Moikka! Kirjoittelin keväällä Me Vähentäjiin Vanhemmuuden teemaviikon tiimoilta vertaisena oman päihdeongelmani näkökulmasta. Mun tarinan löytää vähentäjien puolelta otsikolla ”Elämänmuutos ennen äitiyttä”. Olen itse ollut raittiina kohta viisi vuotta, mutta katson päihteidenkäyttöä myös läheisen silmin. Päihdeongelma seuraa mua mukana hyvinkin läheltä, lapsen isän päihdeongelman ja alkoholin käytön myötä.
Oon yhden pienen ihanan lapsen yksinhuoltaja. Lapsen isä on alkoholisti, jolla ei ole ollut (ainakaan vielä…) suunnitelmissa raitistua. Vähentäminen toki kyllä, lapseni onneksi. Itse olen raitistunut monipäihdeongelmainen ja tiedän, että raitistuminen ja vähentäminen on oma päätös. Usein toivoisin, että hän vaan päättäisi tehdä sen ison muutoksen… Olen itse ollut raittiina useamman vuoden ja ei mene omaan jakeluuni, että toinen enemmin juo, kuin olisi lapsensa kanssa!
Pyöritän siis arkea kaksin lapsen kanssa. Ja näin tämä on ollut aina. Pyrin, että nähtäisiin lapsen isää viikottain. Välillä useammin, jos isällä on hyvä kausi, mutta välillä on kausia, kun korkki on auki, niin näkeminen sitten jää… On kuitenkin suhteellisen rankkaa kannatella isäsuhdetta toisen päihdeongelman ehdoilla… Vaikka meillä on nollatoleranssi juomisen suhteen, on haastavaa sopia säännöllinen päivä lapsen ja isän näkemiselle (isä juo miten sattuu…). Olen koko lapsen elämän yrittänyt tehdä luopumistyötä lapsen isästä, mutta mistä tiedän, mikä on oikea ratkaisu? Nähdä epäsäännöllisen säännöllisesti ja mennä päihdeongelmaisen ehdoilla - tällöin lapsella olisi jonkinlainen isä… Vai antaa hänen keskittyä juomiseensa, se kun on lasta tärkeämpää kuitenkin…?
Haastavinta tässä lapsen isän juomisessa on juuri se, että toivoisin lapsella olevan isä. Eikä asiaa helpota se, että hän on hyvä isä, kun vaan viitsii olla isä ja on selvinpäin… En halua joutua miettimään tulevaisuudessa, että olisin voinut tehdä vielä jotain lapsen eteen, sen eteen että hänellä olisi isä… Ei ole minun tehtäväni kuitenkaan olla se liima heidän suhteen välissä… Mutta kun lapsi kasvaa, onko tämmöinen suhde hänelle tuskallisempi kuin ei suhdetta ollenkaan? Milloin teen itse liikaa ihmisen eteen, joka ei ehkä ikinä tule muuttumaan?
Tämä aihe on mulle aika haastava ja kaksipiippuinen. Kipuilen asian kanssa jatkuvasti. Toivon kovasti ajan näyttävän (pian!), mitä tässä tapahtuu… Valmistaudun jo lapsen kysymyksiin, miksi isä ei ole meijän elämässä. Jos ihminen on sairastunut päihdeongelmaan, eikä halua apua, olisiko vain oikea ratkaisu päästää irti? Samaa aikaa en voi kuin toivoa, että hän joku aamu herää ja päättää, ettei enää juo…