Laitan nyt tähän ku tiiä mihinkä tää kuuluis eli onko kokemuksia kumpi olis turvallisempi sivareitten kannalta unettomuuteen Ketipinor 50mg vai Mirtazapin? Kun aikamoisia kauhujuttuja liikkuu tuol netissä varsinkin tosta ketiksestä? Tiedä sit mikä totta niistä jutuista kun puhutaan mm aivojen kutistumisesta ja seksuaalisesta kyvyttömyydestä
Vastaan itselleni koska kysymys oikeastaan vähän hölmö. Eihän tuo selviä kuin itse kokeilemalla. Toisekseen en usko että tuosta ketiksestä nyt 25-50mg annoksella ja lyhytaikaisella käytöllä nyt sen kummempia sivuvaikutuksia tulee. Ne tapaukset mitä netistä lukenut on tullut satojen mg määristä ja pitkäaikaisesta käytöstä. Mitä tohon mirtzaan tulee niin eipä siitäkään puolikkaasta mikä mulle katkolla annettu ole mitään seurannut. Pitkäaikaisesti en kyllä aio noita syyä kyllä se uni korjaantuu viimeistään 2 viikossa alkoputken jäljiltä.
Mirtatsapiini 1/4 tai puolikas 15mg napista on suositukseni jos alko on unettomuuden taustalla.
Juu, ei noista kumpikaan lyhyellä ja satunnaisella käytöllä mitään vakavaa ja pysyvää damagea aiheuta, joten sinänsä voi huoletta ottaa kumpaa vain. Tuosta ketiapiinin annostuksesta sen verran, että siinä kai pienet off-label -käyttöön tarkoitetut annokset ovat aivojen kannalta haitallisempia, kuin suuret, psykoottisuuden hoitoon tarkoitetut. En tiedä, mistä tämä johtuu, eikä mulla ole esittää mitään faktaa asiasta, mutta näin kerrotaan. Ketipinor on, yhtäkaikki, psykoosilääke, jolla on pahatkin haittansa, kuten neurolepteillä pruukaa olla, ja sen vuoksi sen off-label -käyttöön(Esim. juuri unettomuuteen ilman mitään kummempia sekoiluja) määrääminen on varsin kyseenalaista. Ihan pakkausselostetta lukemalla selviää alustavasti, mitä kaikkea haittaa voi aiheuttaa. Ei tarvitse turvautua netin keskustelupalstojen salaliittoteoreettikkojen juttuihin.
Mirtatsapiini on IMO hyvä unilääke, jos on unettomuus on vaikealaatuista, MUTTA silläkin on toki haittapuolensa. Itse nukun sillä helposti 10 h aivan kanttu vei, mutta sitä en arvaa sanoa, kuinka hyvälaatuista se uni on. Herään siitä nimittäin pirun kärttyisenä ja äksyillessä ja ärsyyntyessä meneekin sitten koko seuraava päivä ja tämä kielisi siitä, että uni ei ole ollut erityisen lepuuttavaa ja virkistävää. Joskus tosin ne valot on saatava sammuksiin vähemmänkin hyvälaatuisesti ja pienillä haittavaikutuksilla, jos totaaliunettomuus on vaihtoehto. Lisäksi mirtatsapiinin yleisiin sivareihin kuuluu hillitön ruokahalun lisääntyminen ja mässyhimo, joka ennen pitkää tietenkin johtaa lihomiseen. Ei tätäkään tietenkään kaikille tule, mutta on siis hyvin yleistä, eikä vain allekirjoittaneen omaa kokemusta. Ei tuokaan toki mikään järkyttävä haitta ole, jos kyse on max. 2 viikon kuurista, jonka jälkeen saa vielä helposti fiksattua syömisensä terveellisemmiksi ja korjattua nopeasti aiheutuneet vahingot.
Mirtatsapiinissa vähemmän on enemmän, mitä unettomuuden lääkitsemiseen tulee eli 7½ mg, max. 15 mg annoksilla toimii unilääkkeenä, suuremmat annokset alkavat sitten toimia päinvastoin. Tietty tässäkin on yksilöllisiä eroja.
Itse en ole enää vuosiin tarvinnut mirtaa, kun löytyvät nuo Insominit, jotka jeesaavat aivan riittävän hyvin silloin, kun suht harvoin niitä tarvitsen, mutta voisin kyllä edelleen käyttää mirtaa unilääkkeenä hyvin satunnaisesti, jos unettomuuteni olisi sitä laatua, että muu ei auttaisi, mutta lepteihin ei vielä kuitenkaan tarvitsisi turvautua.
Kiitos vinkeistä. Juuri tuota samaa olen lukenut tuosta ketiksen off-label käytöstä, että jotenkin häiritsevät jatkuvasti jotain aivojen reseptoreita tyyliin on-off. Toki oon lukenu sen sivariselosteen ja onhan siinä vaikka mitä Joo mä en oo saanu tuosta mirtsasta mitään ruokahimoja, että pyydänpä jatkossa sitä jos tarvii. Nyt saanut onneksi unettomuuden kuriin niin tällä hetkellä ei onneks tarvi mitään.
Muuten, luinpa tuossa jokin aika sitten, että Usassa oli tuon ketiapiinin valmistaja saanut melko suuren sakon, kymmeniä miljoonia dollareita tais olla (toki karkkirahoja noille) kun se valmistaja oli siellä ohjeistanut lääkäreitä tunkemaan sitä ketistä mahdollisimman moneen vaivaan ja nimenomaan off-label käyttöön voittojen maksimoimiseksi.