Kuinka selvitä peliveloistaan?

Moi kaikki,

Oon täällä ihan uusi, joten halusin avata omaa tilannettani uuden keskustelun kautta. Täällä siis 35v nainen, joka on saanut haalittua itselleen yli 90k pelivelat.

Lainat on 6 eri paikassa ja kuukausittain lyhennyksiin menee yli 1500e.
Lisäksi on asuntolaina, josta olen maksanut lähinnä korkoja, koska muuten ei palkasta olisi jäänyt mitään käteen.
Ja palkasta jääneet rahatkin on lähinnä sitten mennyt pelaamiseen.

Olen tosiaan työelämässä, vakituisessa työsuhteessa ja nettopalkka on noin 2100e/kk joten jotenkin täällä vielä räpiköidään.

Mutta tuo se ongelma onkin, en halua enää vaan räpiköidä. Peliestot lähti päälle, samoin Trustlyn siirtojen esto. Pelaamisen pitää päättyä nyt täysin.

Minä haluaisin kuulla, että miten olette pyrkineet hoitamaan pelivelkoja ilman ulosottoa? Onko sellaista mahdollisuutta, kun velat huitelee pilvissä?

Minulla on suunnitelmissa laittaa oma asunto vuokralle ja hoitaa vuokrasummalla asuntolainan lyhennykset sekä yhtiövastike.
Muutto toiselle paikkakunnalle siis edessä, mutta lähemmäksi lähimmäisiä sukulaisia.

Muutossa toki mietityttää asunnon löytäminen, mistä löytäisi kohtuuhintaisen kämpän (ettei kaikki rahat menisi vuokraan). On herännyt myös ajatus osa-aikatyön etsimiselle, jonka kautta saisi hieman lisäeuroja elämiseen.
Toisen työn hoitaminen vaan vähän jännittää, jaksaako sen?

Miten teillä muilla menee?

Omat jaksamiset heilahtelee vähän puolelta toiselle, mutta onneksi tänään(kin) paistaa aurinko :slight_smile:

-Miten iso todellinen vuosikorkoprosentti noissa peliveloissa on?
-Miten paljon pääoma lyhentyy kuussa loput jotain korkoja?

Nuo nyt ainakin vaikuttaa selviämiseen. Uossa on nyt ainakin se hyvä juttu koroksi vaihtuu 7% viivästyskorko. Ja uo veisi vaan 700e kuussa tuosta nettopalkasta.

Kannattaa kysyä pankista mitä tapahtuu asuntovelalle jos tulee maksuhäiriömerkintöjä.

Moikka!
Ymmärsinkö oikein, että sulla on 90000euroa pelivelkaa ja siihen vielä asuntolaina päälle? Saanko kysyä, miten oot onnistunu saada noin paljon velkaa, vai onko sulla takaajia tai asunto takuuna jossain? Nimittäin jos takaajia löytyy, niin ne velat kannattaa pyrkiä maksamaan ekana.
Vaikka nyt nippa nappa pärjäät, tuollaisen summan lyhentäminen ja vielä kuuteen eri paikkaan korkojen kera, niin tuo velka ei lyhene vielä pitkään aikaan tuolla 1500e/kk edes maltilliseksi jotta voisi esim. Yhdistää lainoja. Ehdottomasti kannattaa etsiä lisätöitä jos vaan suinkin mahdollista, valitettavasti en usko että muutoin selviät velkojen maksusta- epäilen, selviääkö siltikään ilman ulosottoa, koska velkamäärään nähden maksukykysi on kyllä liian pieni.
Vaikka itse olen ulosottoa vastaan ja sitä mieltä että sitä kannattaa viimeiseen asti
Välttää, niin sinun tapauksessa kyllä jo suosittelisin sitä, jäisi ainakin vähän enemmän kuukaudessa käteen-jokatapauksessa tulet maksamaan noita velkoja vielä vuosikausia, niin parempi ne olisi ulosottoon maksaa.

Ulosotossa on vaan se, että saattaa viedä asunnon jos maksukyky ei riitä ja jos asunnosta ei ole paljoa velkaa
Jäljellä. Näistä osaa varmaan joku paremmin tietävä sanoa enemmän.

Ja niin, ota yhteyttä velkaneuvojaan! Luulenpa että sieltä tulee vahva suositus ulosotolle tai asunnon myymiselle, mutta hyvä olisi nyt jonkun viisaan kanssa päästä selvittämään tuo velkatilanteesi.

Hei ja tervetuloa palstalle :slight_smile:
Itsellä pelivelkaa noin 29000e ja kuuteen eri paikkaan. Lyhennykset noin 860e/kk. Itse ajattelin taistella velat pois ilman ulosottoa.
Itse aloitin toisen työn osa-aikaisena noin kk sitten. Itsekkin epäilin jaksamista mutta hyvin on jaksanut kun missiona on saada extra rahaa. Kesäkuuhun asti teen ja sitten pidän loman.
Summana velkasi ovat jo aika isot. Osa omista lainoistani ei lyhene juuri ollenkaan jos en niihin lisä euroja laita. Esim. Norski pankin lainaa kun laskin niin jos lyhennän kk tuon 167e mikä on minimi niin 5v on lyhentynyt vain 500e :imp:
Suosittelen maksamaan velkoja lumipallotekniikalla. Itsekkin asiaan kun perehdyin ja lähdinkin nyt maksamaan yhtä lainaa pois enemmän ja siitä kun jää maksut pois niin siirrän sen kk erän toiseen.
Olen itse vasta alussa maksujen suhteen kun paraneminen peleistä ei ole vielä kunnolla alkanut. Mutta päivä ja viikko kerrallaan.
Mietin tuota velkamääräsi että pääsisit kk maksuissa tosiaan pienemmällä summalla ulosotossa mutta itse jo yhden ulosoton kokeneenan tiedän että se ei herkkua ole.
Ulosotossakaan ei velat oikein lyhene jos ei ole maksuvaraa niin paljon että lyhentää pääomaakin eikä pelkästään korkoja.
Tsemppiä sinne!!