Kuinka toipua subutexin käytöstä?

Kokeilen linkittää tämän toisen keskustelun tänne, koska vinkkien perusteella voisi paremmin löytyä mielipiteitä/kokemuksia:

http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=42&t=22769&p=574687#p574687

Tunnustaako joku pystyneensä lopettamaan?
Millä tavalla ja jäikö jotain pysyvää muistoksi? (tarkoitan fyysisiä tms. oireita, paniikkikohtauksia, silmien karsastusta jne…)
Minulla on 16 v tyttö joka on käyttänyt subutexia kohta vuoden, bentsoja ja piriä siinä sivussa.
On itse sitä mieltä että ei muuta kuin korvaushoitoon.
Sanoo ettei enää pysty lopettamaan eikä edes halua yrittää.
Koska on alaikäinen on ollut huhtikuusta pakkohoidossa, karkaa aina kun pystyy ja vetää kaikkea mahdollista.
On yrittänyt ottaa hengen itseltään jo monta kertaa jne…
Millä mä sitä autan jos se ei itse tahdo?
Mulla on vaan vuosi aikaa ennen kuin täyttää 18.
Saanko sen heräämään ennen sitä?
Monta kysymystä ja niin vähän vastauksia…
Jos jollain on omakohtaista kokemusta tai jotain tiedonmurusia, olisin kiitollinen.
Olisiko myös kokemusta päihdehoitopaikoista alaikäisille. Onko jotain mielipiteitä/kokemuksia esim. Pyhtään Stopparista?

Soilisko,
ketjusta “lapseni on narkomaani”

:open_mouth: Ei, ei noin nuorta korvaushoitoon!!! Siellä hän oppii viimeistään käyttämään aineita kunnolla. Muitakin tapoja on, mutta homman nimi on se, ettei ketään voi raitistaa ilman omaa halua lopettaa. Tietty nykyään on olemassa maximissaan vuoden kestävä bubrenorfiini-korvaushoito, jonka tarkoituksena on sen vuoden aikana päästä irti huumeista. Siihen kuuluu hyvin intensiivinen psykososiaalinen kuntoutus, varsinkin on kysymys noin nuoresta. Vuosi käyttöä on toisaalta lyhyt aika, toisaalta pitkä…Mä olen itse ollut 6 vuotta korvaushoidossa, tiedän jonkin verran tästä hoidosta ja käytännöistä. Jos haluat, laita mulle mailia, niin voidaan jutella henkilökohtaisemmalla tasolla, esim, missä asutte ja mitä siellä on tarjolla. S.posti: alexa3@luukku.com. :wink:

Kuka helvetti näille pikkulapsille noita päihteitä oikein meskaa? SAIRASTA! tollasilta nirri pois :imp:

Sanos muuta.
Ensiks tarjottiin, sitten värvättiin kuriiriks ja kun rupesi saamaan siivunsa palkkioksi, alkoi myös rankempi käyttö.
Taitaa olla aika tavanomainen kuvio :unamused:

no huh huh. näissä kuvioissa valitettavasti tytöt on aina nuorempana mukana, ja äijät aina täysiä narkkeja. vitun idiootit ressukat ei tajua mitä vahinkoa tekee. koita ottaa osoite ylös ja naps vaan, niskaan.

^ Ai kuolemantuomio on toimiva ratkaisu ongelmaan, joka laittomuus synnyttää?

Jos kaikki halukkaat saisivat vetää kaiken tarvitsemansa kaman jossain hallitusti ja valvotusti, olisi ongelma rajatumpi ja huomattavasti halvempi hoitaa.

esitin asiani ehkä turhan kärkevästi jos tuosta tuomio kuoleman tulee. hallitusti ja valvotusti työstän juuri.

klok klok, kuka se siellä kolkuttaa. taitaa olla omatunto.

^^ Niskalaukaukseltahan tuo “naps” kuulosti! :mrgreen:

kannattaa ottaa yhteyttä sinne pyhtään stoppariin, koska uskoisin että sieltä voisitte löytää jonkinlaisen ratkaisun ongelmaanne tai ainakin neuvoa sellaisen tahon joka pystyy teitä asiassa auttamaan…Mutta ennenkaikkea tahdon tytön äidille antaa muutaman neuvon joilla toivon että jaksaisit yrittää pääsemään tytärtäsi irti aineista. Kaikkein ensimmäiseksi mene kirjastoon ja lainaa tätä aihetta käsitteleviä teoksia, kerro totuudenmukaisesti mitä haittoja aineiden käytöstä seuraa, yritä löytää tyttärellesi jotain muuta, mikä häntäkin kiinnostaisi, sen huumeiden käytön tilalle. Ja sinun pitää yrittää muistaa, että pääseminen kuiville, näiden aineiden käytöstä kestää pitkään ja että retkahdukset kuuluvat sille tielle joka johtaa raittiuteen. Anna tyttäresi ymmärtää että rakastat häntä kaikesta huolimatta, mutta kuitenkaan antamatta hyväksyntää aineiden käyttämiselle. Ennenkaikkea tässä tarvitaan kärsivällisyyttä niin sinulta kuin tyttäreltäsikin, äläkä missään tilanteessa luovuta. Yritä löytää tyttäresi elämään jokin asia joka motivoi häntä itseään haluamaan lopettaa, koska se lopettamispäätös lähtee jokaisesta itsestään. mitkään pakkokeinot tai muut uhkailut ei näissä asioissa ole koskaan kantanut hedelmää, vaan siinä saattaa käydä niin, että tyttäresi reagoi pakotteisiin uhmakkaasti ja alkaa käyttäytyä vielä enemmän päihdehakuisesti ja itsetuhoisesti. Koita myös selvittää löytyykö siellä missä asutte, myöskin huumeidenkäyttäjän vanhemmille jonkinlaista vartaistukea tai ryhmää joka saa voimia toinen toisistaan. Toivotan sinulle kaikkea hyvää ja toivon että sait tästä viestistä edes jonkinlaista helpotusta ahdinkoosi… tv lummetar

Vuosi on niin lyhyt aika, että siitä kyllä pääsee eroon.

Ehdoton ei korvaushoidolle!

Kuukaudessa sillä on reflat ohi!

Mutta omasta päästä se on kii, jos oisin ite ollu fiksumpi, en olis ikinä alottanu.

Ny kolmikymppisenä yl kymmenen vuotta vetäneenä, se on jo hankalampaa.

Mutta ei mahdotonta.

Itsellä on menossa tällä hetkellä haku korvaushoitoprosessiin.

Enimmäkseen itse ottanut oppareita, vahvempia kuin texi.

Jos vetää texiä, niin mitä hoitoa sitä on hoitaa texillä.

Eri asia jos kovempia.

Lyö se käsiraudoilla patteriin kuukaudeksi, brutaalia, mutta toimii.

Todellakin, jo olisi aikakone, olisin antanut lyödä itseni käsirautoihin pentuna siksi ajaksi, että reflat olis ohi.

Tossa vaiheessa pahinta on “alamaailman” romantisointi ja semmoset jutut,ollaan niin “kovia jätkiä” jne.
Siinä ku on vielä teini-iässä ni voi voi.

Ota yhteyttä A-klinikkaan ja kaikkiin mahdollisiin tahoihin!

Se on lopulta sekä sinulle että tyttärellesi hyuödyksi.

Aluksi hän voi sinua moisista vihata, mutta vanhetessaan hän tulee tietämään, että teit kaikki puhtaasta rakkaudesta!

Kiitos kaikille kommenteista!
Tyttö on nyt toista kertaa hvo:lla. Sen lisäksi on ollut huhtikuusta vastaanotto- ja arviointiyksikössä, välillä Aurorassa ja Jorvissakin. On nyt kaksi kertaa karannut lukkojen takaa, kerran sieltä laitoksesta ja nyt keskiviikkona hvo:lta. Heinäkuun lopulla se otettiin huostaan kun on vaarallinen itselleen.
Eka vieroitus näytti menevän hyvin ja uskoin tytön itse haluavan eroon aineista. Kun pääsi vapaammalle osastolle, alkoi heti piikittää lomillaan. Positiivisten seulojen vuoksi lomat paloivat mutta tyttö pysyi päihtyneenä. Henkilökunta epäili jemmoja tai että joku toi kamaa ikkunasta. Omaa tahtoa ei siis vielä löydy ja tyttö on taas kateissa.
On eilen ollut liikenteessä kaverinsa äidin (subunarkkari ja huumeiden välittäjä/myyjä). Varmaankin saa jotain keikkoja tms joilla pysyy aineissa. :unamused:

niin monesti olen nähnyt kun ihmisellä itsellään ei ole halua raitistua, ei korvaushoitokaan sitä tee. ihmeitä tapahtuu ja ihmisiä raitistuu nimenomaan oman halun ja usein vertaistuen avulla. meidän maassa on monta hyvää hoito/kuntoutus-paikkaa. joku “viisas” on joskus sanonut että metsästä on yhtä pitkä matka takaisin kuin sinne on mennyt. joten raitistuminen vaatii aikaa ja kovaa työtä, joskus motivaatio löytyy vasta matkalla.

Lopettamalla, eli ota niitä busuja :slight_smile: