Kun mikään ei pidä unessa...:(

Taustalla bipo, nyt kk verran todella paha ahdistuneisuus, ja suurin ongelma; unen ylläpito aamuun asti.

Nukahdan hyvin, apuna 30mg Abilify, 75mg Ketopinor ja 15mg Imovane. Mutta sitten klo 03-03.30 oonkin pirteä kuin peipponen. Tänään haen Tenoxit avuksi, tossa oli jo Risolid 25mg kokeilu, ei auttanut yhtään, taas herätys klo 03.

Ahdistukseen ei enää auta Rivatrilit (3x 1mg/pvä) eikä Opamoxit(15mg tarvittaessa). Aamulla masennusoireisiin menee vielä 60mg Sitalopramia. Tuntuu kun rintaa puristaisi ahdistaa niin paljon.

Auttakee, miten mä pysyisin sängyssä edes kuuteen? Lääkärikin on ihan ymmällään. Ei ole siis mikään arvauskeskuslekuri vaan ihan sellainen kunnon erikoistunut psykiatrian lääkäri.

Ja nukkumaanmenoajalle ei siis merkitystä, voin mennä sänkyyn klo 20 tai 01, silti herään aivan liian aikaisin.

Pyydä ennemmin Tenoxin ja Imovanen sijaan Insominia. Se on pitkävaikutteinen ts. suurin osa kansankielellä puhutuista “unilääkkeistä” on nukahtamislääkkeitä… Toisaalta lääkkeet eivät anna yhtä tervettä unta kuin lääkkeetön uni… Kannattaa luoda unirytmi ilman päiväunia tms. Jos käy nukkumaan klo 21, tuskin sitä nukkuu edes aivan aamuun asti… Samoin päiväunien kanssa… Itselläni ainakin elimistö tottuu erittäin nopeasti heräämisiin yms. Toisaalta jos ei nukuta, saatan olla muutaman vrk:den raittiina hereillä… Viimeistään 4. päivänä kyllä nukahtaa… Näinä öinä saatan viiden aikoihin olla hiukan väsynyt, mutta se ei kauaa kestä ja jos alan siihen aikaan nukkumaan; rytmi kääntyy hetkessä. Pitäisi koulua käydä joten onneksi useimmiten jo rytmi väsyttää tarpeeksi. Mikäli stressaa, en saa nukutuksi ja käyn ylikierroksilla.

Onko lääkityksiäsi muutettu lähiaikoina vai stressaatko vain tuota klo 3:n aikaa?? Itse pidän kellon piilossa, tosin olen kärsinyt unettomuudesta alaikäisestä asti.

Mirtatsapiini jo kokeiltu? On kyllä harvinainen hankalahoitoinen tuontuoppinen unettomuus, itelläkin on välillä ollut tuota. Sillon tosiaan on ihan sama mitä on illalla ottanut niin herää parin tunnin päästä pirteänä. Mulla ei tuohon tyyppiin auta kyllä mirtazapin, ei ketiapiini eikä mikään bentso. Paitsi yliannoksilla jos ottaa jotain bentsoa yöllä, mut sit on aamulla toki olo sen mukanen, ehkä parempi kuitenkin jos joutuis kokonaan valvomaan.

Muakin kiinnostaisi tässä se, onko lääkitystä muutettu koska viimeksi ja olisiko sillä jotain vaikutusta tuohon unettomuuteen. Jos on, niin sitten vain sieltä etsimään mahdollista unettomuuden aiheuttajaa.

Mitenkäs päivät sujuvat? Liikutko, ulkoiletko, touhuatko vai oletko liian väsynyt ja ahdistunut tehdäksesi “mitään”?

Sitten tosiaan tuo muna/kana-juttu; johtuuko unettomuus ahdistuksesta vai ahdistus unettomuudesta.

Mirtatsapiinia voisit kokeilla, mutta se lihottaa sitten äärimmäisen herkästi, ainakin minua lihotti. Lisäksi mirtatsapiinin kohdalla tulee muistaa se juttu, että mitä pienempi annos, sen paremmin auttaa nukkumaan.

Atarax?

Jotkut väittävät saaneensa apua unettomuuteen myös melatoniinista tai agomelatiinista, mutta mä sanon, että vitut. Pahaan unettomuuteen ei todellakaan mitään vaikutusta. Voithan toki kokeilla, mutta agomelatiini ainakin on sitten pirun kallista tavaraa.

Mä olen kyllä huono neuvomaan tässä, kun itse kärsin unettomuudesta, olen kärsinyt jo lapsesta asti ja välillä se on ollut niin pahanlaatuista, että olen joutunut lataamoon siitä johtuvan psykoosin vuoksi. Huom! tässä en nyt puhu sitten mistään pirivalvomisistani ja niistä johtuneista ongelmista.

Sitten jos lisälääkkeitä määrätään tai muuten rukataan tuota lääkitystä, niin kannattaa myös ottaa hyvin selvää niiden mahdollisista yhteisvaikutuksista ja yhteensopimattomuuksista. Lääkäri ei välttämättä moisista välitä hevon vittuakaan, vaikka asioista olisikin perillä. Sad but true. Mä en jaksa nyt ainakaan ruveta moisia selvittelemään, kun itselläkin jälleen kerran uneton yö takana.

Tuli myös mieleen mirtatsapiini! Itsellä ollut vuosia vaikeuksia nukkumisen kanssa ja mirtatsapiini auttoi nukkumaan aamuyöllä, tosin nukuin sit aina koko aamupäivän. Eli auttoi kyl pysymään unessa hyvin ja annoskin oli tosi pieni, 7,5mg. Nykyään enemmän ongelmia sen kanssa, etten nukahda, mut tosissaan kun valvoo vaikka 3 yötä putkeen, niin lopulta nukahtaa. Nyt onneksi on käytössä lääke, joka auttaa suhteellisen usein.

Atarax toimii aika monilla, mut valitettavasti itse en kuulunut niihin, koska olis mennyt allergioiden hoito samalla.

Melatoniini vois siinä mielessä toimia, et jos on paljon ahdistusta ja stressiä, niin melatoniinia erittyy luonnostaan vähemmän. Mut jos ei oo stressiä, ei yleensä auta. (Tähänkin ryhmään valitettavasti kuulun.)

Jossain vaiheessa mulla testattiin Tenoxia, mut menetti tehonsa tosi nopeesti, vaikkei ollut aiemmin toleja bentsoihin. Parhaaksi nukahtamiseen on mulla osoittautunut Stella, ja siihen mulla ei noussut tole pariin vuoteen. Nykyään ei oikein 10mg enää riitä, joten sillä saralla on hankaluuksia. Mut mulla tosiaan on enemmän ongelmia nukahtamisen kanssa kuin nukkumisen kanssa, sillä jos saan itseni nukahtamaan, niin nukun määrällisesti paljon ja laadullisesti myös, vaikka heräänkin yleensä kerran yössä painajaisiin, jotka ei liity lääkkeisiin…

Riva-Riitta: Olis kiva kuulla enemmän sun tilanteesta!

Yks vaihtoehto unenpidentämiseen olis ketipinorin vaihtaminen seroquel prolongiin. se on pitkävaikutteisempi. Mulla ongelma oli toisipäin eli seroquel prolong ei mulle sopinu ku alko vaikuttaa hitaammin, tavallinen seroquel autto paremmin mun nukahtamisvaikeuksissa. Eoo ihan varma mut muistaisin nähneeni jollan käytetyn molempia tavallista ja prolong muotoa

en suosittele missään nimessä serocuelia/ketipinoria, tekee aivoista mössöä. prolong, johan oli heitto.
jos bibo alla niin varmaa haluat saada kierrokset alas ennen nukkumaan menoa ja siihen pidempivaikutteinen
nappula. itsekkin bentsoja syöny ja kun tolet nousi niin heräilin aina aamuyöllä, ei auttanut opamoxit siihen.
levozin nimistä paskaa en suosittele mistään hinnasta. voi olla että se insomin voi olla ratkaisu, halpa ja hyvä.
vaikeita asioita mihin ei suoranaisesti vastausta ole tarjolla. mut hey, koetas pärjäillä:)

Te ketkä kärsitte unettomuudesta niin oletteko kokeilleet triptyliä ,50mg kun heittää huiviin illalla niin ei tarvi kyllä meikäläisen paljon sängyssä pyöriä,mutta se unettava vaikutus loppuu kyllä mutaman viikon kuluessa mutta sittenhän voi pitää taukoa triptylin kanssa ja ottaa jotain muuta,minulla ei ainakaan tullut mitään vieroitus oireita tästäkään lääkkeestä kun lopetin sen säännöllisen käytön,mutta tosiaan jos joskus ei meinaa uni tulla niin 25-50mg naamariin ja unimasa saapuu muutamassa tunnissa.

Kylhän sitä Insominia voi kokeilla, mut aloittajalla on jo kehittyny toleranssia bentsoihin, joihin nitratsepaamikin kuuluu.

Sais olla barbit vielä käytössä.

Jollakin triptyl saattaa toimia ja jollakin ei, valitettavasti se tarvii itse kokeilla mikä toimii ja mikä ei. Itellä ei triptyl toiminu ja tuli sivuvaikutuksia. Mut tiedän et jollakin toimii

Riva-Riitta, onko sulla abilify aamussa vai illassa? Itellä siitä tuli keskittymisvaikeuksia ja mulla se oli aamussa. Tämäkin lääke voi tietenkin joitakin väsyttää ja parantaa unta

Kun mikään ei pidä unessa ja tolea bentsoihin on, seuraava askel ainakin itselläni oli (lihasrelaksantit) + neurot… Sirkat, triptylit, väsyttävät masennuslääkkeet… Eli ei beneistä ole tuolloin mihinkään jos sitä tolea löytyy! Sirdalud+ Levozin esim. Joku mieto bentso nukahtamiseen… Eipä sitä auttanut itselläni aikoinaan edes 800mg Heminevriniä ja päälle pari tennaria… Muut nukahtamiseen auttavat lääkkeet tekevät päivästä tai aamusta täysin zombie-olon, mutta bentsot alkavat tietyn annoksen jälkeen vain piristää ja tolelliselle niistä ei ole apua. 5mg Levozin ja Sirdalud auttoivat kyllä nukahtamislääkkeen kanssa, mutta aamulla olisi ennemmin jäänyt nukkumaan… Kokemusta on… Tiedän ihmisiä ketkä suostuneet paljon suurempiin määriin unettomuuden tähden… :unamused:

Nimenomaa se on omakohtanen kokemus,miksei se voisi sit olla jonkun muunkin kokemus ja yleisestihän toi väsyttää niin mikäs vitun avautuminen toi edellinen oikein oli,suurimmalla osalla se kuitenkin väsyttää niin miksi ei saisi suositella,jos se sulle on ollu yksi paskimmista myrkyitä niin eihän se nyt sitä tarkoita ihan samalla tavalla kaikkiin vaikuttaa,mutta kokeilemallahan se selviää.

Kysyppäs semmoista ainetta kuin Baclofen/Lioresal, niitä on 10 ja 25mg nappeina.
Maks annos on kai 100mg ja ne toimii.

Mun isällä on krooninen unettomuus ja se valvoi käytännössä 15v kaikkia kokeiltiin, hevosannoksilla.Nyt on mennyt vuosi baclofenia 75-100mg illassa ja nukkuu kuin tukki.

Kyllähän mäkin tässä topicissa suosittelin erilaisia lääkkeitä unettomuuteen, mutta musta olisi silti hyvä selvitellä, voisiko se unettomuus ja ahdistus johtua siitä nykyisestä lääkityksestä ja miettiä sitä, jos tuohon alkaa vielä lisää napsimaan kaikenmaailman droppeja, pahentaisiko se vain mahdollisesti tilannetta. Tuo Abilify kun ainakin saa mulla karvat pystyyn ja se voi todellakin aiheuttaa noita Riva-Riitan mainitsemia oireita. Toki myös nuo muut lääkkeet ja varsinkin nuo kombottelut. Tietysti, jos Riitta on syönyt jo vaikka useamman vuoden Abilifya(+noita muita lääkkeitä) samalla annostuksella ja vasta nyt kuukauden sisään nuo oireet ovat ilmaantuneet, niin sitten ehkä ei ole kyse siitä, vaikka tietysti myös toleranssi on saattanut alkaa kasvaa ja se aiheuttaa tuota tai mitä lie.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla lisää Riva-Riitan kuulumisia; onko tapahtunut käännettä parempaan/huonompaa, onko lääkityksiä muuteltu jne.

Mä saan nykyään nukuttua aika hyvin Ataraxilla, ei auttanut Imovanet, Opamoxit, Stilkkarit eikä Tenoxit. Ataraxista olin TODELLA skeptinen, mutta se antaa minulle unen aamuun asti. Ainoa haittavaikutus on seuraavana päivänä lievä ärtyneisyys ja vitutuskynnys todella alhaalla mutta siihen auttaa ahdistukseen määrätyt Diapamit (Ahdistukseen eivät taas auta :smiley:). Mainittakoon vielä, että aamuisin menee 40mg Optipar.

En lukenut kaikkia viestejä topicissa, joten jos Ataraxia on ehdotettu/kokeiltu niin pahoitteluni turhasta viestistä.

Voimia sinulle, tiedän kuinka vaikeata tuo unettomuus on.