Hei,
rekisteröidyin juuri uudeksi käyttäjäksi, koska alan olla hyvin solmussa ja väsynyt elämääni.
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä 13 vuotta, meillä on kaksi kouluikäistä lasta. Parisuhteemme suurimpia solmukohtia ovat olleet mieheni liiallinen alkoholinkäyttö, humalassa tapahtuneet pettämiset ja miehen vakavan peliongelman paljastuminen minulle hirveiden velkojen vuoksi. Olemme molemmat kasvaneet perheissä, joissa oli täysin normaalia olla kännissä kaikki viikonloput, lomat ja juhlapyhät. Minulle tästä aiheutui pitkäkestoisia psyykkisiä ongelmia, mieheni mielestä se on normaalia elämää.
Peliriippuvuuden paljastuttua ja pelaamisen (tietääkseni) loputtua mieheni on alkanut käyttää alkoholia enemmän. Edelleen vain viikonloppuisin/vapaalla, mutta niin suuria määriä kerrallaan, ettei hänellä jää illoista mitään muistikuvia. On myös usein satuttanut itseään humalassa, kun vetää itsensä aivan tiedottomaan tilaan. Toki tämä alkonkäyttö näkyy myös meidän rahatilanteessa, joka on luisunut siihen, että maksan yksin meidän vuokramme ja muut laskut, hän osallistuu muutamilla satasilla/kk perheen menoihin. Ikinä rahaa ei siis ole, kun sitä kysyn, mutta baarissa voi käydä pe, la ja monesti vielä su. Eli minun harvinaiset viikonloppuvapaani (teen vuorotyötä) kuluvat lasten kanssa keskenään kotona ollen miehen rentoutuessa jossain muualla. Kotitöihin hän osallistuu kyllä arkena ja on selvänä aivan eri mies, kuin humalassa.
Viimeisen n. puolen vuoden aikana olen havainnut huolestuttavan trendin mieheni juomisessa; hän on muuttunut vihamieliseksi. Kun viimeviikonloppuna heräsin keskellä yötä siihen, että hän metelöi keittiössä (ilmeisesti lauloi) ja menin komentamaan häntä hiljaiseksi alkoi mies sättiä minua ja paiskoi tavaroita täynnä tukahdutettua raivoa, jonka selvästi olisi halunnut kohdistaa minuun. Käytös oli todella sekavaa, epäilin hänen tulleen jo hulluksi. Pelkäsin. Ja olen huomannut, että vihani nousee aina hirveisiin mittasuhteisiin, kun perjantaina ahdistuneen odotukseni päättää tuttu napsahdus ja mieheni alkaa juomaan.
Mainittakoon, että hän ei ole selvänä minua kohtaan mitenkään vihamielinen.
Joka kerta olen hänelle aamulla kaunistelematta kertonut, mitä hän on tehnyt ja sitten alkaa morkkiskausi, jolloin mies vaikuttaa lähes masentuneelta ja lopettaa juomisen muutamiksi viikoiksi sanoen, ettei halua olla kuten isänsä.
Kunnes taas tulee se ilta, jolloin on kiva ottaa vähän ja mopo karkaa käsistä.
Tiedostan, että hänellä on alkoholiongelma. Arvelen, että hän on jotenkin kanavoinut peliriippuvuutensa viinanjuontiin, koska se on merkittävästi pahentunut tässä kahden pelaamattoman vuoden aikana. Mutta tämä uusi, vihainen juoppohullu on jotain aivan uutta ja nyt (ehkä jo tuhannennen kerran) mietin, missä on minun rajani. Mitä kaikkea annan vielä anteeksi, kun hän itkien anelee armoa. Alkaako hän jossain vaiheessa lyödä minua? Ja jos, niin annanko (kaikista vastakkaisista lupauksistani huolimatta) senkin anteeksi kerran, kaksi, kymmenen kertaa?
Erosin hänestä kerran ja se vuosi erillään oli minulle hyvää aikaa. Mutta hän luikerteli takaisin ”muuttuneena miehenä” ja on ajan kanssa osoittanut, ettei muuttunut lainkaan.
Häpeän itseäni, en uskalla kertoa kenellekkään, millaista elämäni on.
Minulla ei ole turvaverkkoa, joten yksinhuoltajana (ja se minusta tulisi, mies ei saisi edes asuntoa ja tod.näk. Joisi itsensä hengiltä) jään lasten kanssa aivan yksin.
Minun pitäisi vaihtaa huonompaan työhön, koska en voisi jättää alakoululaisia yksin kotiin illoiksi ja öiksi ja tämän myötä tulotasoni (se, jolla tämä perhe elätetään) romahtaisi täysin, meidän olisi pakko muuttaa pois kodistamme. Miehen rahoja en siis jäisi kaipaamaan, vaan oman työntekoni mahdollistajaa.
Tiedän, ne on seiniä vaan. Ja varmasti asiat järjestyisivät. Mutta silti en löydä voimaa. Pelkään muutosta; parempi tuttu helvetti, kuin tuntematon taivas.
Ja elämä on ihan hyvää 5 päivää viikossa.
Olen nyt lukenut tämän tekstin läpi viidesti ja itkettää. Että tämä on totta ja minun elämääni, josta kukaan muu ei tiedä. Pelottaa sanoa tämä kaikki ääneen, koska se tekee ongelmasta todellisen.