Kannattaako jäädä tähän suhteeseen, jossa 5 v ajan mieheni on juonut meille kolmen asunnon menetyksen (häädön) ja minulle luottotietojen menetyksen/ulosoton? Olen itse raitis, samoin 21-ja 24-vuotiaat poikamme. Mieheni sairastui työuupumukseen v. 2010 ja sen mukana tuli alkoholin suurkulutus. Mieheni kärsii myös masennuksesta, samoin vanhempi pokamme. Tiedän että poikamme antavat anteeksi isänsä juomisen ja siihen liittyvän taloudellisen epävakauden ja mieheni a la-arvoisen käytöksen humalassa. Mutta minä en äitinä hyväksy mieheni “miehenmallia” pojilleen enkä naisena sitä että mieheni ei enää huomaa minua naisena enkä tietysti taloudel lista romahdustamme alkoholin vuoksi. Tiedän että jokaisen on tehtävä valinta itse, mutta toivoisin mielipiteitä että mitä te tekisitte tässä tilanteessa? Minun on vaikeaa saada vuokra-asunto tai lainaakaan nyt kun luottotietoni ovat menneet, joten en tiedä, minne voisin edes muuttaa mieheni luota. Rakastan miestäni mutta en taida enää pitää hänestä. Ajattelen tietysti myös poikiamme jotka toivovat että perheemme pysyy koossa. Poikamme ovat aikuisia mutta kumpikin on sairas. Sen vuoksi olen yrittänyt jaksaa.
Olen itse noin 40-vuotias väkivaltaisessa perheessä lapsena elänyt ja aikuisena on takana 15 vuotta (kaksi parisuhdetta), jossa riippuvuuksia/väkivaltaa. Tulin itse siihen tulokseen että rakkaus ei ole syy miksi pitäisi olla yhdessä. Rakastaa voi vaikkei asuisi yhdessä ja yhdessä elämisen kulmakivi on se että pystyy elämään yhdessä (niin ettei kumpikaan kärsi tilanteesta) eikä pelkkä rakkaus.
Oletko ottanut yhteyttä esimerkiksi sosiaalihuoltoon (sieltä osattaisiin varmasti auttaa)? Käsittääkseni saat kyllä asunnon vaikka luottotietosi ovat menneet (vaikka se vaatii hiukan normaalia enemmän vaivaa). Niin ja suoraan kysymykseen suora vastaus Ei en jäisi sinuna. Miehesi kanssa asuminen todennäköisesti lisää sinun ja lapsien mielenterveysongelmia (eikä edes todennäköisesti vähennä miehen) ja huonontaa sinun elämänhallintaa ja rahatilannetta. Lapsenne ovat jo aikuisia ja he eivät tarvitse sillä lailla kumpaakin vanhempaa että vanhempien tarvitsisi asua samassa asunnossa.
Hei! Hyvä kun löysit tänne! Olen samaa mieltä brunetten kanssa,pelasta itsesi ja poikasi,mies tekee omalla elämällään mitä haluaa,niin pahalta kun se kuulostaakin,mutta emme ole vastuussa aikuisesta ihmisestä.Miehelläsi on todennäköisesti alkoholi ongelma,jolle sinä et voi mitään.Et voi estää häntä juomasta,jos hän tahtoo juoda.Masennus johtuu usein alkoholin suurkulutuksesta,koska itsetunto on jo niin heikko.Tietysti muutkin vastoinkäymiset elämässä vaikuttaa mutta alkoholi lisää sitä .Alkoholismi sairastuttaa sitten kaikki läheiset,niin on käynyt meidänkin perheelle.Voit lukea minun palstaani(puolison juominen ahdistaa läheisiä) jos haluat.Meillä on tapahtunut vaikka ja mitä ja olen syksyllä hakenut avioeroa,asun siis omillani.Sinun kannattaa mennä kuntaan sosiaalipuolelle asiasi kanssa ,kertoa niin kuin ne on,uskon että sieltä saat apua. Voiko se olla rakkautta enää juovaa puolisoa kohtaan,joka vain aina satuttaa juomisellaan läheistä.Siinä ei tarvitse olla fyysistä väkivaltaa ,mutta se on henkistä siitäkin edestä,jota se juova ei ymmärrä.Meillä mies sanoi että mitä se haittaa jos hän ottaa,kun eihän hän lyö…vain katsoo telkkaa kaiket vikkonloput ja kippaa alkoo…arvostellaan sitten muita, että juohan nekin , siis nekin on alkkiksia…joo,joo…Mutta tsemppiä sinulle ja perheellesi mitä päätöksiä sitten teetkin.-jellonatar-
Olen edellisten kanssa samoilla linjoilla. Se, että jäät, ei paranna teidän kenenkään tilannetta. Mutta jos lähdet, olisi varmasti lapsillekin kuitenkin helpotus, kun ei tarvitse koko ajan miettiä sitä alkoholistia. Se tunne on, kuin pääsisi ulos mustasta säkistä ja saa hengittää vapaasti.
Oman mieheni pelasti luultavasti se, kun lähdin. Silloin hän ymmärsi, mitä menettää, jos jatkaa toimintaansa. Hän ei halunnut menettää perhettään ja hakeutui hoitoon.
Toivon sinulle äärettömän paljon voimia, jotta jaksaisit riuhtaista itsesi irti tuosta kaikesta. Kun pääset tuosta tilanteesta irti, huomaat, kuinka epänormaali asetelma se todella on. Varmasti tiedätkin, mutta kauempaa katsoessaan, sen todella ymmärtää.