kutinasta.
voi itku, on todellakin kokemusta ja minäkin suosittelen toisten tavoin että kipin kapin tsekkaamaan maksa-arvot.
kirjoitan kokemuksistani nyt ihan suoraan, ja siltikin, että monelle tämä on jo tuttua juttua eli toistoa jälleen.
itselläni alkoi epätavallisen voimakas kutina vuosi sitten joulukuussa. huom, en ollut juonut syksyn aikana mitenkään valtavia määriä enkä ole koskaan joutunut kärsimään esim viinaputkista. olen vuosien saatossa tarkastuttanut maksa-arvoni suht säännöllisin väliajoin eikä niissä ole koskaan ollut mitään vikaa aiemmin.
yhden lekurin sanat ovat jääneet mieleen: maksasi on täysin puhdas, kuin vauvalla.
ja huom, muuten, vasta viime vuoden lokakuussa maksa-arvoni tsekattiin myöskin. muistaakseni ALAt/AFOS oli tällöin pikkuisen koholla, ensimmäistä kertaa siis koko elämässäni, johon lääkäri sanoi että sopii tuohon sun vyötärölihavuuteen. eli ei jatkotoimenpiteitä.
mutta sitten pamahti.
joulukuussa lähdin sen kutinan sekä yleisen huonovointisuuden takia vihdoinkin päivystykseen. myös ihoni kellersi, samoin silmieni valkuaiset, mitä en ollut huomannut itse vaan havainnon teki ex-ukkoni.
siis maksa-arvot olivat pilvissä, en muista lukemia.
äkkiä jatkotutkimuksiin ja kyllä vain, sain valitettavasti diagnoosin sappitiehyeen syövästä.
ei siis maksasyövästä, mutta sappitiehyeethän menevät myös “maksan kautta”, jotenkin näin, ja siksi siis hulppeat maksa-arvot.
sappitiehyeet olivat tukossa ja sinne asennettiin vieraskapine, stentti. keltaisuus katosi, samoin se kutina.
nyt syksyllä kutina alkoi taas. olin jo varma että esim bilirubiinit ovat taas pilvissä, mikä sekin aiheuttaa kutinaa, tai stentti on päässyt “vuotamaan”, muttei näin ollutkaan.
minäkin sain kutinaani tuota Ataraxia muttei se pahimpina kutinapäivinä tuntunut jeesaavan.
kutina on tällä hetkellä hallinnassa eikä syy siihen siis selvinnyt.
ikävä kertoa tällainen tarina mutta mene tosiaan nopeasti labroihi, Raitistuja.
korostan että vasta lokakuussa olin labrassa ja silloin kaik oli suht ok, mutta jo joulukuussa piru irti.
JOS sulla EI ole keltaisuutta, niin sehän on valtavan iso asia, joten kutina voi olla selitettävissä lukemattomilla eri syillä, kuten Juhanikari vai Wisefool vai sittenkin Korkkis mainitsikin.
mutta tarkistaa kannattaa! kovasti tsemppiä!