Kotikatko vinkkejä?

Hei, tilanteemme on tämä:
mies käytti aineita useita vuosia, teho-osastolla kymmenisen kertaa, katkoilla kymmeniä kertoja, pelastunut varmalta kuolemalta ties kuinka monta kertaa ja sitten eräänä kertana sairaalasta herätessään, kun lääkäri sanoi halveksuva ilme naamallaan, että “pelastin juuri henkesi” ja nähdessään koko sukunsa ja äitinsä itkettyneenä, hän päätti raitistua. Hän kävi pidennetyn myllyhoidon ja jatkohoidon, kävi lukion koulunsa parhain arvosanoin, tapasi elämänsä ensimmäisen oikean tyttöystävän, pääsi yliopistoon ja sai muutenkin elämänsä raiteilleen. Pysyi raittiina monta vuotta.

Sitten eräissä illanistujaisissa ajatteli, että jos yhden lasillisen uskaltaisi maistaa…

Tuosta lasillisesta on ny kolme vuotta. Nyt mies on koukussa alkoholiin, bentsoihin ja subutexiin. Kaikenlaista ikävää on ehtinyt sattua ja melkein jo erosimmekin (mies muutti jo omaan kämppäänkin välillä, vaikkemme loppupeleissä yhtään yötä erillämme viettäneetkään). Mies mm. pahoinpiteli minut kaksi kertaa ja ero-prosessin aikoihin minä ihastuin (hyvin laimeasti tosin) toiseen mieheen, johon pidin sähköisesti yhteyttä lähes puoli vuotta, olin jopa 9 päivän lomalla hänen kanssaan ja tuona aikana mies hankki itselleen totaalisen pahan subu-koukun.

Sitten tuli herätysvaihe: Tajusimme, että meillä on yhdessä jotain niin ainutlaatuista, sellaista jota tapahtuu vain kerran elämässä, että sen puolesta olemme valmiit taistelemaan vaikka viimeiseen asti. Mies tajusi myös, että hän tahtoo pelastaa elämänsä ja opiskelunsa. Niinpä sitten, kymmenien omien yritysten jälkeen, haimme viimein apua.

Olemme nyt käyneet A-klinikalla ja hoitosuunnitelma on tehty. Ensin mies ajatteli täyskatkoa (kyllä, uskottomuuteni on jättänyt aika pahan kylmyyden minua kohtaan, mikä on tietysti ymmärrettävää), mutta klinikalla, kun haastattelivat meitä molempia tilanteesta, sanoivat, että avokatko on ehdottomasti parempi vaihtoehto, sillä itselläni on sellainen ahdistushäiriö, etten voi olla yli kolmea tuntia iltaisin yksin (ja molempien laitoshoito olisi tullut varmaan turhan kalliiksi).

Nyt sitten tahtoisin rakentaa kodistamme (otimme molemmat lomaa tämän takia) mahdollisimman katkomaisen ympäristön, jossa miehellä olisi hyvä toipua, sillä miehelleni se olisi hyvin tärkeää. Leikin nyt siis maanantaista asti “sisar hento valkeaa”.

Toivoisin vinkkejä katkon järjestämiseksi mahdollisimman autenttiseksi ja hyväksi paikaksi miehelleni toipua.

Lisäyksiä/tarkennuksia alkuperäiseen viestiin (laitan tämän nyt sitten molempien viestien otsikon alle, kun kerran tuli tämä kahteen kertaan pistettyä…

Niin, tuo katkoympäristön suunnittelu: En kauheasti voi kysellä mieheltä, että millaisen ympäristön hän haluaisi, sillä “rooliin” kuuluu nyt se ajatus, että minä olen tämän " katkolaitoksen ylläpitäjä/hoitaja, joten tehtäväni on luoda puitteet ja säännöt tänne. (voihan tämä vähän hassulta kuulostaa, mutta laitosolojen luominen on miehelleni tärkeää, sillä katkoilla hän on onnistunut usein pääsemään eroon ja, kun nyt minun tilanteeni takia se oikea katko ei nyt ole mahdollisuus, niin siksi tämä “roolileikki”, josa kuitenkin nyt olemme hyvin tosissamme, vaikka miten naurettavalta ehkä kuulostaisikin…

Kaipaan siis vinkkejä erityisesti

1. Säännöistä, jotka katkoilla yleensä on:
    (Esim. Ei omia puhelimia, mutta etukäteen sovituille tukihenkilöille saa katkon puhelimesta soittaa.)
    Muut vastaavat säännöt, mikä kiellettyä, mikä sallittua?

2. Päiväohjelma:
    Millaista ohjelmaa voisin järjestää?
    Television katselu, tupakalla käynti, pleikan peluu ja lukeminen totta kai mahdollisia pitkin päivää, mutta pitäisikö keksiä myös muuta? Ajattelin esim NA/AA - ryhmissä käyntiä joinakin iltoina, pieniä valvottuja iltakävelyitä yms.
    Mitenkäs tuo terapiapuoli? Olisiko esim. Joitakin “päivän ajatuksia paperille” kirjoitustehtäviä ( ideoita teemoista?), joita kävisimme sitten yhdessä läpi. Voisin myös kutsua tänne tiettyjä läheisiä, puhtaana olevia, luotettavia ystäviä terapiarinkiin tai muuten vain keskustelemaan.
    E

3. Ruoka?
    Millaista ruokaa/juomaa voisi subu/ bentsorefloista kärsivälle tarjota. Tai mitä muuta olisi hyvä olla ruoka-/lääkekaapissa? (pritloflexejä tjsp hän saa a-klinikalla ja samoin myös bentsot (sen 30 mg/ vrk), mutta muuta? Buranaa tietysti, mutta mitä muuta olisi hyvä olla?

4. Muita vinkkejä, joita voisit ehkä antaa, jotta tämä meidän oma pieni kotikatko, mutta täysillä panostettu sellainen, onnistuisi mahdollisimman hyvin.

Minulle/meille tämä on nyt todella iso ja tärkeä juttu, kun kyseessä sellaiset pikkuasiat, kuten parisuhde, opiskelupaikka ja henki…

Joten TODELLA ISO KIITOS KAIKISTA VASTAUKSISTA!! :slight_smile:

No niin, olin jo nopea ja vastasin tosiseen ketjuusi. :slight_smile:

Tässä vielä muutama linkki, jos niistä olsi jotain apua:

viewtopic.php?f=2&t=24106&p=612603&hilit=subutex+lopettaminen#p612603

viewtopic.php?f=1&t=25362&p=638827&hilit=+subutex+eroon#p638827

Olet nähnyt todella vaivaa miettiessäsi noita kaikkia apukeinoja. Me ei aikanaan suunniteltu katkoa mitenkään erityisesti. Se oli ihan miehen oma juttu.

En tiedä miten paljon mies on kertonut sinulle lopettamisesta, mutta laitan tähän vielä jotain, mitä sinun on hyvä tietää:

Hän tulee olemaan hyvin äreä ensimmäisinä päivinä. Kun kivut kunnolla alkavat, saattaa tulla itsetuhoisia ajatuksia. Ruoka ei maistu ja vatsa on sekaisin. On ripulia ja mahdollisesti oksentelua. On hyvä varata vain herkkuruokaa, joka miehelle maistuu. Harhaluulot ovat myös mahdollisia. Tämän jälkeen tulee mukavampi vaihe, jossa luultavasti olette hyvin läheisiä. Mies haluaa olla paljon lähellä ja hän on taas läsnä omana itsenään. Kun tuo fyysinen oireilu on ohi, niin sitten alkaa hankalin vaihe, nimittäin selvänä pysyminen. On mahdotonta käsittää, miten voimakas tuo opiaatti riippuvuus oikeasti on. Mies joutuu toimimaan vastoin aivojensa ohjeita. Aivot väittävät, että on parasta ottaa subua. Tämä palautumisvaihe on pitkä ja kestää kolmesta kuukaudesta puoleen vuoteen. Sinä aikana hän on masentunut ja toivoton.

Siihen, miten nopeasti tuo masennus menee ohi, vaikuttaa se miten masentunut oli ennen käytön aloittamista. Mun exä toipui kunnolla vasta noin kolmen vuoden päästä ja nyt on sitten taas alkanut vetää välillä. :unamused: Tosin vain yksittäisiä päiviä, eikä mitenkään säännöllisesti.

Oikeastaa siihen, että miten raskasta tämä tulee olemaan, vaikuttaa miehen tämän hetkinen annos ja käyttöaika. Muistaakseni taisit puhua jotain 2 mg:sta. Se ei ole onneksi paljon.

Lääkityksestä vielä. Mies siis saa jotain lääkkeitä, kun on avokatkolla. Rauhoittavat auttavat. Buranasta ei ole mitään hyötyä. Omalla exällä oli aikanaan munuaiset niin kovilla, että tuli buranasta vielä enemmän kipeäksi. Panacodi auttaa, mutta hidastaa toipumista, koska on opiaattipohjainen. Rauhoittavista vielä, että niissä on se vaara, että ne tekevät estottomaksi, jolloin saattaa lähteä hakemaan subua. Oma kokemus on, että täysin lääkkeetön hoito on kuitenkin paras.

Millainen tukiverkosto teillä on katkon jälkeen? Sinulla on nyt vaarana, että otat tuon hoitajan roolin ja jäät siihen. Alat vahtaamaan miestä ja hänen menojaa, soittojaan ym. Se on juuri raskainta. Itse jäin hoitajan rooliin, vaikka se ei mitenkään tietoista ollutkaan. Sinulla kuin myös minulla aikanaan oli motiivina juuri tuo, että “mitä vaan elämäni rakkauteni tähden”. Minun onneni oli kiinni miehen kunnosta ja se on raskas taakka kantaa.

Tässä vielä kirja vinkki: Siddhartha by Hermann Hesse. Sopii hyvin lopettamisen teemaan. Tätä luettiin ja keskusteltiin sen antamista ajatuksista. :slight_smile:

Aika hurjaltahan tuo kuulostaa. Mies on nyt vedellyt sellaista 4-8 mg päivässä, mutta oli tuossa viime viikolla myös parisen päivää vetämättä kokonaan. Olen ymmärtänyt, että viekkarit kasvavat pahemmiksi koko ajan aina sinne neljänteen päivään saakka ja alkavat sitten hitaasti lieventyä, kestäen yhteensä n. 2-4 viikkoa? Hänen hoitonsa alkaa siis huomenna a-klinikalla ja muuten on tarkoitus oleskella kotona voinnin mukaan.

Eniten tässä mietityttää se, että kun ne vieroitusoireet kasvavat todella pahoiksi, niin miten ehkäistä (tai siis tehdä edes todella vaikeaksi) retkahtaminen? Miten se on katkoilla yleensä toteutettu? Tarkoitan noita sääntöjä. Tiedän (tai näin olen ymmärtänyt), että omaa puhelinta ei saa pitää ja saa soittaa vain yhdelle luottohenkilölle kerran päivässä. Eikä katkolta saa lähteä ulos ulkoilemaan yksinään.

Olisiko tässä ideaa, että mies tosiaan luovuttaa puhelimensa minulle (laitetaan soitonsiirto minun puhelimeeni) ja sitten aina tuleviin puheluihin vastaan minä. Mikäli väärän tyypin kavereilta puheluita tulee, niin kerron hänen olevan katkolla juuri (tottahan se on, vaikka katko onkin nyt kotona :slight_smile: ). Sitten tietyille luottohenkilöille, kuten hänen perheensä jäsenet ja kolme luotettavaa puhtaana olevaa kaveria olisivat “sallittujen listalla”, joille hän saisi puhelimestani aina halutessaan soittaa. Mitä mieltä tästä?

Sitten ulos lähteminen: vien kaikki hänen ulkokenkänsä kellariin ja annan kellarimme avaimen yhdelle näistä “luottokavereista”, jolloin sekään ei olisi minun takanani. Yhdet kengät voisin säilyttää varmuuden vuoksi autoni takakontissa aina a-klinikkareissuja varten. Auto tietysti pysäköitynä sen veran kauas, ettei sinne viitsi sukkasillaan lähteä…

Ensimmäisten kahden viikon aikana kaikki kauppareissut ym. hoidan minä. Kun lähden ulos, otan puhelimen mukaani. Saisikohan welhon nettiyhteyden jotenkin salasanan taakse, siten, että se toimisi meillä ainoastaan silloin, kun olen kotona ja hereillä, eli ettei esim. yön pimeinä tunteina ole mahdollista hoitaa kaveria käymään, kun nukun?

Tällä hetkellä mies on suostuvainen ja haluaa juuri tämän tapaisia turvatoimenpiteitä, mutta sitten, kun paha hetki iskee…voi tilanne olla toinen.

Jääkö vielä porsaanreikiä, joita tulee mieleen? Tahtoisimme molemmat niin kovin, että tämä katko ja päihteistä irti pääsy nyt todella tällä kertaa toimisivat!

Niin vielä se, että mies käy nyt sitten tosiaan sen kolme kertaa viikossa a-klinikalla keskustelemassa, mutta sen lisäksi ajattelin/ajattelimme, että NA/AA -ryhmissä käynti voisi olla hyvä ajatus. Vertaistuki, kun on todella tärkeää…

Kyllä. Luulen, että kirjoittamalla näitä asioita tähän auki paperille (tai siis näytölle), asiat tuntuvat selkeytyvän omassakin päässä. Ehkä tämä tosiaan onnistuisi näin. Tuli äkkiä sellainen positiivinen olo ja toiveikkuus :slight_smile:

Nyt suurella innolla kämppää järjestämään, jotta huomenna voin avata katkohotellini ovet :wink:

Kunnon vieroitusoireet alkavat siinä 2-3 päivän päästä. Pahin on ensimmäinen viikko. Seuraava on jo helpompi. Kai teillä on tarkoitus laskea annos alas hitaasti? Suosittelen puolittamaan annoksen jokaisena päivänä niin kauan, kunnes subu loppuu.

Katkolla ei juuri ole vaihtoehtoja. Sieltä ei lähdetä. Näin estetään retkahdus. Jos tahtoa riittää, ei mies lähde mihinkään. Exäni kaatoi eräällä kerralla kuumaa vettä jalalleen, jotta ei lähtisi ulos. Aika äärimmäinen keino. Voit viedä kengät kellariin, mutta jos hän haluaa ulos lähteä, hän lähtee vaikka sukkasillaan. Puhelimet pois. Ei mitään kamaviestejä ole hyvä saada. Muutenkin on välttämätöntä vaihtaa numeroa, jos oikeasti meinaa pysyä kamasta erossa.

Oma tahto on tässä kaikkein tärkeintä. Kyllä ne fyysiset oireet vielä kestää. Henkiset onkin sitten asia erikseen. Tsemppiä. Kyllä kotona lopettaminenkin onnistuu ihan hyvin. :slight_smile:

Kiitos kannustavasta viestistä!

Tänään mies veti aamulla 1 mg ja eilen yhteensä 4 mg. On vähän flunssassa myös ja on nukkunut koko päivän. Olo on kuulemma masentunut ja nihkeä, muttei kestämätön. On kuulemma tunne,ettei saa ihan kunnolla henkeä ja vetohimot ovat kovat. Ei voi nyt vetää, kun kielsivät siellä a-klinikalla vetämisen viikonlopun aikana, mutta…no onhan se yksi vuorokausikin jo jotain :slight_smile:

Eli aamulla sitten alkaa avokatko klinikalla ja antavat siellä ilmeisesti 30 mg diapamia / pv ja britlofexiä. Niiden pitäisi auttaa vierotusoireisiin. En ole ihan varma, onko tuota diapam-annosta tarkoitus alkaa laskea heti vai vasta sitten, kun subureflat ovat ohi. Huomisen jälkeen lienen viisaampi. Kirjoittelen taas lisää sitten. Käsittääkseni on kuitenkin tarkoitus, ettei tuota subutexiä enää saa vetää lainkaan. Hehän ottavat säännöllisiä seuloja siellä ja likaisista seuloista lentää hoidosta ulos. Toivon todella, että pamiannosta ruvetaan laskemaan vasta, kun subureflat ovat takana…

Mutta positiivisin mielin tuulta päin! :slight_smile:

Ei ne pysty sanomaan, minä päivänä subua on vetänyt. Laskekaan vaan annos hitaasti. Subu näkyy kuitenkin seuloissa vielä jopa viikonkin päästä. Huomenna 0,5 ja sitten 0,2 mg. Tuskin laskevat bentsoja. Tuo annos on muutenkin aika pieni.

Onnea yritykselle. Koita jaksaa kiukkuilevaa miestä. Kyllä se olo siitä vielä helpottaa.

Mä oon itse vierottautunut monta kertaa kotioloissa, siis takana kasa yrityksiä ja myös onnistuneita lopetuksia. Katkolla en oo ikinä ollut, joten kerron mun kokemuksista kotikatkoista. Kerron kerroista, joina oon vieroittautunut kodeiinista, oksikodonista, bupresta tai tramalista:

Joka kerta oli muutamana ekana päivänä niin heikko happi, ettei kyl olis pystynyt mihinkään na:han lähtemään. Ulkoilin viemällä koiraa ulos pari kertaa päivässä. Välillä sekin oli liian raskasta ja jouduin kesken lenkin istumaan kivien jne. päällä. Ei olis ollut pakko koiraa ulkoiluttaa, mut siinä sai edes jotain järkevää tekemistä. Muuten luin, tsiigasin leffoja, kuuntelin musaa ja nukuin paljon. Tai olin sellaisessa unen ja valvetilan välimuodossa. Puhuin ei-käyttävien frendien kanssa monta tuntia päivässä ja ne yritti saada ajatukset muualle. Tukihenkilön kanssa tuli paljon jubattua lähinnä iltaisin. Latasin aina ennen vieroitusyritystä iPodille sellaisia biisejä, jotka auttaa mua tiukalla hetkellä. Niitä sit kuuntelin yhä uudestaan ja uudestaan ja vieläkin jos kuulen niitä jossain, niin tulee mieleen ne vieroitusyritykset.

En syönyt yleensä melkein mitään, kun kaikki tuli ulos. Vichyä join monta litraa päivässä, kun hikoilin ja oksensin niin paljon ja sillä sai vähän korjattua suolatasapainoa. Vesipitoisia vihanneksia ja hedelmiä tuli syötyä, mut usein nekin tuli ulos. Ainoat lääkkeet, joita käytin, oli Burana maksimiannoksella ja sit joku ripulilääke. Buranasta esim. OLI hyötyä, kun otin sen 3200mg/vrk eli 4x800mg. Se tiputti lämpötilaa alaspäin, kun mulla kuume nousi yleensä sinne 39 asteeseen. Piti vaan olla tarkkana, et sai otettua lääkkeet ilman et ne tuli ulos. Mitään bentsoja en siis käyttänyt! Yhdellä kerralla oli tosin oxynormia refloihin ja se jeesas kyl, mut samalla heitti sen verran kujalle, et meinasin aina nousuissa ratketa vetämään. Ellei olis ollut tosi tiukkoja tukihenkilöitä, olisin ratkennut silloin, eli olis pitänyt vähemmän niitä ottaa. Tosin mulla ei itselläni niitä tabuja ollut, vaan tukihenkilö niitä annosteli ja aina kun aloin olla liian rasittava, niin se antoi yhden. Olin sit aika usein aika rasittava :unamused:

Ehkä se kandee muistaa, et refloissakin nisti osaa olla vakuuttava! Mullakin oli miljoonia selityksiä, miksi pitäis saada just sitä ainetta, mistä yritin eroon. Myös oli erilaisia selityksiä sille, miksi pitäis yhtäkkiä häipyä johonkin. Eli vaikka mies haluiskin kuiville, niin se on saattanut niitä selityksiä etukäteen miettiä ja siksi ne voi olla tosi vakuuttavia! Eli suhtaudu varauksella sen juttuihin! Ja jos piilotat sen kengät, niin kandee heittää myös talvitakit jne. johonkin, jos mahdollista. 20 asteen pakkasessa (mitä täälläkin nyt on) pitää olla tosi epätoivoinen, et lähtee ilman kenkiä ja takkia hortoilemaan. Kandee myös ottaa siltä lompakko pois, eli rahat ja pankki- ja luottokortit, mikä myös hankaloittaa sitä häipymistä. Rahattomuus hankaloittaa sitä lähtemistä, kun ei esim. taksia voi tilata.

Musta on tosi hienoa, et sä yrität auttaa sun miestä! Oikeasti refloissa oleva ihminen on rasittava ja hirveä, joten toivottavasti kestät sen! Ei se mies tarkoita sitä, mitä se sulle refloissa sanoo, sillä vaan on pakka ihan sekaisin. Toivottavasti onnistutte!

Maanantaiaamulla kävimme a-klinikalla ja avovieroitus aloitettiin. Ensin subutex ja myöhemmin bentsot. Käymme/mies käy nyt siis kolmesti viikossa klinikalla. Antoivat lääkkeet keskiviikkoon saakka, jolloin seuraava aika. Oli tunne, että kyllä meitä todella tahdotaan auttaa. Ehkä myös huomasivat, että tarkoitus todella on nyt onnistua, eikä vain ruinata lääkitystä, kuten joillakin on kuulemma tapana.

Aika kasan lääkkeitä mies nyt syö: entisestään oli
Sepram 45 mg / vrk mielialalääke
Ketipinor 75 mg iltaisin unta antamaan
Ja tietysti niitä bentsoja on rouhinut…
Nyt määrättiin vielä:
Somac 2x20 mg vatsansuojalääke
Naprometin 500 mg 1 tbl 3:sti vrkssa kipulääke
Diapam 10 mg 3:sti vrk:ssa säännöllisin väliajoin
Britlofex 0,2 mg 1 tbl 3:sti vrk vieroitusoireisiin (tätä nostetaan, kun viekkarit kunnolla alkaa)
Atarax 25 mg 1-4 tbl vrk väsyttävä lääke
Imocur 2 mg tarvittaessa ripuliin
Primperan 10 mg tarvittaessa pahoinvointiin 1 tb 3:sti vrk:ssa

Itsellä on nyt sellainen sairaanjoitaja-olo. :slight_smile: Kiikutan dosetista pillereitä kouraan ja peittelen nukkumaan…

Suoritin kaikki “turvatoimet” ja nyt kaikki käyttökelpoiset kengät ja talvitakit (yksiä omiani lukuunottamatta, jotka eivät mahdu) ovat kellarissa ja avaimet sinne minulla. Miehen kengät, talvitakki, pipo ym ja avaimet ovat autossani, jonka avaimet myös minulla ja se on kadunvarressa ulkona muutenkin. Niin ja miehen rahat siirretty minun tililleni, kun hoidan nyt kaikki kauppareissut muutenkin, eli tilikin on tyhjä…

Pientä kitkutusta ja “lähtisit nyt hakemaan” kuului eilen, mutta kun tuumasin, etteivät ne hoitsut katkollakaan sulle mitään lähde hakemaan, tyytyi kohtaloonsa ja meni nukkumaan. Sitähän ei silti tiedä, että mitä sieltä vielä tulee, kun kunnon viekkarit alkaa. (käyttöannos ollut siis 4-8 mg vrk:ssa ja viimeiset vedot (1 mg) veti sunnuntaiaamuna). Tällä hetkellä tuntuu pääsääntöisesti nukkuvan koko ajan. Eilisistä lääkkeistäkin jäi osa antamatta, kun nukkui koko päivän (mm. Omat unilääkkeet ja yksi diapam(!) ) . Noita britloja tahtoisi enemmän, kun auttavat kuulemma todella hyvin. Olen kuitenkin ymmärtänyt, etteivät nuo päihdytä.?

Oma aika klinikalle on tänään myös. Katsovat myös minun tilanteeni, kun kokeiluja on ollut ja olen tuota subuakin vedellyt (en hihaan!) välillä jopa päivittäin, samoin bentsoja. Mitään viekkareita ei tosin ole kehittynyt tähän mennessä mistään, tosin määrätkin ovat olleet paljon pienempiä, enkä tosiaan ole hihaan vetänyt. Viimeksi olen koskenut pameihin ja subuun lauantaina (neljä päivää putkeen joka päivä) ja ollut nyt siitä asti kuivilla, eikä mitään vieroitusoireita ainakaan vielä ole tullut.

Mites henkinen puoli? Tekisikö mieli ottaa? Itsellä oli joskus samanlainen tilanne. Olin vetänyt subua sen verran monta kertaa, että se antoi jo energiaa. Vieroitusoireita ei tietenkään tullut. Henkisen puolen kanssa sai kyllä taistella. Siis silloin, kun sitä olisi ollut tarjolla, ei muuten. Bentsokoukun kanssa olikin sitten vähän vaikeampaa, kun söin niitä ihan tarpeeseen. Siitäkin on kuitenkin päästy. Nyt kuivilla jo melkein viisi vuotta. :smiley:

Mites muuten, jos mies ei jaksa lähteä kolmantena päivänä lääkkeitä hakemaan? Toimittaako ne niitä kotiin? Meillä ei ainakaan olisi sängystä noussut millään.

Jaksamista! Oletko muuten käynyt lukemassa lopettavien juttuja tuolta Kuivaushuoneen puolelta? Siellä on paljon hienoja oivalluksia ja vinkkejä kuivilla pysymiseen. :slight_smile:

Yritin tosiaan tuota kengät ja talvivaatteet pois ym -keinoa. Tiistai-aamuna puhui jo retkahdusaikeista. Nitkutti niin, että lähdin jo etukäteen aikaisin ulos (oma päivystysaika oli vasta myöhemmin) ja istuskelin viereisessä kirjastossa puolisentoista tuntia, ennen omaa tapaamisaikaani. Kerroin siellä rehellisesti omat käyttökokeiluni ym. ja myös sen, ettei minulle ole tullut mitään vieroitusoireita mistään, enkä koe ainakaan lääkkeellistä apua tarvitsevani. Sain sh-pkl ajan, jossa myös lääkäri paikalla täksi torstaiaamuksi.

Sitten tulin positiivisin mielin kotiin, kaupan kautta, hain potilaalle kaikenlaisia herkkuja. Siellä alkoikin sitten kunnon nitkutus… “Et voi mua täällä vankina pitää” (vaikka siis itse oli noita varotoimia toivonut), “sulla ei oo oikeutta pitää mun puhelinta” (puhelimessa siis soitonsiirto numerooni ja rajattomat käyttöoikeudet päihteettömien kavereiden kanssa puhumiseen ym, vain luukkunumerot poistettu). “Kyllä katkoltakin saa lähteä, kun siltä tuntuu”.

Ok. Siinä meni sit kai se mun raja… Ajattelin, et syyllistyn lainvastaiseen vapaudenriistoonkin, ellen niitä ulkovaatteita ja puhelinta anna. Niin sitä sitten mentiin: reilut pari milliä taisi huitaista hihaan ja itsekin niistin sitten melkein millin ja otin 10 mg pamia päälle :frowning: Illalla kauhea syyllisyys: olisi pitänyt olla vahvempi.

Ja riita: tuntui, että mieskin jotenkin alitajuisesti syytti minua siitä, että “annoin” retkahtaa ja rupesi puhumaan suljetulle katkolle menosta ja tehneensä päätöksenkin siitä. (minulla tämä läheisriippuvuus tai ahdistushäiriö tai mikä liekin sitten, minkä takia yksinolo täysin mahdotonta ja kestämätöntä) Tunsin oloni todella pahaksi, kun en saanut mieheltä edes yhtään kunnollista syytä siihen, miksi suljettu katko olisi mitenkään parempi paikka (päinvastoin, sieltä on vielä helpompi häipyä). Kaikissa perusteissa viittasi vain miten minäkin jätin hänet yksin, kun lähdin sinne reissulle…

Tämä asia siis selkeästi hiertää vielä parisuhdetta ja tuntui todella, todella pahalta, kun hän aikoi sen sitten oikeasti kostaa ja toteuttikin uhkauksensa pyytämällä seuraavana aamuna katkopaikkaa klinikalta. Olin aivan rikki. Tuntui, että miten paljon voi olla vihaa ja katkeruutta mieheni puolelta. Teinhän itse todella väärin, ei minulla ollut asiaan paljon sanomista. Tuntui vain niin, niin pahalta. Sattui. Itkin hiljaa koko illan ja aamun ja vielä klinikallakin, kun mies siitä sanoi, oli minun mentävä hetkeksi vessassa käymään. Tuntui, ettei mikään enää suhdettamme pelasta ja että minun on pakko etsiä viereeni joku, jota en rakasta, kunnes pystyn terapian kautta elämään yksin ja elän sitten lopun elämääni vain tieteeseen keskittyen… -Eli aika syvälle vaivuin…

Klinikalla onneksi pelastus: hän joutuisi huumevierotusosastolle, joka on sellainen paikka, minne ei halua joutua (ollut joskus entisessä elämässään siellä kyllä), joten kotikatko jatkuu sittenkin. Olisin voinut tanssia onnesta!

Edellisen päivän mainingeista olin vain niin väsynyt, että nukuin melkein koko päivän, kuten mieskin. Asiat tuntuivat kuitenkin olevan taas hyvin. Torstai-aamulla annoin aamulääkkeet ja lähdimme iltapäivällä klinikalle. Mies puheli retkahtamisesta, mutta tiesin, ettei kumpikaan mieheni puhelimessa olevista numeroista myy hänelle. TYHMÄSTI LUULTU. Meidän oli pakko käydä siellä muista syistä, niin eikös vain selkäni takana käyty sitten vedoilla! Olen liian väsynyt tappelemaan. Olisi siinä vaiheessa varmaan pitänyt jo äijälle sanoa, että nyt kotiin, mutta jäimme sitten juttelemaan niitä näitä, niin oli siinä sitten vetänyt vielä vissiin kahdesti. Luotto heidän “emme myy, jos ei lupaa” -puheisiin meni täysin. Miten olin taas niin hölmö ja uunotettavissa? …ja arvaa vain mistä taas puhuttiin illalla… Nyt ei onneksi ihan riidaksi asti mennyt, tai meni, mutta se meni kuitenkin ohi sitten aika pian ja menimme sovussa nukkumaan.

Nyt tiedän, etten enää vie miestä mihinkään, ellen ole aivan 100% varma, ettei mitään subuun viittaavaakaan ole lähimaillakaan. Ongelma vain, että on nyt sitten sotkenut seulansa. Toivon todella, niin TODELLA toivon, etteivät nyt näiden retkahdusten takia lopeta hoitoa.

Tällä hetkellä vielä nuo miehen yksinjättöaikeet sattuvat syvälle, mutta yritän ajatella, ettei tarkoittanut tai jotain… Sattuu vielä. Se herännyt toiveikkuuskin on nyt aika kolauksen kokenut.

Lopettaisi nyt. Elämässä olisi niin paljon edessä…

Siis nyt oikeasti laput pois silmiltä!

En tiedä taustaasi, mutta oletan, että olet tehnyt ensimmäiset subukokeilusi miehesi kanssa. Sanon nyt vielä, että koita nyt käsittää, että opiaattien kanssa ei pelleillä! Sinulle ei tule oireita, mutta silti jo nyt et pysty kieltäytymään nokista kun sitä tyrkytetään/on tarjolla. Tekosyitä löytyy sata ja tuhat, tiedetään. Sinä olet kohta itse siinä jamassa. Luulet, että pahinta on jäädä yksin. Se ei ole totta. Minä nään kauhuskenaarion sinusta suburiippuvaisena ja miehesi kanssasi korvaushoidossa. Vedätte yhdessä elämän loppuun asti.

Jos miehesi oikeasti haluaa mennä laitokseen, anna mennä. Lopettaminen ei ole mitään tiimityötä. Se on ihan jokaisen henkilökohtainen tie. Sinun on huomattavasti helpompi parantua omasta ahdistushäiriöstäsi, kuin opiaattikoukussa olevan päästä irti riipuvuudestaan. Jos sinä pyydät häntä lopettamaan ja hoitamaan itseään, miksi et ole itse siihen valmis? Meillä mies aikanaan pyysi, että minä hoitaisin oman unettomuuteni kuntoon, jos hän kerran lopettaa subun. Ensin se ei mielestäni ollut yhtään sama asia, koska en tietenkään nukkunut huonosti tahallani. Mies oli kuitenkin eri mieltä. Päätin sitten, että hyvä on. Kyllä minä pystyn siihen, jos sinäkin pystyt.

Ja muista vielä, että narkkarin sanaan ei voi koskaan luottaa. Jos miehelläsi on oikea motiivi lopettaa itsensä takia, hän ei hakeudu toisten narkkien seuraan. Tämä retkahdus ei kuitenkaan vielä tarkoita sitä, että hän ei oikeasti haluaisi lopettaa. Lopettaminen on hidas ajatusprosessi, jossa punnitaan huumeiden hyviä ja huonoja puolia. Ensimmäinen yritys menee aina mäkeen. Toinen on jo parempi. Niin kauan kuin hän haluaa hoitoon, on toivoa.

Siriusthebe hoida nyt itseäsi! Huumeet ovat ystäväsi ikuisesti, jos niin haluat. Älä kulje sitä polkua enää pidemmälle.
youtube.com/watch?v=KgSkKXPn … re=related

Tuli painettua “lähetä” vahingossa kesken viestin, niin poistin tekstin. Koko viesti on seuraavana :slight_smile:

Dahlia: Suoraa puhetta.

Ensireaktioni oli vähän loukkaantunut. Sitten tuli kielto: et ymmärrä, kukaan ei tajua… Mutta sitten rupesin oikeasti vähän miettimään sanojasi ja olen muutenkin näitä asioita nyt päässäni pyöritellyt.

Olet oikeassa. On aika huolestua jo vähän itsestäänkin. Ymmärrän, että kovin pitkään ei tuon subun kanssa auta leikkiä tai se voi todella olla elämän menoa sitten. A-klinikallakin sanoivat, että myös miehen raitistumista saattaa auttaa paljon sekin, että minä siinä vieressä sanon, että “ei kiitos”. Sanoivat nähneensä paljon tapauksia, jossa se, että puoliso on ottanut absolutismin elämäntavakseen, on ollut juuri se ratkaiseva ja tarvittava lopullinen sysäys siihen, että toinenkin on lopulta raitistunut. Siinä on ainakin yksi hyvä lisämotivaatio (oman elämän pelastamisen lisäksi) pysyä irti.

Kovinkaan mallikkaasti tämä avokatkoviikko ei ole mennyt. Retkahduksia (molemmilla) nyt jo kolme :confused: Positiivisesti ajatellen; puhtaita päiviä on ollut kuitenkin myös kolme. Vakavasti puhuen, alan minäkin pikku hiljaa uskoa, että ehkä se suljettu katko todella on se ainoa keino miehelleni päästä oikeasti irti. En ole tajunnut miten pahasta koukusta oikeasti on kyse, itsellä kun on ainoastaan todella paha nikotiinikoukku.

Olen nyt alkanut itsekin ymmärtää, että ehkä se todella on se ainoa keino miehelleni, päästä irti. Eli järjellä ajatellen se on nyt ehkä se tie, joka täytyy ottaa. Itsekään en varmasti itsekseni lähde mistään mitään päihteitä hakemaan. Olen muuten huomannut jo, että toleranssini on selkeästi noussut, niin subun, kuin pamienkin kohdalla - hyvin huolestuttavaa! Nyt on todella pakko laittaa tälle asialle stoppi, vaikka sitten sen katkon kautta.

Olen hieman eri mieltä kanssasi kuitenkin siitä, ettei tämä olisi myös tiimityötä. Tässähän on kyseessä meidän yhteinen elämämme, parisuhteemme, yhteinen opiskelumme jne. Monen monta kertaa, olen saanut mieheni jättämään subun hakematta (ja aiemmin, kun alkoholi oli pääpäihde ja tilanne vielä paljon huonompi, kuin nyt, puhuttua niin, että on jättänyt sen baarin oven avaamatta). Ja ennen kaikkea, kun aikanaan tapasimme, olimme molemmat raittiina ja toisiimme silloin rakastuimme, eli rakastuimme toisissamme nimenomaan siihen raittiiseen persoonaan. Nyt kuitenkin olemme “oppineet” viettämään iltoja yhdessä päihteiden kera. Juuri siitä meidän täytyisi päästä eroon. Ei riitä, että vieroitusoireet saadaan katkolla ohi, kun taas kotona tulee mieleen, että “mitäs tänään illalla tehtäisiin?”, jos emme nimenomaan Yhdessä ole oppineet muita tapoja viihtyä, kuin päihteet. - ehkä vähän sekavasti selitetty, mutta siis sehän se perusongelma on, että meidän täytyy opetella taas viettämään raittiita iltoja yhdessä. Eli keksiä sitä yhteistä vapaa-aikaa, jolloin emme pänttää ja laske laskutehtäviä, vaan vietämme vapaa-aikaa, mutta nyt ilman niitä päihteitä. Siihen me tarvitsemme apua nimenomaan pariskuntana. Vieroitusoireet on tietysti kärsittävä jokaisen itse, mutta, kuten sanotaan, päihteiden käyttö on aina koko perheen ongelma. Tämän vuoksi aina koko perhettä tulisi hoitaa, ei ainoastaan käyttäjää.

Ongelma on se, että tarjolla on pääasiassa yksilöhoitoa tai koko perheen hoitoa lapsiperheille, mutta pariskunnille on Suomessa käsittääkseni vain yksi ainoa hoitolaitos ja sinnekin on hankala saada lähetettä, kun hoito on kallimpaa…päihdepolitiikka :imp:

Mutta realiteetti tosiaan nyt on, että mies lähtenee sinne huumevieroitusyksikköön kahdeksi viikoksi ja minun on siitä jotenkin vain selvittävä. Tämä on asia, joka tuntuu olevan ihmisten vaikea käsittää, mutta tämä tulee olemaan minulle todella, todella helvettiä. Noinhan ei tietenkään saisi asennoitua, mutta kun ne (n. 20 yötä), jotka olen elämäni aikana täysin tyhjässä talossa viettänyt, ovat olleet todella pelottavia.

Olen levoton, lihakset jatkuvassa jännitystilassa, niin ettei oikein jaksaisi liikkua, muttei pysty pysymään paikallaankaan millään. Mihinkään ei pysty oikein keskittymään, kello matelee aivan hirveän hitaasti. Odottaa vain, että joku tulisi kotiin, käy tupakalla n. Viiden min välein (se tuntuu paljon pidemmältä ajalta), sitten yrittää vain jotenkin saada ajan kulumaan (kun se ei kulu!), soittelen kaikille ihmisille ja puhun niin kauan, kunnes selkeästi huomaan, että toinen haluaisi jo lopettaa, kirjoitan usein jopa kymmeniä tekstiviestejä, yritän chattailla ihmisten kanssa FB:ssa (en käy juuri koskaan siellä muuten), puran pahaa oloani Suomi24lla - en vain kykene rauhoittumaan. Itken, ravaan pitkin kämppää, säikyn kaikkia ääniä ulkona, tuijotan kelloa, tunnen olevani hullu ja sekoavani vielä lisää. Sitä on vaikea selittää…ja nämä kokemukset ovat siis, kun mies on ollut 2-4 h ulkona…näitä siedätyshoitoyrityksiä, mitä olemme kokeilleet. Päivällä näitä oloja ei tule, eikä koskaan, jos seurassani on edes yksi aikuinen ihminen.

Joskus seurustelumme alkuaikoina olin joitakin öitä kokonaan yksin ja tuolloin tuo oli aivan samanlaista, enkä kyennyt nukahtamaan, edes telkkarin ääreen tai lukemiseen ennen aamuyötä (yleensä minulla ei ole koskaan univaikeuksia, vaan sammun kuin saunalyhty, melkein missä olosuhteissa tahansa). Minulla on kolme ystävää, äiti ja ex-miehen nykyinen perhe, jonne voin ylensä aina mennä (no tällä hetkellä oikeastaan vain nuo kaksi jälkimmäistä, kun ainoa oma ystäväni pisti muutama viikko sitten välit poikki syystä, jota en tiedä, eikä ole kertonut ja nuo mainitsemani kolme ovat oikeastaan mieheni ystäviä enemmän ja olen tutustunut heihin mieheni kautta).

Kaksi viikkoa on todella pitkä aika, enkä todella tiedä mitä teen. Ehkä äidille tai exälle… Mieluiten menisin jonnekin laitosoloihin tuoksi ajaksi, mutta en tiedä onko sellaiseen edes mahdollista päästä (en ole koskaan ollut missään sellaisessa) tai se paras olisi tietysti se, että jonkinlainen ihme tapahtuisi ja huomaisinkin yhtäkkiä pärjääväni aivan hyvin yksin ilman ahdistuksia…se olisi lottovoitto minulle ja voisin melkeinpä lopettaa terapiassa käynnit.

Upeinta olisi, jos katkon jälkeen voisimme halata toisiamme onnellisina ja sanoa: selvisimme molemmat! -minä yksinolosta ja mies viekkareista.

Toivon niin, että tämä tarina saisi tuollaisen onnellisen lopun…ja niin he elivät onnellisina elämänsä loppuun saakka. :slight_smile:

Dahlia: Suoraa puhetta.

Ensireaktioni oli vähän loukkaantunut. Sitten tuli kielto: et ymmärrä, kukaan ei tajua… Mutta sitten rupesin oikeasti vähän miettimään sanojasi ja olen muutenkin näitä asioita nyt päässäni pyöritellyt.

Olet oikeassa. On aika huolestua jo vähän itsestäänkin. Ymmärrän, että kovin pitkään ei tuon subun kanssa auta leikkiä tai se voi todella olla elämän menoa sitten. A-klinikallakin sanoivat, että myös miehen raitistumista saattaa auttaa paljon sekin, että minä siinä vieressä sanon, että “ei kiitos”. Sanoivat nähneensä paljon tapauksia, jossa se, että puoliso on ottanut absolutismin elämäntavakseen, on ollut juuri se ratkaiseva ja tarvittava lopullinen sysäys siihen, että toinenkin on lopulta raitistunut. Siinä on ainakin yksi hyvä lisämotivaatio (oman elämän pelastamisen lisäksi) pysyä irti.

Kovinkaan mallikkaasti tämä avokatkoviikko ei ole mennyt. Retkahduksia (molemmilla) nyt jo kolme :confused: Positiivisesti ajatellen; puhtaita päiviä on ollut kuitenkin myös kolme. Vakavasti puhuen, alan minäkin pikku hiljaa uskoa, että ehkä se suljettu katko todella on se ainoa keino miehelleni päästä oikeasti irti. En ole tajunnut miten pahasta koukusta oikeasti on kyse, itsellä kun on ainoastaan todella paha nikotiinikoukku.

Olen nyt alkanut itsekin ymmärtää, että ehkä se todella on se ainoa keino miehelleni, päästä irti. Eli järjellä ajatellen se on nyt ehkä se tie, joka täytyy ottaa. Itsekään en varmasti itsekseni lähde mistään mitään päihteitä hakemaan. Olen muuten huomannut jo, että toleranssini on selkeästi noussut, niin subun, kuin pamienkin kohdalla - hyvin huolestuttavaa! Nyt on todella pakko laittaa tälle asialle stoppi, vaikka sitten sen katkon kautta.

Olen hieman eri mieltä kanssasi kuitenkin siitä, ettei tämä olisi myös tiimityötä. Tässähän on kyseessä meidän yhteinen elämämme, parisuhteemme, yhteinen opiskelumme jne. Monen monta kertaa, olen saanut mieheni jättämään subun hakematta (ja aiemmin, kun alkoholi oli pääpäihde ja tilanne vielä paljon huonompi, kuin nyt, puhuttua niin, että on jättänyt sen baarin oven avaamatta). Ja ennen kaikkea, kun aikanaan tapasimme, olimme molemmat raittiina ja toisiimme silloin rakastuimme, eli rakastuimme toisissamme nimenomaan siihen raittiiseen persoonaan. Nyt kuitenkin olemme “oppineet” viettämään iltoja yhdessä päihteiden kera. Juuri siitä meidän täytyisi päästä eroon. Ei riitä, että vieroitusoireet saadaan katkolla ohi, kun taas kotona tulee mieleen, että “mitäs tänään illalla tehtäisiin?”, jos emme nimenomaan Yhdessä ole oppineet muita tapoja viihtyä, kuin päihteet. - ehkä vähän sekavasti selitetty, mutta siis sehän se perusongelma on, että meidän täytyy opetella taas viettämään raittiita iltoja yhdessä. Eli keksiä sitä yhteistä vapaa-aikaa, jolloin emme pänttää ja laske laskutehtäviä, vaan vietämme vapaa-aikaa, mutta nyt ilman niitä päihteitä. Siihen me tarvitsemme apua nimenomaan pariskuntana. Vieroitusoireet on tietysti kärsittävä jokaisen itse, mutta, kuten sanotaan, päihteiden käyttö on aina koko perheen ongelma. Tämän vuoksi aina koko perhettä tulisi hoitaa, ei ainoastaan käyttäjää.

Ongelma on se, että tarjolla on pääasiassa yksilöhoitoa tai koko perheen hoitoa lapsiperheille, mutta pariskunnille on Suomessa käsittääkseni vain yksi ainoa hoitolaitos ja sinnekin on hankala saada lähetettä, kun hoito on kallimpaa…päihdepolitiikka :imp:

Mutta realiteetti tosiaan nyt on, että mies lähtenee sinne huumevieroitusyksikköön kahdeksi viikoksi ja minun on siitä jotenkin vain selvittävä. Tämä on asia, joka tuntuu olevan ihmisten vaikea käsittää, mutta tämä tulee olemaan minulle todella, todella helvettiä. Noinhan ei tietenkään saisi asennoitua, mutta kun ne (n. 20 yötä), jotka olen elämäni aikana täysin tyhjässä talossa viettänyt, ovat olleet todella pelottavia.

Olen levoton, lihakset jatkuvassa jännitystilassa, niin ettei oikein jaksaisi liikkua, muttei pysty pysymään paikallaankaan millään. Mihinkään ei pysty oikein keskittymään, kello matelee aivan hirveän hitaasti. Odottaa vain, että joku tulisi kotiin, käy tupakalla n. Viiden min välein (se tuntuu paljon pidemmältä ajalta), sitten yrittää vain jotenkin saada ajan kulumaan (kun se ei kulu!), soittelen kaikille ihmisille ja puhun niin kauan, kunnes selkeästi huomaan, että toinen haluaisi jo lopettaa, kirjoitan usein jopa kymmeniä tekstiviestejä, yritän chattailla ihmisten kanssa FB:ssa (en käy juuri koskaan siellä muuten), puran pahaa oloani Suomi24lla - en vain kykene rauhoittumaan. Itken, ravaan pitkin kämppää, säikyn kaikkia ääniä ulkona, tuijotan kelloa, tunnen olevani hullu ja sekoavani vielä lisää. Sitä on vaikea selittää…ja nämä kokemukset ovat siis, kun mies on ollut 2-4 h ulkona…näitä siedätyshoitoyrityksiä, mitä olemme kokeilleet. Päivällä näitä oloja ei tule, eikä koskaan, jos seurassani on edes yksi aikuinen ihminen.

Joskus seurustelumme alkuaikoina olin joitakin öitä kokonaan yksin ja tuolloin tuo oli aivan samanlaista, enkä kyennyt nukahtamaan, edes telkkarin ääreen tai lukemiseen ennen aamuyötä (yleensä minulla ei ole koskaan univaikeuksia, vaan sammun kuin saunalyhty, melkein missä olosuhteissa tahansa). Minulla on kolme ystävää, äiti ja ex-miehen nykyinen perhe, jonne voin ylensä aina mennä (no tällä hetkellä oikeastaan vain nuo kaksi jälkimmäistä, kun ainoa oma ystäväni pisti muutama viikko sitten välit poikki syystä, jota en tiedä, eikä ole kertonut ja nuo mainitsemani kolme ovat oikeastaan mieheni ystäviä enemmän ja olen tutustunut heihin mieheni kautta).

Kaksi viikkoa on todella pitkä aika, enkä todella tiedä mitä teen. Ehkä äidille tai exälle… Mieluiten menisin jonnekin laitosoloihin tuoksi ajaksi, mutta en tiedä onko sellaiseen edes mahdollista päästä (en ole koskaan ollut missään sellaisessa) tai se paras olisi tietysti se, että jonkinlainen ihme tapahtuisi ja huomaisinkin yhtäkkiä pärjääväni aivan hyvin yksin ilman ahdistuksia…se olisi lottovoitto minulle ja voisin melkeinpä lopettaa terapiassa käynnit.

Upeinta olisi, jos katkon jälkeen voisimme halata toisiamme onnellisina ja sanoa: selvisimme molemmat! -minä yksinolosta ja mies viekkareista.

Toivon niin, että tämä tarina saisi tuollaisen onnellisen lopun…ja niin he elivät onnellisina elämänsä loppuun saakka. :slight_smile:

Olen erityisen huolestunut sinusta juuri, siksi, että sinulla on tuo ahdistushäiriö. Tiedän, miten helppoa on ottaa jotain ja huolet ja murheet katoavat. Silloin olet samalla aaltopituudella miehesi kanssa. Se tuntuu sen hetken mukavalta.

Kyllä olen ehkä liian suorapuheinen. Tämä aihe on erityisen kipeä minulle. Olen kärsinyt monta vuotta subutexriippuvaisen rinnalla ja tiedän kaikki vaiheet ja vaikeudet. Voin sanoa, että vieläkään eivät haavat ole täysin arpeutuneet tai ainakin arvet ovat syviä.

Sinusta on vaikea olla yksin. Et ole kertonut syitä tai saatko asiaan hoitoa. Se, miksi asia on erittäin vakava juuri sinun kannanltasi, on se, että tulet olemaan todella yksin, jos miehesi ei lopeta. Et fyysisesti vaan henkisesti. Se henkinen yksinäisyys on yhtä helvettiä. Siihen lisäksi vielä kaikki rikotut lupaukset, kusetukset, raha nyhtäminen, fyysisen läheisyyden puute. En usko, että kestät sitä selvinpäin. Silloin on tehtävä valinta. Sanon nyt, että jos on pakko jollain oloaan helpottaa, ota bentsoja. Älä koskaan ota enää subua tai muita opiaatteja. Älä myöskään ota sellaisia lääkkeitä, joista et varmasti tiedä, miten ne vaikuttavat. Muista, että subutex on heroiinin korvauslääke. Sen avulla, niinkin kovasta kuin heroiini koukusta, pääsee irti. Eli subutex on todellakovaa kamaa.

Kirjoitin vähän huonosti tuosta tiimityöstä. Tajusin sen heti itsekin. En tietenkään tarkoittanut, että sinun läsnäolostasi ja tuestasi ei olisi mitään hyötyä. Tarkoitin, että jokainen joutuu loppupeleissä yksin lopettamaan, kestämään vieroitusoireet ja masennuksen, sekä pysymään aineesta erossa. Siinä sinä voit olla se motivaatio ja tuki, et muuta. Miehen täytyy itse saada päättä, mikä hänelle on parasta. Jos, se tarkoittaa laitoshoitoa, tulee sinun tukea sitä. Jos miehesi tietää, että sinä hypit kotona pitkin seiniä, ei se varsinaisesti auta lopettamaan. Esitä siis reipasta. Koita keksiä keinoja selviytymiseen. Niitä keinoja joutuu myös miehesi keksimään. :slight_smile:

Subutex on vaikea lopettaa monestakin syystä. Ensinäkin se muuttaa aivojen kykyä tuottaa luonnollista mielihyvää. Toisekseen se antaa energiaa ja kiinnostusta. Monet ovat korjanneet sillä ongelmia, jotka olisi pitänyt hoitaa terapiassa. Minun exmieheni ei pystynyt lopettamaan ennen kuin antoi itselleen riittävästi aikaa. Liian nopea toipumisaikataulu voi koitua kohtaloksi. Mikään ei jaksa kiinostaa, kun on tottunut liian korkeaa energiatasoon. Palautumiseen menee pitkä aika, jos ei jaksa odottaa, sortuu helposti vetämään uudestaan.

Jos miehesi nyt lopettaa, tulee hän retkahtamaan jossain vaiheessa joka tapauksessa. Se on sinun hyvä muistaa. Se kuuluu asiaan. Retkahduksen jälkeen pitäisi kuitenkin pystyä jatkamaan kohti selvää elämää. Meillä toipuminen oli hidasta. Voin etsiä vanhoja päiväkirjojani, jos niistä löytyisi jotain apuja sinulle. Jotta ymmärtäisit, mitä on edessä.

Kovasti voimia ja jaksamista! Ja yritä nyt löytää voimia myös itsesi hoitamiseen. Jos minä pystyin pääsemään omasta ahdistuksestani, pystyt sinäkin. :slight_smile:

Moikka siriusthebe!

Miten voit? Joko miehesi on katkolla? Aika on aina kortilla, joten jatkan nyt vielä edelliseen:

Kaikesta huolimatta tilanteessanne on myös hurjan paljon positiivista. Miehesi on jo kerran aikaisemmin lopettanut subun ja pystynyt olemaan pidemmän aikaa ilman. Hän on siis jo käynyt kertaalleen läpi paljon asioita. Miehellä on myös hyvä koulutus ja ilmeisen hyvä tukiverkko takanaan. Minä kyllä uskoisin, että teillä on hyvät mahdollisuudet selvitä takaisin normaaliin elämään. Miehesi vaikuttaa tyypiltä, jolta helposti lähtee homma lapasesta, joten absolutistin elämänasenne on vissiin ainoa vaihtoehto.

Sanot, että olette alkaneet viettää vapaa-aikaanne huumeita vetäen. Sellainen oli myös joskus meidän tilanteemme. Jos lasketaa kaikki vuodet yhteen, ottaen mukaan sen ajan jona söin vain lääkkeitä, niin siitä tulee viisi vuotta. Vedin siis niin kauan sivussa. Nyt kun asiaa ajattelee, kuullostaa se aika hurjalle. En ole kuitenkaan koskaan pitänyt itseäni narkomaanina. Olen muutenkin hirmu huonosti addiktoituvaa tyyppiä. Tupakan lopettaminenkaan ei tuottanut mitään vaikeuksia.

Saatko apua tähän ongelmaan? Minä en myöskään ole ollut montaa yötä elämässäni yksin. Ahdistuin myös yksin olosta, mutta en ihan noin paljon. Minulla ongelmat ovat aina pyörineet unettomuuden ympärillä. Silloin kun olin ahdistunut, pelkäsin mennä nukumaan. Yksin ollessani aloin kuvittelemaan kaikkea mieletöntä. Pelkäsin pimeää ja pidin usein valot päällä koko yön. Säikyin kaikkia ääniä. Tälläistä ei ollut koskaan silloin kun mies oli kotona. Myöhemmin olen ymmärtänyt, että taustalla on ollut kuoleman pelko. Enää en tunne tälläisiä tunteita, vaan nautin yksin olosta silloin harvoin, kun siihen on mahdollisuus. Minkäläisia keinoja voisit kokeilla vanhojen sijaan? Nehän eivät tunnu auttavan. Olisiko mahdollista mennä esim. joogaryhmään?

Mihin kaikki ystävät ovat kadonneet? Kai heitä on joskus ollut enemmän? Minun tilanteeni oli aika samanlainen joskus. Ystävät eivät halunneet pitää tiiviisti yhteyttä, koska käytin huumeita. Ajattelin joskus, että minulla ei ole enää yhtään ystävää. Nyt olen korjannut välit ja saanut myös joukon uusia ystäviä. Toivottavasti saat korjattua välisi ystävääsi. Ystävät ovat hurjan tärkeitä.

Kauan olet käynyt terapiassa? Ehkä terapeutti ei ole sopiva. Minä kävin kaksi vuotta psykoterapiaa, eikä siitä ollut mitään hyötyä. Yksityiseltä puolelta löytyi viimein apu. Kallista on, mutta todella tehokasta. Jos asut pk-seudulla, voin suositella hyvää paikkaa.

No eipätässä voi paljon muuta kuin toivotella taas jaksamista! Kyllä se aurinko paistaa vielä! :slight_smile:

Tämän hetken tilanne:
Avokatko loppui, kun a-klinikalla otettiin seulat ja eivät olleet puhtaat. No, onneksi siellä on todella, todella hyvä lääkäri, josta näkee, että hänellä todella on kokemusta alalta (näkee selitysten läpi ja myös selkeästi huomaa, että hän näkee tilanteessamme oikeasti toivoa ja ymmärtää meidän molempien tilanteen yhdessä - eli ottaa myös minun ongelmani huomioon). No mies pyysi laitoskatkoa, sai paikan ja meni sinne (minä en saanut sen kummempaa hoitoa, kun sanoin etten sitä tarvitse, sillä pääsen siksi ajaksi ystäväpariskunnallemme asumaan - onneksi on joku ystävä vielä jäljellä). Laitoskatko sujui kuitenkin vielä huonommin, kuin kotona avokatko: paikassa ei ollut ensimmäistäkään potilasta, joka olisi millään muotoa halunnut lopettaa huumeidenkäyttöään, eli tupakkahuoneen keskustelut keskittyivät kaman hankinnan suunnitteluun, kuivanarkkaamiseen, linnakokemuksilla elvistelyyn ja lähtösuunnitelmiin), eikä esim. juoksevien asioiden hoito tai sosiaalityöntekijän tapaaminen onnistunut millään, puolisolle olisi saanut soittaa vain joka toinen päivä jne.

Oma reaktioni oli ristiriitainen, kun mies eilen soitti katkon pihalta omasta kännykästään. Toisaalta olin selvinnyt sen ajan vaihtelevasti: jatkuva pieni ahdistus päällä, välillä voimakkaitakin tiloja, enkä saanut juurikaan nukuttua, mieli oli koko ajan apea, mutta toisaalta onnistuin myös ajattelemaan, että olisin oikeasti kestänyt sinne seuraavan viikon puoliväliin. Eli olin toisaalta riemuissani, että sittenkin näen mieheni jo, eikä tarvitse enää kitua. Toisaalta olin todella pettynyt, sillä jotenkin olin pitänyt tätä sinä viimeisenä oljenkortena ja toivona.

Lääkärikin lupasi meille lähetteen kuntouttavaan hoitoon, jossa olisimme saaneet oman kahden hengen huoneen ja molempien ongelmaa olisi hoidettu. Ongelma vain, että sinne pääsemiseksi pitäisi saada katko hoidettua, eli puhtaat seulat ja vieroitusoireet pois…

En tiedä mitä sanovat nyt sieltä a-klinikalta. Huomenna menemme kysymään. Eli ongelma on, että tuo mies ei tunnu nyt millään saavan lopetettua tuota subutexin käyttöään kokonaan. Pitää kyllä välipäiviä, eikä sano reflojakaan mahdottomiksi kestää…eli ongelma taitaa olla pikemminkin ne henkiset vetohalut ja riittämätön motivaatio lopettaa. No, rahatilanne on nyt totallisen kuralla, eikä miehellä ole oikeasti varaa vetää ja minä en tue mitenkään. En toimi autokuskina, en anna rahaa mihinkään. Omat tulonsa ovat sen verran pienet, ettei niillä taida kauaa kyllä vedellä. Siinä onkin oikeastaan se ainoa toivoni tilanteeseen.

Miehellä on nyt vain se tilanne, että hänellä on tuon subukoukun lisäksi, myös bentsokoukku. Niitä on saanut a-klinikalta ja siellä katkolla (ennen sitä kadulta). Jos nyt ilmoittavat, ettei hoitoa enää tipu, niin joutuu kestämään sitten samaan aikaan sekä bentso-, että subureflat, kun rahaa ei ole. Minulle se tulee olemaan varmasti helvettiä, kun ruinaa rahaa ja/tai kyytiä ja/tai ruokaa, kun omat rahat loppuneet. Osaa käyttää aika julmaa henkistä väkivaltaa ja kiristämistä ja ties mitä - kunnon kusipää, kun sille päälle sattuu. Niinä hetkinä ei paljon auta tieto, että on normaalisti (=kun ei ole riippuvainen mistään) maailman ihanin mies, kun sillä hetkellä tuntuu, että julmin, ilkein ja inhottavin.

Itse olen ollut nyt maanantaista asti täysin koskematta mihinkään päihteisiin ja voin antaa a-klinikalle huomenna puhtaat seulat. Siitä olen iloinen :slight_smile:

Eli aika ristiriitainen olo on tällä hetkellä. Ei auta, kuin toivoa ja samalla pelätä pahinta.

Siitä omasta hoidosta vielä: niin siis käyn psykoterapiassa kaksi kertaa viikossa, mutta tosiaan, en ole vielä mitään suurta edistysaskelta huomannut. Asun pk-seudulla. Mitä osaisit suositella?