Käytin 3 kpl 150 mg Aurorix Mao:n estääjää. Vaikuttavana aineena moklobemidi. Lääkkeen puoliintumisaika on 1-2 tuntia. Laskujeni mukaan lääkkeen pitäisi olla kadonnut elimistöstä 42 tunnin kuluttua viimeisen lääkkeen ottamisen jälkeen.
Mutta pakkausselosteessa lukee ettei Panacodia saa käyttää jos on 2 viikon sisälllä käyttänyt Mao:n estäjiä, mutta eihän lääkettä enää ole elimistössä tuon 42 tunnin kuluttua, joten uskallankon ottaa?
^ Kannattaa oikeasti olla varovainen niiden MAO-estäjien kanssa ja pitää kiinni noista turvaväleistä, sillä ne ovat aika pahanluokan myrkkyjä ja saattavat tosiaan aiheuttaa hengenvaarallisia sivuvaikutuksia erittäin monen lääkkeen kanssa kombotettuina. Panacodin kanssa veikkaisin tosin olevan kyse siitä jutusta, että Aurorix vain blokkaa kodeiinin toiminnan, eli Panacodin syönti menee tyystin hukkaan, mikäli Aurorix vielä vaikuttaa, eikä mitään hengenvaaraa sinällään olisi . Tämä on kuitenkin vain veikkaukseni, joten parempi, että otat varman päälle, etkä syö mitään MAO-estäjien kanssa kiellettyjä lääkkeitä ennen kuin tuo parin viikon varoaika on kulunut umpeen. Keskustele ainakin lääkärin kanssa asiasta, jos sulla nyt on pakottava tarve ottaa jotakin ns. kiellettyä lääkettä. Eivätpä tosin lääkäritkään välttämättä oikein neuvo. Ei olisi ensimmäinen, eikä viimeinen kerta, kun lääkäreiden tietämättömyyden/välinpitämättömyyden vuoksi joku on päästä hengestään tai jopa pääseekin hengestään .
Mao-estäjillä ei pitäisi kyllä olla mitään yhteisvaikutusta opioidien kanssa (jotain spekulointia olen kyllä lukenut mahdollisesta boostaamisesta). Itse ottaisin kyllä ilman huolta, varsinkin tuon 42 tunnin jälkeen.
^ Tällä nyt tuskin on enää mitään merkitystä ketjun aloittajan asiaan, mutta tuliko, yrttiseni, mieleesi, että joku voi haluta ottaa vain pari Panacodia puhtaasti kivunlievitykseen, jolloin erottelu ei ole kovin kannattavaa, jos niistä nappuloistaan aikoo saada paremman kivunlievitystehon irti . Eivät kaikki välttämättä kisko Panacodia vain kodeiinihumahduksen toivossa :mrgreen: .
^ Tässä nyt ei välttämättä tarvitse puhua edes mistään viihdekäyttö-annoksista. MAO-estäjistä osahan on maksalle aika rankkaa tavaraa, minkä takia luullakseni esim. tuosta panacodin kanssa yhteiskäytöstä varotetaan. Eli se olisikin juuri se parasetamoli, joka tässä on riski eikä se kodeiini. Joskin muistelen, että Aurorixin kohdalla ei pitäis tätä ongelmaa olla.
Kyllä minä erottelen vaikka ottan kivun lievitykseen. Parasetamoli on aika turha lääke. Sopii oikeastaan kipulääkkeenä vain raskaana oleville ja lapsille ja ehkä pääkipuihin silloin tällöin. Pääsärkyihinkin löytyy paljon parempia tuotteita kuin parasetamoli. Kodeiinia otan yleensä selkäsärkyjä lievittämään. Ja jos tuo MAO on jo yksinään rankkaa maksalle niin ei siihen kannata parasetamolia enää sotkea.
^ Ei parasetamoli IMO mikään ihan turha lääke ole. Kyllä mä saan ainakin päänsäryn kaikkoamaan ja kuumeenkin laskemaan sillä ja se sopii mun vatsalleni paljon paremmin, kuin tulehduskipulääkkeet. Noh, maksalleni se ei ole hyväksi, mutta mulle riittää yleensä kyllä hyvin vähäinen määrä parasetamolia. Joskus on valittava, tahtooko kuormittaa hieman maksaansa vai saada vatsansa tyystin rikki . Toki tulehduskipulääkkeet ovat tehokkaampia moneen särkyyn ja parasetamoli on maksalle paljon pahempaa myrkkyä. Niin, ja jos mä otan Panacodia puhtaasti kipuun, niin kyllä se mulla toimii silloin paremmin sellaisenaan otettuna, kuin eroteltuna, vaikka isommista määristä toki erottelen sitten osan.
Muuten ihan hyvä pointti tuo parasetamoli+MAO=maksatoksisuus, jolloin varoaikaa kannattaa todellakin noudattaa, sillä eipä se maksa ihan heti itseään korjaa, jos siellä jotakin häikkää on, vaikka tietty, maksaa kuormittava aine olisikin jo poistunut elimistöstä.