Kaipaan kai jonkinlaista vertaistukea tai ymmärrystä tilanteelleni, jos vaikka joku muu täällä olisi käynyt läpi jotakin samankaltaista. Koitan muotoilla asiani jollakin tavalla järkevästi ja valottaa vähän taustaa.
Mieheni on monipäihdeonglemainen ja hänen riippuvuutensa on aiheuttanut paljon ongelmia perheemme dynamiikkaan. Viimeisen vuoden hän on pysynyt kuivilla. Kyse ei koskaan ollut siitä, että hän olisi jatkuvasti päihteiden vaikutuksen alaisena, mutta kun oli, hänen persoonansa muuttui täysin ja aiheutti hämmennystä lapsissa.
Kaikki tuo aika, jona hän käytti päihteitä, kului vuoristoradassa. Oli hyviä aikoja, jolloin odotin, millon seuraava retkahdus tapahtuu ja kun se tapahtui, meillä riideltiin ja sen jälkeen mieheni hyvitteli retkahdustaan ja paikkaili tilannetta. Sama orvanpyörä jatkui vuodesta toiseen. Mieheni päihdeonglema oli koko perheen keskiössä ja kaikkien energia kului siihen. Edelleen kaikki pyörii hänen ja hänen raitistumisyrityksensä ympärillä. Olin kuvitellut suhteemme muuttuvan paremmaksi, jos hän vain olisi selvinpäin. Minulla on kuitenkin ollut aikaa ajatella ja sen johdosta ymmärrän miten viallinen suhteemme on.
Koen, että olen käyttänyt koko suhteen miehen kasvattamiseen aikuiseksi. Olen patistanut siivomaan jälkensä ja ottamaan vastuuta mistä milloinkin. Olen vaatinut ja palkinnut. Samaan aikaan kuin minä olen toiminut miehelleni kasvattajana, hän haluaa minun kohtaavan itsensä vaimona. Koko tilanne on naurettava. Miten minä voisin kokea naisena vetoa mieheen, jonka olen joutunut kasvattamaan?
Tuntuu, että hän ei edelleenkään kykene ajattelmaan ketään muuta kuin itseään. Hänen mielestään me aloitamme nyt tyhjältä pöydältä ja hänelle kuuluu ehdoton luottamukseni ja uskoni. Pienikin epäilyiksen siemen minun taholtani aiheuttaa hirvittävän syyllistämisryöpyn siitä, miten en ole riittävän kannustava. Hän ei myöskään tunnu ottavan mitään vastuuta siitä, miksi suhteemme tila on tällä hetkellä mikä on. Keskustelua ei voida käydä, koska minun kanssani ei voi keskustella, koska en ymmärrä riittävästi. Minä taas puolestani en ymmärrä mikä vastuu vain minulla on ymmärtää, jos hän itse suostu ottamaan mitään vastuuta aiheuttamastaan vahingosta. En minä ole terapeutti vaan henkilö, joka on joutunut kärsimään hänen päihdeongelmastaan.
Onko muut olleet vastaavassa tilantessa? Kun olette odottaneet, että elämä alkaa kulkea raiteillaan päihdeongelmaisen päästessä kuiville ja näin ei tapahdukkaan. Vastassa on edelleen äärimmäisen itsekeskeinen ihminen, joka ei itse näe itsekeskeisyytensä määrää. Kuinka moni päätyy eroon tässä kohtaa?