Olin sellainen suoriutuva tai suorittava alkoholisti. Kävin töissä ja oli aina aamuisin ylhäällä touhuamassa kaikkea. Hoidin perheen asioita ihan normaalisti ja olin lasten kanssa milloin missäkin.
Viimeiset noin 10-vuotta join joka ilta kaljaa, sitä ennen oli joitain välipäiviä.
Kuulostaa aivan sairaalle, kun asiaa ajattelee näin jälkikäteen.
Jossain vaiheessa mua alkoi hävettää se kaljalaatikoiden kotiin raahaaminen ja muu logistiikka tölkkien kanssa. Se meni sitten siihen perinteiseen hajauttamiseen eli hain muutamia pinttejä huoltiksilta ja pikkukaupoista. Sehän oli sitten kallista, eikä rahat meinannut ikinä riittää.
Laskin annoksia, mutta siitä huolimatta ne tuppasi vuosien saatossa nousemaan. Olin kuin potilas, joka laskee iltalääkkeitään. Mun lääke kaikkeen oli siinä alumiinipurkissa.
Ongelmia oli kaikkialla ja vika oli aina muissa, mutta oluella olosta sai hetkeksi muka normaalin.
Paranemisprosessi alkoi jo vuosia sitten, kun ymmärsin olevani addikti ja pahasti riippuvainen oluesta. Se oli loppuajasta sellaista, että töissä lounaan jälkeen alkoi miettimään iltakaljoja ja sitä mistä kaupasta ne tänään hakisi.
Vaikka ymmärsin asian vakavuuden, en silti tehnyt sille mitään, koska muutkin juo ja varsinkin Euroopan lämpöisissä maissa, miksi ei siis täälläkin.
Hiljalleen se addiktio alkoi ärsyttää enemmän ja enemmän, kun kaikki pyöri sen alkoholin ympärillä: se oli koko ajan mielessä, eikä pystynyt keskittymään oikein mihinkään.
Lopetin heinäkuussa 24. Suunnilleen edeltävän vuoden olin puhunut itsestäni itsellleni alkoholistina ja juoppona, muille en puhunut mitään. Seisoin usein peilin edessä ja sanoin itselleni: “vitun juoppo”. Samoin kaljalaatikolla käydessäni puhuin aina itselleni ja haukuin alkoholistiksi.
En tiedä oliko tästä hyötyä, mutta kerran lääkärin tarkastuksen yhteydessä, kun tohtori sanoi arvojen olevan sitä luokkaa, ettei ammatin harjoittaminen enää onnistu, jos ei lukemat laske, niin päässä välähti jotain. Ensin kiukuttelin tapani mukaan ja manasin, mitä ne puuttuu mun harrastukseen, kun hoidan kuitenkin työni ja vastuuni. Ihme kuitenkin tapahtui ja perjantaisen puhelun jälkeisenä sunnuntaina en enää ottanut alkoholia.
Nyt addiktiosta vapaana voin sanoa, että kyllä kannattaa taistella itsensä irti päihteistä, oli historia tai ikä mikä tahansa. Minä ehdin juoda 30-vuotta, olin 47 kun lopetin.
Yksi kysymyksesi oli miksi join. Join koska olin riippuvainen. Toki kaikenlaisia syitä tähän voisi listata loputtomasti, mutta se on turhaa. Perinteisimmät tekosyyt juomiselle on varmaan se raskas työ tai kiukkuinen puoliso. Muita hyviä syitä on hyvä tai huono ilma, hyvä tai huono päivä, loma tai jotkut juhlat, mökkiviikonloppu…