Hei Emmiina,
Haluan sanoa ensinnäkin että onpa kurjaa kuulla tilanteestasi. Toisen ihmisen on mahdoton tuntea tilannettasi viestin perusteella koska sitä voi olla vaikea ymmärtää pidemmänkään tuntemisen myötä. Olen itse toipuva alkoholisti ja tunnen riippuvuuskäyttäytimisen taustoja sen verran, että uskallan vastata sinulle sen perusteella mitä ymmärrän tilanteestasi.
Koska riippuvainen on hädässä ja vaikeuksissa sietää itseään, se johtaa helposti siihen että riippuvainen ihminen hakee mistä tahansa helpotusta itsensä sietämiseen. Tämä on oikeastaan kaiken riippuvuuskäyttäytymisen pohja. Se selittää sen miksi yksi voi juoda alkoholia nauttien siitä ja pystyy lopettamaan sen käyttämisen, ja toiselle alkoholi on nimenomaan pakokeino kaikkeen hankalaan elämässä eikä sen käyttöä pysty pysyvästi hallitsemaan tai lopettamaan ilman isoa ymmärrystä riippuvuuskäyttäytymisensä taustoista.
Riippuvuus on helppo ymmärtää päihteiden ongelmakäyttönä, mutta tavallisesti riippuvainen on samaan aikaan taipuvainen olemaan riippuvainen myös mihin tahansa tekemiseen tai ihmissuhteisiin. Painotan että minä en tunne sinua ihmisenä enkä voi tietää elämästäsi enempää kuin mitä kirjoitat, mutta minä tunnistan sinussa vahvasti riippuvaisen ihmisen, joka ihmissuhteessa riippuvaiseen puolisoon yrittää pelastaa itsensä.
Mitä se rakkaus on, jota välillänne on? Riippuvainen ihminen toivoo pelastusta muuten riittämättömälle minälle, ja siksi on valmis hyväksymään kaltoinkohtelevankin ihmissuhteen koska saa siitä ajoittain huomiota ja hyväksyntää. Puolisosi toiminta kuulostaa näin luettuna äärimmäiseltä laiminlyönniltä sinua kohtaan, ja tämä on oikeastaan jo rakkauden vastakohtaa - välinpitämättömyyttä.
Sinuna minä tarkastelisin sitä, miksi olet valmis sietämään toistuvaa huonoa käytöstä? Jokainen ihminen on sen arvoinen, että ansaitsee turvallisen ympäristön jossa voi luottaa läheiseen ihmiseen. Aistin kirjoituksestasi, jossa olet ”valinnut” tämän elämän, pettymystä ja itsesyytöstä. Minä väitän että et sinä olisi valinnut alkoholistin kanssa elämistä. Vaan olette löytäneet toisistanne tukea ja sellaista turvaa, jossa olette tulleet hyväksytyksi.
Palaan vielä kirjoitukseni alkuvaiheen osaan, jossa riippuvainen hakee pelastusta itsensä kestämiseen ulkopuolelta. Luulen että kun riippuvainen joutuu siihen hätään jossa pelkää, hän on valmis sekä lupaamaan että uskomaan minkä tahansa lupauksen, jos se voisi tuoda helpotukseen hätään. Väitän että se on se koukku, yhdessä koettu pelastumisen toivo, jonka takia olette alkaneet olemaan yhdessä ja jonka olette valinneet. Minusta on selvää että sinä olet huonossa ihmissuhteessa joka ei sinua pelasta, päinvastoin se estää sinua olemasta onnellinen. Riippuvaisella on tapa syyttää muita omista ongelmistaan, ja alkoholistin puoliso kokee tavallisesti olevansa itsekin syyllinen, varsinkin jos tähän syyllisyyden kokemukseen on omassa elämässä jonkinlainen pohja. Sinuna päättäisin että tämä ihmissuhde on väärin sinua kohtaan, hakisin apua läheisiltäni ja työterveydestä, miettisin omaa suhtautumista itseeni ja riippuvaiseen käyttäytymiseen, pohtisin millaista elämää haluan elää, millainen ihminen haluan olla itselleni.
Sinussa ei ole mitään vikaa vaikka olisit tehnyt elämässäsi huonoja valintoja tai tekoja. Sinulla on tämä hetki ja valitsemalla tässä hetkessä itsellesi hyvin, siitä seuraa joko nyt tai myöhemmin hyvää oloa ja iloa. Ne ovat pysyvä osa sinun elämääsi, kun annat sille mahdollisuuden pitämällä itseäsi sen arvoisena.