeleissä mielestäni minkäänlainen kohtuukäyttö ei ole mahdollista, vaan homma on lopetettava kokonaan tai päätyy ennenaikaiseen hiekkahoitoon, niin keskustelu on siinä mielessä mustavalkoisempaa, mitä alkoholin tapauksessa.

Esimerkiksi alussa on kiva keskustella keinoista mitä tehdä ongelman eteen, mutta sitten kun se on hallussa, niin ei siitä jaksa uudestaan ja uudestaan keskustella. Taas toisaalta tavallisena blogialustana ei Päihdelinkki ole houkutteleva. Myöskin maailma on muuttunut rajusti. On koko ajan muita “nopeampia” keinoja käydä keskustelua kuin nimimerkkien takana oleva foorumi. Keskustelu on pirstaloitunut; ei ole enää yhtä ainoata paikkaa, mitä Päihdelinkki selkeästi aiemmin palveli.

Pyrin kuitenkin itse osallistumaan keskusteluun siinä määrin, kun itsellä on jotain annettavaa :slight_smile:

Nämä ongelmat ihmisiltä eivät varmasti ole vähentyneet mutta miksi foorumi hiljenee on hyvä kysymys? Joku mainitsikin muut alustat ja sosiaalisen median (joka foorumikin määritelmällisesti on) käyttötapojen muutokset. Toivottavasti a-klinikkasäätiössä keksitään keino millä saadaan foorumi ja potentiaaliset kirjoittajat paremmin kohtaannutettua.

Ylläpito muuten kun luette varmaan tätä ketjua, kun olitte keskusteluun osallistuneetkin, niin esitän pyynnön. Laittakaa ihmeessä näiden riippuvuusalueiden (alkoholi, muut päihteet, rahapelaaminen) alkuun nuppineulalla lanka, jossa kerrotaan mitä triggering ilmiö riippuvuuksissa tarkoittaa ja varoittakaa siitä (ns. trigger warning). En tiedä onko tälle suomenkielistä vakiintunutta ilmausta. Olen eri nimimerkeillä kirjoitellut ajoittain vähän plinkkiin yli 20 vuotta. Lähinnä lueskellut foorumia. Mutta säännöllisesti tulee keskusteluissa ihmettelyä, että miksi alkaa tehdä mieli juoda tai pelata, vaikka lukee ns. kauhutarinoita aiheesta. Foorumin käyttäjät osaisivat silloin tunnistaa ilmiön itsessään ja jos tilanne on veitsenterällä, tai on muuten altis “triggeroitumaan”, niin osaavat pysyä poissa.

Hiljaista on :cry:

Minä olen omasta mielestäni tällainen “edelleen juova kokemusasiantuntija”, jos näin saa sanoa. :slight_smile: Eli käytän nykyisin alkoholia kerran tai pari kuukaudessa, ja se sopii minulle ihan hyvin. En ole vähentäjä enkä lopettaja, ja sen vuoksi en juurikaan enää kirjoittele sen enempää Lopettajiin kuin Vähentäjiinkään. Olen lähinnä vain tuolla Olohuoneessa muutamassa ketjussa.

Minulla on myös kokemusta päihdehoidosta ns. tiskin molemmilta puolilta, mutta tällä foorumilla olen tietysti vain vertaisena kuten kaikki muutkin.

Olisikohan sopivaa jos Olohuoneessa olisi jonkinlainen “tavoitteensa saavuttaneiden mutta ei raitistuneiden” -ketju? :bulb: :confused: Vai saattaisiko se kääntyä foorumin tarkoitusta vastaan, jos joku tulkitsisi sen ns. kohtuukäytön mainostamiseksi?

Arvostan, että joku kertoo noin.
Tuo "Tavoitteensa saavuttaneiden mutta ei raitistuneiden" -ketju? Voisi olla hyvä ajatus. Kiinnostaisi lukea miten ihmiset, joilla on ollut isoja ongelmia päihteiden kanssa, ovat onnistuneet saamaan päihteiden käytön kuriin tyyliin “kerran pari kuukaudessa”.
Niin monet sitä haluaisivat, mutta niin monilla lopputulos on, että löytävät itsensä tilanteesta, missä juominen lähtee käsistä.