Olen siinä mielessä onnellisessa tilanteessa, että selvinpäin en ole pelannut aikoihin. Kännissä homma lähteekin aina lapasesta… Osasyynä yksinäisyys ja masentelu, tulee sitten pöydässä turhankin paljon viihdyttyä. Nyt on muutama satanen velkaa viimekertaisesta sessiosta. Onneksi pelivelat rajoittuvat kohtuu pieneen määrään, mutta silti ne masentavat minua. Saan kyllä kaiken maksettua seuraavana tilipäivänä. Ahdistaa ajatus, että iso osa palkasta on jo pelattu etukäteen. Kuinka te pääsette näistä yli?
Minä pääsen niistä yli harhauttamalla itseäni. Tekemällä jotain joka vie ajatukset muualle. Riittävän monta kertaa, että olo helpottuu. Esim katson pari leffaa putkeen ja sit nukun lyhyet yöunet ja lähden töihin. Ei ehdi ajatella. Työpäivän aikana työasiat vie huomion. Sit riippuukin häviön suuruudesta jatkuuko paha olo vielä työpäivän jälkeen. Yleensä jatkuu koska yleensä olen pelannut kaiken mitä vuokran jälkeen jää. Eli ei oo rahaa ruokaan kuukauteen. Nälkä muistuttaa häviöstä. Sit vaan pitää jatkaa harhauttamista.
Joskus lenkillä käyminen helpottaa, mutta yleensä ei koska kävellessä pystyy ajattelemaan ja tuskailemaan ja ahdistumaan. Leffat ja TV-sarjat toimii mulla paremmin.
Ja tekstien lukeminen ja kirjoittaminen täällä toimii kans mulla hyvin. Vaikka tää paikka liittyykin pelaamiseen niin silti olo helpottaa täällä.
Moikka Pete88! Tosiaan aika hyvä tilanne siinä mielessä, että velat ovat vain muutamia satasia. Täällä kun monella on tuhansien, kymmenien tuhansien velat. Velka kun velka, aina se harmittaa. En oikein tiedä millä keinolla siitä pahimmasta olosta pääsee yli, potemalla varmaankin ainoastaan. Antaa kaikkien niiden masentavien tunteiden tulla ja mennä ja on juuri niin kauan ärsyyntynyt omasta tyhmyydestä kuin tarve vaatii. Itsellä ainakin se pahin olo menee ohi ajan kanssa ja yleensä seuraavana päivänä on ollut jo parempi olo. Ehkä itsellä helpottaa se, että suhteuttaa ne hävityt rahat suurempaan kuvaan. Miettii siis sitä kautta, että asiat voisivat olla huonomminkin. Omalla kohdalla mietin esimerkiksi sitä, että terveys on hyvällä mallilla, katto pään päällä ja ruokaa kaapissa. Tai ettei ole aiheuttanut muille harmia omilla teoillaan. Ja kuten Tiikeri75 mainitsikin, happihyppely tai muun tekemisen keksiminen ovat hyviä keinoja molemmat!
Voi kiitos vastauksista!!! Tämäkin auttaa, kun voi jutella samassa tilanteessa olleiden ihmisten kanssa. Ikävää, kun tuo velka nyt seuraa pari viikkoa palkkapäivään asti ennen kuin sen lopullisesti voi unohtaa… Mutta tosiaan isossa kuvassa tää on kyllä täysin merkityksetön asia. Tsempit haluaisin lähettää niille, jotka myös velkojen kanssa painivat! Ja onneksi joulua ennen on vielä pari palkkapäivää. Nyt ei vaan sitten enää saa pelien kanssa töppäillä!
Itsekin täällä mietin, että tässähän kannattaa nyt vähän joka kuulle ehkä ajoittaa joululahjaostoksia jo, ettei sitten joulukuussa tarvitse kaikkea hommata. Eikä joulukuussa kyllä ole varaakaan kaikkia lahjoja ostaa kerralla eli sinne ei lahjaostoksia saa kyllä jättää - ehkä täytyy tänä vuonna taas olla luova ja tehdä mahdollisimman paljon lahjoja itse. Itselle voisi antaa joululahjaksi pelittömät päivät!
Miten sulla on nyt Pete88 mennyt, onhan morkkis jo helpottanut?
Yksinäisenä alkaa masentamaan ja silloin helposti tulee pelattua. Itse en koskaan humalassa ole tietääkseni pelannut ja onneksi en kun selvinpäinki tuli pelattua ihan liikaa. Kännit tosiaan tullu vedettyä hävityn rahan masentaessa. Älä vain pelaa lisää. Hyväksy tappio ja seuraavasta palkasta voit laittaa osan säästöö tai ostaa jotain tarpeellista. Yksinäisyyshän on suuri ongelma nykyisessä yhteiskunnassa. Tee rohkea päätös ja soita vaikka kaverille, vaikka et olisi soittanut pitkään aikaan. Itselle tämä on välillä todella vaikeaa ja ei ole kivaa silloin kun oikeesti kaipaa seuraa ja ei saa sitä. Sitten ei ole osannut arvostaa sitä kun kaverit soittaa ja kyselee jonnekin. Olen aikalailla jämähtänyt kotiin kun myin autoni opiskeluiden takia ja kynnys lähteä julkisilla minnekkään on suuri, varsinkin toiselle paikkakunnalle. Sit välillä kun joku kaveri soittanut ja pyytänyt tekemään jotain ja sitä alkanut miettiin “nyt kun hävisin rahaa, niin ei ole varaa tehdä mitää sellaista”. Kuitenkin olen aina yllättynyt kuinka hauskaa oli ja kannatti lähteä mukaan.
Pete88, olet vielä tuossa vaiheessa kun voit valita: 1: Lopetat pelaamisen, rohkeasti vain alat sosialisoimaan ihmisten kanssa, hankit harrastuksia ja nautit elämästä. 2: Mietit et vois pelata hieman ja voittaa menettämäsi rahat takaisin. Voi olla että voitat ja se tekee tästä vielä pahempaa, koska nyt luulet saavasi helpolla rahaa. Jäät pahasti koukkuun pelaamiseen ja pian huomaat velkaa olevan niin paljon ettei sitä ihan heti makseta. Masentaa vielä enemmän ja haaveilet aikaa jolloin olisit pystynyt vielä valitsemaan pelaatko tai et. Arvostat myös nyt enemmän ihan arkipäivisiä asioita kuten rahan riittävän ruokaa. Voi olla et myös työpaikka menee alta ja kynnys tehdä töitä saadaksesi maksaaksesi velkoja kasvaa todella suureksi. Älä tee sitä virhettä. Tämä on niin vaikea uskoa. Itse en ottanut tosissaan vuosia sitten toisten sanomisia. Oma pelipiru oli vahvempi ja ei osannut ajatella järkevästi.
Kiitos kovasti taas vastauksista! Masentaa edelleen se, että seuraava palkka menee pelivelkoihin… Onneksi enää viikko. Voin vain kuvitella, kuinka vaikeaa olisi isompien velkojen kanssa. Täytyis keksiä jotain mielekästä tekemistä, vapaa aika tuntuu vain masentavan. Osittain myös siksi, kun ei ole rahaa tehdä mitään. Mutta ymmärrän kyllä olevani etuoikeutetussa asemassa, kun saan velkani kuitattua viikon päästä kokonaan. Yritän nyt ihan oikeasti ottaa opiksi ja aloittaa 0-linjan pelien suhteen.
Olisin nii iloinen, jos viikon päästä palkasta saisin jo velat kuitattua, mutta taitaa mennä vuosi. Sitten on vielä opintolainaa, mutta onneksi se ei oikein haittaa kun valehtelen itselleni sen menneen pelkästään opiskeluun.