Moikka…
Mä olen jo jonkun aikaa seuraillut sivusta niin ihmisten omia kuin läheistensä päihdekamppailua ja samaistunut turhan moneen tarinaan.
Yllättävän vaikeaa tämä kirjoittaminen. Asioiden kertominen. Vertaistuen ja avun pyyntäminen. Mutta päätinpä nyt yrittää.
Tuntuu että mulla olisi tuhat ja yksi tarinaa kerrottavana kuluneesta kahdesta vuodesta, mutten yhtäkkiä muista niistä ainoaakaan. Onko tämä jokin itsesuojelumekanismi, joka mahdollistaa aina uudelleen ja uudelleen anteeksi annon ja uskon taas parempaan huomiseen… mene ja tiedä…
Mun ongelmani koskee miestäni. Lyhykäisyydessään hän käyttää huumeita, muttei ymmärrä olevansa koukussa, sillä hän käy töissä ja urheilee päivittäin.
Tällä hän on vakuuttanut minutkin uskomaan samaan paskaan. Kun ruma ei näy päällepäin, ei sitä tavallaan ole olemassakaan. Vai onko?
Todellisuudessa hän polttaa sauhua. Toisinaan päivittäin. Toisinaan viikoittain. Hän juo paljon. Joka viikonloppu 2 päivää, ja usein viikollakin. Menee kännissä sitten töihin. Hän käyttää subua (samanlailla kun viinaa) ja viikonloppusin kaikkea kokaiinista piriin ja essoihin. Särkylääkkeitä hän myös vetää jonkun verran (panacodeja, tramaleita jne)…
Hän on aina nousuissa, laskuissa, övereissä, vajareissa ja ties vaikka missä tiloissa, ja tuntuu että tämän myötä miehellä on persoonia ainakin 10.
Viinoissa ja subuissa hän on helvetin mustasukkainen, riidanhakuinen, jankkaava, menkkanen ämmä. Nykyään myös aggressiivinen ja väkivaltanen.
Aina kun kysyn mitä hän on vetäny, alkaa valehtelu “en oo oikeesti vetänyt mitään… pelkkää bissee ihan tosi” kunnes jokunen viikko/kuukausi kuluu, tulee täysromahdus jollon hän itkee nilkoissa ja tunnustaa kaiken.
Lupaa muuttua ja hakea apua. On nöyrää poikaa pari päivää, rakastaa kun kuin viimeistä ja kaikki on niin ihanaa. Kunnes tulee taas se perjantai. Ja sama ralli alusta.
Painajaisunet mitä hän näkee, on aivan järkyttäviä myös minulle. Olen herännyt sata kertaa yössä siihen kun hän repii unissan mua hiuksista tai kuristaa ja huutaa huoraa kunnes herää. Aiemmin kun en tiennyt hänen huumeiden käytöstän (tai lähinnä subuista) olin aivan kuutamolla kaikesta tapahtuneesta!? Kuka kuristaa puolisoaan unissaan?
Joskus hän on niin vihanen mulle näkemästään unesta, että herättää huoritellen keskellä yötä ja kyselee raivoissaan ketä olen pannut jnejne…
Aikani jaksoin tyynnytellä ja rauhotella häntä näissä kohtauksissaan, kunnes tajusin sen olevan täysin turhaa. Narkkarithan eivät näet kuuntele puhetta tai luovu kannastaan, oli se todistettu vääräksi heille vaikka kuinka monta kertaa.
Ja kun he haluavat lähteä vetämään (meillä ihan viimestään pe) alkaa se riidanhakusuus jo to iltana. Mikään ei ole hyvin, kiukutellaan ja raivotaan, kaivellaan menneitä ja mutistaan itsekseen joka vitun asiasta. Kunnes mulla on läikkynyt kuppi ja karjun että suksii vittuun -ja avot, näin hän on taas hoitanut itelleen lisätilaa juoda…ja narkata…
Tässä mä koitan näpertää jonkinlaista kuvaa meidän arjesta, mikä on aivan mahdotonta. Niin arki kuin sen kuvaaminenkin.
Selviä jaksoja hällä on ollut yksi kolmeviikkonen koko suhteemme aikana. Muutoin päätä sekotetaan noin 3 päivän välein.
Ollaan yritetty erota monta kertaa, mutta aina olen antanut hänen tulla takasin. Enkä vittu todellakaan tiedä miksi!?!
Uskotonkin hän on ollut. Tunnustanut kahdesti. Tosin niin olen itsekin, joten se on ollut helpompi painaa villasella…
Toiset naiset mä hoitelisin vaikka vasurilla, eikä ne tätä suhdetta saanut kaatumaan vaan subutexi. Sille mä jään aina kakkoseksi.
Mitä mä voin tehdä? Mitä mun kannattaa tehdä? Pitäiskö vaan repiä itseni irti tästä paskasta ja itkee ikävää niin kauan kun tarvis?Kai se surukin joskus loppuu?
Tai miten mä saisin sen kyrvän silmät auki tilanteellemme? Tajuamaan että hänellä on päihdeongelma ja pahanmoinen, ja että hän tarvii apua ja antabusta?!
VAI ONKO HÄNELLÄ?! ihan käsittämätöntä että olen jopa alkanut epäileen, ettei subuissa oikeesti ole vikaa, eikä ne vaikuta psyykeeseen jos ne vetää oikein annosteltuna nokkiin!? Että vika onkin oikeesti mussa. Mä olen kontrolloiva huora joka ei tee mitään oikein paitsi jakaa pilluaan jnejne…
Outoa että hän oikeesti saa projisoitua tunteensa tolleen muhun, että alan epäillä jo itseänikin…
Rakastan sitä runkkua sydämestäni ja haluisin meille normaalin arjen perus iloineen ja suruineen. Haluisin matkustella, käydä sukulaisissa, mennä naimisiin, rakentaa omakotitalon, olla vaan, urheilla ja viettää normielämää.
Niin hänkin haluis, mutta aina tulee ne saatanan subutexit ja viina, jollon kaikki menee aiva päin vittua…
Ja hän ei itse ymmärrä olevansa riippuvainen
“koska ei vedä suoneen”
“eikä käytä subua vaan temgesikkii”
“koska urheilee ja käy töissä”
“koska vetää vaan siks et sä oot niin saatanan ärsyttävä”
ja koska ei vedä kun vaan kolme neljä kertaa viikossa ja voi kuulemma lopettaa millon vaan, muttei haluu, koska siitä ei ole haittaa ja käyttää vaan lääkitäkseen itseään, koska kivut on niin kauheet lihaksissa tms että on pakko.
Tekee siis tosi fyysistä työtä ja reenaa paljon. Hormonit siis myös näyttelee yhtä osaa elämäsämme…
Mä olen aivan loppu ja väsynyt tähän kaikkeen… Jos jollain on joku avain millä mun silmät ja mielen sais aukastua niin kertokaa…
Miten helvetissä te olette taistelleet tienne ulos tällaisesta…?