Oon ihan vitun paskassa tilanteessa. Eli lyhyesti sanottuna kärsin niin vakavasta unettomuudesta että siihen ei ole nyt toiminut mikään lääke, useita vuosia olen siitä jo kärsinyt ja kaikki lääkkeet on aika lailla kokeiltu, niin että bentsoja mulle ei enää edes anneta. Kuitenkin ihmisen on pakko nukkua edes jotenkin ja oonkin ajautumassa siihen että ostan kohta kadulta esim ksaloleita tai xanoreita/xanaxeja jotta saisin edes jossain välissä nukuttua, en vain tiedä miten turvallisia nuo on. Nukahtaako esim. ksaloleilla jos ottaa tarpeeksi?
Ensinnäkin, otan osaa.
Itsellä jo teini-iässä alkanut uniongelmat, täyttä helevettiä . Meni sit ammattikoulukin päin veetä kun en vaan saanut nukuttua, paniikkihäiriökin puhkesi. Ahdistusta ja masennustahan en silloin edes tajunnut, mulle se oli normaalia elämää enkä tiennyt että kaikilla ei ole yhtä vaikeaa. Sanovat, että mm unettomuus on jo niin kroonistunut että on tehnyt pysyvää vauriota aivotoimintaan, silti apua ei saa ja odottavat että mä ihmeellisti parannu työkykyiseksi ilman lääkkeitä. Näitä pitäis osata vaatia ja muistuttaa lääkärin velvollisuuksista ja potilaan oikeuksista.
Mitä kaikkea (lääkkeellistä) olet siis kokeillut, sanoit myös bentsoista, nekään ei toimi? Kuinka paljon keskimäärin nukut? En la edes saarnaamaan alkoholista, liikunnasta, huoli hetkistä ja syö kato banaani ennen nukkumaanmenoa ja ole vaan ajattelematta, kyllä se siitä.
Antipsykoottejahan nykyäään tyrkytetään unettomuuteen, itselle viimeksi määrättiin skitsofrenialääke. Olet varmaankin jo kokeillut ihan ketipinoriakin? Osalle se toimii oikeinkin hyvin ilman sivuvaikutuksia. Itse luovutin kolmen kuukauden jälkeen, mulle urheilu on tärkeää enkä pystynyt juoksemaan. Jopa ne mässyt olis kestänyt, mutta liikunnasta luopuminen oli ihan liikaa.å Toisilla toiminut mm triptyl ja atarax, jotkut nukkuu melatoniinillä (en ihan usko etteikö olisi placeboa).
Itsellä kokeiltu varmaan kaikki unettavat" antihistamiinit, masennuslääkkeet, psykoosilääkkeet ja tappelen et saisin Imovanen ja opamoxin pitää, ne on ainoita toimivia ilman sivuoireita.
Tää on tosi surullista, kun lääkärit ei ota unettomuutta tosissaan, jos jonkun niin heidän pitäisi ymmärtää yhteys mielenterveyteen, siitähän saa slaaginkin ja aineenvaihdunta hidastuu kun tarpeeksi pitkään on nukkumatta + psykoosivaara.
Ksaloleista ja muista ei pitäis neuvoa, ohjaisin mieluummin lääkäriin, heillä on velvollisuus kuunnella ja auttaa ja eikö se ole virkavirhe jos jättävät hoitamatta tai pahentaa tilaa.
Noista katupillereistä kun ei ikinä tiedä. Oon siis itsekin ostanut puhtaasti unettomuuteen (tulee turhan kalliit yöunet, vielä työttömälle) . Joskus oon nukahtanut yhdellä tai kahdella ja vasta ostin niin huonon setin, että sai melkein koko liuskan napostelella että nukahdan, täysin arpapeliä mutta minkäs voit. Mielestäni myös seuraavan päivän ahdistus lisääntyy ja oon pirun äkäinen, myös tasapaino heittää jossain erissä mutta oonpa saanut välillä 10h unta, jos päädyt niihin niin ota ajoissa kun se pöpperö voi kestää.
Koita sitä lääkäriä vielä, hoitamatta jättäminenhän on hoitovirhe, ihmiset vaan ajetaan niin nurkkaan ettei jaksa enää pitää puoliaan.
Toivottavasti löydät apua.
(ja kerro mullekin mistä).
Kovasti voimia sulle, oon aivan varma että masennus ja itsaritilastot paranisi jos ihmiset otettaisi tosissaan ja annettaisi apua unettomuuteen. Ja nyt kun on suomen talous niin tapetilla niin sekin paranisi jos ihmiset jaksais töissä!!!
Joo siis tilanne on jatkunut jo monta vuotta. Aluksi aittoi ketipinor, sitten auttoi zopinox, sitten halcion. Kaikki lääkkeet (melkein ainakin) on käyty läpi, on kirjoitettu Rivatrilia, Temestaa ja muita vahvempiakin bentsoja, tällä hetkellä niitä ei kirjoiteta vaikka oon pyytänyt uudestaan Halcionia kun se viimeksi vuosi sitten toimi (ja jonka sitten lääkäri lakkautti kun tolet alkoi kasvamaan.)
Sympatiat tosiaan kaikille jotka kroonisen unettomuuden kanssa painivat, tää on ihan yhtä helvettiä tosiaan. Mulla on kyllä tulossa uusi lääkäriaika mutta taidan varata jonnekin yksityiselle ajan kun julkinen puoli toimii niin hitaasti.
Ja joo, ei auta lenkkeilyt, banaanin syömiset ennen nukkumaanmenoa tms. Ne on kokeiltu. Jos yksityiseltäkään ei saa enää mitään apua niin oon katupillereiden varassa…
Vaikea sanoa, miten juuri sinulla vaikuttavat. Alpratsolaami saattaa hyvinkin unettaa, varsinkin, jos siihen ei ole toleranssia, mutta yhtälailla sillä saattaa olla enemminkin piristävä vaikutus. Isoilla annoksilla on ihan vakavasti otettava riski myös se, että alkaakin touhuilla kaikenlaista epätarkoituksenmukaista muistamatta näistä jälkeenpäin mitään ja sillä voi olla sitten enemmän tai vähemmän ikävät seuraukset.
Jotakin osviittaa antanee se, miten benzot ovat sinulla aikaisemmin toimineet. Ymmärsin, että joskus olet niitä käyttänyt. Jos perinteiset unibenzot(tematsepaami, nitratsepaami) tai muutoin väsyttävämmät benzot(diatsepaami, oksatsepaami) eivät ole tehonneet unettomuuteen, en hirveästi laskisi alpratsolaamin varaan. Se kun on nimenomaan päivälääke, jonka tarkoitus on pitää toimintakykyisenä esim. sosiaalisten tilanteiden pelosta johtuvien ongelmien kanssa. Näin siis tyypillisesti lääkärin määräämillä annoksilla. Isoilla annoksilla voi toki nukahtaa, mutta katso ylempänä kirjoittamani riskit suurista annoksista.
Sitä en arvaa sanoa lainkaan, kuinka turvallisia nuo katuryynit ovat. Saattavat sisältää muutakin vaikuttavaa ainetta, kuin alpratsolaami tai sitten alpratsolaamin määrä on niissä mitä sattuu. Näihin kauhutarinoihin fentanyylillä tai ties millä norsuopioidilla myrkytetyistä Ksaloleista en hirveästi jaksa uskoa, mutta kyllä se noiden kanssa puljatessa aina vähän lottoamista on vs. suomalaisen apteekin tavara.
Edit: Jaahas, jäi puusilmältä huomaamatta tuo viimeinen viesti. Bentsodiatsepiinit siis ennenkin auttaneet. No, sitten vain tsemppiä sinne lääkäriin.
En ala minäkään saarnata liikunnoista, päihteettömyyksistä, makuuhuoneen tuulettamisista, hiilihydraatti-/tryptofaanipitoisista iltapaloista ja hengitysharjoituksista. Tiedän oikein hyvin, että vaikean, invalidisoivan unettomuuden katkaisemiseen yleensä tarvitaan lääkitys. Jos ja toivottavasti kun sen akuutin ongelman saa hoidettua, on kuitenkin ihan aiheellista miettiä, onko elämäntavoissa jotakin sellaista, mitä rukkaamalla unettomuus helpottaisi.
Omakohtaisen kokemuksen ym. empiiristen havaintojen perusteella olen tullut siihen tulokseen, että monien ihmisten univaikeudet johtuvat siitä, että oma, luonnollinen vuorokausirytmi ei vastaa tätä teollisuusyhteiskunnan sanelemaa 22.00-6.00 välillä kuuluu nukkua -rytmiä. Kun siihen väkisin yrittää itsensä ympätä, ei tietenkään tule uni. Omat univaikeuteni helpottivat silloin, kun tajusin, että minä olen iltatorkku-aamuvirkku. Petiin menen viimeistään ysiltä illalla, kun silmä luppaisee ja sitten herään hyvin levänneenä aamuneljältä, viimeistään viideltä. Jos yritän venyttää nukkumaan menoa sinne “aikuisten” 22.00-23.00 asti, sisäisen kelloni nukkumaanmenoaika menee ohitse, huonosti tulee uni, mutta sisäinen kello käskee kuitenkin herätä aikaisin. Välillä tuosta aikaisesta nukkumaanmenosta voi toki lipsua, jos on jotakin iltamenoa, eikä se mitään katastrofia aiheuta ja ns. arkirytmiin pääsee kiinni taas nopeasti. Pääasiassa kuitenkin nukun ja kukun oman sisäisen kelloni mukaan. Täältä työkyvyttömyyseläkkeeltä on tietenkin helppo huudella, kun voin nukkua, koska haluan. Ymmärrän, että helpommin sanottu, kuin tehty, jos on työelämässä tai on muita säännöllisiä velvoitteita. Tuo on kuitenkin seikka, jonka vaikutusta on hyvä ihan vakavissaan pohtia.
Kyllä se ksalol rauhoittaa silleen että unesta helpompi saada kiinni. Mutta itse ottaisin ennemmin unettomuuteen iltaisin Rivatrill 2mg koska se relaxoi lihaksia ja rauhoittaa.
Kumpikaan bentso ei varsinaisesti nukuta mutta kyllä ne edesauttaa siihen nukkumiseen kummasti.