Krapulaan vanhentunutta beetasalpaajaa?

Se jäi vielä vaivaamaan, että kutina jäi.

Korkinkadottaja laittoi, että yksi katkollaan käyttämistään lääkkeistä olisi Atarax jonka googlasin allergiaa / kutinaa estäväksi lääkkeeksi.

Onko kutinasta / ihottumasta kokemuksia kellään jos lähtenyt huolella lapasesta?

Mulla nimittäin oli jo ennen tätä 10pv putkea lähtenyt ja juurikin tullut kutinaa joka yhä.

Aika pian sain Google tulokset, että “entisaikaan ihmiset puhuivat viinakirpuista”. Jotka siis ei mitään kirppuja vaan vain liiallisesta käytöstä johtuneita iho-oireita.

Huolestuttavampaa, että jossain että kertovat munuaisten/maksan olevan prakaamassa.

Tästä kutinasta kokemuksia? Jos, kauanko sitäkin kärsiä ennenkuin alkaisi helpottaa?

On tuo alkoholi vaan pirullinen aine kelle se ei sovi. Tekee ensin aikanaan helvetin hyvän olon nousuhumalineen (ei sitä käy kiistäminen) ja sitten vuosi vuodelta hivuttautuu ongelmaksi joka voi tuhota koko elämän. Ja lähiympäristön elämän.

Huomenta!

Valitettavasti tuo kutina voi kertoa maksan huonosta voinnista! Googleta maksa ja kutina.

Hyviä uutisia! Kahvi suojaa maksaa! Googleta maksakirroosi ja kahvi.

t. Juhani

Googlaa myös kahvi ja gt!

Moi Juhani.
Ja Hyvää Joulua sullekin.

Jännä, tuo Diapam. Mulla se teki sen, että nimenomaan fyysistä krapulaa alkoholista ei tullut koskaan, ehkä siksikin kun en oikein kovia kännejä milloinkaan vedellyt. Enempi sellainen tissuttelija olin. Toki joskus lipsahti…
Sen sijaan morkkikseen ei kyllä auttanut kuin aika. Unettomuuskin on minulla ollut aika harvinaista.

Joo, ollaan samassa tilanteessa Juhani, mullahan oli lääkärin lupa jopa 30mg/vrk tuota mömmöä napsia. Jo kauan sitten. Nyt olen nelisen viikkoa kokeillut tuolla 15mg määrällä, enkä sitä vähemmän viitsi vielä ottaakaan, ennen kun näen sen päihdelääkärin. Pitää myös ajella alas myrkky pitkällä aikataululla, ettei tulisi viekkareita. Olen huomannut, että parempi ihan kellosta katsoa, koska lääkkeen ottaa. Pysyy pitoisuus kohdallaan. Joskus tein sen virheen, että tuli kokonaan lääkkettömiä päiviä. Sitten niiden jälkeen kun oli ‘ylimääräisiä’ jäänyt, tuli otettua vähän enemmänkin, mitä lääkärin ohje. Ei hyvä.
Aika jännä tapaus, en tiedä olenko tänne kertonut…(pamit vie muistin).
Yli kymmenen vuotta sitten A-klinikan lääkäri kirjoitti minulle vuodeksi reseptin, jolla sain viikon välein apteekista 100kpl 5mg Dipamia. Oli kyllä melkoinen määrä. Se lääkäri sanoi, että syö näitä niin paljon kuin huvittaa, kunhan et juo. Missähän suljetulla sitä mahtaisi makailla, jos olisi tuota ohjetta noudattanut? Niitä jäi silloin väkisin varastoon, muistan kaapissa olleen avaamattomia satasen pakkauksia varmaan kymmenen pahimmillaan varalla.

Jutut menee lääkepitoisiksi, vaikka alkoholipalstalla ollaan. Pitää ryhtyä joulun viettohon.

Pärjäilkää.

Kaipa sitä kutinan suhteen voi monikin asia olla mahdollisuuksien rajoissa, mutta olisi kyllä aivan perusteltua suitsia ainakin pahimmat kauhuskenaariot pois mieltä kiduttamasta, kun kerran ikterusta tai ödeemaa tai mitään sen sellaista järisyttävää oireilua ei esiinny. Maksa taitaa joka tapauksessa olla muutenkin useimmilta osiltaan elimistön anteeksiantavin ja uusiutumiskykyisin elin, joten himppuriikkisen vajaatoimintaiseksikin rasittuneena se on hyvä elpymään.

Alkoholin vieroitusoireisiin tuntuisi usein kuuluvan runsasta hikoilua (ja lakanoissa pyörimistä!) mikä kuivattaa ihoa. Koska hiki tuossa vaiheessa on myös poikkeuksellisen urea- ja ammoniakkipitoista, lies vaikka ihon normaali bakteerifloorakin olisi hieman sekaisin? Sitä paitsi pakkasethan nyt muutenkin kuivattavat ihoa - ja me miehet olemme perinteisesti laiskoja rasvaamaan ruhoamme! Eiköhän tässä siis päde se kulunut hokema: “Kun kuulet kavioiden kapsetta, ajattele ensin hevosia, älä seeproja.”

Itselläni muuten kärvistellessäni vierotusoireiden kanssa vielä tässä hiljattain, yksi ärsyttävimmistä tekijöistä oli oma nuppi! Juomattomuus jätti psyyken ihme alastomaksi ja hauraaksi. Niinpä takerruin murehtimaan jokaista fyysistä tuntemusta ja jokainen jomotus ja näppylä ja kipu saivat mielikuvituksen hurjaan laukkaan. Oli aivan se ja se sama, mitä järki sanoi, kun fiilis oli vähän väliä ylenpalttisen huolestunut ihan kaikesta. Vaan menipä hyvät hermoilut hukkaan…! :smiley:

Hyvää aattoiltaa kaikille :smiley: !

En halua varsinkaan näin Jouluna kinata tai pelotella, mutta kyllä runsaan alkoholin, siis pidemmän, käytön jälkeisestä kutinasta ilman ihottumaa tulee huolestua. Aivan kuten tulee huolestua keltaisesta ihosta ja keltaisiista silmänmunuaisista.

Kirjoitan kännykästä enkä osaa laittaa tähän mitään linkkejä, mutta googlaamalla löytyy, esim alkoholi ja kutina. Jos kutina jatkuu kannattaa ottaa maksa - arvot ja pitää siihen asti korkki kiinni!

Vielä kerran Hyvää Joulua!

t. Juhani

Joo, kyllä sinä Juhani taidat ihan oikeassa olla. Yritin viestissäni olla rauhoittava, mutta taisin vetää överiksi ja päädyinkin kuulostamaan vähättelevältä. Sori.

Minä tässä taidan hötkyillä kun olen vähän olutta ottanut! Rauhallisesti vaan korkki kiinni ja tilannetta seuraten. Asioilla on tapana järjestyä!

t. Juhani

Ihmisillä on yleensä tapana kuolla. :stuck_out_tongue:

Minä saan katkolla tuota ataraxia ihan vaan unilääkkeeksi, kun tällaiselle kävelevälle alkoholiriippuvuusdiagnoosipotilaalle ei voi mitään kunnon troppeja määrätä. :confused:

kutinasta.
voi itku, on todellakin kokemusta ja minäkin suosittelen toisten tavoin että kipin kapin tsekkaamaan maksa-arvot.
kirjoitan kokemuksistani nyt ihan suoraan, ja siltikin, että monelle tämä on jo tuttua juttua eli toistoa jälleen.

itselläni alkoi epätavallisen voimakas kutina vuosi sitten joulukuussa. huom, en ollut juonut syksyn aikana mitenkään valtavia määriä enkä ole koskaan joutunut kärsimään esim viinaputkista. olen vuosien saatossa tarkastuttanut maksa-arvoni suht säännöllisin väliajoin eikä niissä ole koskaan ollut mitään vikaa aiemmin.
yhden lekurin sanat ovat jääneet mieleen: maksasi on täysin puhdas, kuin vauvalla.
ja huom, muuten, vasta viime vuoden lokakuussa maksa-arvoni tsekattiin myöskin. muistaakseni ALAt/AFOS oli tällöin pikkuisen koholla, ensimmäistä kertaa siis koko elämässäni, johon lääkäri sanoi että sopii tuohon sun vyötärölihavuuteen. eli ei jatkotoimenpiteitä.

mutta sitten pamahti.
joulukuussa lähdin sen kutinan sekä yleisen huonovointisuuden takia vihdoinkin päivystykseen. myös ihoni kellersi, samoin silmieni valkuaiset, mitä en ollut huomannut itse vaan havainnon teki ex-ukkoni.
siis maksa-arvot olivat pilvissä, en muista lukemia.
äkkiä jatkotutkimuksiin ja kyllä vain, sain valitettavasti diagnoosin sappitiehyeen syövästä.
ei siis maksasyövästä, mutta sappitiehyeethän menevät myös “maksan kautta”, jotenkin näin, ja siksi siis hulppeat maksa-arvot.

sappitiehyeet olivat tukossa ja sinne asennettiin vieraskapine, stentti. keltaisuus katosi, samoin se kutina.

nyt syksyllä kutina alkoi taas. olin jo varma että esim bilirubiinit ovat taas pilvissä, mikä sekin aiheuttaa kutinaa, tai stentti on päässyt “vuotamaan”, muttei näin ollutkaan.
minäkin sain kutinaani tuota Ataraxia muttei se pahimpina kutinapäivinä tuntunut jeesaavan.
kutina on tällä hetkellä hallinnassa eikä syy siihen siis selvinnyt.

ikävä kertoa tällainen tarina mutta mene tosiaan nopeasti labroihi, Raitistuja.

korostan että vasta lokakuussa olin labrassa ja silloin kaik oli suht ok, mutta jo joulukuussa piru irti.
JOS sulla EI ole keltaisuutta, niin sehän on valtavan iso asia, joten kutina voi olla selitettävissä lukemattomilla eri syillä, kuten Juhanikari vai Wisefool vai sittenkin Korkkis mainitsikin.

mutta tarkistaa kannattaa! kovasti tsemppiä!