Kysymys on tietysti sikäli huono, että eiköhän se ole aika ihmiskohtaista ja riippuvaista siitä, kuinka paljon on juonut. Kysymyksen laitoin kuitenkin tänne, kun täällä on niitä, jotka ovat oikeasti lopettaneet. Itse en tiedä vielä, mihin ryhmään kuulun, mutta toistaiseksi olen ilman.
Viimeisistä persekänneistä on aikaa viisi viikkoa. Olo on ollut pääsääntöisesti ihan hyvä. Välillä tulee kuitenkin kummallisia ahdistus- ja pelkokohtauksia, välillä olo on melkein euforinen. Ihan kuin aivot hakisivat sitä oikeaa asentoansa. Aiemmin join kaatokännit kerran viikossa about 13 vuoden ajan. Viikolla lisäksi tissuttelin. Plinkkiin liittymiseni jälkeen olen onnistunut vähentämään, mutta en tarpeeksi. Pääkoppani ei kestä niitä yksiäkään persekännejä kuussa. Kesällä taisi tulla useammatkin. Esim. juhannuksen jälkeen kärsin pelkotiloista kuukauden. Lomalla hoidin sitä tissuttelemalla viikon ajan kaksi annosta illassa, jonka jälkeen olo olikin ihan hyvä pitkän aikaa, vaikka en juonutkaan. Aivoni ovat siis tottuneet saamaan säännöllisesti alkoholia, vaikka en enää niin usein ole juonutkaan, ja tällä hetkellä tunnen ihan selvästi, että jotain tuolla päässä tapahtuu.
Olo on välillä oudon kevyt ja maailma jotenkin selkeämpi. Sitten tosiaan välillä ahdistaa ihan kamalasti.
Todennäköisesti lopetan kokonaan, mutta en sitä uskalla luvata vielä kenellekään. Olen aiemminkin pitänyt muutaman kuukauden tauon juomisessa, eikä silloin tehnyt edes mieli, mutta nyt olen huomannut oikeasti mielitekoja alkoholia kohtaan. Hyvin vahvoja sellaisia, suorastaan pelottavan suuria, ja aina silloin, kun ahdistaa. Joten voin sanoa juovani alkoholistisesti. Ehkä ensimmäistä kertaa olen tuntenut sen noiden ennenkokemattomien mielitekojen vuoksi.
Mutta siis, voisinkohan puolen vuoden juomattomuuden jälkeen jo tuntea, millaista on olla kokonaan ilman? Vai voikohan oireilu jatkua sitäkin pidempään? Kiitos, jos joku viitsii vastata.