Mitä tehdä kun läheinen valitsee huumeet?
Luin kerran artikkelin, jossa puhuttiin päihdeongelmaisen ihmisen muuttumisesta. Kun päihde-elämä vie mukanaan muuttuu päihteidenkäyttäjän kaikki tavat, luonne ja pahimmassa tapauksessa se ihminen, joka joskus oli “kuolee”. Voin todeta, että tällä hetkellä joudun katsomaan vierestä kun läheinen ihminen tuhoaa elämänsä ja henkisesti kuolee pois.
Siskoni oli kiltti ja tunnollinen lapsi, kunnes teini-iässä tuli alkoholi liian aikaisin kuvioihin. Selvinpäin ujo ja arka, humalassa rohkea, kovaääninen huomionkeskipiste. Rankka lapsuus toi rankat huvit. Nyt aikuisena elämä on mennyt enemmän päihteiden kanssa ja laitoshoidossa jopa viime vuosina. Päihteiden käyttö on alkanut vaikuttamaan jo rankasti mielenterveyteen. Niin paljon, että edellisen kerran jälkeen vannoi lopettavansa kaiken ja haluavan päihteetöntä elämää. Sitä kesti 2 viikkoa vaikka kaikki mahdollinen apu oli olemassa.
Kun me oltiin nuorempia oltiin todella läheisiä. Voitiin sanoa toisillemme asiat rehellisesti, ei tarvinnut kaunistella. Aina mulla oli kuitenkin tunne, että se halusi olla jossain muualla. Tavallinen, rauhallinen, hidas oli liian tylsää. Elämän piti olla jännittävää, vauhdikasta ja hauskaa koko ajan. Nyt sekin ihminen on poissa. Kun katson silmiin tätä nykyistä versioita, en tiedä kuka se on. Ihan kun zombia katsoisi, kukaan ei katso takaisin. Eikä sitä kiinnosta kukaan tai mikään muu enää. Sanoo mitä muut haluaa kuulla, että saisi olla rauhassa.
Haluaisin sanoa hänelle, että sulla on ihmisiä jotka välittää ja auttaa, mä tiedän että pääset tästä pois. Mutta huomaan, vaikka näin olen sanonut että ne sanat eivät uppoa minnekkään. Kaiken mahdollisen avun jälkeen mitä useat ihmiset ja ammattilaiset ovat tarjonneet hänelle, hän silti valitsee päihteet. Aina. Joten nyt sitten katson kun se ihminen jonka joskus tunsin, kuolee pois. Fyysisesti hän on täällä, mutta en tiedä kuka hän enää on.
Pitkään mietin haenko vertaistukea, mutta niin rankkaa viime vuodet olleet tämän tilanteen takia että ajattelin kokeilla kepillä jäätä. Ennen kuin oma mielenterveys kärsii enempää.